بازگشت به خانه  |   فهرست موضوعی مقالات و نام نويسندگان

فروردين   1388 ـ آوريل  2009 

سکولاريسم نو: وعده های انتخاباتی نامزدهای خودی حکومت اسلامی حکايت از خسران هائی دارند که همين حکومت وارد کرده و اين آقايان اکنون وعدهء اصلاحش را می دهند (به راست و دروغش کاری نداريم). به متن های زير توجه کنيد و ببينيد دو تن از ياران نزديک خمينی و خامنه ای که همواره در طول سی سالهء اخير در مقامات مهم مملکتی بوده اند، وعدهء جبران چه چيزهائی را می دهند. در واقع، از ياد نبريم که هر «وعده» اقرار به يک تجاوز و بی قانونی و مخدوش ساختن حقی از مردم است که بدست خود اين آقايان و همکارانشان صورت گرفته و حالا آمده اند تا به نمايندگی از ملت در برابر معلوم نيست کی بايستند!

 

کانديدای ذوالحياتين جامعهء دو سره هم لازم دارد

ميرحسين موسوی می گويد:

جامعه ايرانی هم اصول‌گراست و هم اصلاح‌طلب

به گزارش گروه دريافت خبر ايسنا، ميرحسين موسوی گفت: »فراگيرشدن فضای سوداگرانه و حاکم‌شدن اين نوع نگاه به ارزش‌ها در جامعه خطرناک است». وی در ديدار جمعی از ايثارگران، جانبازان، خانواده‌های شهدا، آزادگان و فرماندهان دوران جنگ تحميلی، با انتقاد از آن‌چه پی‌گيری نشدن طرح‌های بزرگ، سياست‌های فرهنگی و بداخلاقی‌های انتخاباتی خواند، افزود: «در برخی موارد به قدری تنزل پيدا کرده‌ايم که عده‌ای فکر می‌کنند اکثريت رای جامعه را می‌توان با پول و امکانات خريد».

موسوی هم‌چنين با اشاره به فعاليت رسانه‌ها اظهار کرد: «بنده اعتقاد ندارم بستن رسانه‌ها و ايجاد محدوديت، چارهء مشکل باشد. کافی است کمی نرخ تورم را پايين بياوريم و اشتغال را بالا ببريم، آنگاه خواهيم ديد که مشکلات چگونه کم خواهد شد. برعکس اگر تورم ۲۵ درصدی به ۳۰ درصد افزايش يابد، نتيجه عکس خواهيم گرفت. متاسفانه ما ريشه‌ها را رها کرده‌ايم و به مسائل ديگری پرداخته‌ايم».

وی هم‌چنين با اشاره به توزيع برخی اقلام نظير گونی‌های سيب‌زمينی در برخی مناطق گفت: «توزيع سيب‌زمينی ديگر کم‌کم به يک نماد تبديل شده است. در نگاه اوليه به نظر می‌رسد اين چيزی است که ديگران نياز دارند و بد نيست که حکومت به دنبال اين مساله باشد، ولی حساسيتی که در اين مساله به وجود می‌آيد به اين خاطر است که اين کار برای خريد چيزی است. بحثی در مردم‌شناسی هست که می‌گويد در کسی که هديه‌ای گرفته است، حسی برانگيخته می‌شود که اين هديه را جبران کند».

عضو مجمع تشخيص مصحلت نظام تصريح کرد: «اگر با اين کار حق کسی را می‌دهند، مساله‌ای نيست ولی اگر شيوه‌ای که اتخاذ می‌کنيم اين حس را برانگيزد که انتظاری از آنها هست يا به نوعی مردم را نمک‌گير کنيم يا اين احساس باشد که مردم فکر کنند بايد در جای ديگری اين مساله را جبران کنند، اين هم مساله متفاوتی است».

نخست‌وزير دوران دفاع مقدس به بحث معامله با خدا در قرآن کريم نيز اشاره کرد و افزود: «معامله با خدا تنها معامله‌ای است که مورد توجه است و تنها معامله پرارزشی است که خدا به آن ارج و قرب می‌دهد. وقتی جامعه به حالتی درمی‌آيد که ارتباط با ارزش‌های بنيادين قطع می‌شود، همه جامعه در مسائل سوداگرانه خلاصه می‌شود و در آن‌جا مجال خلق و بسط ارزش‌ها و فضيلت‌ها به بن‌بست می‌رسد».

