دربارۀ ما: چرا سکولاريسم نو؟   |    تماس با ما    |    آرشيو روزانه |   فهرست کلی مقالات  |   فهرست موضوعی مطالب  |   کتابخانه اينترنتی  |  ماشين جستجو    |   فيلترشکن

 

سال دوم ـ  شماره 540  ـ شنبه 9 خرداد 1388 ـ  30 ماه مه 2009  

چه علی خواجه، چه خواجه علی...

قايق سوراخ و قطار بی ترمز

کورش زعیم

شورای نگهبان، بار دیگر، و به عقیدهء من برای بار آخر، در انتخابات دخالت غیرقانونی کرده است. چهار نفر نامزد تایید شده به هیچ وجه برای ملت ایران ناشناس نیستند. چهار نفر از چهار جناح حاکمیت و همگی با کارنامه هایی نه چندان درخشان یا قابل دفاع. و من می پندارم که هیچکدام دلشان برای من و شمای شهروند نسوخته است، بلکه برای نجات قایقی که همه بر آن سوارند می کوشند. سه نفر تلاش می کنند جلوی انتخاب یک نفر را بگیرند که با انرژی و سماجت زیاد در حال سوراخ کردن کف قایق است.

چرا ميرحسين موسوی به ديدار آرامگاه آتاتورک نرفت؟

روایت دیپلمات ایرانی از سفر میرحسین به ترکیه

ترک های مسلمان و لائیک منتظر بودند ببینند نخست وزیر انقلابی کشور بزرگ ایران با موضوع دیدار از آرامگاه آتاترک چه خواهد کرد. بالاخره میرحسین موسوی در سوم دیماه سال 1363 به آنكارا پایتخت ترکیه سفر کرد، دیدارها و مذاکراتش را با مقامات ترک از جمله تورگوت اوزال، نخست‌ وزیر وقت تركیه به انجام رساند و به آرامگاه آتاترک هم نرفت. خبر نرفتن او به آرامگاه آتاترک سوژه مناسبی بود که به دست روزنامه های لائیک افتاد. البته گروه های کوچک و بزرگ اسلامگرا و احزاب ملی و اسلامی و عموم ملت مسلمان ترک از این واقعه خرسند شدند.

به اطلاع دوستان گرامی می رساند

متن سند همبستگی توسط کلیهء افرادی که نام آن ها اعلام شده است امضا گردیده و قرار ما براین بوده است که اگر امضای کسی نباشد نام ان در همبستگی نیاید. هستند شخصیت ها و مبارزان فراوانی که مایل بودند در لیست اولیه بیایند. اما به این دلیل که دسترسی به آن ها نبود و نتوانستیم امضای ان ها را بگیریم نام ان ها را نیز نیاوردیم که به این وسیله از آن ها پوزش می خواهم و اعلام می دارم که در اولین فرصت این مهم صورت خواهد گرفت. من، به عنوان دبیر اجرایی، گواهی می دهم که امضای دوستانی چون رامین  ناصح و امیر بختیار پای سند هست و در نزد ما موجود می باشد. در مورد جناب دکتر موسویان نیز لازم است توضیح بدهم که بنا به توصیهء جناب استاد ادیب برومند نام ایشان را در لیست گذاشتیم. یعنی حتا در مورد ایشان به دستور ریاست عالیهء همبستگی عمل کردیم. اگر چه خودشان نخواستند در این همبستگی باشند و نامشان حذف گردید. برخی دوستان باید بدانند که اگرچه ممکن است  مورد فشار قرار بگیرند تا تکذیبیه هایی صادر  کنند ولی من تذکر می دهم که این امر اخلاقی نیست. ضمن این که تاکید می کنم، این همبستگی، علی رغم کار شکنی های بسیار فراوانی که در ده ماه گذشته صورت گرفت، اینک اعلام گردیده و بسیار مستحکم تر از آن است که با چند تایید و تکذیب از بین برود. توضیح می دهم که اگر شورای اجرایی صلاح بداند امضای تکذیب کنندگان منتشر خواهد شد تا میزان پای بندی افراد به پیمان خود و اخلاق سیاسی آشکار شود.

عیسا خان حاتمی - دبیر اجرایی ـ هشتم خرداد 1388

کندوکاو در چند و چون دهمین دورهء انتخابات ریاست جمهوری

ايرج مصداقی

ما در موقعیتی قرار گرفته‌ایم که قرار است به حقومان تجاوز کنند. از ما می‌خواهند انتخاب کنیم که چه کسی به ما و حقوقمان تجاوز کند. ولایت‌ فقیه و سیستم مبتنی بر آن تجاوز به حقوق مردم و حق حاکمیت ملی است. رخنه وارد کردن در این سیستم از طریق مشارکت در انتخابات امکان پذیر نیست. تجربه نشان داده است که شدنی نیست. این که کروبی و یا موسوی و یا احمدی‌نژاد و رضایی کدام یک کمتر به حقوق ما تجاوز می‌کنند دلیل عقلانی و اخلاقی برای شرکت در این نمایش انتخاباتی نیست. اگر در موقعیتی قرار گیریم که مهاجمان بخواهند به ما تجاوز کنند، آیا درست است ملتمسانه بخواهیم آن که زیباتر و بلندبالاتر و خوش‌زبان‌تر است به ما تجاوز کند؟

اصلاحات قورمه سبزی و چهره های انتخاباتی

نیک آهنگ کوثر

چون هر چهار سال یک بار گروه‌های سیاسی و طرفدارانشان یکهو دچار تغییر رنگ می‌شوند که در کتب ماضی به «رنگ عوض کردن» تشبیه شده، امسال طرفداران میرحسین موسوی همگی سبز شدند. میرحسین چون روشنفکر است و نقاش، رنگ سبز را بسیار روشنفکرانه انتخاب کرد تا مردم به سیادتش رای دهند نه به سیاستش. اصولا سادات سیاسی ایران، مخالف پوپولیسم هستند، مثل خاتمی که برای جذب آرای خواص روشنفکر شعار ''سلام بر سه سید فاطمی، خامنه‌ای، خمینی و خاتمی" را علم کرد. ظاهرا تا وقتی جمکران بازار دارد، شال سبز سیدی هم خریدار دارد .

