دربارۀ ما: چرا سکولاريسم نو؟   |    تماس با ما    |    آرشيو روزانه |   فهرست کلی مقالات  |   فهرست موضوعی مطالب  |   کتابخانه اينترنتی  |  ماشين جستجو    |   فيلترشکن

سال دوم ـ  شماره 555  ـ يک شنبه 24 خرداد 1388 ـ  14 ژوئن 2009  

 

براستی منظور از اين شعار چه بود؟

کودتای جدید در رژیم کودتا

ایرج مصداقی

خمینی در سال 60 یک بار به صراحت اعلام کرد «اگر 36 میلیون نفر بگویند آری من می‌گویم نه»! او دایره‌ی قدرت ولایت مطلقه فقیه در نظام جمهوری اسلامی را بی پرده بیان می‌کرد. امروز خامنه‌ای از همان رهنمود خمینی استفاده می‌کند. جناح‌های رژیم و به ویژه پیروان «امام راحل» نباید از این مسئله گله‌ای داشته باشند. چنان که از ظواهر امر بر می‌آید، کودتای سوم رژیم نیز با موفقیت به کار خود پایان خواهد داد. آن‌هایی که تا دیروز شیادانه حکومت احمدی‌نژاد را محصول سیاست تحریم انتخابات معرفی می‌کردند امروز بایستی پاسخ دهند با وجود مشارکت فوق‌العاده مردم در نمایش انتخابات، ادامه حکومت احمدی‌نژاد محصول چیست؟

انتخاباتي كه نبود؛ اما اپوزيسيون و اصلاح طلباني كه هستند

عبدالستار دوشوكي

بعقيده من اينك زمان آن نيست كه ما به همرزمان اصلاح طلب واقعي كه به مبارزه از درون نظام معتقد بودند، بگوئيم كه : "ديدي بهت گفتم" اين "حيوان"  نـَر است و قابل دوشيدن نيست. به بن بست رسيدن اصلاحات بعد از انتخاب موفق خاتمي و شكست اصلاحات موعود موسوي و كروبي در نطفه، بايد فرصت طلائي باشد جهت تعمق، بازنگري و ارزيابي اساسي براي همه آنهايي كه به آزادي و ايران مي انديشند. كودتاي 22 خرداد بخش قابل ملاحظه اي از اصلاح طلبان را از رژيم كاملا بيگانه نمود. اينك بسياري از آنها به اين حقيقت تلخ پي برده اند كه اين رژيم اصلاح پذير نيست و نبايد بيش از اين "امـيـد" و "تـوهـم" مردم  ِ جان به لب رسيده را هزينه نمود. اكنون بايد فصل كاملا جديدي از تعامل، همسويي و همياري بين اپوزيسيون آزاديخواه كه انتخابات را مسيري بي اثر مي پنداشتند، و اصلاح طلباني كه اينك با ياس و ناباوري آخرين بارقه هاي اميد خود را نسبت به اصلاح طلبي اين رژيم از دست داده اند، آغاز شود.

چرا عامه مردم به موسوی اقبال یافتند؟

پیمان، فرزندی از ایران‌زمین

دکتر نوری‌علا در جمعه‌گردی هفته پيش مطالبی داشتند که با برخی از بخش‌های آن موافق نیستم. استاد عزیز می‌فرمایند که اگر جوانان در این انتخابات شرکت کنند حسابشان در خرابکاری با نسل بهمن پنجاه و هفت صاف می‌شود! استاد گرامی به این نکته توجه نفرمودند که ایندو پدیده اصلا هموزن نیستند. در سال پنجاه و هفت نسل آنروز خودش و نیز نسل‌های بعد را در چاه بی‌بنی انداخت که رهایی از آن کاری بسیار دشوار است. همچنین در دو سال اول که می‌توانست و فرصت داشت تا با حمایت از پیش‌نویس قانون‌اساسی و نیز دولت‌موقت مرحوم بازرگان و ریاست‌جمهوری دکتر بنی‌صدر راه را برای بازگشت دموکراسی هموار کند عکس اینکار را انجام داد و استبداد اسلامی را مستحکمتر نمود. آن کار وحشتناک، جوانان امروز ایران را به دامی انداخته که به‌واقع رهایی از ان کاری سخت است. ازسویی این رژیم دارای حامیان بین‌المللی نیرومندی مانند دو استثمارگر قدیمی ایران انگلستان و روسیه است. پس به‌هیچ‌وجه نمی‌توان انتظار شق‌القمر از نسل امروز را داشت.

