دربارۀ ما: چرا سکولاريسم نو؟   |    تماس با ما    |    آرشيو روزانه |   فهرست کلی مقالات  |   فهرست موضوعی مطالب  |   کتابخانه اينترنتی  |  ماشين جستجو    |   فيلترشکن

 

سال دوم ـ  شماره 549  ـ دو شنبه 18 خرداد 1388 ـ  8 ژوئن 2009  

از نظرهمگرايان ـ که رأی دادن شان قطعی شده ـ «مطالبات زنان» نام مستعار کدام کانديدا است؟

این یک ماه، شعر است یا شعور؟

حشمت الله طبرزدی

مردم و به ویژه جوانان تصمیم گرفته اند تا این یک ماه را به تمرینی برای کار های بزرگ در 48 ماه آینده تبدیل کنند. به راستی در نظر بیاورید که این پتانسیل عظیم ناشی از سرکوب و منع و بگیر و ببند که برای یک ماه به صورت نسبی و البته در حوزهء اجتماعی آزاد می شود چه اثراتی بر شئون گوناگون جامعه دارد. حال فرض را بر این قرار دهید که همین نیرو با همین محدودیت برای مدت بیشتری آزاد باشد. در آن صورت کشف حجاب اجباری از اثرات قطعی و حداقلی آن خواهد بود. اگر چه رفسنجانی تلاش می کند تا این نیروی آزاد شده را در جهت منافع خود و دوستان قرار بدهد. بنا براین، این یک ماه برای همگان درس آموز است. می توان از آن به عنوان یک مدل ناقص از انقلاب های رنگی استفاده کرد و در شرایط یک انقلاب نرم رفتار مردم را مورد مطالعه قرار داد. ولی فقیه از عواقب این امر می ترسد. اما من به او گوشزد می کنم که هرگاه مجبور باشی مردم را برای یک ماه آزاد بگذاری هیچ تضمینی نیست که آن ها تصمیم نگیرند برای همیشه آزاد باشند. این حقیقتی است که به زودی آشکار خواهد شد!

انتخابات: فرصت یا نکبت؟

بخش دوم -  کدام تحریم: «تحریم» یا تحریم!؟

امین حصوری

تحریم ضرورت وجودی خود را از ضرورت پی ریزی یک جنبش مقاومت مدنی (و به تعبیر برخی راه سوم) می گیرد. چرا که اگر روزی خواست دموکراسی و برابری در جامعهء استبداد زده و در میان مردم ستم کشیدهء ما به راستی فراگیر شود، این مردم را از طرح افکندن چنین جنبش مقاومتی (با هر نامی) گریزی نخواهد بود (چون حق  گرفتنی است، نه دادنی!) همچنان که برخی از مدت ها پیش به ضرورت آن پی برده اند و با شهامت قدم هایی برای پی ریزی آن برداشته اند. بنابراین اگر چه مسلما طرح تحریم در این انتخابات نمی تواند ثمر بخش باشد، اما دعوت هدفمند به آن راهی است ضروری که امکانات و موفقیت های آتی آن را زمینه سازی خواهد کرد. به قول شاملو: «کوه با نخستین سنگ ها آغاز می شود».

نصف یک حقیقت؛ و کانون وکلای دادگستری

یوسف تبریزی

خانم مهرانگیز کار در تاریخ 17 اردیبهشت 1388 مطالبی نوشته‌اند تحت عنوان «کانون وکلای دادگستری». آن نوشته در واقع به انگیزه نصیحت و دلالت خطاب به اشخاصی نوشته شده که نویسنده می‌پندارند در معرض بیماری تندروی و انحصار طلبی قرار دارند و لاجرم نیازمند‌ اندرزهایی هستند. هدف این یادداشت معرفی مبانی و ارزش مستندات مورد اشاره نوشته خانم کار است. به علاوه فرصتی فراهم آمد که فهرست وار ابعاد گسترده تجاوز به حق دفاع در بساط خونین ولایت مطلقه فقیه شمرده شود. روشن است که مخاطب نامه اگر لازم بداند جواب مناسب را تهیه خواهد کرد.

