بازگشت به خانه  |   فهرست موضوعی مقالات و نام نويسندگان

دی   1387 ـ ژانويه  2008 

 

بررسی بازار لوازم عزاداری در تهران

سايت ايران ـ ايران

براساس آخرین آمارهای رسمی، 50 هزار هیات و تشکل مذهبی، در کشور شناسایی شده که دارای کد شناسایی هستند و از این تعداد حدود 42 هزار هیات مذهبی دارای شناسنامه هستند. در این میان فقط در تهران 13 هزار هیات ثبت شده وجود دارد ولی آمارهای غیررسمی قطعاً چندین برابر این تعداد را شامل می شود به طوری که گفته می شود در شهر تهران حدود 28 هزار هیات مذهبی، حسینیه، مسجد و تکیه شناسایی شده که دارای کد شناسایی هستند.

به گزارش خبرنگار ما، فرارسیدن ماه محرم علاوه بر ایجاد تغییرات عمده ظاهری و باطنی در مردم شهرهای سراسر کشور، موجب ایجاد بازارهای موقت و پررونقی می شود که ویژه این ایام بوده و از تنوع اقلام و نوسان قیمت فراوانی هم برخوردارند. بازارهایی که به طور موقتی در شهرهای مختلف کشور شکل گرفته و گردش مالی چشمگیری نیز دارند.
 

بورس های اصلی

بازار بزرگ تهران، ابتدای خیابان ناصرخسرو و چهارراه مولوی سه بورس اصلی و مهم ترین مراکز خریدوفروش وسایل و لوازم مورد استفاده در عزاداری های ماه محرم هستند. علاوه بر این مراکز، بسیاری از صاحبان مغازه های شهر در کنار فروش کالاهای معمول خود به عرضه اقلام مختلف مورد نیاز هیات های عزاداری از قبیل زنجیر، طبل، سیاهی، پرچم و ... می پردازند، چرا که علاوه بر خواروبار و حبوب شامل برنج، نخود و لوبیا، قند، شکر، چای و....، اقلام مورد استفاده در هیات های عزاداری فهرست بزرگی از حداقل 30 قلم کالای مختلف را تشکیل می دهد که ارائه و فروش آنها سود خوبی را نصیب فعالان بازار و خرده فروشان این کالاها می کند.

رامین مصطفوی یکی از فعالان بازار محرم، در این رابطه به خبرنگار ما گفت: «بازار محرم و به طور کل بازارهای موقتی که در ایام مصادف با مناسبت های مذهبی شکل می گیرد، از تنوع کالایی چشمگیری برخوردارند، قیمت ها نیز در این بازارها بسیار متنوع و دارای نوسان بسیار است به طوری که قیمت لوازم عزاداری از 150 تومان شروع شده و به چند صد میلیون تومان می رسد، ضمن اینکه امسال در مقایسه با سال گذشته، قیمت انواع و اقسام وسایل مورد نیاز هیات های عزاداری حسینی بین 30 تا100 درصد افزایش یافته است.»
 

بازار زنجیر

امیر جهان آرا یکی از مغازه داران در خیابان ناصرخسرو، در رابطه با قیمت انواع زنجیر به خبرنگار ما گفت: «زنجیر به انواع ساده و طلایی تقسیم می شود که زنجیرهای طلایی در مقایسه با انواع ساده از قیمت بالاتری برخوردارند. هرچه تعداد حلقه های زنجیر بیش تر بوده و اندازه آنها کوچک تر باشد، زنجیر از کیفیت بالاتری برخوردار است. هم اکنون انواع زنجیر بچگانه با قیمتی بین 500 تا 1500 تومان به فروش می رسد و نوع بزرگ آن نیز قیمتی بین2500 تا بیش از 7000 تومان دارد.»
وی افزود: «زنجیرهایی که قیمتی بیش از هفت هزار تومان دارند معمولاً سفارشی بوده و غالباً به عنوان دکور مورد استفاده قرار می گیرند.»

 

انواع چلچراغ

از وسایل و اقلام مورد استفاده در عزاداری های حسینی، برخی اقلام به دلیل جذابیت های ویژه مذهبی و ظاهری، بازارهای خاصی نیز داشته و قیمت های بالایی هم برای تهیه و سفارش شان وجود دارد. یکی از کسبه خیابان ناصرخسرو با اشاره به استقبال بسیار زیاد مردم از لوازم مورد استفاده در هیات های مذهبی، در رابطه با قیمت انواع چلچراغ گفت: «قیمت چلچراغ ها در ارزان ترین نوع از حداقل یک میلیون تومان شروع می شود و با توجه به ابعاد و اندازه آن افزایش پیدا می کند.»
علی اکبر صادقی افزود: « هیکلی (کمربند حمل چلچراغ ) نیز که عمدتاً از همدان وارد بازار تهران می شود، در سال گذشته بین 30 تا 50 هزار تومان قیمت داشت که در سال جاری به بیش از 50 هزار تومان رسیده است.» وی تصریح کرد: «تفاوت قیمت این اقلام به میزان و جنس چرمی که در تهیه آنها مورد استفاده قرار گرفته مربوط می شود.»صادقی در توضیح علت این امر گفت: «افزایش قیمت مواد اولیه به ویژه آهن آلات، بالا رفتن نرخ دستمزد کارگر و تورم موجود در جامعه ازجمله مهم ترین دلایل بالا رفتن قیمت انواع وسایل عزاداری محرم و خاصه چلچراغ به حساب می آیند.»
 

