بازگشت به خانه  |   فهرست موضوعی مقالات و نام نويسندگان

خرداد   1388 ـ مه  2009 

 

سفر رهبری کردستان را بيست سال جلو انداخت

گفتگو با سيد موسی موسوی، نمايندهء ولي‌فقيه در استان کردستان

سايت تابناک: با پايان سفر هشت روزه رهبر انقلاب به استان کردستان،‌ حـجـت‌الاسـلام سـيـدمـوسـي موسوي، نماينده ولي‌فقيه در استان کردستان با تشريح برخي زواياي خاص اين سفر تاريخي، به بيان ناگفته‌هايي از سفر رهبر انقلاب پرداخت. به گزارش «تابناک»، وي که از سابقه سی ساله در نمايندگي ولي‌فقيه در استان کردستان دارد، در پاسخ به پرسش‌های به نکاتي همچون حساسيت‌هاي خاص هيأت همراه رهبر انقلاب در طول سفر، سادگي سفره‌هاي سفر، نتايج خاص حضور رهبر انقلاب در استان کردستان و واکنش رهبر انقلاب به خبر ارتحال آيت الله بهجت در اين سفر اشاره داشت.

 

برکات سفر رهبر  انقلاب در دو جمله؟

حضور رهبر  انقلاب در استان کردستان اثراتي داشت که اگر مسئولان استان با يک اهتمام ویژه و با ابزارهاي گوناگون مي‌خواستند آن را محقق کنند، پانزده تا بیست سال به طول مي‌انجاميد. به عبارتي سفر رهبر  انقلاب بیست سال استان را جلو انداخت. از اين نظر که استان کردستان را به همه کشور و به همه مسئولان خوب شناساند و توجه کشور را به اين استان جلب کرد.

 

ويژگي بارزي از رهبر انقلاب در اين سفر که حتي براي خود شما که نماينده رهبري هستيد، جالب نمود؟

از جمله مسائلي که در اين سفر برايم بسیار جالب بود، اشراف رهبر انقلاب و نوع شناخت ايشان نسبت به منطقه در ابعاد عمومي و تخصصي و توانمندي‌ها و همچنين شرايط اقليمي و سياسي منطقه بود، به گونه‌ای که مسئولان احساس مي‌کردند حضرت ايشان خيلي دقيق‌تر و عميق‌تر از خود ما، نسبت به شرايط منطقه اشراف دارند و يکي هم خوشبيني و اعتماد خاص ايشان به استان از نظر توانايي‌هاي مردم و ظرفيت‌هاي ويژه منطقه بود که به همه ما اميد مي‌داد.

 

حساسيت‌هاي خاص هيأت همراه رهبر انقلاب در اين سفر؟

اين سفر با حساسيت‌هايي که هيأت همراه رهبري داشتند، با سادگي منحصر به فردي همراه بود، اين را از رفتار هيأت در مخارج عادي سفر و همچنين سفره‌هاي گوناگون آنان، مي‌شد ديد. اصلا به همين دليل که ممکن است مسئولان استاني براي رسم ميهمان‌نوازي و ملاحظات خاص، در هزينه‌هاي سفر اسراف کنند، انجام اين امور توسط خود اعضاي دفتر انجام مي‌شد. خود من در برخي دولت‌هاي گذشته به اين مسأله انتقاد داشتم که مي‌ديدم در سفرهاي برخي مسئولان سفره‌هايي پهن مي‌شد که به لحاظ تنوع غذا اصلا شايسته مسئولان جمهوري اسلامي نبود، اما برای نمونه، خود من شب‌هاي متوالي سرزده به محل اقامت اعضاي هيأت سفر ‌رفتم که مي‌ديدم براي مثال، غذاي سفره شب آنان به شدت ساده بود.
و نکته ديگري که در اين سفر با حساسيت ويژه رهبر  انقلاب کنترل مي‌شد، تاکيد ایشان بر اين مسأله بود که ملازمات سفر موجب نشود تا مردم دچار مشکلاتي چون بسته شدن راه‌ها و گرفتاري‌هايي از اين دست حتي براي مدت کوتاه باشند. براي همين رفت و آمدهاي ايشان هم به گونه‌ای انجام و برنامه‌ريزي مي‌شد که حتي براي يک لحظه خيابانی بسته نشد.