وی با بيان اين‌که فرق جامعهء‌ سوداگرانه با يک جامعهء ارزشی در کالايی‌شدن همه چيز است، اظهار کرد: «در جامعه کالاهايی وجود دارد که قابل فروش نيست. مثلا کسی آبرو، ناموس و رای خود را نمی‌فروشد. در جامعه‌ای که اين ارزش‌ها غلبه پيدا کند با يک جامعه‌ ارزشی روبه‌رو می‌شويم و برعکس وقتی اين ارزش‌ها به سمت ارزش‌های کالايی سرازير می‌شود، بعضاً تيپی مانند جزايری هم پيدا می‌شود که با پول خود می‌تواند رای کسی را هم بخرد؛ وقتی ـ مثلاً ـ به بهانهء کمک به مساجد به کسی پول بدهند و رای او را برای مساله‌ای بخرند، اين نشان می‌دهد که در جامعه حتی رای يک نماينده هم قابل خريدن است، اما در يک جامعه ارزشی رای اصلا قابل خريد و فروش نيست. چنان‌که در ۱۲ فروردين اگر بحث می‌شد به عده‌ای برای اين رای پولی داده می‌شود، قطعاً موج عظيمی در جامعه ايجاد می‌کرد».

موسوی، انقلاب اسلامی به رهبری امام خمينی (ره) را موجب تبديل جامعهء کالايی به يک جامعهء ارزشی دانست و افزود: «در چنين شرايطی می‌ديديم که مردم حتی از فرزندان خود هم می‌گذشتند برای اين‌که به سعادتی برسند که قابل خريد و فروش نيست. آن‌چه مشکل پيدا کرده‌ايم - البته در کنار مشکلات ديگر که با برخی کارها شديدتر هم می‌شود، اين است که چنين فضاهای سوداگرانه را فراگير می‌کند و اين اتفاق بسيار خطرناکی است».

به گزارش ايسنا، به نقل از قلم‌نيوز، عضو مجمع تشخيص مصحلت نظام با طرح اين سوال که کشوری که سرمايه‌های عظيم اجتماعی خود را از دست بدهد با کدام وسيله می‌خواهد در برابر مشکلات ايستادگی کند؟ افزود: «در زمان جنگ فضايی بود که بيشتر معاملات با خدا و برای خدا بود؛ به طوری که حتی برخی به دنبال اين بودند که وقتی شهيد می‌شوند هم شناخته نشوند. در چنان شرايطی اين امکان وجود داشت که اگر کشور محاصره، بمباران و تحريم می‌شد و مشکلات مختلف به وجود می‌آمد، باز هم می‌توانست اداره شود و مقاومت کند و اين به دليل وجود همان فضاها و سرمايه‌ها بود. آن‌چه الان اتفاق افتاده و اوج آن را در اين بداخلاقی‌ها در رابطه با انتخابات می‌بينيم، به همين مساله برمی‌گردد».

موسوی اضافه کرد: «اين مساله اثرات اقتصادی منفی هم دارد. منابعی که در دست ماست وقتی در خدمت پروژه‌های بلندمدت باشد ممکن است موقعی به نتيجه برسد که اصلا آن دولت نباشد. زمانی می‌توانيم از منابع کمياب در خدمت اهداف راهبردی استفاده کنيم که از اين‌که مورد تقدير آنی قرار بگيريم، دل بکنيم. اگر قرار باشد منابع را طوری مصرف کنيم که هياهو به دنبال داشته باشد و بخواهيم برای ما هورا بکشند، اين‌جاست که ممکن است فکر شود می‌شود رای مردم را خريد».

وی با اشاره به اين‌که درآمدها و امکانات زمانی برکات خواهد داشت که به چنين ارزش‌ها و مسائلی توجه کنيم، افزود: «وقتی اين مسايل رعايت نشود اگر قيمت نفت به جای ۱۴۰ دلار به ۲۴۰ دلار هم برسد، باز هم هيچ خير و برکتی نخواهد داشت؛ همان‌طور که وقتی از ۲۰ دلار به ۱۴۰ دلار رسيد به جای آن‌که به وضع مطلوبی برسيم، خير و برکتی نداشته است».

موسوی با بيان اين اعتقاد ‌که امروز در مردم تمايلی برای تغيير و بازگشت به ارزش‌های اسلام ناب وجود دارد، خاطرنشان کرد: «اين تمايل به اين دليل است که برخی اتفاقاتی که می‌افتد به نام اسلام انجام می‌شود. ضايعه‌ای که وجود دارد اين است که به قدری تنزل پيدا کرده‌ايم که عده‌ای فکر می‌کنند اکثريت رای جامعه را می‌توان با پول و امکانات خريد».

وی در ادامه اين جلسه اظهار کرد: «مشکلی که در رابطه با گروه‌های سياسی داريم اين است که بعضاً حرف‌ها و شعارهايی که می‌دهند ممکن است تبديل به يک کليشه شود و ما را محبوس کند. مثلا وقتی می‌گوييم اصولگرايی، ممکن است تعاريف مختلفی وجود داشته باشد که بخشی از آنها را بزرگ می‌کنيم و پشت آن قرار می‌گيريم. به نظر من در مردم همه‌ اين ارزش‌های خوب وجود دارد و در واقع مردم هم اصلاح‌طلب هستند و هم اصولگرا».

