بازگشت به خانه  |   فهرست موضوعی مقالات و نام نويسندگان

اسفند   1387 ـ فوريه  2009 

پيوند به آرشيو آثار نويسنده در سکولاريسم نو

پیشنهادی به جبهۀِ ملی ایران، اتحادِ جمهوریخواهان ایران،

حزب مشروطه ایران و سازمان ِفَداییان خلق ایران

خشایار رخسانی

 

توضيح سردبير: آقای رخسانی از نويسندگان صاحب فکر ما هستند که هميشه از انتشار قلمزده هاشان در اين سايت استقبال می کنيم. اما مشکل ما با آثار ايشان آن است که با بکار بردن واژه های ناب فارسی، که اغلب دست ساخت خود ايشان هستند، و قرار دادن معنای رايج و اغلب عربی اين واژه ها در داخل پرانتز، خواندن نوشته هاشان را بکاری مشکل تبديل می کنند. همين امر موجب شده که ما از انتشار نوشته های ايشان خودداری کنيم. اما اين بار، بخاطر اهميت پيشنهاد ايشان که بنظر می رسد بايد سخت به بحث گذاشته شود ما واژه های عربی مورد نظر ايشان را در متن زير حفظ کرده و واژه های فارسی را به زيرنويس برده ايم. برای ما اين تنها راهی است که انتشار آثار ايشان در اين تارنما را ممکن می سازد. يک سايت سياسی ـ اجتماعی چندان جای مناسبی برای جا انداختن واژه های جديد نيست و حتی اين کار، با مشکلی را که در امر خواندن ايجاد می کند، نوعی نقض غرض بشمار می آيد. اميدوارم آقای رخسانی از اين کار ما نرنجند و نوشته های ديگر خود را نيز، به همين صورت مقدور برای ما، برايمان ارسال دارند. در عين حال برای ما آشکار نيست که ايشان از ميان همهء سازمان های سياسی چرا اين چهار سازمان را انتخاب کرده اند و بقيه را از دايرهء مخاطبان خويش بيرون نهاده اند. اسماعيل نوری علا

 

دوستان گرامی،

با رویکَرد به اهمیت (1) انتخابات ریاست دولت (2) در خُرداد ماه آینده، از شما خواهش می کنم که به پیشنهادی که در پی می آید، نگر ورزید.

همانگونه که می دانید، شوربختانه، هم اکنون به علت (3) فشارهایِ سامان خودکامگی آخوندی در ایران و نابُرنایی فرهنگِ سیاسی (4) در میان روشنبین هایِ این کشور، نه جُنبش ِ مدنی (5) مردم در دورن ایران پا گرفته است و نه سازمان ها و حزب هایِ مردمسالار ایرانی در برونمرز به این اندازه توانمند هستند که بتوانند تأثیری مستقیم (6) در دگرگونی هایِ سیاسی این کشور داشته باشند. ولی، چیزی که خوشبختانه ما ایرانیان ِ آزادیخواه و میهن پرست بر سر آن همداستان هَستیم این واقعیت (7) است، که آن دگرگونی هایِ سیاسی ای که از راه برآورده شُدن ِ خواسته هایِ آزادیخواهانهِ سازمان هایِ دمکراتیک، انجمن ها و نهاد هایِ مدنی انجام بگیرند، کمترین هزینهء جانی و مالی (8) را برایِ کشور گرامی ما در پی خواهند داشت تا روی آوردن به شورش و هرج و مرج در این کشور. و از سویی دیگر نیز می دانیم که حاکمیت (9) خودکامه در ایران که ناآگاه از این رازِ آشکار نیست، و شیشهء زندگی خود را در دستِ این نهادها، سازمان ها و انجمن هایِ مدنی و سکولار (10) می پندارد، با تمام توانش راهبندِ برپایی و پیکربخشیِ به این نهادهایِ مدنی، برای دنبال کردن درخواست هایِ شهروندی مردم، از راه انجام پذیریِ قانون ها (11) ی مدنی و قانون های جهانی می شود؛ با این اُمید که در رویدادهایِ مَهینی، همچون انتخابات ریاست دولت در خُردادماه آینده، مردم نتوانند به کمک سازمان ها و حزب هایی که بازتاب دهنده نیازهایِ شهروندی و هوده های حقوق اجتمایی (12) آنهاست، خود را سازمان بدهند تا خواسته هایشان را با شیوه هایِ شهرینگی برآورده کُنند.