بازار پرچم

یکی از فروشندگان انواع پرچم نیز در رابطه با قیمت این کالا گفت: «هم اکنون انواع پرچم، پلاکارد و سیاهی معمولی با قیمت هایی از یک هزار تا بیش از 100 هزار تومان به فروش می رسند، اما قیمت انواع سفارشی و دستباف پرچم در برخی موارد خاص به بیش از دو میلیون تومان می رسد.»
فرهاد عبدی انواع پرچم را به دستباف، طلاکوب و چاپی تقسیم کرد و گفت: «در این میان پرچم های دستباف با توجه به جنس پارچه و حجم کاری که روی آن انجام می شود از قیمت های بالاتری برخوردارند.» وی تصریح کرد: «شهرت استاد گلدوزی پرچم های دستباف نقش زیادی در تعیین قیمت آن دارد، به طوری که گاهی اختلاف قیمت کار دو استاد به یک میلیون تومان هم می رسد.»
 

وسایل صوتی

تامین وسایل صوتی مورد نیاز هیات های عزاداری عمدتاً از طریق کرایه این ابزارها از واحدهای صنفی ظروف کرایه و تجهیز مجالس صورت می گیرد. یکی از اعضای اتحادیه ظروف کرایه و تجهیز مجالس، در این زمینه به خبرنگار ما گفت: «هزینه اجاره یک دستگاه اکو، با توجه به زمان حدوداً سه ساعتی مراسم عزاداری و بدون در نظر گرفتن هزینه حمل ونقل، نگهبان و اپراتور برای دستگاه های دیجیتالی و نیز هزینه ژنراتور برق و سیم کشی، از مبلغ 30 تا150 هزار تومان متغیر است که این مبلغ به نوع اکو - معمولی، مدرن یا دیجیتالی - و همچنین تعداد باندها و بلندگوها بستگی دارد.»وی افزود: «تمام این نرخ ها در کمیسیون فنی اتحادیه معین شده و واحدهای صنفی موظفند از این نرخ ها پیروی کنند.» وی وسایل دیگر مورد نیاز هیات ها در این ایام را شامل فرش، بخاری، انواع ظروف، دیگ و چادر برزنت ذکرکرد و از مردم خواست تا برای تهیه وسایل مورد نظرشان به واحدهای مجاز مراجعه کنند تا درصورت لزوم اتحادیه مربوطه بتواند پاسخگوی آنها باشد.

یکی از فعالان بازار این لوازم نیز در رابطه با قیمت فروش وسایل صوتی مورد استفاده هیات های عزاداری اظهار داشت :« قیمت یک دستگاه اکو حدود دو میلیون تومان بوده و بلندگوهای مورد استفاده نیز به طور متوسط حدود 150 هزار تومان به فروش می رسند، ضمن اینکه به دلیل حرکت دسته های عزاداری در خیابان های شهر، تقاضا برای خرید موتور برق نیز افزایش یافته و قیمت این دستگاه ها را به حداقل 700 هزار تومان رسانده است.»

 

قیمت طبل

یکی از کسبه های خیابان ناصرخسرو در رابطه با قیمت انواع طبل به خبرنگار ما گفت: «قیمت انواع طبل با توجه به ابعاد و اندازه آن از 3000 تومان شروع شده و به 300 هزار تومان هم می رسد. متوسط قیمت پرفروش ترین طبل ایرانی نیز 20 هزار تومان است .همچنین قیمت انواع طبل دوقلو (دهل) بین 1500 تومان تا 100 هزار تومان است.» وی تصریح کرد: «قیمت انواع سنج داخلی و وارداتی نیز از 1000 تومان شروع شده و به 15 هزار تومان می رسد، اما سنج هایی که بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند قیمتی تا پنج هزار تومان دارند.»
 

چادر و برزنت

یکی از اعضای اتحادیه چادردوزان و برزنت فروشان نیز درباره قیمت های کنونی پارچه برزنتی به خبرنگار ما گفت: «متاسفانه برزنت های داخلی به دلیل وزن کم و تراکم و فشردگی اندک از کیفیت مناسبی برخوردار نیستند و در مقابل باران و برف نفوذپذیر هستند که درصورت بارش باران و برف، هیات های عزاداری را با مشکل مواجه خواهند کرد. هم اکنون نیز قیمت هر مترمربع برزنت از 1000 تا 2500 تومان است که تفاوت چندانی با قیمت های پارسال ندارد.»
 

