بازگشت به خانه  |   فهرست موضوعی مقالات و نام نويسندگان   |   پيوند به آرشيو آثار نويسنده در سکولاريسم نو

آدرس اين صفحه با فيلترشکن:  https://newsecul.ipower.com/2009/06/17.Wednesday/061709-Abbas-Abdi-Interview-on-election.htm

خرداد   1388 ـ جون  2009 

 

تغيير ساخت سياسی از طريق صندوق رأی ناممکن است

گفتگو با عباس عبدی

گفتگو‌گر: مهیندخت مصباح

دويچه وله: چه توصیفی از صحنه دارید، شوکه شده‌‌اید؟

عباس عبدی: به یک عبارت تحلیلی خیر! هیچگاه نگفته بودم که موسوی و کروبی برنده می‌شوند. همیشه عقیده داشتم که واقعی یا غیرواقعی، کسی غیر از احمدی‌نژاد نمی‌تواند از این ساختار بیرون بیاید. ما از طریق صندوق رای نمی‌توانیم تغییری در ساخت سیاست ایجاد کنیم.

 

دویچه وله: پس برای چه مشارکت کردید و مشاور آقای کروبی هم شدید؟

عباس عبدی: برای این‌که برای فرصت‌ها آمادگی داشته باشیم. برای این‌كه وقتی زمینه و توازنی ایجاد شد، مشارکت و نرمش سیاسی، ما را برای تعامل درست با ساخت قدرت، آماده کرده باشد. من همیشه گفته‌ام که از موضع اصلاح‌ط‌لبی نمی‌توان وارد قدرت شد. اما تنها راهی که کسی می‌توانست رای بیاورد، اتخاذ موضع اصلاح‌طلبانه بود.

 

دویچه وله: پیش‌بینی اوضاع را می‌کردید؟

عباس عبدی: نه! فکر نمی‌کردم با این شدت و با این اختلاف، نتیجه را اعلام کنند. تصورم این بود که به دور دوم می‌رویم و آنجا احمدی‌نژاد را انتخاب می‌کنند. راستش برایم خیلی هم نتیجه مهم نبود. اما آنچه پیش آمد، خیلی حادتر از محاسبات من بود.

 

دویچه وله: حادترین بخش چه بود؟

عباس عبدی: رای اعلام شده برای آقای کروبی، فراتر از انتخاب شدن آقای احمدی‌نژاد است. پیام‌های دیگری در این قضیه وجود دارد. حتی آنها هم که به احمدی‌نژاد رای داده‌اند، ناراحت‌اند که چرا چنین شده است. امیدوارم اوضاع بحرانی نشود.

 

دویچه وله: ‌ظاهرا می‌خواهند آقای کروبی را به این ترتیب تحقیر و تنبیه کنند.

عباس عبدی: آیا من با دزدیدن پول شما، شما را تحقیر می‌کنم؟ نه، اسم این کار چیز دیگری است. قضیه فراتر از این حرف‌هاست. اشتباه اساسی در طراحی داشتند. خیلی بی‌سیاستی کردند. این کاری است که در شأن جامعه ما نیست. حالا با آن چه پیش آمده، امیدواریم آرامش به هم نخورد.

 

دویچه وله: چرا نگران هستید؟ مردم حق ندارند اعتراض کنند؟

عباس عبدی: چرا. در مورد اصالت آراء باید جدی‌تر از این حرف‌ها بود. ما رد صلاحیت‌ها و نابرابری‌های انتخاباتی را پذیرفته‌ایم و با آنها کنار آمده‌ایم. علت کنار آمدن هم این بوده که مشکلات آشکار هستند و ما اصلا برای رفع همین‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها می‌آییم. مردم و نامزدها حق دارند ناراحت و معترض باشند. اما باید با احتیاط رفتار کرد. نگران هستم که اوضاع قابل جمع کردن نباشد و دودش به چشم همه برود.