===================== کوتاه و گويا  =====================

مژده، مژده ـ محسن رضايی مشکل اصلی مملکت را پيدا کرد:

رابطهء دين و سياست ضعيف است

به گزارش خبرگزاری انتخاب از قم، محسن رضايی در مسجد امام حسن عسکری قم مهمترين برنامه های فرهنگی خود را اعلام کرد. اين نامزد احتمالی رياست جمهوری رابطه دين و سياست را ضعيف دانست و افزود : برای تقويت فرهنگ جامعه، رابطه دولت و مراجع بايد بازنگری شود. وی در مورد نظر برخی نامزدها مبنی بر لزوم جمع آوری گشت های ارشاد نيروی انتظامی گفت: به نظر من اين اهانت به فرهنگ ايرانيان است که بخواهيم حتی در خصوص حفظ يا حذف اين گشت ها صحبت کنيم. رضايی افزود: در طرح ارتقای امنيت اجتماعی راه را گم کرديم و از مسيرهای ديگر وارد اين مقوله شديم در صورتی که توانمندی مهمی چون حوزه را داشتيم. وی مهمترين دغدغه فرهنگی و دينی خود را بازتعريف رابطه دين و سياست عنوان کرد و گفت: با وجود هشتصد استاد سطح عالی در حوزه که هر کدام از آنها خود فرهنگ ساز هستند و با وجود دويست و پنجاه موسسه علمی آموزشی و تحقيقاتی در حوزهء علميه و نود هزار روحانی در کشور از اين توانمندی های بزرگ استفاده مناسبی نمی شود. نامزد دهمين دوره انتخابات رياست جمهوری تصريح کرد: بعضی افراد مشکلات فرهنگی و اجتماعی را به گردن روحانيت و حوزه می اندازند و بعضی ديگر هم دولت را مقصر می دانند که با توجه به اين دو نظريه به نظر می رسد بايد رابطه دين و سياست بازتعريف شود . محسن رضايی گفت: علت معلق ماندن مسئله رابطه دين و سياست آن است که تاکنون طرحی برای ساختن جامعه اسلامی وجود نداشته است. وی افزود: از چهارسال پيش هم نقشه ساختن اين جامعه بر مبنای ايران 1404 طراحی و نقش حوزه های علميه در اين سند چشم انداز ديده شد اما چه کسی بايد اين موضوع را پيگيری کند؟ رضايی گفت: در اين زمينه حرکتی از دولت ديده نشد يا حرکت دولت بسيار ضعيف بود بنابراين بايد اين موضوع بر اساس نقشه راه 1404 پيگيری شود . نامزد انتخابات دهم رياست جمهوری گفت: اگر در انتخابات پيروز شوم ، نماينده ای به عنوان رابط بين دولت و حوزه تعيين نمی کنم بلکه خود در خدمت حوزه و مراجع خواهم بود. رضايی مسئله احترام و تعظيم مراجع را مورد توجه قرار داد و افزود: دولت نبايد بر اساس رای خود در مسائل دينی اجتهاد کند بلکه در اين گونه مسائل بايد تابع رهبری و علما باشد. وی همچنين گفت: اگر اختيار دولت را داشته باشم ، تسهيلات چاپ و نشر آثارعلمی علما ، طلاب و انديشمندان را فراهم می کنم و معتقدم بايد به سرمايه گذاری محصولات دينی و حوزوی نيز همچون مسائل ديگر کشور توجه کرد. رضايی افزود: امروز آثار گرانقدری در حوزه علميه توليد می شود اما مظلوم می ماند در حالی که حوزه علميه می تواند نيرويی قدرتمندی برای گسترش افکار اسلامی باشد. نامزد دوره دهم رياست جمهوری گفت : علاوه بر پشتيبانی از توليدات علمی حوزه ، شهرداران قم ، مشهد و حدود نه منطقه ديگر را به عنوان پشتوانه های فرهنگی دولت انتخاب می کنم تا از محصولات فرهنگی شهرهای آنها ، نيازهای فرهنگی کشور را تامين کنم . رضايی افزود: درصورت رئيس جمهور شدن وزارتخانه ها را موظف می کنم که رابطهء خودشان را با حوزه تعريف، و نهادی ايجاد کنند تا اين نهاد بين توليد انديشهء دينی و عمل دولتمردان ارتباط برقرار کند .  وی با اشاره به افزايش انتظارات مردم از روحانيان گفت : اين خود غنيمت است و بايد روحانيت را تقويت کرد تا به انتظارات پاسخ دهند. رضايی دوباره تاکيد کرد: من خود رابط دولت و مراجع خواهم شد تا مراجع بتوانند بطور مستقيم با دولت ارتباط برقرار کنند و من جايگاه ويژه ای برای آنها و نمايندگان آنان قائل خواهم شد. وی تاکيد کرد: جامعه اسلامی بايد در کنار دولت اسلامی رشد يابد.    (آرشيو)

 

===================  عکس و مکث  ===================

(آرشيو)

 

© 2008 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630