بازگشت به خانه  |   فهرست موضوعی مقالات و نام نويسندگان

خرداد   1388 ـ جون 2009 

پيوند به آرشيو آثار نويسنده در سکولاريسم نو

چرا کروبی به خاطر آخوند بودنش ترجیح دارد؟

محمد علی ابطحی

شاید کسانی حتی به زبان نیاورند اما به دلایل مختلف آخوند بودن را یک دلیل جدی برای رای ندادن به آقای کروبی بدانند. من البته اگرچه خود آخوندم ولی رزومه کاری و دیدگاه هایم نشان می دهد که مبنای نظراتم هیچگاه صنفی نبوده است. شاید تعجب کنید، اما لازم میدانم این توضیح را بدهم که در شرایط فعلی این که آقای کروبی یک روحانی است، می تواند یکی از دلایل مهم برای انتخاب آقای کروبی باشد. دلایلم اینها است: اولا روحانیونی که در پست ریاست جمهوری بوده اند دارای سابقه بهتری در اداره کشور هستند. اولین روحانی رئیس جمهور ایه الله خامنه ای بود که به دلبل داشتن نخست وزیر شرایط ویزه ای داشتند. آقایان هاشمی رفسنجانی و خاتمی دو روحانی رئیس جمهور دیگر هم در ادره کشور موفق بودند. هیچیک از این سه روحانی رئیس جمهور در دوران ریاست جمهوری شان اجازه رشد تحجر و واپسگرائی را بنام دین ندادند.

دلیل اصلی آن هم این بود که چون از درون خصوصیات روحانیون را می شناختند، نگران ایستادگی در برابر جریان متحجر دینی نبودند. آن مجموعه روحانیون سنتی هم به خود اجازهء دفاع علنی از نظریات متحجرانه شان را نمی دادند و اگر هم تلاشی می کردند نمی توانستند نظرات خود را به متن جریانات اجرائی منتقل کنند و سخت گیری هایی بنام دین کمتر به متن جامعه منتقل می شد و خود این روحانیون رئیس جمهور از موضع دینی مدافع اندیشه های مترقی دینی بودند و مراقبت می کردند تا بنام دین آسیب کمتری به زندگی اجتماعی بخورد.

 اما در دوران اقای احمدی نزاد که در کسوت روحانی نبود و عنوان مهندسی را داشت، بیشتر از همهء دوران های تاریخی مسائلی متحجرانه بنام دین در جامعه رواج پیدا کرد، و تئوریسین های دینی مدافع اندیشه واپسگرائی جایگاه پیدا کردند، و خود رئیس جمهور بیش از دیگران سعی داشت از این عناوین دینی و شعارهای دینی و حتی خرافه ها استفاده کند؛ و آن قدر در این دینی نشان دادن خود مبالغه کند که بسیاری از روحانیون سنتی را به عکس العمل وادارد.

در شرایط فعلی، و بعد از این تظاهر فراگیر بنام دین، که در بدنهء اجرائی کشور عمق پیدا کرده است، آقای کروبی به عنوان یک روحانی ـ در کشوری که به جریانات متحجر روحانی این قدر پر و بال داده اند ـ بیش از دیگران می تواند برای حل مشکلات کشور، با تعامل صحیح با جریان قدرتمند روحانی در کشور، ضمن حرمت گذاری به آنان، از وجود جریانات مترقی دینی که امام خمینبی پایه گزار آن بود بهره بگیرد و راه را بر تحجر ببندد و با کمک بزرگان فقه و عالمان دینی مسائلی را که تصور می رود دارای موانع مذهبی است به نفع مردم حل کند.

 نکته ی مهم دیگر اینکه رئیس جمهور باید بتواند مشکلات زندگی مردم را حل کند. چه بپسندیم و چه نپسندیم، در قانون اساسی ایران بخش های قدرتمندی از کشور در اختیار روحانیون است. رهبری انقلاب به عنوان فرد اول قدرتمند نظام در جایگاه ولی فقیه روحانی است. رئیس قوه قضائیه محتهدی است که از میان روحانیون انتخاب می شود. بخش قدرتمند شورای نگهبان بر اساس قانون اساسی روحانی هستند. مجلس خبرگان به صورت جمعی از میان روحانیون انتخاب می شوند. علاوه بر این شخصیت های قانوناً روحانی، در این سال ها، غیر روحانیون فراوانی در مجلس و مراکز قدرت دیگر جا گرفته اند که از روحانیون سنتی هم دارای افکار متمایل به روحانیت عمدتاً سنتی هستند.

اینها واقعیت های کشور ما است. باز هم تکرار می کنم که ممکن است این را نپسندیم اما نمی شود چشم بر واقعیت بست. در این شرایط آقای کروبی که آخوند است و دارای ریشهء طولانی در حوزهء روحانیت است و بافت قدرت را در حاکمیت روحانی را می شناسد، می تواند از همین واقعیت با تعامل با آنان و یا جلوگیری از بسط تحجر بسیاری از مشکلات کشور را یهتر حل کند.

حل مشکل اقلیت های دینی و قومیتی در برابر نظرات روحانیون سنتی کاری است که شاید از هیچ فرد غیر روحانی بر نیاید. این خصوصیت کروبی اگر به خصلت مشهور شجاعت او اضافه شود راه حل بهتری برای حل مشکلات مردم ورق می خورد. سابقهء رفتارهای شجاغانهء وی در برابر نظرات شخصیت های قدرتمند روحانی و بیانیه های جسورانهء وی در برابر نظرات آنان که عمدتاً به عقب نشینی آنها منجر شد دلیل این واقعیت است که ضمن احترام به سایر کاندیداها، لااقل در شرایط فعلی، حضور یک روحانی شجاع ـ با کادر قدرتمند اجرائی همراهش ـ می تواند بهترین انتخاب باشد.

این یکی از دلایل مهم برای انتخاب کروبی به عنوان رئیس جمهور سال جاری است. او می تواند به عنوان یک رئیس جمهور مشکلات مردمی را که از این همه مشکل رنج می برند حل کند. این چیزی است که از رئیس جمهور انتظار می رود.

https://newsecul.ipower.com/

بازگشت به خانه

 

محل اظهار نظر شما:

شما با اين آدرس ها می توانيد با ما تماس گرفته

و اظهار نظرها و مطالب خود را ارسال داريد:

admin@newsecularism.com

newsecularism@gmail.com

newsecularism@yahoo.com

 

 

New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630

 

آزادی

https://newsecul.ipower.com/

بازگشت به خانه

 

محل اظهار نظر شما:

شما با اين آدرس ها می توانيد با ما تماس گرفته

و اظهار نظرها و مطالب خود را ارسال داريد:

admin@newsecularism.com

newsecularism@gmail.com

newsecularism@yahoo.com

 

 

New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630