دربارۀ ما  |  تماس آرشيو روزانهء صفحه اول  |  جستجو  |  فيلترشکن  |  «کوتاه و گويا»  |  ويدئوها  |  کتابخانه  |  زنان  |  گروه ها  اسناد  |  رفتگان 

فهرست الفبائی نام نويسندگان

 سال دوم ـ  شماره 593  ـ  پنج شنبه 1 مرداد 1388 ـ  23 جولای  2009

فهرست کليهء مقالات

English Section

===================

منتشر شد ـ در 600 صفحه

بنیان گزار نخستین دولت

سکولار در ترکیه
نویسنده: لرد کین راس
مترجم:  اسماعیل نوری علا
ناشر: نشر فروغ>>>

26 يورو

پيوند به نسخهء اينترنتی>>>>

==================

کتاب «ترک های امروز»

=============

=============

از نگاه يک زن

يادداشت های سه شنبه های

شکوه ميرزادگی

=============

گفتگوهای اختصاصی ما

=============

اسامی زندانيان سياسی ايران

=============

مجموعه ای از مقالات دربارهء

قتل علم زندانيان سياسی

=============

پويشگران

=============

نيلگون

=============

الفبا

=============

ايرانسکوپ

=============

پيک خبری ايرانيان

=============

سکولاريسم برای ايران

=============

کميتهء نجات پاسارگاد

=============

بنياد ميراث پاسارگاد

=============

اصغر آقا

=============

ايران ب.ب.ب.

=============

خواندنیها

=============

انقلاب مشروطيت ايران

=============

اعلاميه ها و ميثاق های

 بين المللی

=============

ريشه کنی تبعيض

=============

ايرانويچ

=============

اتحاد جمهوریخواهان ايران

============

تارنمای جمهوريخواهان

دموکراتيک و لائيک

===========

حزب مشروطهء ايران

===========

جبههء ملی ـ شاخه آمريکا

==========

آژانس خبری کورش

==========

نويسندگان

===========

ايرانيان دات کام

===========

ايران امروز

===========
جمهوری خواهان دمکرات

و لائیک-هانوور (تبجا)

===========

جنبش آذربايجان

برای يکپارچگی ايران

=============

خبرنامهء گويا

=============

تغيير برای برابری

=============

اخبار روز

===========

روشنگری

===========

مردانی نيوز

===========

لج ور

===========

مقالات سياسی

===========

 سامان نو

===========

آينده نگری

===========

پشتيبانان

===========

بلاگ نيوز

===========

شبکه سراسر

همکاری زنان ايرانی

===========

شبکه همبستگی

 با مبارزات زنان ايران

===========

جهان من (حاوی پيوندها)

===========

نژادپرستی و تبعيض

(حاوی پيوندها)

===========

گفتگو

===========

مجموعهء فعالان حقوق بشر

در ايران

=============

اتحادیه برای دموکراسی

=============

تريبون ايران

===========

پيام دانشجو

وبلاگ مهندس طبرزدی

===========

ويژه نامهء اسلامی

سکولاريسم

===========

مجموعه آثار

 اسماعيل نوری علا

===========

مخالفان خود را بشناسيم

آيت الله خامنه ای

دولت نهم روند بسيار خطرناک غربزدگی و گرايش های سکولاريستی را که متأسفانه در حال نفوذ در بدنه مديريتی کشور بود، سد کرده است.

======

آيت‌الله علم‌الهدي

سکولارها در ایران جایگاهی ندارند! حضور پر شور ملت ایران در بيست و دوم بهمن عامل شکست کامل سکولارها در کشور است.

======

آيت الله صافى گلپايگانى

اسلام با فرهنگ لائيك و بى دينى مخالف است. دشمنان با استفاده از ترويج فرهنگ لائيك درصدند تا زنان را از خط عفاف و حجاب و كرامت منحرف كرده و سنت هاى اصيل اسلامى را از بين ببرند.

======

آيت‌الله مکارم شيرازی

نقش تلويزيون در ايجاد تحولات سياسي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي بسيار مهم است. هر چند که در ساليان اخير برنامه‌هاي ديني و مذهبي در تلويزيون گسترش يافته ولي کساني در آنجا لانه کرده‌اند تلويزيون را به سوي سکولاريسم سوق مي دهند».

======

آیت الله تسخیری

مردان بزرگ دینی حافظ معنویت در برابر سکولاریسم هستند

======

آيت الله کعبی

(در «رسالت» 24 مرداد):

مروجان سکولاريسم

تائيد صلاحيت نمى‌شوند.

