بازگشت به خانه  |   فهرست موضوعی مقالات و نام نويسندگان   |   پيوند به آرشيو آثار نويسنده در سکولاريسم نو

آدرس اين صفحه با فيلترشکن:  https://newsecul.ipower.com/2009/07/07.Tuesday/070709-Narges-Mohammadi-Prize.htm

تير   1388 ـ جولای  2009 

 

اکنون باید از امید و عشق سخن گفت
نرگس محمدی
پيام، در مراسم دريافت جایزه الکساندر لانگر

 

در دوم ماه جولای، طی مراسمی که با حضور شیرین عبادی در شهرداری و سالن فرمانداری شهر بولزانوی ایتالیا برگزار شد، شیرین عبادی، برنده نوبل صلح ضمن سخنرانی در بارهء وضعیت حقوق بشر در ایران، جایزهء الکساندر لنگر 2009 را به جای نرگس محمدی که برندهء این جایزه و ممنوع الخروج بود دریافت کرد.

نرگس محمدی، روزنامه نگار، فعال حقوق بشر و حقوق زن و نایب رئیس کانون مدافعان حقوق بشر، یک ماه پیش، هنگامی که قصد شرکت در کنفرانس زنان در افریقای جنوبی را داشت ممنوع الخروج شد. دلیل اهدای جایزه الکساندرلنگر به نرگس محمدی به خاطر شجاعت او در تلاش و دفاع او از حقوق دانشجویان، زنان، و دیگر فعالان مدنی است.

هنگام اهدای جایزه الکساندر لنگر، تماس تلفنی نرگس محمدی با خانم عبادی فضای مراسم را به هیجان درآورد و جمعیت با دست زدن های طولانی احساسات خود را بروز دادند. نرگس محمدی ضمن ارسال متن سخنرانی اش برای قرائت در مراسم، خود نیز تلفنی با جمعیت حاضر سخن گفت.

شیرین عبادی، ضمن تشکر از بنیاد الکساندر لنگر، همبستگی مردم ایتالیا را به مردم ایران موثر خواند. او با تشریح وضعیت فعالان حقوق بشر و اظهار نگرانی از وضعیت حقوق بشر در ایران، از دولت ایران خواست از اعمال خشونت دست بردارد و انتخابات را مجددا تکرار کند. (صبری نجفی)

 

متن پيام نرگس محمدی

«هر كس حق آزادي عقيده و بيان دارد». (مادهء 19 اعلاميه جهاني حقوق بشر)

 

اگر روزي تحقق ماده 19 اعلاميه جهاني حقوق بشر را شاهد باشيم، آن روز، روز پيروزي انسان خواهد بود. اگر روزي انسان بتواند به دور ازترس، نا امني، زندان و مرگ افكار و عقايد خود را ابراز نموده و براي انتشار آن ار طرق مسالمت آميز اقدام نمايد، استبداد فرو خواهد ريخت. اما تا آن روز ، روزگار سختي پيش روي همه انسان هايي است كه دل در گرو آزادي دارند.

بسيار متاسفم كه امروز موفق نشدم تا در ميان شما دوستان عزيز باشم. در تاريخ 8 ماه مي، و زماني كه قصد شركت در نشست زنان جهان در گواتمالا را داشتم، به شكل غير قانوني و بدون هر گونه مستند قانوني، ممنوع الخروج شدم و پاسپورت من توسط نيروهاي رياست جمهوري مستقر در فرودگاه ضبط شد.

نيك مي دانيد كه اين روزها در ايران چه مي گذرد. بسياري از روزنامه نگاران، مدافعان حقوق بشر، فعالان سياسي در زندان هستند. از طرفي صحنه هاي دردناك كشته شدن دختران و پسران جوانمان، اندوهي بر دل هامان نشانده كه وصف ناپذير است. چهرهء معصوم ندا، دختر جواني كه نماد اعتراض مسالمت آميز ايرانيان شده است، از خاطرمان محو نمي شود. البته حركت و خواست مردم ايران نشان از اميد و آينده اي روشن براي تحقق آزادي و عدالت در اين سرزمين سزبلند دارد.

ملت ايران يكصد سال است كه در راه آزادي و عدالت و تحقق دموكراسي در كشور خود از جان و مال و آمال خود گذشتند و براي دست يافتن به آرمان هاي مشترك بشريت سخت در تلاشند و قطعاً پيروز خواهند شد.

بايد از اميد و عشق سخن گفت و چه اميدي قدرتمند تر از آن كه در جهان كنوني اين زنجير به هم پيوستهء انسان ها در سراسر جهان است كه يكديگر را در هر گوشه اي از اين دنيا حمايت مي كند؟

اكنون ديگر هيچ حكومتي نمي تواند به بهانهء حاكميت ملي ديواري بر دور مردم خويش كشيده و به بهانهء حاكميت ملي هر رفتاري را كه اراده نمايد با شهروندان كشورش بنمايد و هر صداي معترضي را از گوشه كنار جهان دخالت در امور خود نام نهد .

در مقدمهء اعلاميهء جهاني حقوق بشر مفاهيم بنيادي وجود دارد از جمله وحدت اعضاي خانوادهء بشري و حيثيت ذاتي انسان. به عبارتي ديگر، اكنون سرنوشت يك انسان در هر سرزميني مربوط به حكومت آن كشور نيست، بلكه مربوط به اعضاء خانوادهء بزرگ بشريت است.

اكنون سخن گفتن و دفاع كردن از حقوق مردم فلسطين، آمريكا، افغانستان، ايران و... و اعتراض به نقض آن توسط هر دولت و هر قدرتي، چه حاكمان آن كشورها و چه كشورهاي خارجي، نه تنها دخالت در امور آن كشورها نيست و نبايد منع شود بلكه عيناً وظيفه و تعهد انساني ی هر انسان آزاده اي در هر جاي جهان است. اين مسئله نه تنها در اعلاميهء جهاني حقوق بشر بلكه در تمامي مذاهب به زبان ها و اشكال مختلف تصريح و تاكيد شده است و سعدي شاعر نامدار ايران نيز چه زيبا گفته است كه "بني آدم اعضاي يك پيکرند".

از همين روي، از حمايت نهاد مدني معتبر و مهم «الكساندر لانگر» از مدافعان حقوق بشر در جهان و اعطای جايزهء امسال به اين بنده حقير بسيار ممنون و سپاسگذارم و به ارزش معنوي اين جايزه نيك واقفم. اين جوايز نه به يك فرد، بلكه متعلق به تلاشگران جنبش آزاديخواهي در كشور ايران است. اهدای چنين جوايزي به مدافعان حقوق بشر در سراسر جهان ايجاد حلقه هاي قدرتمند در زنجيرهء محكم و به هم پيوستهء انسان ها در سراسر جهان است كه پيمودن راه سخت آزادي و دموكراسي را همراه با حمايت هاي جهاني هموار مي سازد.

https://newsecul.ipower.com/

بازگشت به خانه

 

محل اظهار نظر شما:

شما با اين آدرس ها می توانيد با ما تماس گرفته

و اظهار نظرها و مطالب خود را ارسال داريد:

admin@newsecularism.com

newsecularism@gmail.com

newsecularism@yahoo.com

 

 

New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630