دود شد و به هوا رفت!

نگاهی به انتخابات لبنان

به نظر نمی آید که حزب الله لبنان آمادگی پذیرش تبعات ناگزیر شکست خود  و تن دادن به "خواست ملت لبنان در برقراری ... دولتی قوی با ارتشی مجهز و اعمال قانون اساسی" را داشته باشد. به گزارش خبرگزاری فرانسه: "گروه حزب الله لبنان که در انتخابات پارلمانی این کشور شکست سنگینی متحمل شده است، روز دوشنبه اعلام کرد هرگز درباره خلع سلاح نیروهای خود با دولت آینده لبنان وارد مذاکره نخواهد شد"! آینده هر چه که باشد، یک چیز مسلم است: با شکست سنگین حزب الله و متحدانش در انتخابات پارلمان لبنان، یک میلیارد دلار هزینه شده در مبارزات انتخاباتی و چندین میلیارد دلاری که حکومت آخوندی تاکنون صرف تشکیل و پرواربندی حزب الله لبنان کرده است دود شد و به هوا رفت!

 

===================== کوتاه و گويا  =====================

تمامی راه‌ها برای احقاق حق بسته شده است

موسوی در نامه‌ای به مراجع تقلید

راديو زمانه ـ میرحسین موسوی در نامه‌ای به مراجع تقلید اعلام کرد که «تمامی راه‌ها برای احقاق حق بسته شده است.» آقای موسوی که نامه خود را با عنوان «انالله و اناالیه راجعون» آغاز کرده، با اعتراض به «تقلب‌های» صورت گرفته در انتخابات ریاست جمهوری، خطاب به مراجع تقلید نوشته است: «سکوت علما و مراجع که ملجا راسخ این ملت شمرده می‌شوند، خسارتی بیش از یک تغییر در آراء را به دنبال خواهد داشت.» نخست وزیر پیشین جمهوری اسلامی در نامه خود افزوده است: «توسل به دروغ و استفاده‌ بی‌حساب از امکانات عمومی و دولتی برای تبلیغات یک‌سویه به سود نامزد حاکم، به خوبی نشان دهنده عزم این گروه خاص برای پیروزی به هر قیمت و از هر راه ممکن بود.» آقای موسوی اظهار داشته که «تصور تقلب در آرای مردم تا این اندازه و برابر انظار شگفت‌زده جهانیان از حکومتی که تعهد به عدالت شرعیه از ارکان اساسی آن شمرده می‌شود، برای کسی ممکن نبود».وی در نامه خود آورده است که «امیدی به کارایی قوه قضائیه» ندارد و از مراجع تقلید می‌خواهد که بر «حسب وظیفه صیانت از آرای مردمی که اینک دچار چنین زیان عظیمی شده‌ا‌ند» اقدام کنند. آقای موسوی از مراجع تقلید خواسته است که در این ارتباط به مسئولانی که نامی از آنها نبرده است، «تذکر» دهند. ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی نیز در واکنش به گسترش اعتراض‌ها در برخی شهر‌های ایران با صدور اطلاعیه‌ای از هواداران خود خواست که «آرامش» را حفظ کنند. این ستاد در اطلاعیه خود با رد تلویحی پیام آیت‌الله خامنه‌ای، بار دیگر اعلام کرده که «امروز اراده و عزم شما در برابر یک پدیده اعجاب‌انگیز به نام دروغ، تزویر و تقلب، بهت‌زده شده و بیش از پیش دلتنگ امام راحل است تا نزد او شکایت برد.» گروهی از هواداران میرحسین موسوی و مهدی کروبی از صبح امروز در اعتراض به اعلام نتایج شمارش آراء و پیروزی محمود احمدی‌نژاد در انتخابات، در سطح برخی خیابان‌های شهر تهران دست به راهپیمایی زده‌اند. راهپیمایی این افراد که تعداد آنها براساس گزارش‌ها بیش از پنج هزار نفر اعلام شده است با خشونت‌ شدید پلیس مواجه شده است. گزارش‌ها حاکی است که علاوه بر تهران، مشهد، اصفهان و سنندج هم شاهد ناآرامی ‌هایی است.    (آرشيو)

 

© 2008 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630