وظيفهء ما آزادیخواهان و میهن پرستان در برابر این بُن بست، چیست؟ آیا باید که به این بُن بست و سرنوشتِ پلید و شرم آور گردن نهاد و به آن تسلیم شد؟ (13) آیا براستی می پندارید که راهی برای برون رفت از آن، یافتنی نباشد؟ از دیدگاه من انتخابات ریاست دولت در خرداد ماه آینده، با آنکه نزدیک به چهار ماه به برگُزاریِ آن نمانده است، فرصت (14) کمیاب و بیمانندی را در اختیار (15) آزادیخواهان خواهد گُذاشت، که اگر خَرَدمندانه از آن بهرهمند شوند، می توانند، آرزویِ سد سالهء مردم ایران را در رسیدن به آزادی، با کمترین هزینهء جانی و مالی، برآورده کُنند.

 

راه پیروزی

چندی پیش، سازمان فداییان خلق ایران پیشنهاد شایسته ای در ائتلاف (16) سازمان هایِ دمکراتیک ایران، بر سر یک نامزَدِ فرنشینی برایِ انتخابات آینده، ارایه داد (17). با آنکه ما می دانیم که نهادهایِ خودکامه ایِ همچون شورایِ نگهبان، با "نظارت استصوابی" اش  راهبند نامزدِ ناوابسته ای خواهند شد که بخواهد آزادیخواهان را نمایندگی کُند، با این همه، می توان به کمک لشکر یک میلیونی دانشجویان، ارتش چندمیلیونی دانش آموزان، کارگران و آموزگاران به یک جُنبش آزادیخواهی ای دامن زد که دیوار شورای نگهبان را بر سرش فرو ریزد، اگر که سازمان هایِ دمکرات ایران آماده باشند که همین امروز به گونهء مشترک (18) برایِ درخواستِ کمک از مردم ایران، آگاهینامه ای را بیرون بدهند، که آهنگ و برنامه هایِ مشترک (19)  آنها را در انتخابات آینده به روشنی ژرف کاوی کُند.

با پی گیری رشته اندیشه هایِ آقایِ پیمان، فرزندی که بتازگی از درون ایران نوشتاری را بیرون داده اند، می اَفزایم، که هم اکنون زمان مناسب (12 ـ ب) برای آن سازمان هایِ مردمسالاری که بخواهند بر سر یک نامزدِ مشترک با هم ائتلاف کُنند فرارسیده است. این ائتلاف می تواند با روی آوردن مستقیم (20) به نامزدهایی که به گمان آن می تواند در لیست (21) نامزدِ آزادیخواهان جای بگیرند، از آنها درخواست کُند که برنامه هایِ انتخاباتی خود را روشن و پوست کنده، بازگویند. تا هر گونه شک (22) و ناروشنی ای برایِ پُشتیبانی از برنامه های آنها و یا خودداری از آنها، زدوده شود. از دیگاه من، برایِ انتخابات آینده سه نامزد که می توانند در لیست آزادیخواهان جای بگیرند، بر پایهء اهمیت آنها، این نامزدها هستند:

1.   آقای عباس امیرانتظام

2.   آقای قاسم شعله سعدی

3.   آقای عبدلله نوری

به پندار من، آقا عباس امیرانتظام به علت دیدگاه هایِ سکولار و مردمسلارانه ای که دارند، با آنکه هنوز خود را کاندید نکرده اند، بهترین گزینه برایِ آزادیخواهان میباشند. آقای عباس امیرانتظام به علت استقبال (23) نکردن سازمان هایِ برونمرزی از واپسین نامه ای که ایشان به سازمان ِملل نوشته اند، برخورد سرد آنها و پشتیبانی نکردن از پیام او، و همچنین به علت سرخوردگی ای که ایشان از این راه آزمودند، تاکنون در نامزد شدن ِخود برایِ انتخابات آینده گرایشی نشان نداده اند. ولی من بیگمان هستم که اگر همین امروز آگاهینامه ای مشترک از سویِ سازمان هایِ دمکراتیک ایران، بیرون بیاید که او را به نمایندگی از خود برگُزیند، ایشان بیدرنگ به این درخواست، پاسُخی مثبت (24) خواهند داد.

دیگر کاندیدایی که می تواند خواسته هایِ آزادیخواهان را نمایندگی کند، آقای قاسم شعله سعدی می باشند که آوازۀِ خوبِ او به علت بی باکی ایشان در مخالفت ها (25) و  اعتراضاتی (26) که از راه نامه هایِ سرگشاده، به خاستگاه ولایت فقیه و  کارکردهایِ نابخردانه او کرده اند، زبانزد هر کوی و دیاری می باشند.

