دربارۀ ما  |  تماس با ما  |  آرشيو روزانه |  فهرست کلی مقالات  |  فهرست موضوعی مطالب  |  آرشيو «کوتاه و گويا»  |  ويدئوها  |  کتابخانه اينترنتی | ماشين جستجو  | فيلترشکن

سال دوم ـ  شماره 557  ـ  سه شنبه 26 خرداد 1388 ـ  16 ژوئن 2009  

 

با شما نرقصيدم، اما با شما گريستم

سه روز است که  به جای نصحيت های مادرانه و پدرانه که: «ديدی گفتم!» و به جای دعوای بزرگانه که: «گفته بودم که!» و به جای طعنه های دل سختانه که: «خوب شد! بچشيد»، من نيز چون شما گرفتار شوک شده ام، با شما نفسم بند آمده، با شما روی زمين کشيده شده ام، با شما باتوم خورده ام، با شما زخمی شده ام  و با شما گريسته ام. اما اين گريستن از جنس گريستن شما نيست. تجربه های تلخ ما را سخت تر کرده است. دل های جوان شما نازک تر و پاک تر از ماست و برای همين است که گريه ی جوان قلب های شريف را بيشتر به درد می آورد.

آیا به پیشواز انقلابی دیگر می رویم؟

حشمت اله طبرزدی

در شرایط فعلی این نکته حایز اهمیت است که جناح قدرتمند خط امام پشت سر مردم است. یعنی در این حرکت اعتراضی، از روحانی و سیاستمدار تا نظامی ونیرو های انقلابی و تکنوکرات ها و بازاری های وابسته به جناح چپ اسلامی، حضور فعال دارند. به همین دلیل امکان سرکوب آن مشکل است.  ما نیز اگر چه در جنبش هجدهم تیر ماه هفتاد و هشت از سوی اصلاح طلبان تنها  گذاشته شدیم اما حاضر نیستیم آن ها را تنها بگذاریم. ما شکست و پیروزی و رنج و خوشی و زندان و راحت را با هم تقسیم خواهیم کرد و کنار نمی کشیم. ضمن این که مردم در کوچه و خیابان و کوی و برزن از این حرکت حمایت می کنند. من خود از نزدیک شاهد این وقایع بوده ام.

این انتخابات، معجزه آقای خامنه‌ای بود

گفتگو با اکبر گنجی

گفتگوگر: محمد ضرغامی

من نمی توانم پيش بينی کنم ولی در حد محدوديت های انسانی می توانم بگويم که آقای خامنه ای اين اقدامات را از قبل برنامه ريزی کرده و اين تقلب بزرگ توسط شخص او تدارک ديده شده بود. او فردای روز رأی گيری اطلاعيه داد و از نتيجه حمايت کرد و به زور می خواهد از ديگران هم تاييديه بگيرد و راه های عقب نشينی را بر خود بسته و هيچ راه بازگشتی برای خود نگذاشته است. اگر بخواهد قبول کند به اين انتخابات کوچکترين خدشه ای وارد شود يا ابطال گردد، در حقيقت الفی است که بعد از آن ب و جيم و ... می آيد و تا آخر بايد برود. به گمان من آقای خامنه ای هرگز عقب نشينی نخواهد کرد و با توسل به خشونت و سرکوب پروژه خود را جلو خواهد برد.

چگونه اصلاح طلبان حکومتی رو دست خوردند؟

ویکتوریا آزاد

اصلاح طلبان که هرگز در پی به چالش کشیدن کل نظام نبوده اند امروز با جنبشی مواجهند که می رود تا کل نظام را به چالش بکشد و بزودی، چنانچه این جنبش تداوم یابد، کنترل این حرکت از دست حامیان جمهوری اسلامی و مخالفین دولت احمدی نژاد خارج خواهد شد و تکلیف رژیم در خیابان ها تایین خواهد گردید. بخشی از آنان که دل در گروی حفظ نظام جمهوری اسلامی، اما با دولتی "اصلاح طلب"، دارند توان همراهی با سیل خروشان مردم برای تغییرات بنیادین را ندارند و حتی اگر با بیت رهبری نیز تجدید بیعت نکنند به اپوزیسیون نیز نخواهند پیوست. همانطور که خانم زهرا رهنورد همسر آقای موسوی گفت که: «آقای موسوی از داخل نظام است و اپوزیسیون نیست لذا در چارچوب نظام عمل خواهد کرد».