===================== کوتاه و گويا  =====================

صدای آمريکا دستور دارد بايکوت کنندگان را در برنامه های خود شرکت ندهد

بنياد دموکراسی برای ايران>>>

(ترجمه از متن انگليسی) هفتم جون 2009 ـ اين بنياد خبر يافته است که وزارت خارجهء ايالات متحدهء آمريکا با ارسال نامه ای به کارکنان و ويراستاران «بخش فارسی صدای آمريکا» (که در استخدام اين وزارتخانه اند)، از آنها خواسته تا از مهدی کروبی و ميرحسين موسوی، دو کانديدای انتخابات رياست جمهوری در 12 ماه جون، حمايت کرده و از گفتگو با افراد و گروه هائی که شرکت در اين انتخابات را بايکوت (تحريم) کرده اند خودداری نمايند. تا کنون همهء گروه های مخالف داخل ايران اين انتخابات را بايکوت کرده اند. همچنين شخصيت های برجسته ای همچون شيرين عبادی، برندهء جايزهء نوبل، حشمت طبرزدی، يکی از رهبران جنبش دانشجوئی، عباس اميرانتظام، قديمی ترين زندانی سياسی در تاريخ ايران، و محمد ملکی، رئيس سابق دانشگاه تهران، اين انتخابات را بايکوت کرده اند. گروه های بايکوت کننده عبارتند از جبههء ملی ايران، حزب ملت ايران، حزب ايران، حزب مرز پر گهر، حزب دموکرات کردستان ايران، کومله، حزب مردمی بلوچستان، حزب پان ايرانيست، سازمان فدائيان خلق ايران. دانشجويان کرد ايران نيز ماه گذشته دست به تظاهرات زده و از اينکه کانديداها از دادن حق کردها و ديگر اقليت های ايران امتناع می کنند انتقاد نموده اند («پژاک» در ديگر انتخابات گذشته نيز اعلام بايکوت کرده اما اعلاميه ای به زبان انگليسی منتشر نساخته است). روزبه فراهانی پور، سخنگوی حزب مرز پر گهر و يکی از رهبران شورش دانشجوئی سال 1999، قرار بود که امروز در يک مصاحبه با صدای آمريکا شرکت کند، اما ديروز ويراستار برنامه تلفنی به او اطلاع داد که چون حزب متبوع او در مورد انتخابات پيش رو اعلام بايکوت کرده برنامهء گفتگو با او لغو شده است. رهبران رژيم مکرراً از مردم خواسته اند که در انتخابات شرکت کنند و اين نکته را روشن خواسته اند که حضور مردم در حوزه های رأی گيری نشان از حمايت مردم از رژيم را دارد. علی اکبر رفسنجانی، رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، گفته است که کمتر از چهل ميليون رأی برای رژيم اسلامی حکم «شکست» را دارد حال آنکه هر عددی بيش از آن نشان از پيروزی رژيم خواهد داشت. رهبر حکومت اسلامی، علی خامنه ای، نيز با ايراد چندين سخنرانی از مردم خواسته است تا با شرکت در انتخابات «مشروعيت رژيم» را به نمايش بگذارند. رژيم همچنين اميدوار است که ايرانيان خارج کشور را نيز به حمايت از رژيم ترغيب کند و قصد دارد 35 حوزهء انتخاباتی در ايالات متحده برپا کند. فعالان مخالف رژيم تصميم دارند از طريق تظاهران و اقدامات قانونی اين حوزه ها را به تعطيل بکشانند.      (آرشيو)

فقر مقدس و  تغيير شغل

حمیدرضا رحیمی

در بين سخنرانان شبکهء مقدس «سلام»، فدوی یکی را که با باقر زاده (عین الله!) مو نمی زند، دوست تر می دارد. روزی دندان روی جگر گذاشته و فرمایشات خردمندانه ای را که به مقدس بودن فقر هولناکی که حضرات به مردم به خاک و خون خفته هدیه کرده اند، گوش می دادیم. نقل به معنی می فرمود: «علاقهء خداوند تبارک و تعالی و گرفتاری ها و بلایائی که بر شما نازل می شود، نسبت مستقیم دارد! یعنی هر چه خدا بشما بیشتر علاقه داشته داشته باشد، شما را بیشتر گرفتار می کند؛ تا می بیند که رفع گرفتاری شده و دوباره به زندگی مشغول و از یاد او غافل شده اید، دوباره یک گرفتاری ای، قرضی، چیزی برای شما دست و پا می کند!... آیا این خدا، خدای بدی است؟»

گزارش اقتصادی به ملت ايران

 

© 2008 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630