بازگشت به خانه  |   فهرست موضوعی مقالات و نام نويسندگان

دی   1387 ـ ژانويه  2008 

 

تلویزیون فارسی بی بی سی امروز، 14 ژانويه، آغاز بکار می کند

خبرگزاری فرانسه در گزارشی از راه اندازی تلویزیون فارسی بی بی سی نوشت: این تلویزیون قرار است کار خود را با انتشار خبرهایی قابل اعتماد و عینی، در کنار تحلیل هایی با چشم انداز جهانی آغاز کند و موضوع های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی مورد علاقه مخاطبان خود را پوشش دهد.

در این گزارش، جمعیت ۱۰۰ میلیون نفری فارسی زبان در منطقه که ۷۰ میلیون نفر از آنها در ایران، ۲۰ میلیون در افغانستان و ۱۰ میلیون بقیه در تاجیکستان و آسیای مرکزی زندگی می کنند، مورد توجه قرار گرفته و به نقل از نایجل چیمن، رئیس سرویس جهانی بی بی سی، تاکید شده است که انتظار می رود تا سال ۲۰۱۱ میلادی، ۷ میلیون نفر در ایران، افغانستان و تاجیکستان، جذب برنامه های این تلوزیون شوند.ء

در گزارش خبرگزاری فرانسه با اشاره به فعالیت رادیوی فارسی بی بی سی از سال ۱۹۴۰ میلادی و ۷۰۰ هزار نفر کاربر وبسایت فارسی بی بی سی آمده است: راه اندازی شبکه تلویزیونی فارسی زبان، بخشی از استراتژی بلندمدت بی بی سی است تا رسانه ای مناسب برای هر بخش و منطقه از جهان داشته باشد. ء

خبرگزاری فرانسه همچنین به نقل از بهروز آفاق، رئیس منطقه آسیای سرویس جهانی بی بی سی نوشت: بخش خبر، در شیوه اطلاع رسانی خود، به روز است و در خبررسانی به طور مستقل و بی طرف عمل می کند. راه اندازی تلویزیون فارسی، فرصتی برای فارسی زبانان در سراسر دنیا است تا بر سر موضوع های مطرح دنیا بحث کنند و با گفت و گو و طرح نظرات مختلف به درک بهتری برسند.

این گزارش، با اشاره به حضور نماینده خبری بی بی سی در تهران، یادآور شده است که مقام های ایران حاضر نشده اند به تلویزیون فارسی بی بی سی اجازه دهند در تهران نماینده ای داشته باشد، هرچند به گفته چپمن، هیچ نشانه ای از خصومت نسبت به این شبکه تلویزیونی در مقام های ایران دیده نشده است.

نشریه تایمز، راه اندازی این شبکه تلویزیونی را از نظر رسانه ای، اتفاقی نادر و از دید دیپلماتیک، بسیار بحث انگیز ارزیابی کرد و نوشت: تهران راه اندازی این شبکه را با بدبینی دنبال می کند، ولی این کار برای بی بی سی، بهره گیری از ۶۸ سال تجربه رادیوی فارسی برای راه اندازی شبکه ای به روزتر است که چشم اندازی گسترده تر از جهان را به مردم ایران نشان می دهد. ء

به نوشته این نشریه، از دید دولت ایران، بی بی سی شبکه تلویزیونی خود را بدون اجازه دولت راه اندازی می کند. یکی از مقام های سفارت ایران در لندن به تایمز گفته است: "ما این شبکه تلویزیونی را غیرقانونی می دانیم".

فیلتر شدن وبسایت اینترنتی بی بی سی فارسی در دو سال اخیر هم مورد توجه تایمز قرار گرفته، هرچند این نشریه یادآور شده است که شبکه رادیویی فارسی بی بی سی هنوز بیش از ۲ و نیم میلیون شنونده در هفته دارد.

در گزارش تایمز با اشاره به فعالیت ۱۰۰ خبرنگار در تلویزیون فارسی بی بی سی، آمده است: هیچ خبرنگار فارسی زبانی اجازه نیافته در تهران به عنوان نماینده این شبکه تلویزیونی حاضر شود و شاید دلیل تاکید بی بی سی به پوشش خبرهای جهانی به زبان فارسی با در نظر گرفتن این واقعیت انجام شده است که این شبکه نمی تواند خبرهای داخلی ایران را به طور گسترده و عمیق پوشش دهد. ء

هرالد تریبون هم نوشت: تلویزیون فارسی زبان بی بی سی در شرایطی فعالیت خود را از چهارشنبه هفته آینده آغاز خواهد کرد که مقام های ایران به آن خوشبین نیستند. به نوشته این روزنامه، ایرنا، خبرگزاری رسمی ایران، یک ماه پیش بی بی سی را متهم کرده بود که تلاش می کند ایرانی ها را به منظور جاسوسی و جنگ روانی استخدام کند، در حالی که مایک گاردنر، سخنگوی بی بی سی گفته است که این شبکه تنها تلاش خواهد کرد، خبرهایی دقیق از وقایع جهانی برای مخاطبان خود گزارش کند.

ایرنا خود در گزارشی از راه اندازی شبکه تلویزیونی بی بی سی نوشته است: شبکه تلویزیونی جدید، کار خود را به زبان فارسی از 25 دی ماه آغاز می کند.

در خبر خبرگزاری جمهوری اسلامی به نقل از رئیس سرویس جهانی بی بی سی آمده است: "تا سال 2011 میلادی، هفت میلیون بیننده تلویزیونی را پوشش خواهیم داد و تصمیم به راه اندازی تلویزیون فارسی از طرح های بلندمدت بی بی سی برای در اختیار داشتن سرویس های مناسب در رسانه های مناسب در سراسر جهان، اتخاذ شده است."