======

 

اگر سی ميليون نفر بگويند آری من می گويم نه! (از گفته های آيت الله خمينی)

چه نیاز به دشمن؟

شهباز نخعی

زیربنای آنچه که امروز در ایران می گذرد و به آن نام "کودتا" داده شده را همین هاشمی رفسنجانی پایه گذارد.  او بود که چند سال پیش با نظریهء «با پانزده و حتی ده درصد از رأی مردم نیز می شود حکومت کرد» پایهء نظری این "کودتا" را بنا کرد و، بنابراین، امروز آخرین کسی است که حق دارد دربارهء مردمی بودن حکومت در صدر اسلام حدیث و روایت نقل یا جعل کند، حتی اگر اصلاح طلبان حکومتی، از زور پسی، به دامن قبای او بیاویزند و یا قلم به مزدانی که پیش از این نیز به او لقب «سردارسازندگی» دادند، بکوشند با شامورتی بازی از او یک "قهرمان ملی" بسازند!

(پيوند با فيلترشکن >>>)

جنبشی که تاریخ را کوتاهتر کرد

یاسر عزیزی

جنبش کنونی عاری از رهبری منفرد و بیشتر درگیر کاریزمای اهدافی چون احیای رای، تأمین حقوق، تحقق آزادی و استقرار دموکراسی شده است. حتا در عین اینکه مهمترین کاندیدای معترض انتخاباتی – میرحسین موسوی – همچنان محور خواست های مردم است، مردم نه تنها خود راهبر وی بوده اند (که به تصریح خود موسوی نیز رسیده است) بلکه محوریت و نه رهبری وی را نیز قبل از اینکه شعارهای نمادینی در حمایت از وی سر دهند، با این گزاره مشروط کردند که "موسوی، موسوی، سکوت کنی خائنی". بعبارتی راهبر اساسی مردم در این فرصت تاریخی، خواست های اصیل و تاریخی ایشان است که هرکسی را با هر ویژگی در صورت پایبندی بدان ها می پذیرند، و به اقتضای ظرف افراد بر روی آنها متمرکز می شوند.

(پيوند با فيلترشکن >>>)

جنبش مردمی و اصلاح طلبانِ حکومتی: کدامیک در تنگنای دیگری!؟

امین حصوری

همراهی اجباریِ اصلاح طلبان با جنبش اعتراضیِ مردم، تناقضی جدی در درون خود داشت (دارد) که آنان را از همراهی و پایبندی واقعی با خواسته های دموکراتیک مردم بازمی دارد؛ این تناقض چیزی نیست جز همان پایبندی به چارچوب های کلی نظام و خطوط قرمزِ مشخصهء آن و سهیم بودن در برپایی آنها. البته عیان شدن این تناقض امر تازه ای نیست و پیشینهء آن در دورهء هشت سالهء ریاست جمهوری خاتمی به خوبی معرف محدودیت ها و خطرات آن بوده است. اما تاریخ باز هم فرصتی در اختیار آنان قرار داده است تا آن گونه که ادعا دارند عمل کنند؛ فرصتی که به طور جان سوزی در حال سپری شدن است. بنابراین در حال حاضر یکی از پرسش های اصلی و نگرانی های عمده این است:  آیا جنبش از اصلاح طلبان برای رشد و پیشرفت خود بهره می گیرد یا اصلاح طلبان از جنبش؟!

(پيوند با فيلترشکن >>>)

دیپلماسی آشکار هاشمی

حميد فرخنده

هاشمی رفسنجانی  آخرین حلقه ارتباطی نظام جمهوری اسلامی در شکل کنونی اش با مردم ایران است. آیا رهبری نظام و دیگر نهادهای حکومتی آخرین پل ارتباطی خویش با مردم را نیز ویران خواهند ساخت؟ گفته های تهدیدآمیز امروز آیت الله خامنه ای حاکی از قصد او برای ویرانی این آخرین گذرگاه حیاتی نظام است. بی شک موضعگیری هاشمی در نماز جمعه تاریخی هفته گذشته زمینه ساز دلگرمی و عزم محمد خاتمی و مجمع روحانیون مبارز برای درخواست برگزاری رفراندم بوده است.

(همراه با توضيحی از سوی سکولاريسم نو)     (پيوند با فيلترشکن >>>)

نام تو از گلوله عبور می کند

 از ليلا صادقی ـ پیشکش به ندا

سنگ می نویسم که بشکنم سکوتم را / بگویم اسم من از گلوله عبور می کند  / برای رسیدن به از گلوی تو / از فریادی که می شکافد پیرهنم را....

