بازگشت به خانه  |   فهرست موضوعی مقالات و نام نويسندگان

 29 دی 1386 ـ  19 ژانويه 2007

 

يک سخنرانی مذهبی در دفتر مرکزی يک حزب سياسی!

سخنران: عليرضا علوی‌تبار

به گزارش خبرنگار سياسی خبرگزاری فارس، عليرضا علوی تبار، در آيين بزرگداشت روز تاسوعا که در محل دفتر مرکزی جبهه مشارکت ايران اسلامی در تهران برگزار شد، دلايل و رمز ماندگاری و اثر گذاری نهضت و قيام امام حسين (ع) در جريان تاريخ به واسطه عناصر و ويژگيهای آن قيام دانست که در ديگر قيام های هم عصر آن نهضت وجود نداشت.
وی افزود: امام حسين (ع) جريان حاکم بنی اميه را نه از جنس اسلام، بلکه از جنس جاهليت می‌دانست و معتقد بود که تنها راه بازگشت به جامعه پيامبر
پسند، بازگشت به راه و مسير امام علی (ع) و دگرگون کردن جامعه است.
اين نويسنده تصريح کرد: وجه تمايز امام حسين (ع) از منتقدين ديگر، مرزبندی مشخص و تفاوت در روش بود.
علوی تبار ادامه داد: نمی‌شود برای رسيدن به هدف خوب، روش بدی انتخاب کرد و تفاوت روش امام حسين (ع) با ديگران هم از اين جهت است، برای مثال، امام حسين و يارانش همچون مسلم دست به ترور نمی‌زدند چون اسلام ترور را ممنوع کرده است.
علوی تبار در اين باره يادآور شد: خوارج مانند امام حسين (ع) عمل نمی‌کردند؛ آنها بنيانگذار خشن‌ترين روش‌های ترور در تاريخ اسلام بودند.
اين نويسنده در توصيف ديگر ويژگی ‌های‌ امام حسين (ع) از سيد الشهدا به عنوان يک اصولگرای واقعی ياد کرد و گفت: امام حسين بلد بود «نه» بگويد و همين مسئله نيز از رموز ماندگاری او در تاريخ است؛ سياستمداری که هميشه "بله" می‌گويد ميخ به تابوت خود می‌کوبد.
به اعتقاد اين محقق و نويسنده، سياستمدارانی که در مقابل زور انعطاف پذير هستند اعتماد همه را از خود سلب می کنند؛ سياست ‌ورزی قابل اعتماد است که چون در دست قدرت تغيير شکل ندهد.
علوی تبار تاکيد کرد: امام حسين (ع)، سياست ورزی نبود که تسليم شرايط شود، در جايی انعطاف نشان می‌داد و آنجايی که به مرزهای انديشه‌ای می‌رسيد عقب نمی‌نشست.
اين فعال سياسی در ادامه با اشاره به شرايط کنونی کشور خاطرنشان کرد: بزرگترين فاجعه برای اصلاح‌طلبان اين است که مردم بگويند اصلاح طلبان نخواستند تحولی ايجاد کنند و آن روز ،زمان مرگ اصلاحات است.

علوی تبار با يادآوری گذشته ايران رمز ماندگاری مصدق، امام خمينی (ره) و بازرگان را اين گونه توصيف کرد که آنان بلد بودند "نه" بگويند.
به گفته وی، شجاعت "نه" گفتن درس بزرگی است که ما بايد از عاشورا ياد بگيريم.
اين محقق يکی ديگر از ويژگی‌های قيام امام حسين را توجه به "گفتگو" و تلاش مشترک برای رسيدن به فهم و ايجاد رابطه دانست.

برگرفته از سايت «خبرگزاری فارس»

 بازگشت به خانه

محل اظهار نظر شما:

شما با اين آدرس ها می توانيد با ما تماس گرفته

و اظهار نظرها و مطالب خود را ارسال داريد:

admin@newsecularism.com

newsecularism@gmail.com

 

و يا مستقيماً از وسيله زير استفاده کنيد:

(توجه: اين ایميل ضميمه نمی پذيرد)

 

نام شما:

اگر مايل به دريافت پاسخ هستيد آدرس ای - ميل خود را ذکر کنيد:

پيام شما:

بازگشت به خانه

 

New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fxa: 509-352-9630