پایگاه اینترنتی "برودکست ناو"، پوشش خبری موضوع های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و تاثیر آنها بر زندگی روزانه مخاطبان فارسی زبان را هدف اصلی راه اندازی این شبکه تلویزیونی اعلام کرد و نوشت: این شبکه همچنین انواع مختلفی از برنامه های مستند را پخش خواهد کرد. برنامه های هفتگی ویژه جوانان با تاکید بر موسیقی، هنر و فرهنگ، ورزش، دانش و فناوری نیز از دیگر برنامه های آن خواهد بود که برای تهیه آنها از بهترین مستندسازان فارسی زبان ایرانی، افغان و تاجیک استفاده شده است.

پایگاه اینترنتی "پرس گازت" با اشاره به راه اندازی تلویزیون فارسی بی بی سی در هفته آینده، یادآور شد که این شبکه تلویزیونی، پخش خبرها و برنامه های مستند و فرهنگی را به طور رسمی از ساعت یک و نیم بعدازظهر به وقت لندن، در روز چهارشنبه، چهاردهم ژانویه آغاز خواهد کرد و با پخش هشت ساعته این برنامه ها، نزدیک به صد میلیون فارسی زبان در عراق، افغانستان و دیگر کشورهای منطقه را پوشش خواهد داد.

در خبر این پایگاه به نقل از نشریه گاردین آمده است: مقام های ایران در تهران در باره این پروژه که سالانه 15 میلیون پوند هزینه دارد، به شدت بیمناک هستند و این شبکه تلویزیونی را مشکوک و غیرقانونی اعلام کرده اند که علیه منافع جمهوری اسلامی فعالیت می کند، ولی این پایگاه با اشاره به سخنان رئیس سرویس جهانی بی بی سی در جمع خبرنگاران، تصریح کرد که او در آخرین سفر خود به ایران، شاهد هیچ خصومتی علیه راه اندازی این شبکه تلوزیونی نبوده است و حتی زمینه برای حضور مقام های دولت ایران در برنامه های این شبکه فراهم است. سخنان چپمن در دعوت از رییس جمهوری ایران برای انجام مصاحبه با تلویزیون فارسی بی بی سی مورد توجه این پایگاه اینترنتی قرار گرفته است.

"پرس گازت" با اشاره به فعالیت حدود صد خبرنگار در بخش فارسی بی بی سی نوشت: با وجود ممنوع بودن استفاده از گیرنده های ماهواره در ایران، محل زندگی بیشتر فارسی زبانان، شبکه فارسی بی بی سی امیدوار است در مدت دو سال بتواند 20 میلیون مخاطب جذب کند. این تعداد تقریبا 40 درصد جمعیت ایران است و به گفته چپمن، استفاده از گیرنده های ماهواره ای، با وجود ممنوعیت، در ایران همه گیر شده است و حتی در مناطق فقیر نشین ایران هم از این گیرنده ها استفاده می شود.

پایگاه اینترنتی "دیجیتال اسپای" هم با اشاره به نهایی شدن چهاردهم ژانویه برای آغاز به کار ایستگاه تلویزیونی فارسی زبان سرویس جهانی بی بی سی، تصریح کرد: برنامه های تلویزیون فارسی بی بی سی در طول هفته و برای هشت ساعت از روز پخش خواهد شد که اتفاقی بسیار مهم برای بی بی سی و برای مخاطبان آن در منطقه است.

راه اندازی تلویزیون فارسی بی بی سی، واکنش های متفاوت دیگری را نیز به دنبال داشته است، از جمله پایگاه خبری "میل آنلاین" با اشاره به هزینه سالانه 15 میلیون پوند برای راه اندازی این شبکه تلویزیونی نوشت: این شبکه با این امیدواری راه اندازی می شود که بتواند با رسانه های دولتی تحت کنترل در داخل جمهوری اسلامی مقابله کند، ولی این کار نوعی هدر دادن پول هایی است که مردم بریتانیا به بی بی سی می پردازند، به ویژه آن که برنامه های این کانال برای بینندگان تلویزیون در بریتانیا قابل مشاهده نخواهد بود.

این پایگاه همچنین ابراز نگرانی کرده است که شاید راه اندازی این شبکه در روابط دیپلماتیک دو کشور نیز تاثیر منفی بگذارد، به ویژه آن که مقام های ایرانی مدعی شده اند تلویزیون فارسی توسط بخش اطلاعاتی بریتانیا برای اهداف جاسوسی و جنگ روانی به کار گرفته خواهد شد.

به گزارش این پایگاه اینترنتی، دولت محمود احمدی نژاد که سایت اینترنتی بی بی سی را فیلتر کرده، تلویزیون فارسی را مشکوک و غیرقانونی توصیف کرده است که علیه منافع ملی جمهوری اسلامی عمل خواهد کرد. سپاه پاسداران هم به شهروندان ایرانی گفته است که از ارتباط با این شبکه دروغ پراکن خودداری کنند.

افزون بر ایران، افغانستان و تاجیکستان، برنامه های این شبکه تلویزیونی با استفاده از گیرنده های ماهواره های هات برد و تل استار و شبکه های کابلی، در بریتانیا، دوبی و بسیاری از کشورهای حاشیه خلیج فارس قابل دسترسی خواهد بود.

http://www.bbc.co.uk/persian/iran/2009/01/090109_og_ptv_other_medias.shtml

 

https://newsecul.ipower.com/

بازگشت به خانه

 

محل اظهار نظر شما:

شما با اين آدرس ها می توانيد با ما تماس گرفته

و اظهار نظرها و مطالب خود را ارسال داريد:

admin@newsecularism.com

newsecularism@gmail.com

newsecularism@yahoo.com

 

 

New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630