===================== کوتاه و گويا  =====================

رنگ سبز و شعار الله اكبر حاكي از ريشه هاي انقلابي ماست

مير حسين موسوي

بسم الله الرحمن الرحيم؛ هموطنان عزيز! از سراسر كشور اخبار بسياري در مورد وقوع اعتراض نسبت به نتايج اعلام شده براي انتخابات اخير به اينجانب مي رسد. اطمينان دارم كه اين واكنش ها نه به خاطر شخص من، بلكه از سر نگراني نسبت به روش جديدي از زندگي سياسي است كه دارد بر كشور ما تحميل مي شود. اقداماتي كه در طي اين چند روز شاهد آن بوده ايم تا كنون در جمهوري اسلامي سابقه نداشته است. اگر مردم با اضطراب تحولات فعلي را دنبال مي كنند به خاطر نگراني شديدي است كه نسبت به در خطر قرار گرفتن دستاوردهاي عظيم انقلاب خود دارند.  كساني كه با تخلفات بسيار نتايج غيرقابل باوري را براي انتخابات رياست جمهوري اعلام كردند اينك در صدد تثبيت آن نتايج و شروع دوره اي جديد از تاريخ كشور ما هستند. اينجانب در طول انتخابات به كرات از خطرات قانون گريزي سخن گفتم وتاكيد كردم كه چنين شيوه اي ممكن است به استبداد و ديكتاتوري بيانجامد، و امروز ملت ما در نقطه اي قرار گرفته است كه اين دورنما را لمس مي كند.  ما به عنوان كساني كه به نظام جمهوري اسلامي و قانون اساسي آن پايبنديم، اصل ولايت فقيه را يكي از اركان اين نظام مي دانيم و حركت سياسي را در جارچوب هاي قانوني دنبال مي كنيم، اميدواريم روند آتي حوادث نادرست بودن اين برداشت را نشان دهد. در عين حال هشدار مي دهيم كه در اين كشور هيچ يك از كساني كه به انقلاب اسلامي علاقه دارند چنين روندي را نخواهند پذيرفت. اين چيزي است كه خون صدها هزار شهيد ما را به مسئوليت پذيري در قبال آن فرا مي خواند. مردم عزيز! اينجانب امروز طي نامه اي تقاضاي خود را مبني بر ابطال نتايج انتخابات اخير به شوراي نگهبان ارائه كردم و اين كار را تنها راه حل براي بازگشت اعتماد عمومي و حمايت مردم از دولت مي دانم. توصيه موكد و مجدد اين خدمتگزار شما آن است كه به صورت مسالمت آميز و با رعايت اصل عدم برخورد ؛ مخالفت هاي مدني و قانوني خود را در سراسر كشور ادامه دهيد.  ما از مسئولان درخواست كرده ايم كه مجوز برگزاري يك راهپيمايي بزرگ در تمامي شهرهاي كشور به ما داده شود تا در طي آن مردم فرصتي براي نمايش مخالفت خود با شيوه برگزاري انتخابات و نتايج آن پيدا كنند. موافقت مسئولان با اين امر مي تواند بهترين راه حل براي مهار هيجانات فعلي باشد.  از رنگ سبز كه نماد معنويت و آزادي و عقلانيت ديني و مداراست و شعار الله اكبر كه حاكي از ريشه هاي انقلابي ماست دست بر نداريم. اين رنگ و شعاري است كه همچنان وحدت بخش صفوف ملت ما و بهترين وسيله ارتباط دل ها و خواسته هاي ما با هم خواهد بود. متاسفانه تلاش گسترده اي براي قطع تمامي امكاناتي ارتباطي ما با هم صورت مي گيرد و به اين نكته توجه نمي شود كه قطع اين مجاري تنها منجر به آن خواهد شد كه واكنش هاي موجود از شكلي هدفمند و مهار شده تغييرماهيت پيدا كند و خداي ناكرده به حركات كور تبديل شود. اطمينان دارم كه خلاقيت شما راه حل هاي ارتباطي جديد و موثري را پايه ريزي خواهد كرد تا بتوانيم از اقدامات خود نتايجي مفيد به حال كشور و نظام و انقلاب بگيريم.  به عنوان يك علاقمند، به نيروي انتظامي توصيه مي كنم از برخورد خشن با حركت هاي خودجوش مردم خودداري كند و اجازه ندهد كه اعتماد مردم نسبت به اين نهاد ارزشمند خدشه دار شود. اين مردم براي احقاق حقوق خود و حقوق شما در صحنه حاضر شده اند و برادران و خواهران شما هستند. قدرت نيروهاي نظامي و انتظامي كشور ما همواره در وحدت آنها با مردم بوده است، و در آينده نيز چنين خواهد بود.  به اميد روزها بهتر.     (آرشيو)

 

© 2008 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630