 

دویچه وله: خوب، احتیاطا چه باید کرد؟

عباس عبدی: رهبری نظام با وجودی‌که انتخابات را تایید کرده، باید حق اعتراض کنندگان را به رسمیت بشناسد. بهترین راه اثبات این‌که حق با آنهاست، این است که بیایند فایل 45 هزار رکورد را روی سایت وزارت کشور بگذارند. مگر اولین بار است که به نتیجهء آراء اعتراض می‌شود؟ چرا این‌قدر موضوع را محرمانه فرض می‌گیرند؟ ‌چنین کاری قبلاً هم شده. بیایند اسم استان، شهرستان و حوزه‌ها را روی سایت بگذارند.

 

دویچه وله: پیشنهاد شما خیلی سهل و ممتنع است.

عباس عبدی: موضوع خیلی ساده است. همه می‌دانند که چه رایی داده‌اند و کجا رفته‌اند. باید تعداد آراء، خط روی تعرفه‌ها و میزان صندوق‌های هر حوزه را بطور مستند به مردم نشان داد. اگر شورای نگهبان یا وزارت کشور مطمئن هستند که همه چیز درست است، باید این کار را بکند. این بهتر است یا این‌که هیچ بانک سالمی در خیابان ولیعصر نماند؟

 

دویچه وله: چه توصیفی می‌توان از این تقلب آشکار کرد؟

عباس عبدی: در مورد تقلب باید گفت، دلیلی ندارد که هرکس شکست خورد، بگوید تقلب شده. وقتی در دور قبل آقای رفسنجانی شکست خورد، کسی نگفت تقلب شده. ادعای آقای کروبی هم زیاد جا نیفتاد که گفت دو ساعت خوابیدم، آرایم برگشت. من خودم تحقیق کردم و این نتیجه را نگرفتم. تقلب‌های غیرنظام‌مند همیشه صورت گرفته و بخشی از طبیعت و عادت‌های جامعه ماست. مسئله اصلی شبهه تقلب نظام‌مند است. اگر حکومت یقین دارد که چنین نشده، باید با شفافیت این شبهه را برطرف کند. آیا چیز محرمانه‌ای در این میان هست؟

 

دویچه وله: نقش آقای خامنه‌ای چه می‌تواند باشد؟

عباس عبدی: آقای خامنه‌ای نسبت به شورای نگهبان و وزارت کشور حسن‌ظن دارند ولی دیگران ندارند و دنبال واقعیات هستند. حکومت باید به جای ادعا در مورد صحت انتخابات، در صدد اثبات این مسئله باشد. کلید مسئله دست آقای خامنه‌ای است.

 

دویچه وله: واقعا چنین چیزی شدنی است؟

عباس عبدی: چرا که نه؟ به نفع حکومت است که این را اثبات کند. در این صورت کسانی که اعتراض کرده‌اند، باید بیایند معذرت بخواهند. وگرنه باید با ناظران و مجریان این تقلب‌ها برخورد شود. تکرار ادعای صحت انتخابات که سند نمی‌شود. من خودم اگر بدانم تقلب نشده، به احمدی‌نژاد تبریک می‌گویم.

 

دویچه وله: شما موضوع را خیلی اخلاقی می‌بینید.

عباس عبدی: حکومت وظیفه اخلاقی دارد. اصلی‌ترین ارزش این انقلاب، اتکای آن به مردم بوده است. وظیفه‌ی حکومت است که دیگران را نه با ادعا، بلکه با مستندات، قانع کند. شورای نگهبان ناظر موجهی برای انتخابات نیست، زیرا طرف یکی بوده و هست. موضوع روشن است و هیچ گیر و پیچی ندارد: بیایند لیست 45 هزار رکورد را روی سایت وزارت کشوربگذارند. من بعنوان یک فعال سیاسی امیدوارم که قاعده بازی رعایت شود. اگر چنین نشود، مسئولیت بر عهده کسانی است که اصول را رعایت نمی‌کنند.

https://newsecul.ipower.com/

بازگشت به خانه

 

محل اظهار نظر شما:

شما با اين آدرس ها می توانيد با ما تماس گرفته

و اظهار نظرها و مطالب خود را ارسال داريد:

admin@newsecularism.com

newsecularism@gmail.com

newsecularism@yahoo.com

 

 

New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630