بازگشت به خانه  |   فهرست موضوعی مقالات و نام نويسندگان

دی   1387 ـ ژانويه  2008 

 

اقدامات باند براندازی نرم

از زبان مديركل ضد جاسوسي وزارت اطلاعات حکومت اسلامی

توضيح سکولاريسم نو: علت انتخاب اين مطلب نشان دادن حساسيت روز افزون يک رژيم خيالاتی و شيزوفرنيک است که از سايۀ خويش نيز می ترسد. تجربۀ تاريخی نشان می دهد که اين حالت يکی از مراحل پايانی عمر رژيم های برپا شده بر بنياد ايجاد و سرکوب است.

*********

مدير كل ضدجاسوسي وزارت اطلاعات، با تبيين «پروژه‌ براندازي نرم آمريكا در ايران» كه از سوي سربازان گمنام امام زمان (عج) شناسايي و خنثي شد، از جمله روش‌هاي مورد استفاده و اهداف اين پروژه را ايجاد بحران‌هاي اجتماعي، تظاهرات‌هاي خياباني و دامن‌زدن به اختلافات قومي برشمرد.

به گزارش ايسنا، مدير كل ضدجاسوسي وزارت اطلاعات، صبح روز دوشنبه در نشستي خبري در تشريح ابعاد اقدامات گروهي كه درصدد براندازي نرم در ايران بودند، با بيان اين‌كه اين موضوع از جهت آن‌كه تيم اطلاعاتي و ضدجاسوسي ايران حساسيت‌هاي خود را افزايش داده است و مردم نيز بايد مراقب باشند، براي ما بسيار حائز اهميت است.

وي با هشدار به موسسات علمي و پژوهشي مبني بر اين كه فريب ترفندهاي اطلاعاتي آمريكا را نخورند، گفت: نبايد اجازه دهيم سرويس‌هاي اطلاعاتي از فضاي بازي كه در كشور ما وجود دارد، سوءاستفاده كنند.

مدير كل ضد جاسوسي وزارت اطلاعات، در ادامه به تعريف براندازي نرم پرداخت و با يادآوري اين‌كه در گذشته كشورها عليه هم از روش‌هاي خشونت‌آميز استفاده مي‌كردند، گفت: اما امروز و به ويژه در دهه‌ي اخير تئوري براندازي نرم عملياتي شده و برخي كشورهاي بزرگ براي تاثيرگذاري خود وارد اين حوزه شده‌اند تا از عناوين غيرمجرمانه و مسائلي كه از نظر حقوقي فاقد قانون مدون‌اند، هم‌چنين از مفاهيم ارزشي و مطالعاتي با تلاش در جهت تاثيرگذاري در لايه‌هاي مختلف با تغيير نگرش، استفاده كنند.

وي با بيان اين‌كه اين شيوه‌ براندازي در مورد كشور ما نيز طراحي شده و تا حدودي به اجرا درآمده، يادآور شد: ما در چند مورد برخورد كرديم و موفق شديم تا اين براندازي را در نطفه خفه كنيم.

مدير كل ضد جاسوسي وزارت اطلاعات، با تاكيد بر اين‌كه آمريكا به دنبال پياده‌كردن اين استراتژي است، گفت: آنها سعي مي‌كنند طرح‌هايي را با توجه به اقتضائات كشور عملياتي و در لايه‌هاي اجتماعي نفوذ پيدا كنند تا از آن‌ها به نفع خود استفاده كنند.

اين مقام مسوول در ادامه عملكرد آمريكا در سال‌هاي اخير و هزينه‌هايي را كه اين كشور از ناحيه‌ي حمله به عراق و افغانستان متحمل شده، يادآوري كرد و با اشاره به واكنش‌هاي بين‌المللي به اين رفتارهاي آمريكا كه با عدم همراهي برخي كشورها با آن خود را نشان داده است، گفت: اين امر آمريكا را مجبور كرده از روش‌هاي جايگزين استفاده كند كه يكي از اين روش‌ها استفاده از ابزارهاي اطلاعاتي و جريان‌سازي در داخل كشور ماست.

