بازگشت به خانه  |   فهرست موضوعی مقالات و نام نويسندگان

دی   1387 ـ ژانويه  2008 

پيوند به ديگر مطالب مربوط در سکولاريسم نو

سخنان هشت سال پيش خاتمی در مورد مطبوعات

ساعاتی پیش از تعطیلی 12 نشریه

برگرفته از روزنامۀ «صبح امروز»، 6 اردیبهشت 79

 

توضيح: سهيل سروش نيا، در وبلاگ خود به نام «بند 209» نوشته است: «دیروز که آرشیو روزنامه ها را مرور می کردم، به صورت اتفاقی به مطلب حاضر در روزنامه «صبح امروز» (سه شنبه 6 اردیبهشت 79) برخوردم. جالب این است که نه در ایسنا و نه در همشهری که از منابع اینترنتی قابل دسترس می باشند، اثری از این سخنان به چشم نمی خورد. و نيز شایان ذکر است که انتشار روزنامه «صبح امروز» نیز چند روز پس از سایر روزنامه ها متوقف گردید.

****

جلسه مشترک هیات دولت و استاندارن عصر یکشنبه به ریاست رئیس جمهور تشکیل شد. خاتمی به بیانات و مواضع مقام رهبری در سخنرانی های روز تاسوعا و دیدار با جوانان اشاره کرده و گفت: «در مورد مسائل و مفاهیمی که منشا سو تفاهم می شوند، باید توافق صورت گیرد».

رئیس قوۀ مجریه گفت: «مجازات و اعمال قانون و حقوق که مستلزم هزینه و محدودیت است از خشونت که اعمال زور و روش های غیر منطقی خارج از قانون است، جداست».

رئیس جمهوری افزود: «مقام رهبری در سخنرانی اخیر خود، در کنار بیان دغدغه ها و نگرانی هایشان درباره فضای مطبوعاتی کشور تصریح کردند: "مبادا کار خلاف قانون و رویه ای صورت گیرد"».

وی افزود: «تبیین پاره ای از این مفاهیم برای ما مغتنم بود. از سوی دیگر ایشان دغدغه و نگرانی هایشان را دربارۀ فضای مطبوعاتی کشور بیان کردند و در عین حال قاطعانه تاکید فرمودند که کاری خلاف قانون و منطق صورت نگیرد».

خاتمی افزود: «به صراحت بگویم رهبر انقلاب اسلامی طرفدار اصلاح و موافق آزادی، تنوع و تکثر هستند».

رئیس جمهوری گفت: "سبقه فرهنگی شخصیت مقام رهبری موقعیت مغتنمی است برای اصحاب فکر، فرهنگ، قلم و بیان تا با تفاهم بیشتر بنوانند از آن بهره گیرند و با رهبرشان ارتباط دو سویه برقرار کنند».

رئیس قوۀ مجریه، آزادی، تنوع، تکثر،حق بیان،حق نظارت جامعه بر دولت و حکومت را از دست آوردهای بزرگ انقلاب اسلامی دانست و گفت: «آزادی، تبادل نظر و نقد، بحث و گفت و گو و تنوع و تکثر باید باشد و مواجهه با مطبوعات و دیگران باید از طریق قانون و ضوابط مبنا باشد و کار خلاف قانون صورت نگیرد».

رئیس قوۀ مجریه، با اشاره به اینکه مقام  رهبری سیاست ها و جهت گیری های کلی و اساسی نظام را تبیین می کنند، تصریح کرد هر کس که پای بند به قانون است باید رفتار و مسئولیت خود را در راستای این سیاست ها و جهت گیری ها قرار دهد.

آقای خاتمی در ادامۀ سخنان خود، با تاکید بر اینکه جامعه نیاز به ثبات، آرامش و طمانینه دارد، تصریح کرد هیچ چیز در این موقعیت خطرناکتر از ناآرامی یا وانمود کردن به اینکه ناآرامی وجود دارد نیست. این جامعه جامعۀ خوبی چه از جهت دینداری و شعور سیاسی و چه از جهت پیوند میان دولت و ملت است.

رئیس جمهوری تصریح کرد که: «دولت و دستگاه ها نیازمند آرامش و طمانینه هستند و با توجه به سامان نظام و محوریتی که رهبری دارند آرامش خاطر و خیال رهبری خود منشا آرامش و ثبات در کل نظام می شود. وقتی که محور آرام و مستقر بود همه امور آرامش و ثبات دارند. بنابراین از این جهت هم آرامش خاطر رهبری برای ما مهم است و ما هم باید تلاش کنیم که این دغدغه ها را بشناسیم و نگذاریم که به وجود بیاید و اگر به وجود آمد در صدد رفع آن برآییم».

آقای خاتمی در ادامه اظهار داشت: «در درجۀ اول مخاطب من وسائل ارتباط جمعی، مطبوعات، گویندگان و نویسندگان هستند. همان نویسندگان و گویندگانی که با وجود ابراز گلایه رهبری از اوضاع موجود، ایشان باز تاکید کردند که اکثریت قاطع اینها انسان هایی خوب و خیرخواه و خواستار عزت و عظمت این کشور و انقلاب و پیشرفت امور هستند؛ و من هم همین اعتقاد را دارم».

رئیس جمهوری افزود: «اختلاف سلیقه ها ممکن است باشد. در درجۀ اول من با همۀ وجود از صاحبان قلم و بیان و وسائل ارتباط جمعی، صدا و سیما و سایر تریبون ها می خواهم که بکوشند با توجه به این همه زیبایی و عظمتی که وجود دارد و با توجه به این همه اشتراک هایی که ما داریم فضا را فضایی آرام و امن کنیم. فضای آرام و امن به هیچ وجه به معنای فضایی که در آن نقد و گفتگو و بحث نباشد نیست. به معنای فضایی که در آن آزادی وجود نداشته باشد نیست. ما جامعه زنده و پویا می خواهیم».

ایشان افزود: «اما ایجاد فضای آشفته و فضایی که احساس شود که همه چیز خراب است، اینها نقد نیست و نخبگان جامعه ما، نویسندگان ما، گویندگان، اصحاب قلم و بیان ما این فضا را فراهم آورند و در نتیجه دغدغه رهبری را واقعا از بین ببرند. ما خودمان به عنوان دولت، مسئولان تشکیلات فرهنگی و تشکیلات دولتی باید اهتمام کنیم با طرح و برنامه درست و راهکارهای مهم، به سوی سالمتر شدن فضا حرکت کنیم».

خاتمی اظهار داشت: «واقعا بعید می دانم که کسی بخواهد اصول، موازین، اصل انقلاب، افتخارات بزرگ ما، جنگ و فداکاری ما را زیر سوال ببرد. باید اصول را نگاه داریم و در عین حال اگر اشکالاتی می بینیم بیان کنیم. اختلاف نظرها و نقد مسائل گوناگون را مطرح کنیم».

 

http://www.2vominbande209.blogfa.com/post-144.aspx

 

https://newsecul.ipower.com/

بازگشت به خانه

 

محل اظهار نظر شما:

شما با اين آدرس ها می توانيد با ما تماس گرفته

و اظهار نظرها و مطالب خود را ارسال داريد:

admin@newsecularism.com

newsecularism@gmail.com

newsecularism@yahoo.com

 

 

New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630