بازگشت به خانه  |   فهرست موضوعی مقالات و نام نويسندگان

ارديبهشت   1388 ـ مه  2009 

Home

پيوند به کتاب شرح حال آتاتورک در سکولاريسم نو

هر ترک موفقی مديون آتاتورک است

گفتگوی سکولاريسم نو با «ياووز حکيم»

سرمايه داری که نقش آتاتورک را بازی می کند

سکولاريسم نو: ياووز حکيم Yavuz Hekim، بازرگان و فعال صنعتی ترکيه، که در کنار همهء مشغله هايش مشهورترين کسی است که در سينما ـ تلويزيون ترکيه در چند فيلم مستند و سريال تلويزيونی نقش مصطفی کمال آتاتورک را بازی کرده (*)، در جستجوهای خود در اينترنت، به سکولاريسم نو برخورده و ديده است که اين نشريهء اينترنتی فارسی زبان در يک سال و نيم اخير کتاب «کين راس» در مورد آتاتورک را ترجمه و منتشر کرده است. او، با فرستادن ای ـ ميلی به سردبير سکولاريسم نو از او دعوت کرد تا سری به مجموعه ای که خود در سايت اش از عکس های آتاتورک گردآوری کرده بزند. آنگاه صحبت از انجام گفتگوئی پيش آمد که آن را در اينجا می خوانيد. اما نخست بد نيست ابتدا اندکی با شرح حال او نيز آشنا شويد:

ياووز حکيم در سوم نوامبر 1977 در شهر استانبول، به عنوان يازدهمين فرزند خانوادهء حکيم، به دنيا آمد. او نتوانست تحصيلات خود را پس از پايان دبيرستان ادامه دهد و لذا زندگی کاری خود را با فروش آب يخ در بازارهای استانبول آغاز کرد. سپس به عنوان کارگر جوشکار در شرکت کشتی سازی «توزلا» به کار مشغول شد و از آن پس زندگی اش در جهان کشتی سازی و دريانوردی گذشته است. او، از 1992 تا کنون، از کار بعنوان مستخدم پذيرايي در کشتی ها، تا داشتن يکی از بزرگترين کارخانجات کشتی سازی ترکیه، فعاليت داشته و نه تنها در ترکيه که از سيبری گرفته تا بيروت در همه جا به کار مشغول بوده است. او در سال های 1997 و 1998 به عنوان افسر نیروی دريايي خدمت کرده است و اکنون صاحب چندين شرکت تجاری و صنعتی است که مجموعا گروه «اگه کونس» را بوجود آورده و، با تاکيد بر نوآوری، به کار سرمايه گذاری در فعاليت های توليدی مشغولند.

         ياووز حکيم از کسانی است که دستورالعمل موسوم به «اصول آتاتورک» را به عنوان چراغ راه زندگی خود برگزيده و آن ها را در فعاليت هايش اعمال کرده است. او از لحاظ ظاهری نيز شباهت بسياری به کمال آتاتورک دارد و، در نتيجه، هنگامی که «ايپيک چالی شيلار»، کارگردان مشهور ترک، تصميم گرفت مستندی به نام «لطيفه خانم» [نام زنی که تنها همسر آتاتورک محسوب می شد و کمتر از سه سال با او زندگی کرده بود] بسازد از او دعوت کرد تا در نقش آتاتورک بازی کند. در پی آن، «مصطفی آلتيورک لار»، تهيه کنندهء سرشناس فيلم در ترکيه، از او برای شرکت در سريالی به نام «امردکوموتانيم» دعوت کرد. او از آن پس در چند فيلم مستند و داستانی ديگر نيز در نقش آتاتورک ظاهر شد.

ياووز حکيم اين روزها با علاقهء تمام فعاليت های تجاری خود را تعقيب کرده و معمولا برای سخنرانی در مورد سرمايه گذاری به دانشگاه های ازمير و استانبول دعوت می شود.  

او، در گفتگوئی که می خوانيد، با علاقه تمام به پرسش های سکولاريسم نو پاسخ داده است.

 

سکولاريسم نو: شما بازرگان و تاجر خود ساخته ای هستيد که زندگی خود را در يک جامعه ی سنتی خاورميانه ای گذرانده ايد. در عين حال، می دانيم که شما يکی از تحسين کنندگان کمال آتاتورک هستيد. می خواستيم بدانيم که شما تا چه حد موفقيت های خود را مديون وجود او می دانيد؟

ياووز حکيم: من به شدت خود را مديون مصطفی کمال می دانم و معتقدم هر کس که در کار، تحصيل و فعاليت خود در ترکيه به موفقيتی رسيده باشد مديون اوست. چرا که اگر به خاطر رهبری اين مرد بزرگ نبود ما اکنون چيزی به نام جمهوری ترکیه نداشتيم. بله، کشور ما از بين نمی رفت، اما الان يک جمهوری ساختگی مستعمره محسوب می شد. تمام دولتمردان جهان به نبوغ آتاتورک اعتراف دارند و به خاطر هوش و درايت او بود که نيروهای متحده دست به از هم پاشاندن کامل امپراتوری عثمانی نزده و به تشکيل جمهوری ترکيه و مدرن شدن ملت آن تن در دادند. او، در عين حال، برای جوانان نسل های پس از خود، يک دستورالعملی مشخص به جای گذاشته است که اصول انقلاب کمالی محسوب می شود و نسخه ای است که جمهوری ترکيه می تواند از طريق بکار بردن آن برای قرن ها پايدار بماند. بنظر من، ما بايد کاملاً آگاهانه از فراموش کردن توصيه های او اجتناب کنيم.