مدير كل ضدجاسوسي وزارت اطلاعات، هم‌چنين با تاكيد بر اين‌كه اين طراحي را اساسا نهادهاي اطلاعاتي آمريكا برعهده دارند، اظهاركرد: آن‌ها از ابزار گوناگون مانند وزارت امور خارجه(آمريكا) استفاده مي‌كنند و عناويني مانند ديپلماسي عمومي، مبادلات فرهنگي و علمي، كارهاي مشترك مطالعاتي و روابط مردم با مردم و انتقال تجهيزات پزشكي Ц درماني و مديريت بحران از جمله عناويني است كه سرويس‌هاي اطلاعاتي آمريكا در مقطع فعلي از آن سوء‌استفاده مي‌كنند تا از طريق آن خواسته‌هاي خود را دنبال كنند.

وي در ادامه به استقرار عوامل اطلاعاتي آمريكا در نقاطي از منطقه از جمله در امارات، باكو، تركيه و برخي ديگر از كشورها در جهت پي‌گيري پروژه‌ي براندازي نرم در ايران اشاره كرد و گفت: آن‌ها از طريق فعال كردن موسسات خيريه و غيردولتي از امكانات خاص پژوهشي Ц تخصصي و هم‌چنين توانايي‌هاي وزارت امور خارجه‌ آمريكا در منطقه استفاده مي‌كنند و تلاش دارند اقداماتي شبيه ريگادوبي را طراحي كنند.

مدير كل ضد جاسوسي وزارت اطلاعات، در ادامه به تبيين پروژه‌ي ريگادوبي پرداخت و با يادآوري اين‌كه اين پروژه، پروژه‌ي براندازي آمريكا عليه اتحاد جماهير شوروي بود، گفت: عقبه‌ اين پروژه به سال 1359 بازمي‌گردد اما آمريكا امروز يك طراحي اطلاعاتي در دوبي را دنبال مي‌كند و تلاش دارد توسط آن در لايه‌هاي مختلف اجتماعي و متخصصان و نخبگان نفوذ كند و با آنها ارتباط بگيرد تا از اين طريق اهداف اصلي طرح خود را دنبال ‌كند.

وي اضافه كرد: متاسفانه در اين پرونده تعدادي از هموطنان ما به دام اين توطئه‌ي اطلاعاتي افتادند كه دستگاه قضايي با چهار نفر از آنها برخورد كرده اما تعداد آنها به ده‌ها نفر مي‌رسد كه با برخي برخورد شده و با برخي به دليل اين‌كه سوء نيت‌شان اثبات نشده و با تعدادي نيز به خاطر اين‌كه از نخبگان و متخصصان هستند، از طريق توجيه و اخذ تعهد برخورد شده است؛ چنان كه اين امكان را پيدا كردند تا با استفاده از رافت اسلامي بر سر كار و زندگي خود برگردند.

مدير كل ضد جاسوسي وزارت اطلاعات، چهار نفر دستگير شده كه حكم آنها از سوي مراجع قضايي صادر شده است را از عناصري كه آگاهانه و عامدانه با عناصر اطلاعاتي آمريكا همكاري و خواست‌هاي دشمن را اجرا مي‌كردند معرفي كرد و گفت: اين افراد غير از تخلف امنيتي و اطلاعاتي داراي مشكلاتي اخلاقي، مالي و سوءاستفاده از تجهيزات پزشكي كه به صورت خيرخواهانه در اختيار مي‌گرفتند هستند كه قوه قضاييه مشغول بررسي جرايم آنها در بخش يادشده است.

وي در ادامه ايجاد بحران‌هاي اجتماعي، تظاهرات‌هاي خياباني و دامن زدن به اختلافات قومي را از اهداف اين گروه برشمرد و گفت: آنها در آذربايجان يك تعداد از هموطنان ما را به دام انداختند و اتباع آذري را با خود همراه كردند، هم‌چنين با دامن زدن به مسئله‌ تعصبات قومي قصد تهييج آنها را داشتند، هم‌چنين قصد داشتند در قالب NGO ها حركت‌هاي مختلف مانند نافرماني مدني و مبارزات بدون خشونت را دنبال كنند كه در مقطع خود با آن برخورد و آن اهرم هم از سرويس‌هاي اطلاعاتي آمريكا گرفته شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، مديركل ضدجاسوسي وزارت اطلاعات، در ادامه سخنانش با بيان اين‌كه آمريكايي‌ها انجام كارهاي پنهان با استفاده از عمليات‌هاي پنهان را در ايران دنبال و از اشكال گوناگون استفاده مي‌كنند، گفت: در كيس يادشده طراح لباس، نخبه‌ علمي، پزشك، استاد دانشگاه، روحاني و ورزشكار نيز قرار داشتند.