 

يکي از دستور‌های ويژه‌اي که رهبر انقلاب در اين سفر صادر فرمودند، چه بود؟

ايشان در اين سفر، دستورات ويژه‌اي در حوزه‌هاي گوناگون  صادر فرمودند، اما از جمله دستوراتي که در اين سفر مهم بود و نشانگر نگاه دقيق و ريزبين رهبر  انقلاب است، اين بود که ايشان در اين سفر به ما توصيه داشتند افرادي که به‌ دليل انحرافات و کجروي‌ها به ضدانقلاب گرويده و به ‌دلايل قانوني محکوم شده‌اند، مشکلات خانواده و فرزندان آنان را پيگيري و حل کنيد، زيرا که آنان گناهي ندارند؛ از اين روی، با نگاهي مهربانانه نسبت به خانواده و فرزندان اين افراد به ما توصيه فرمودند.

 

ديدارهايي که از نظر شما ويژگي‌هاي بارزي داشتند؟

همه دیدارهاي رهبر انقلاب، هر يک به گونه‌ای داراي ارزش‌هاي خاص و ويژگي‌هاي منحصر به ‌فرد بودند، اما به نظر من، يکي نخستين ديدار عمومي رهبر انقلاب با مردم بود که غوغايي از نشاط را در ميان مردم پدید آورد و به نوعي به‌ دليل بيانات صريح ایشان در سطح کل کشور هم تأثير‌گذار بود و ديگر ديدار حضرت ايشان با نخبگان و فرزانگان از ويژگي‌هاي خاص برخوردار بود.

 

تصوير استان کردستان در پیش و پس از سفر رهبري؟

استان کردستان از آغاز دو مشکل عمده داشت؛ يکي اين‌ که به ‌دليل فتنه‌هاي دشمنان از چرخه توسعه عقب افتاده بود و ديگر آن ‌که ارتباط فعال استان که می‌تواند يکي از نقاط تأثيرگذار در رشد و تعالي آن باشد، به دليل حوادث تاريخي و سوء‌تفاهم‌هاي ايجاد شده با استان‌هاي همجوار قطع شده بود و اين آسيب‌هاي فراواني را براي استان ايجاد مي‌کرد که بسیار آشکار، سفر رهبر  انقلاب اين مشکلات را مرتفع ساخت و موجب شد تا خير و برکات فراواني عايد مردم اين منطقه از کشور شود.

 

و آخرين پرسش؛‌ خبر ارتحال حضرت آيت‌الله بهجت به ایشان؟

يکشنبه ظهر بود که ایشان از خبر ارتحال حضرت آيت‌الله بهجت (ره) آگاه شدند. اين خبر ايشان را بسیار متأثر کرد، به‌ گونه‌ای که دست‌کم خود من تاکنون ايشان را اينچنين ناراحت نديده بودم و از فرزندان ايشان نيز شنيدم که حضرت آقا با شنيدن اين خبر عميقا منقلب شده بودند و البته اين ناراحتي در سفر به شهرستان بيجار و سقز هم در چهره ايشان نمودار بود.

منبع: «گسترش صنعت»

برگرفته از سايت «تابناک»:

http://www.tabnak.ir/fa/pages/?cid=48724

 

https://newsecul.ipower.com/

بازگشت به خانه

 

محل اظهار نظر شما:

شما با اين آدرس ها می توانيد با ما تماس گرفته

و اظهار نظرها و مطالب خود را ارسال داريد:

admin@newsecularism.com

newsecularism@gmail.com

newsecularism@yahoo.com

 

 

New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630