قیمت ها در بازار لوازم تعزیه

«هم اکنون انواع لباس تعزیه خوانی با قیمت هایی ازپنج تا50 هزار تومان در بازار به فروش می رسد.» توفیق بیات یکی از فعالان بازار لوازم تعزیه خوانی ضمن بیان این مطلب به خبرنگار ما گفت: «این لباس ها با توجه به رنگ آن - سبز، قرمز، سفید و سیاه - با قیمت های متفاوتی ارائه می شوند. به عنوان مثال لباس سقای بچگانه 5000 تومان قیمت دارد، ولی قیمت لباس شمر بین 20 تا 30 هزار تومان است.»

وی افزود: «قیمت لباس شبیه خوان امام حسین(ع) هم اکنون بین 20 تا 45 هزار تومان است.قیمت انواع چفیه نیز بین پنج تا 12 هزار تومان است.»

وی اذعان کرد: «قیمت انواع کلاهخود با توجه به رنگ آن - سبز، قرمز و سیاه - بین 12 تا 17 هزار تومان است. همچنین انواع سپر با قیمتی بین 25 تا 30 هزار تومان به فروش می رسد. قیمت انواع شمشیر و نیزه نیز از 15 هزار تومان شروع شده و به 50 هزار تومان می رسد.»
 

هزینه برپایی هیات و حسینیه

رسول جوادی یکی از اعضای هیات مدیره هیات متوسلین به حضرت علی اکبر (ع)،در رابطه با هزینه های برپایی حسینیه به خبرنگار ما گفت: «مهم ترین و بیشترین هزینه برای برپایی حسینیه به خرید زمین مربوط می شود که با توجه به رشد قیمت زمین طی سالیان گذشته، هزینه چشمگیری را شامل می شود.»

وی افزود: « هزینه خرید اقلام مورد استفاده در عزاداری ها از جمله سیاهی، پرچم، کتل، هیکلی، طبل و زنجیر، سنج و... نیز جدای از هزینه های جاری مربوط به تهیه برنج، روغن، گوشت، حبوب و ... است که میلیون ها تومان نقدینگی را طلب می کند.» وی اظهار داشت: «به طور متوسط در این هیات که 2250 عضو دارد، هر شب بیش از 500 هزار تومان هزینه می شود که عمده این هزینه ها با استفاده از مبالغ اهدایی هیات عامل و اعضا و نیز جمع آوری نذورات مردمی و بخش کوچکی نیز با استفاده از کمک های دولتی امکان پذیر می شود.»

یکی از اعضای هیات مدیره هیات حسین مظلوم(ع) واقع در خیابان اسکندری تهران نیز در رابطه با هزینه های برپایی حسینیه به خبرنگار ما گفت: «تاکنون 30 میلیون تومان هزینه کرده ایم که به تهیه وسایل ثابت و غیرمصرفی موجود در هیات مربوط می شود. علاوه بر این هر سال حدود 10 میلیون تومان برای نوسازی امکانات صوتی حسینیه از قبیل آمپلی فایر، بلندگو، میکروفن و... هزینه می شود.» محمود صولتی در ادامه افزود: « در دهه اول محرم به طور متوسط شبی سه تا 5/3 میلیون تومان هزینه غذا، روضه خوان، سخنران و... می شود.»

وی تاکید کرد: «البته این هزینه ها مربوط به حسینیه های کوچک و متوسط است چرا که هم اکنون حسینیه هایی در تهران هستند که هر شب حداقل 10 میلیون تومان هزینه می کنند.»
 

کرایه داربست

«کرایه داربست برای یک فضای کوچک 200 مترمربعی تکیه برای یک ماه 180 هزار تومان و برای تکیه های بزرگ 1000 متر مربعی بیش از 700 هزار تومان است که این مبلغ با ارائه تخفیفاتی تا 550 هزار تومان هم کاهش می یابد.» محمد عطارد رئیس اتحادیه آهن کاران ساختمان ضمن بیان مطلب فوق افزود: «این ارقام شامل کرایه حمل بستن و بازکردن داربست ها است. »

به گزارش ایسنا، وی با اشاره به افزایش استفاده از داربست در ایام محرم گفت: «مردم سعی کنند این داربست ها را از مراکزی که دارای پروانه کسب از اتحادیه هستند، کرایه کنند تا در صورت بروز هرگونه مشکل اتحادیه امکان پیگیری امور را داشته باشند.

 

https://newsecul.ipower.com/

بازگشت به خانه

 

محل اظهار نظر شما:

شما با اين آدرس ها می توانيد با ما تماس گرفته

و اظهار نظرها و مطالب خود را ارسال داريد:

admin@newsecularism.com

newsecularism@gmail.com

newsecularism@yahoo.com

 

 

New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630