و دیگر کاندیدا، آقای عبدلله نوری هستند که او را تنها به شوند درستکاری اش و پاسداری اش از رأی مردم و جلوگیری از نیرنگ و دغلکاری بنیادگرایان در انتخاباتی که در آن آقای نوری در مقام (27) وزیر کشور، وظیفهء (28) دیده بانی بر انجام درست انتخابات را داشت، با محکوم کردن (29) او به پنج سال زندان، قربانی (30 ) خشمِ واپسگرایی، گُستاخی و زیاده خواهی خود کردند.

از دیدگاه من، زمان برای دادن یک آگاهینامه ائتلاف برای روشن کردن خواست هایِ دمکراتیک آزادیخواهان در چهارچوب امکان ها (31) یی که در اختیار (32) ما هستند، رسیده است. با یک برنامه هماهنگ و روشن بر سر کمینه ای (حداقلی) از خواست هایِ آزادیخواهانه همانند:

1.   ائتلاف بر سر یک نامزد مشترک.

2.   برچیدن شورای نگهبان و "نظارت استصوابی".

3.   درخواست از سازمان ملل برایِ فرستادن نمایندگانی برایِ دیده وری و دیده بانی بر رَوَندِ انجام گرفتن ِ درست و دادگرانهء رأی گیری و پاسداری از رأی مردم.

4.   باز کردن یک تارنمایِ اینترنتی برای گردآوری امضا (33)  از همه ایرانیان میهن پرست و آزادیخواهِ درون و بیرون ایران، تا بتوان از این راه یک ارزیابی سراسری از پُشتیبانی این برنامه ائتلافی بدست آورد.

 

آنچه که امروز باید محور (34) ائتلاف در بین نیروهای آزادیخواه باشد، شکستن، ایجادِ چاک و درز در دیوار خودکامگی است. که می توان با این ائتلاف در انتخابات آینده به آن رسید. بام و ستون هایِ کاخ خودکامگی را می توان در گام های مشترک آینده درهم شکست و بر سَر خودکامگان فروریزاند. از اینرو با بانگ هایِ پر ِ احساس (35) رزمی و خواسته هایِ بی پایه ای همانند: "همه چیز یا هیچ چیز،" بدون ارزیابی و نگر به توانایی هایی که امروز داریم،  نه خردمندانه هستند و نه راستین.

با این برنامه می توان، در فرصتی که تا خردادماه آینده مانده است، به کمک لشکر یک میلیونی دانشجویان ایران که بیشتر آنها به اینترنت و تارنما راه دارند، یک چتر همکاری برای پیونددادن ِهمهء آزادیخواهان، با مردم ایران برپا کرد. و با این کار می توان  امید و آرزوهایِ خُفته میلیون ها تن از مردم  و جوانان ایران را دوباره بیدار کرد که به علت نبودن و یا بی برنامگی اپوزیسیون، هم اکنون به یک سرنوشتِ گُجسته و بدشگونِ تسليم شده و گردن نهاده اند، و از این راه آنها را بسان خیزآب هایِ بلندبالا و استوار به جُنبش درآورد.

خشایار رُخسانی

‏پنجشنبه‏، 2009‏/02‏/19

 

1. کرامندی  2. گُزیدمان ِ فرنشینی ِ رایه  3. شوند  4. کشورمداریک  5. شهرینگی  6. دَرایشی راسته  7. راستینگی  8. داراکی  9. فرمانپادِ  10. جهانگرا  11. دات ها  12. همبودگاهی  13. سُتوهید  14. ژایش  15. فَرادست  16. همایه  17. نیکِژ کرد  18. انباز  19. همبان  19(ب). ِدَرخُو  20. راسته  21. پهرست  22. اندید 23. پیشوازی  24. سِپِنتِه مَن  25. همیستاری ها  26. پتکارش هایی  27. خواستگاه  28. خواستگاه  29. ایراختن  30. کرپانی  31. شایش ها  32. فرادستِ  33. دستینه  34. چَرخگَردِ  35. سُهِش

 

https://newsecul.ipower.com/

بازگشت به خانه

 

محل اظهار نظر شما:

شما با اين آدرس ها می توانيد با ما تماس گرفته

و اظهار نظرها و مطالب خود را ارسال داريد:

admin@newsecularism.com

newsecularism@gmail.com

newsecularism@yahoo.com

 

 

New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630