عضو مجمع تشخيص مصحلت نظام تاکيد کرد: «رفتن به اين سمت به شرط آن‌که به خوبی مطرح شود، می‌تواند قلب‌های مردمی را که با صندوق‌های رای قهر کرده‌اند، برگرداند. من قبول ندارم که آرای خاموش فقط مربوط به قشرهای بالادستی جامعه است؛ چرا که ما ۲۰ ميليون قشر بالا نداريم. در انتخابات گذشته در بسياری از شهرها، مردم بسيار کمی پای صندوق‌ها آمدند و اين مشکل بايد حل شود».

نخست‌وزير دوران دفاع مقدس با بيان اين‌که يکی از اثرات سياست‌هايی که در اين چند سال داشته‌ايم، لاغر شدن قشر متوسط و رفتن آنها به سمت زير خط فقر است، افزود: «وقتی سياست‌های نادرست در پيش گرفته شود چنين اتفاقی می‌افتد و کم‌کم قشرهای متوسط لاغر و به سمت پايين سرريز می‌شوند. چنين مشکلاتی موجب دلسرد شدن مردم از انتخابات می‌شود. بايد اعتماد مردم را جبران کنيم و اين مساله در يک جامعه‌ سوداگر عملی نيست».

وی با بيان اين‌که بدون سرمايه‌ی اجتماعی حتی اگر بهترين درآمدها را هم داشته باشيم، باز هم وابسته خواهيم بود، اظهار کرد: «اگر اقتصاد نيرومندی داشته باشيم که نتواند توزيع عادلانه‌ای در جامعه ايجاد کند، جز اين‌که اين ثروت و امکانات در اختيار عده‌ای قرار بگيرد، نتيجه ديگری نخواهد داد».

موسوی افزود: «وضعيتی که وجود دارد، اين است که حتی اهدافی برای چنين توسعه‌ای هم وجود ندارد و طرح‌های بزرگ مطرح نيست؛ در حالی که زمانی با وجود بهمن عظيم هزينه‌های جنگ، با استفاده از سرمايه‌های اجتماعی می‌توانستيم صدها پروژه‌ی راهبردی را اجرا کنيم که متاسفانه امروز اکثر چنين پروژه‌هايی خوابيده است و پروژه‌های کوچکی که رضايت آنی دارد، انجام می‌شود؛ البته اين پروژه‌های کوچک نيز در حد خود بد نيست، ولی کشوری که وقت کمی دارد بايد از اين وقت بيشترين استفاده را ببرد».

موسوی در ادامه با اشاره به بحث اينترنت، اظهار کرد: «عده‌ای می‌گفتند اينترنت فقط برای فساد به وجود آمده است. همان موقع که اين بحث مطرح می‌شد، گفتم کشوری مانند آمريکا اين مقدار هزينه نمی‌کند که فقط بخواهد يکسری تصاوير مستهجن برای ما بفرستد. اين يک نوع نگاه است که فکر کنيم تمام اين تغييرات در دنيا برای اين است که ما را نابود کنند و فرهنگ ما را از بين ببرند و متاسفانه هيچگاه به شکل يک فرصت به آن نگاه نمی‌کنيم».

وی افزود: «با بستن و محدود کردن نمی‌توانيم جلوی مفاسد را بگيريم و در چنين حالتی فضای زيرزمينی مخوفی ايجاد می‌شود که قابل کنترل نخواهد بود».

وی با بيان اين‌که مشکلات ما در زمينه فرهنگی به دليل سياست‌های غير روشن و غيرمثبتی که در اين زمينه وجود دارد، کمتر از مشکلات ديگر نيست، افزود: «۳۰۰ ميليون CD صوتی و تصويری در کشور توزيع می‌شود که نزديک به ۱۰۰ درصد آن زيرزمينی است. اينها بايد مديريت صحيح شود و جايگزينی برای آن بيابيم. اين مشکلات ناشی از ديد محدودی است که بعضا برای استفاده از آن امکانات داريم؛ بدين ترتيب غير از اقتصاد زيرزمينی يک فرهنگ زيرزمينی نيز داريم».

وی در پايان بر لزوم بازگشت به ارزش‌ها در جامعه تاکيد کرد و گفت: «به صورت اصولگرايانه نيازمنديم که به ارزش‌های انقلاب بازگرديم و از طرف ديگر هم بايد نگاه اصلاح‌طلبانه داشته باشيم و فکر می‌کنم چنين زمينه‌ای در جامعه وجود دارد».

بر اساس اين گزارش در حاشيه جلسه بيانيه‌ای به صورت طومار تهيه و به امضای هواداران ايثارگر موسوی رسيد.

 

https://newsecul.ipower.com/

بازگشت به خانه

 مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

 

محل اظهار نظر شما:

شما با اين آدرس ها می توانيد با ما تماس گرفته

و اظهار نظرها و مطالب خود را ارسال داريد:

admin@newsecularism.com

newsecularism@gmail.com

newsecularism@yahoo.com

 

 

New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630