وي با بيان اين‌كه سرشبكه‌هاي اصلي اين پروژه‌ آمريكا داخل ايران مستقر شده بودند و از اتباع خود كشور ما بودند، افزود: آنها با رفت و آمد با افرادي كه مد نظرشان بود با آنان ارتباط برقرار و آن‌ها را به مدت يك هفته تا يك ماه به آمريكا دعوت مي‌كردند و وقتي اين افراد قبول مي‌كردند به طور غيرمتعارف و در سريع‌ترين زمان ممكن رواديد آمريكا براي آن‌ها صادر مي‌شد و نهايتا اين افراد به آمريكا اعزام مي‌شدند.

مدير كل ضدجاسوسي وزارت اطلاعات، با بيان اين‌كه اين گروه‌ها در آمريكا در برخي نشست‌هاي علمي و پژوهشي شركت مي‌كردند و علاوه بر آن متناسب با طبقه اجتماعي خود سفرها و گردش‌هاي علمي به ايالت‌هاي مختلف آمريكا داشتند، اظهار كرد: در اين سفرها سعي مي‌شد تاثيرگذاري فكري روي آن‌ها انجام شود، به گونه‌اي كه آمريكا را به عنوان تنها منجي ايران معرفي و سعي مي‌كردند نگرش آن‌ها را نسبت به آمريكا عوض كنند تا بعد از بازگشت، براي تغيير رفتار به دولت فشار بياورند. آن‌ها تلاش مي‌كردند از اين طريق بين مردم و دولت شكاف ايجاد و پايگاه‌هاي مردمي را تضعيف كنند.

وي در ادامه با بيان اين‌كه در سفرهاي يك ماهه‌اي كه اين افراد به آمريكا داشتند از آن‌ها خواسته مي‌شد تحليل‌ها و نظريات خود را در مورد اوضاع ايران مطرح كنند، گفت: آن‌ها از اين طريق به جمع‌آوري اطلاعات مي‌پرداختند؛ چرا كه اطلاعات آنها مي‌توانست براي آمريكا مفيد و راهگشا باشد.

مدير كل ضدجاسوسي وزارت اطلاعات، انتقال اطلاعات ميكروبي، پدافند غيرعامل و وضعيت مراكز زيربنايي را از مواردي برشمرد كه آمريكا براي دريافت آن‌ها از طريق افرادي كه آن‌ها را طعمه قرار داده بودند، اشتياق نشان داده و در برخي موارد نيز توانسته تا حدي به چنين اطلاعاتي دست يابد.

وي با بيان اين‌كه سازمان اطلاعاتي آمريكا تحت پوشش ديپلماسي عمومي و ارتباط عمومي شبكه‌سازي مي‌كرد و تجربيات انقلاب رنگين را كه در كشور (ايران) قابل اجرا نبوده و نيست، مي‌خواست از طريق ارتباط عمومي با افراد موثر و نخبگان دنبال كند، افزود: نقطه تنفرآميز اين پروژه آمريكا استفاده از مراكز اطلاعاتي، سازمان‌ها و مراكز غيردولتي بود؛ چنان‌كه از آن مبلغ 75 ميليون دلاري كه آمريكا براي براندازي در ايران تصويب كرد 32 ميليون دلار آن در اين پروژه هزينه شد؛ البته ما مي‌دانيم بقيه اين مبلغ نيز در كجا در حال هزينه شدن است.

مدير كل ضد جاسوسي وزارت اطلاعات ادامه داد: تجربه موسسه‌ سوروس در اين پرونده كاملا ديده مي‌شود. مراكز خيريه‌ آمريكايي ديگر مثل آيركس، وودرو ويلسون نيز از ديگر مراكزي هستند كه در اين پروژه با آمريكايي‌ها همكاري مي‌كردند.