 

سکولاريسم نو: چطور شد که برای ايفای نقش آتاتورک در فيلم ها انتخاب شديد؟

ياووز حکيم: می دانيد که من هنرپيشه نيستم و کارم توليدات صنعتی است. اما در چهار سال گذشته به طور دایم مشغول بازی کردن نقش آتاتورک بوده ام و تا به حال در چهار مستند تلويزيونی و دو نمايش تئاتری شرکت داشته ام. فکر دادن نقش آتاتورک به من را خبرنگاری به نام «ريدوار آکار» مطرح کرد. او که برای انجام مصاحبه ای در مورد فعاليت های صنعتی من به شرکتم آمده بود به تهيه کنندگان فيلم مستند تلويزيونی توصيه کرد که از من برای اجرای نقش آتاتورک دعوت کنند. اين فيلم بر اساس داستان خيالی خانم «ايپک چاليشلار» ساخته شده و به زندگی هزار روزهء آتاتورک آتاتورک و لطيفه خانم می پردازد. کار من با اين فيلم شروع شد و ادامه يافت. تهيه کنندگان و کارگردانان می گويند که به اين لحاظ مرا برای نقش آتاتورک انتخاب می کنند که نه تنها بدون گريم هم بسيار به او شباهت دارم بلکه رفتار و حالت های عاطفی من هم شبيه اوست.

 

سکولاريسم نو: آتاتورک پدر سکولاريسم در جوامع مسلمان محسوب می شود. آيا شما از اين که نخست وزير و رييس جمهور کشورتان مسلمان هستند احساس خطر نمی کنيد؟

ياووز حکيم: به هيچ وجه. نخست وزير و رييس جمهور ما ببيشترين هدفشان ترقی دادن جمهوری ترکيه است. رييس جمهور بيشتر به مسايل خارجی و ارتباطات با کشورهای ديگر تاکيد می کند و نخست وزير به امور داخلی کشور اشتغال دارد. نخست وزير ما مديری مطلع و مصمم است. اما بالاتر از همهء اين ها يک واقعيت وجود دارد و آن هم اينکه سيستم سکولار مملکت ما وابسته به افراد نيست، بلکه برای کل ملت ترک بوجود آمده است. ما، برخلاف بسياری از ملت های ديگر، مردمی با روحيات سربازی و جنگنده هستيم و رهبر بزرگ ما آتاتورک، هنگامی که سيستم سکولار را برای جامعه ما می آفريد، قبل از هر چيز نظرش به ايجاد دولتی بود که وحدت ملی ما را حفظ کند. به همين دليل هم هست که سکولاريسم ما شکل خاصی دارد که ما از آن با عنوان کماليسم نام می بريم. کماليسم بنياد ملت و دولت و کشور ما است و هيچ کس قادر به تغيير آن نيست. به همين دليل وقتی می بينيم که نخست وزير و رييس جمهور ما هم به اين اصول بنيادی پای بند هستند از کار آن ها احساس رضايت می کنيم. در عين حال، بايد توجه داشت که قبل از سال 2002 دولت های ما همواره دولت هايي ائتلافی بوده و به خاطر اختلافات داخلی شان مشکلات متعددی را برای ما ايجاد می کردند. تنها از سال 2002 به بعد است که ما يک دولت متحد داريم و اميدواريم که اين دولت بتواند کشور ما را به آيندهء بهتری برساند.

 

سکولاريسم نو: در مورد آيندهء سکولاريسم در کشور خودتان چه فکرمی کنيد؟

ياووز حکيم: ببينيد، ما به يک کشور، يک ملت و يک پرچم اعتقاد داريم و معتقديم که اين وحدت جز از طريق سکولاريسم به دست نمی آيد. و هر کجا هم که ببينيم وحدت کشور ما و روند مدرن شدن آن به خطر افتاده عليه آن اعتراض و اقدام می  کنيم. به خصوص که رهبر ما آتاتورک، ارتش ترکيه را به صورت يک نيروی مسلح مدرن، که از نظر من بهترين نيروی مسلح دنياست، ساخته و آن را نگاهبان سکولاريسم کرده است. اين ارتش همواره با پيشرفت های تکنولوژیک گام برمی دارد و خود را به روز می کند. خدا نکند که ما روزی اين ارتش را از دست بدهيم. مردم ترکيه عاشق نيروهای مسلح خود هستند.

