بازگشت به خانه  |   فهرست موضوعی مقالات و نام نويسندگان

اسفند   1387 ـ مارچ  2009 

يک مقايسهء قابل تأمل

بوسيلهء يک دانشجوی دانشگاه تهران

توضيح: قالب بررسی زیر توسط یكی از دانشجویانم صورت گرفته كه آن‏ را پس از تغییراتی،‌ موضوع پست امروز می‏كنم. هرچند مدتی از این واقعه گذشته، اما ذكر دوبارۀ آن، نه تنها بر آگاهی‏بخشی خوانندگان نسبت به شرایط سیاسی كشور می‏تواند اثرگذار باشد، بلكه از صمیم قلب امیدوارم كه انشاءالله اگر این مطلب به گوش رییس جمهور محترم ایران رسید، ایشان در گفتار و رفتارشان تأمل بیشتری كرده و برای منافع و مصالح "ملت ایران" آن ها را تغییر دهند. (دکتر علی رضا رحیمی بروجردی، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران)

چندی پيش، در يک روز سه شنبه آقای احمدی نژاد، رئیس جمهوری اسلامی ایران، و بعد از آن آقای ون جیابو نخست وزیر چین در مجمع عمومی سازمان ملل متحد سخنرانی کردند. ون جیابو نخست وزیر چین، ده‏ها رهبر و نمایندۀ حاضر در مجمع عمومی را خطاب قرار داده، چنین می گوید: "رقم تولید ناخالص ملی چین در زمرۀ بالاترین اقتصادهای جهان است، با این حال، رتبۀ تولید ناخالص سرانۀ ما کمتر از یکصد کشور دیگر است، ده‏ها میلیون چینی فاقد غذا و لباس کافی هستند. چین هنوز یک کشور "درحال توسعه" است. سطح پایین تولید، کمبود منابع، انرژی و پیامدهای زیست محیطی تداوم روند توسعه را محدود می کند".

عنوان نطق نخست وزیر چین: "یک چینِ متعهد به اصلاحات، گشایش و توسعۀ صلح‏آمیز" بود.

"اصلاحات" و "توسعۀ اقتصادی" دو کلید واژۀ نطق نخست وزیر چین بودند. در نطق بسیار کوتاه آقای جیابو، واژۀ "توسعه" ۱۷ بار و واژۀ "اصلاحات" هشت بار تکرار شد. نخست وزیر چین، "زیربنای رشد اقتصادی چین" را "دو واژه" می‏داند كه عبارتند از: "اصلاحات" و "گشایش".

این درحالی است كه، جمهوری خلق چین، تنها سال گذشته، ۸۰۰ میلیارد دلار سرمایه‏گذاری مستقیم خارجی داشته و سهم اقتصادش از سرمایه گذاری مستقیم ِ خارجی ۱۲۶ برابر جمهوری اسلامی ایران بوده است. همچنین در همین زمینه، سهم جمهوری ترکیه ۱۷ برابر ایران است.

 

حال اجازه دهید سخنرانی رییس جمهوری اسلامی ایران را مرور کنیم:

نخست آن ‏كه، آقای محمود احمدی نژاد تقریباً دو برابر و نیم نخست وزیر چین سخن گفت. دوم، آقای احمدی نژاد ۳۵ بار کلمۀ "خدا" را تكرار و ۴۰ بار به واژۀ "خدا" ارجاع داد.

دقت كنیم كه، نخست وزیر چین، یعنی بزرگترین كشور دارندۀ ذخایر ارزی در جهان، سرزمین خود را کشوری "در حال توسعه" یا  (Developing Country)خطاب كرده که ده‏ها میلیون نفر از مردمش با فقر و گرسنگی دست به گریبان‏اند. اما آقای محمود احمدی نژاد، رییس جمهور کشوری که حتی توان تأمین برق پایتخت خود را ندارد، کشور ایران را با عبارات زیر توصیف نمود: «Extremely and very developed and powerful country» "کشور بسیار قدرتمند و توسعه یافته".

نخست وزیر چین، یک کلمه و حتی یک کلمه، از تخاصم و تهدید نام نبرد؛ در نطق او واژه های صلح، اقتصاد جهانی، توسعه، همکاری و مشارکت بارها و بارها تکرار شد. کلمه به کلمه نطق وی دربارۀ اقتصاد جهانی و تأثیر آن بر رشد چین و دیگر کشورهای درحال توسعه بود.

در مقابل رییس جمهور ایران، نطق خود را با آرزوی سلامتی برای امام زمان شروع كرد و بلافاصله، فَوَران واژه‏هایی نظیر قتل، آدمکشی و نفرت آغاز می‏شود.

نخست وزیر چین در نطق ۱۴۰۰ کلمه‏ای خود ۳۵ بار واژۀ چین را به کار برد. در حالی که رییس جمهور ایران در سخنرانی ۳۲۰۰ کلمه‏ای خود فقط "۵" بار از کلمۀ "ایران" استفاده کرد که "4" بار ِ آن تنها در یک پاراگراف برای توصیف فشار آژانس بین‏المللی انرژی هسته‏ای و حمایت مردم از انرژی هسته‏ای بود. یعنی، تنها جایی که ایشان نیازمند نمایش حمایت ملی است.

دومین واژۀ سخنرانی نخست وزیر چین، استفاده از نام كشورش "چین" است، در حالی که اولین استفاده از واژۀ "ایران"، واژۀ شمارۀ ۱۸۱۰ آقای احمدی نژاد بود، و باز این در حالی بود که واژۀ "فلسطین" ۱۵۷ امین واژۀ آقای احمدی نژاد بود.

رییس جمهور ایران، که تنها ۵ بار از کشورشان نام برده است، ۶ بار نام فلسطین، ۴ بار عراق، ۲ بار افغانستان و لبنان و شش بار صهیونیسم را به کار برد. ایشان حتی سراغ گرجستان و آبخازیای جنوبی هم رفتند و سری هم به آفریقا زدند و دربارۀ استعمار آفریقا، آمریکای لاتین و کشورهای آسیایی سخن گفتند.

و در پایان متأسفانه باید گفت که تنها موضوعات زیر در سخنان آقای احمدی نژاد نیامدند: ایران، مردم ایران، وضعیت مردم ایران و سرنوشت مردم ایران.

 http://ferdoss.blogfa.com/post-381.aspx

https://newsecul.ipower.com/

بازگشت به خانه

 

محل اظهار نظر شما:

شما با اين آدرس ها می توانيد با ما تماس گرفته

و اظهار نظرها و مطالب خود را ارسال داريد:

admin@newsecularism.com

newsecularism@gmail.com

newsecularism@yahoo.com

 

 

New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630