بازگشت به خانه  |   فهرست موضوعی مقالات و نام نويسندگان   |   آدرس اين صفحه با فيلترشکن: 

 https://newsecul.ipower.com/2009/06/20.Saturday/062009-Letter-Mahdi-Karrubi.htm

خرداد   1388 ـ جون  2009 

 

نامهء سرگشاده به شوراي نگهبان

مهدي كروبي

بسم الله الرحمن الرحيم
اعضاي محترم شوراي نگهبان قانون اساسي
سلام عليكم

شما فقها و حقوقدانان گرامي در جايگاهي قرار گرفته ايد كه برآمده از مجاهدت ملت شريف ايران و ابتكار رهبر فقيد انقلاب و اجتهاد علما و روشنفكران منتخب مردم در مجلس خبرگان قانون اساسي است. نمايندگان ملت در اين مجلس به شرحي كه در مشروح مذاكرات آن آمده است - و برخي از ايشان در قيد حيات و از مراجع تقليد هستند – از اين حيث نظارت بر انتخابات را به شوراي نگهبان واگذار كردند كه نگران تكرار تجربهء دخالت دربار و ساواك در انتخابات در رژيم گذشته بودند و گمان مي كردند با امكان تكرار تجربهء ديكتاتوري در نهاد رياست جمهوري بايد نظارت بر انتخابات به جمعي از فقها و حقوقدانان مستقل و بيطرف واگذار شود تا به نام دموكراسي، ديكتاتوري به وجود نيايد.

در سي سال گذشته هرگز اهميت اين نكتهء كليدي در تدوين و تفسير قانون اساسي تا اين حد مورد توجه قرار نگرفته بود كه امروز مورد توجه قرار گرفته است چرا كه اكنون زمان انتخاب شوراي نگهبان است. متاسفانه، به هر دليل، انتخاباتي برگزار شده است كه در اثر كم دقتي ها و سوء استفاده ها و با وجود فيلترهاي متعدد، اكثريت قاطعي از ملت ايران نسبت به نتيجهء اعلام شده براي انتخابات معترض هستند و براي بطلان اين انتخابات ده ها دليل دارند كه برخي از اين ادله از حد سند و مدرك (كه توسط نامزدهاي سه گانه به شوراي نگهبان ارائه شده) گذشته و به حد شياع رسيده است. سوء استفاده برگزار كنندگان انتخابات از موقعيت خود در دولت، دخل و تصرف در راي صندوق ها و وعده و وعيدهاي غيرقانوني و شبه قانوني، اتهام پراكني و پرده دري تنها پرده هايي از اين اتهامات هستند كه تفصيل آنها در شكايت اينجانب به شوراي نگهبان آمده است.

اگر شوراي نگهبان به سياق گذشته خود عمل كند ـ كه به بهانهء يك شام و ميهماني و يا دادن چند قلم جنس از سوي يك نامزد راهيابي به مجلس در يك حوزهء انتخابيه كوچك يا دخالت يك فرماندار، انتخابات را باطل اعلام مي كرد ـ اكنون با اين وعده هاي بزرگ و سوء استفاده هاي بزرگتر و توزيع پول از سوي مقامات بزرگتر اگر شوراي نگهبان كاري كمتر از ابطال كند در حقيقت مرتكب اشتباه بزرگي شده است.

قصد من تحت فشار قرار دادن شوراي نگهبان نيست. من به قانون عمل مي كنم و، با وجود برخي باورها دربارهء عدم بيطرفي نهادهاي داوري كنندهء انتخابات، هنوز اميدوارم شوراي نگهبان به وظيفهء قانوني خود عمل كند و اين انتخابات را باطل اعلام كند.

 

اعضاي محترم شوراي نگهبان

اين نه خواست يك فرد كه خواست يك ملت است. كساني كه در روزهاي گذشته در اجتماعات ميليوني در خيابان هاي تهران و برخي شهرستان ها حضور يافتند و با كمال نجابت و صداقت با سكوت فرياد خود را به گوش شما مي رسانند، نه خس و خاشاك كه همان امت هميشه در صحنه هستند. چگونه است كه تا روز قبل از انتخابات به اين جمعيت افتخار مي شد و از اجتماع ملت به شور انتخاباتي ياد مي شد و اكنون يا به الفاظ زشت از آنان ياد مي شود يا به عوامل بيگانه نسبت داده مي شوند؟ حتماً به ياد داريد كه محمدرضا پهلوي هم قيام مردم تبريز را در آستانهء انقلاب اسلامي به توطئهء بيگانگان نسبت مي داد و مي گفت اينان از خارج وارد ايران شده اند. حتماً به خاطر داريد كه محمدرضا پهلوي مخالفانش ـ يعني ما و شما ـ را ارتجاع سرخ و سياه ميناميد و BBC را عامل انقلاب اسلامي ايران مي خواند.