 

سکولاريسم نو: شما در مورد عضويت ترکيه در اتحاديهء اروپا چه فکر می کنيد؟

ياووز حکيم: من، برخلاف نظر خارجی ها، اعتقاد دارم که اين ترکيه نيست که به اتحاديهء اروپا نياز دارد بلکه آن اتحاديه است که واقعاً محتاج ترکيه  است، هر چند که سران کشورهای اروپايي خلاف اين را بگويند. من همه جای اروپا و بخش اعظم دنيا را ديده ام و می توانم مسايل را تجزيه و تحليل کنم. بگذاريد از کشتی سازی برايتان مثالی بزنم. لابد اين کشتی های بزرگ قديمی با بدنه های فلزی را ديده ايد؟ و احتمالاً توجه کرده ايد که، بعد از پنجاه ـ شصت سال کار، رفته رفته فلز به کار رفته در آن ها زنگ می زند و يکباره می بينيم که برج ها و پل های آن فرو می ريزد و در اين صورت مجبوريم کشتی را به قبرستان کشتی ها ببريم. بنظر من، در شش ـ هفت سالهء اخير فلز اتحاديه ی اروپا هم زنگ زده است و اين زنگ زدگی با سرعت گسترش می يابد. من اعتقاد دارم که، در ده ـ دوازده سال آينده، ما شاهد آن خواهيم بود که انگليس و آلمان و فرانسه و ايتاليا با هم يک اتحاديه بزرگ اروپايي را بوجود خواهند آورد اما اين اتحاد راه حلی برای مشکلات آن ها نيست. آن ها به خون جوان، پر تحرک، و خوش نيت احتياج دارند و ترکيه می تواند، در داخل اتحاديهء اروپا، چنين نقشی را بازی کند. وجود ترکيه در اتحاديهء اروپا برای اين نهاد وسيع انرژی بزرگی را فراهم خواهد ساخت.

 

سکولاريسم نو: شما بخشی از فعاليت های بازرگانی خود را به شمال افريقا و به خصوص ليبی منتقل کرده ايد. آيا اين به دليل آن است که اين کشورها مسلمان اند و يا در گذشته جزيي از امپراتوری عثمانی محسوب می شده اند؟

ياوز حکيم: نه، ارتباط من با شمال افريقا کاملاً ناشی از اهداف تجارتی ـ صنعتی من است. من البته معتقدم که آقای قذافی می کوشد تا از ليبی يک کشور مدرن بسازد و به همين دليل اين روزها می بينيد که در همه جای آن کشور مشغول ساختن راه ها و آسمانخراش های جديد هستند. من اعتقاد دارم که ليبی به زودی برادر بزرگتر و  در ورودی افريقا خواهد شد. من در گذشته اين مطالب را نمی دانستم و اصولاً رهبران قبلی ما کشور ليبی را به عنوان کشوری پر مساله به ما معرفی می کردند. اما چنين اتفاق افتاد که سفری به آنجا داشتم و از آن پس تصميم گرفتم که قسمتی از فعاليت های خود را به آنجا منتقل بکنم. قصدم رفتن از ترکيه نيست اما ليبی برای من حکم خانهء دوم را پيدا خواهد کرد. اگر راستش را بخواهيد، دلم می خواهد کنسول افتخاری ليبی در ترکيه باشم. به طور کلی اعتقاد دارم که ما بايد دل پاک و نگاه خوش بين داشته باشيم. اگر مثبت فکر  کنيم آنچه در سر راهمان خواهد آمد خوب خواهد بود.

 

فهرست فيلم های او:

Yavuz Hekim Filmography
TV, TRT – “Mustafa Kemal'den Atatürk'e” Belgesel Film - Mustafa Kemal Atatürk Rolü -2008
Dizi - Kanal 1-Altıoklar Yapım “Emret Komutanım” - Mustafa Kemal Atatürk Rolü - 2008
Kısa Film - Paradoks Yapım – “Türk Milleti Hazırdır” - Mustafa Kemal Atatürk Rolü – 2008
Tiyatro - Kocatepe Üniversitesi - Kocatepe Zaferi Anma Törenleri - Mustafa Kemal Atatürk Rolü – 2008
Tv Filmi - Kanal D – “Latife Hanım” Belgesel Filmi - Mustafa Kemal Atatürk Rolü - 2006
Tiyatro - İzmir Ekonomi Üniversitesi Açılış Törenleri - Mustafa Kemal Atatürk Rolü Yıl :2008

تکه هائی از فيلم ها:

http://video.ekolay.net/detay.asp?vid=55000000000014117&cid=44000000000000001

http://video.ekolay.net/detay.asp?vid=55000000000012950&cid=40000000000017073

http://video.ekolay.net/detay.asp?vid=55000000000006448&cid=40000000000017073

 

https://newsecul.ipower.com/

بازگشت به خانه

 

محل اظهار نظر شما:

شما با اين آدرس ها می توانيد با ما تماس گرفته

و اظهار نظرها و مطالب خود را ارسال داريد:

admin@newsecularism.com

newsecularism@gmail.com

newsecularism@yahoo.com

 

 

New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630