وي ادامه داد: افرادي مثل جيليان برنز، گلي عامري و رامين عسگر و تعداد ديگري از عناصر وابسته به آمريكا در اين پروژه نقش مستقيم داشتند و از اين گروه‌ها حمايت مي‌كردند و سفرها را انجام مي‌دادند و بعد از سفر از شهروندان ايراني كه به اين سفرها رفته بودند به عنوان سرشبكه استفاده مي‌كردند و از آنها مي‌خواستند تلاش كنند تا افراد ديگري را به شبكه وصل كنند تا در سفرهاي ديگر از آنها نيز استفاده شود.

مدير كل ضدجاسوسي وزارت اطلاعات، با بيان اين‌كه اين اقدام اخير آمريكايي‌ها كه به صورت مخروطي و هرم وارونه انجام مي‌شد، از همان روز اول از سوي وزارت اطلاعات ايران مورد توجه قرار گرفت و ما بر آن سوار شديم، گفت: در اين راستا توانستيم افرادي را وارد و حتي توانستيم انحراف اطلاعاتي ايجاد كنيم.

وي با بيان اين‌كه л البته در مقطعي خواستيم عمليات انجام گيرد يادآور شد: شايد مي‌خواستيم اتمام حجتي صورت گرفته باشد و به همه‌ افراد نخبه و دانشمند كشور اعلام كنيم فريب چنين پروژه‌هايي را نخورند و مراقبت‌هاي اطلاعاتي را افزايش دهند و در عين حال كه حق دارند در مبادلات علمي بين‌المللي حاضر شوند و نقش خود را به عنوان يك ايراني وطن‌پرست انجام دهند بايد مراقب ترفندهاي اطلاعاتي نيز باشند.

مدير كل ضدجاسوسي وزارت اطلاعات، هم‌چنين با بيان اين‌كه آمريكايي‌ها در اين كيس لطمات زيادي ديدند، گفت: اين امر از اظهارنظرهاي عجيبي كه در واكنش به اين پرونده داشتند و از شكست خود در اين پروژه حرف زدند مشخص است كه در اين زمينه مي‌توان به اظهارات گلي عامري اشاره كرد.

وي هم‌چنين خطاب به مسوولان دولت جديد آمريكا توصيه كرد راه شكست‌خورده سرويس اطلاعاتي آمريكا در دوره‌ي مقامات قبلي اين كشور را ديگر تكرار نكنند.

مدير كل ضد جاسوسي وزارت اطلاعات، افزود: فكر مي‌كنم مراكز سياسي و مطالعاتي آمريكا نيز به صلاح‌شان نيست اجازه دهند CIA و مراكز اطلاعاتي اين كشور از آنها به عنوان پوشش اقدامات خود استفاده كنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، مدير كل ضدجاسوسي وزارت اطلاعات، هم‌چنين با هشدار نسبت به سوءاستفاده سرويس‌هاي اطلاعاتي آمريكا از مراكز خيريه بين‌المللي در جهت پيشبرد اهداف خود در براندازي نرم در ايران اين امر را زمينه‌ساز ايجاد بدبيني فزاينده نسبت به اين مراكز دانست كه به راحتي نيز قابل پاك شدن نيست.

وي بار ديگر با دعوت از مسوولان دولت جديد آمريكا به دقت بيشتر در اين زمينه، آن‌ها را به پرهيز از طرح‌هاي اطلاعاتي نظير آن‌چه دولتمردان پيشين اين كشور در عراق عليه ايران به‌كار مي‌گرفتند، دعوت كرد.

مدير كل ضد جاسوسي وزارت اطلاعات، پروژه‌ براندازي نرم آمريكا در ايران را پروژه‌اي كه از طريق بنياد سوروس، آي‌ركس، وودرو ويلسون و آي‌پك دنبال مي‌شد، معرفي كرد و افزود: اين پروژه كاربردي ندارد و موجب سرگرداني نيروهاي اطلاعاتي آمريكا در دوبي، باكو و استامبول براي اجراي اين طرح و هزينه‌اي است كه موجب سردرگمي سرويس‌هاي اطلاعاتي آمريكا مي‌شود.

