بازگشت به خانه  |   فهرست موضوعی مقالات و نام نويسندگان

خرداد   1388 ـ جون  2009 

 

اغلب علماى تشيع طرفدار جدايى دين از سياست هستند

گفتگو با حسين خمينى در قم

گفتگوگر: خبرنگار العربيه. نت
 

حسين خمينى، نوهء روح الله خمينى بنيانگذار جمهورى اسلامى ايران، در گفتگو با «العربيه.نت» اظهار داشت كه ايران مى بايست انديشهء علماى پيشين شيعه را رهنمون خويش قرار دهد زيرا آنان به جدايى دين از دولت معتقد بودند.

وى كه در شهر قم با خبرنگار «العربيه.نت» سخن مى گفت، نسبت به شعارهاى اصلاح طلبانهء مطرح شده در مبارزات انتخاباتى كنونى، ابراز ترديد نمود و كل سيستم انتخابات را در ايران به زير سوال برد. او در مورد انتخابات روز 12/6/2009  به صراحت گفت: «اين حاكميت است كه برنده را تعيين مى كند و نه ملت».

حسين خمينى، فرزند مصطفى خمينى، انتخاب خاتمى و دوران او را يك استثنا دانست. او در اين باره گفت: «خاتمى را مردم بر سر كار آوردند وليكن او نتوانست از پيروزى خود به خوبى استفاده كند و خواسته هاى مردم را برآورده سازد، زيرا اختيارات قانونى لازم را نداشت.

وى در بارهء شعارهاى اصلاح طلبانهء مهدى كروبى در زمينهء اصلاح ساختار سياسى، مبارزه با فساد و دفاع از قوميت ها، زنان و روشنفكران، اظهار داشت: «مثلى است فارسى كه مى گويد خانه از پاى بست ويران است، خواجه در فكر نقش ايوان است. اظهارات كروبى مصداق اين مثل است».

نوهء امام خمينى كه خود لباس روحانى بر تن دارد مى گويد: «لازم است در كشور احزاب آزاد چپ و راست و ملى گرا فعال باشند و دين را از سياست جدا كنند». او می افزايد: «راه حل در اين است كه انتخاباتى آزاد و سالم با شركت همهء اقشار مردم برگزار گردد و مجلسى قانونگذار تشكيل شود و به تدوين قانونى اساسى كه برمبناى ديدگاه صحيح اسلامى تصحيح شده باشد، بپردازد.»

حسين خمينى توضيح داد كه منظور او از قانونى اساسى برمبناى ديدگاه صحيح اسلامى، اين است كه مشكلات موجود در قانون اساسى ايران برطرف شود و از انديشهء صحيح اسلامى در تهيهء قانون جديد استفاده گردد و آن انديشه اى است كه علماى شيعه از بدو تشيع تا كنون برمبناى آن بار آمده و اظهار نظر كرده اند و به طور خلاصه مى توان آن را «جدايى دين از سياست» ناميد.

وى در پاسخ به اين كه آيا با چنين گفتارى با انديشهء جد خويش مخالفت نمى كند؟ اظهار داشت: «اختلاف در نظريات در ميان فقهاى شيعه مطرح و مورد قبول است». او افزود: «اغلب علماى تشيع طرفدار جدايى دين از سياست مى باشند.»

نوهء بنيانگذار جمهورى اسلامى در پاسخ به اين سوال كه آيا حقيقت دارد مادر بزرگ وى هنگام بازگشت او از امريكا تهديد كرده بود كه در صورت دستگيرى اش،و براى اعتراض، خلع حجاب خواهد كرد و به خيابان خواهد رفت، اظهار داشت چيزى در اين باره نمى دانم.

او در بارهء تأكيد بعضى از كانديداها بر حقوق قوميت هاى عرب، ترك، كرد و غيره در انتخابات كنونى خاطرنشان ساخت كه: «اين قوميت ها مشكلات، مسائل و مطالبات ويژه اى دارند كه موجب پرداختن به آنها شده است».

حسين خمينى در سال 1958 در تهران به دنيا آمد. او همراه با خانواده در سال 1965 در دوران عبدالسلام عارف به عراق مهاجرت كرد. پس از سقوط حكمرانى عبدالرحمن عارف، برادر عبدالسلام عارف توسط حزب بعث عراق، به ايران بازگشت و در حوزهء علميه ى قم به مدت 2 سال به تحصيل پرداخت. استادان او محمد باقر صدر، ابوالقاسم الخويى و روح الله خمينى بودند. او هر چند لباس روحانيت شيعه بر تن مى كند، خويشتن را يك شخصيت مذهبى ليبرال مى داند.

وى فوت پدرش را مقدمهء انقلاب سال 1979 به رهبرى خمينى مى داند. او معتقد است كه پدرش مصطفى را مسموم كرده اند. وى پيش از اين در مصاحبهء ديگرى با «العربيه.نت» گفته بود كه مسموم كردن پدرش، آتش انقلاب را شعله ور كرد، ليكن راز اين قتل هنوز آشكار نشده است.

http://mohandestabarzadi.blogfa.com/post-1172.aspx

https://newsecul.ipower.com/

بازگشت به خانه

 

محل اظهار نظر شما:

شما با اين آدرس ها می توانيد با ما تماس گرفته

و اظهار نظرها و مطالب خود را ارسال داريد:

admin@newsecularism.com

newsecularism@gmail.com

newsecularism@yahoo.com

 

 

New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630

 

آزادی

https://newsecul.ipower.com/

بازگشت به خانه

 

محل اظهار نظر شما:

شما با اين آدرس ها می توانيد با ما تماس گرفته

و اظهار نظرها و مطالب خود را ارسال داريد:

admin@newsecularism.com

newsecularism@gmail.com

newsecularism@yahoo.com

 

 

New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630