من، به عنوان فردي كه از سال 1341 به عنوان يكي از ياران امام خميني براي جمهوريت و اسلاميت و آزادي در راه انقلاب اسلامي زندان رفته ام و شكنجه شده ام، هشدار مي دهم كه توهين به ملت آتش خشم آنان را شعله ور مي كند. آنان كه اين روزها در خيابان هاي تهران تجمع مي كنند اتفاقاً عصاره ملت اند و هيچ نيازي به نيروي خارجي ندارند و از اموال عمومي مانند اتوبوس هاي دولتي و تبليغات تلويزيوني هم براي تجمع بي بهره اند و هيچ حزب و گروهي هم توان گردآوري اين همه جمعيت را ندارد. اين مردم نه خواستار تغيير نظام هستند و نه اجازه هر نوع آشوبي را مي دهند. من خود در ميان جمعيت شاهد بودم چگونه نظم خودجوش اين ملت اجازه سر دادن هيچ شعاري را نمي داد و با خشونت طلبان مرزبندي داشت. اينان تنها يك خواسته دارند و آن ابطال انتخابات رياست جمهوري 22 خرداد 88 و برگزاري يك انتخابات سالم و آزاد بدون سوءاستفاده از امكانات دولتي است. اين انتخابات زير نظر همين نهادهاي فعلي برگزار خواهد شد و در آن هيچ چيزي جز يك رئيس جمهور تعيين نخواهد شد و معناي آن نيز هيچ چيزي جز تمكين نظام به راي ملت نخواهد بود.
 

اعضاي محترم شوراي نگهبان

شما مهمترين ظرفيت قانوني در اصلاح اين وضع هستيد كه مي توانيد با كمترين هزينه، خواست ملت را برآورده سازيد. مبادا با نااميدي ملت از شوراي نگهبان آن نگراني تاريخي امام خميني محقق شود كه فرموده بود: مبادا روزي ملت عليه شوراي نگهبان به خيابان ها بريزند.

 

اعضاي محترم شوراي نگهبان

متأسفانه، تخلفات اين دولت در برگزاري انتخابات 22 خرداد 88 در اين روز نه تنها تمام نشد بلكه پس از آن، با وجود جو التهاب و اعتراض در جامعه، بر روي آتش خشم ملت نفت ريختند. مردم را خس و خاشاك خواندند، با چماق و قمه به اجتماعات مسالمت آميز و آرام آنان حمله كردند، با مهندسي آشوب ها آنها را به نام ملت نوشتند، به كوي دانشگاه حمله كردند، به شكل لباس شخصي ها وارد خانه هاي مردم شدند، اعتراض ملت به دولت را اعتراض به نظام خواندند و، در پناه سانسور رسانه ها و محدوديت سايت ها و قطع موبايل ها و پيامك ها و ايجاد جو رعب و وحشت، به بازداشت گستردهء نخبگان و روشنفكران پرداختند؛ تا جايي كه فردي كه نيازمند مراقبت هاي مستمر پزشكي است و جانش در خطر است را بازداشت كردند، يا پيرمرد هفتاد و چند ساله اي را از بيمارستان به زندان بردند، يا فرزند شهدا و جانبازان را بازداشت كردند، و در ميدان آزادي هم افرادي را كشتند و هم با گرفتن زير تابوت اين شهدا از آن براي خاموشي ملت استفاده كردند و اين همه در حق ملتي است كه در تجمعات هفتهء گذشته خود با تكبير و صلوات و سكوت اعتراض خود را اعلام كرده اند.

اگر شما بخواهيد به عدالت رفتار كنيد همين رفتارهاي هفته گذشته دولت خود در ابطال انتخابات مهمترين سند است. دولتي كه بر پايهء انتخابات مشروع به قدرت برسد به اين جو رعب و وحشت چه نيازي دارد؟
 

اعضاي محترم شوراي نگهبان

با راي عادلانه دربارهء انتخابات و ابطال آن و برگزاري انتخابات مجدد ارادهء ملت را بپذيريد و بقاي نظام را تضمين كنيد كه اين به عدالت نزديكتر است.

مهدي كروبي

29خرداد 88

https://newsecul.ipower.com/

بازگشت به خانه

 

محل اظهار نظر شما:

شما با اين آدرس ها می توانيد با ما تماس گرفته

و اظهار نظرها و مطالب خود را ارسال داريد:

admin@newsecularism.com

newsecularism@gmail.com

newsecularism@yahoo.com

 

 

New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630