وي ادامه داد: اقدامات پنهاني كه در اين شبكه آمريكايي‌ها مد نظر داشتند اين بود كه اعتراضات اجتماعي و صنفي را افزايش دهند و تظاهرات‌هاي خياباني را ساماندهي كنند، هم‌چنين توجه خاص به شبكه‌هاي ماهواره‌اي جزء برنامه‌هاي آينده‌ي اين گروه بود كه با ضربه‌اي كه به مجموعه‌ آن‌ها وارد شد شاهد تكرار آن نخواهيم بود؛ اما مردم نيز بايد توجه لازم را داشته باشند تا فريب نخورند.

مدير كل ضدجاسوسي وزارت اطلاعات، هم‌چنين از برگزاري نشست خبري ديگري در آينده نزديك براي تدوين تحركاتي كه نيروهاي اطلاعاتي انگليس و اسرائيل در ايران دنبال مي‌كردند، خبر داد.

وي بار ديگر با تاكيد بر لزوم هوشياري شهروندان ايراني به نخبگان و موثران جامعه نسبت به رعايت دقت لازم در اين گونه سفرها و مراودات هشدار داد و گفت: آن‌ها بايد دقت لازم را داشته باشند و بدانند آغاز اين‌گونه اقدامات اگر چه در گام اول علمي است، اما مي‌تواند شامل اقدامات ضدامنيتي شود و سرويس‌هاي اطلاعاتي آمريكا از آن در جهت منافع خود استفاده كنند.

مدير كل ضدجاسوسي وزارت اطلاعات، در ادامه از شهروندان ايراني دعوت كرد تا در صورت مشاهده‌ چنين مواردي گزارش لازم را در اختيار مقامات اطلاعاتي قرار دهند و يا با تلفن 113 تماس بگيرند .

وي هم‌چنين حوزه فعاليت اين گروه را كل كشور و حتي در برخي شهرهاي كوچك دانست.

مدير كل ضد جاسوسي وزارت اطلاعات، هم‌چنين در مورد اسامي دستگيرشدگان و هويت آن‌ها، گفت: دو نفر اصلي كه دو پزشك هستند آرش و كاميار علايي دو برادر هستند و اسامي سايرين روي سايت‌ها وجود دارد.

وي هم‌چنين درباره اظهارات وزير اطلاعات مبني بر وجود شبكه‌هاي آموزشي سرويس‌هاي اطلاعاتي آمريكا در كشورهاي همسايه، گفت: چنين شبكه‌هايي وجود دارند اما اين‌كه منظور وزير چه بوده، قاعدتا خود ايشان بايد پاسخگو باشند.

مدير كل ضدجاسوسي وزارت اطلاعات، در ادامه تاكيد كرد كه براندازي نرم در ايران تا كنون نه محقق شده و نه محقق مي‌شود؛ چون ابزار آن وجود ندارد؛ اما حتما اطلاع‌رساني درباره اقداماتي كه دشمن در اين زمينه انجام مي‌دهد مفيد خواهد بود.

وي در پايان هدف اين پروژه را مقابله با كل نظام و نه دولت دانست و گفت: فرآيند كارهاي اطلاعاتي در كشور نشان مي‌دهد عمليات‌هاي پنهان و جاسوسي هيچ‌گاه متوجه دولت و جناح خاص سياسي نبوده و مشخصا همواره زيرساخت‌ها و همه‌ي اركان نظام را نشانه گرفته‌؛ به طوري كه در اين مورد نيز حتي آنها تعدادي از قضات را تحت پوشش قرار دادند.

 

http://www.asriran.com/fa/pages/?cid=62566

 

https://newsecul.ipower.com/

بازگشت به خانه

 

محل اظهار نظر شما:

شما با اين آدرس ها می توانيد با ما تماس گرفته

و اظهار نظرها و مطالب خود را ارسال داريد:

admin@newsecularism.com

newsecularism@gmail.com

newsecularism@yahoo.com

 

 

New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630