(پيوند با فيلترشکن >>>)

حمایت ازاعتصاب غذای اکبرگنجی را تکذیب می کنم

داریوش اقبالی

«اخیراً در سایت فارسی بی بی سی مطلبی منتشرشده است که در بخشی از آن به نادرست به حمایت من از برنامه اعتصاب غذای آقای اکبرگنجی درمقابل سازمان ملل اشاره شده است.

با توجه به سابقه بی بی سی، انتشار این خبر بدون تائید از سوی منبعی موثق، باعث تعجبِ من شد. لذا از شما می خواهم نسبت به تصحیح آن و درج توضیحاتِ ذیل اقدام نمائید: در طی تماس هایی که آقای گنجی و همکاران ایشان با من داشتند، برای شرکت در این برنامه از من دعوت شد. با توجه به اینکه از افراد و گروه های خاص به صورت انحصاری برای شرکت در برنامه اعتصاب غذای آقای گنجی دعوت به عمل آمده بود، من به این اصل اشاره کردم که به حرکت های جمع گرایانه، دموکراتیک و در راستای حقوق بشر معتقدم و نه حرکت های انحصار گرایانه و متکی به فرد؛ چراکه عمیقاً و قلباً اینگونه برخوردِ فردی را اُلگوی مناسبی در جهت پیشرفت منافع میهنم نمی دانم».

سایت بی بی سی فارسی: «ضمن پوزش از آقای داریوش اقبالی به دلیل اشتباهِ صورت گرفته، متن نامهء وی را عینأ منتشرمی کند».

ضرب و شتم پاسخ دهندگان به دعوت جبههء ملی

برای گراميداشت خاطرهء خيزش  سی ام تير

مطابق گزارش راديو فردا، تجمع  روز سه شنبه به مناسبت گرامیداشت سی ام تير 1331 به سختی برگزار شد. جبهه ملی ایران دعوت کرده بود تا مردم به مناسبت این روز،  پس از تجمع در میدان هفت تیر، با اتوبوس به قبرستان کشته شدگان تحولات ملی شدن نفت در ابن بابویه حرکت کنند. اين نخستين تجمع اعتراضی پس از نماز جمعه به امامت اکبر هاشمی رفسنجانی بود. سرتيپ احمدرضا رادان، جانشين فرمانده نيروی انتظامی، پيشتر هشدار داده بود که با هرگونه تجمعی برخورد خواهد شد. او در گفت وگو با خبرگزاری مهر، با اشاره به شايعهء برگزاری تجمع اعتراضی گفته بود: پليس وظيفه دارد با اين تجمعات غير قانونی برخورد قاطعانه ای داشته باشد. روز سه شنبه نيروهای ضد شورش همراه با لباس شخصی ها با ضرب و شتم صدها معترض به نتايج انتخابات رياست جمهوری در خيابان های مرکزی تهران و بخصوص ميدان هقتم تير، تلاش کردند مانع برگزاری تظاهرات آرام آنها شوند. یک شاهد عينی به  رادیو فردا گفت: کسانی که که برای تجمع به میدان هفت تیر آمده بودند بیش از  چند هزار نفر   بودند، ولی نیروهای امنیتی آنها را مورد ضرب و شتم قرار داده اند. این شاهد عینی از حضور چشم گیر نیروهای ضد شورش و لباس شخصی ها در  میدان هفت تیر و خیابان های اطراف خبر داده و گفت این نیروهای اجازه نمی دادند که هیچ گونه تجمعی شکل بگیرد و به شدت مردم را  مورد ضرب و شتم قرار دادند. بنا بر دیگر گزارش های دریافتی، در محدوده ميدان هفت تير و خيابان کريمخان بين نيروهای ضد شورش  و معترضان درگيری هایی رخ داده است. شاهدان عينی از بازداشت دهها نفر در  روز سه شنبه در میدان هفت تیر خبر داده اند.  در همین زمینه، یکی از اعضای جبهه ملی ایران به رادیو فردا گفته است: نیروهای امنیتی تعدادی از اعضای جبهه ملی ایران را  نیز در میدان هفت تیر بازداشت کرده اند. به گفته این فعال سیاسی حسین عزت زاده و اصغر فنی پور اعضای شورای مرکزی، حسین مجتهدی، علی قادری، حمید مجتبایی، حسین ریاحی،  و آقای کمیلیان از اعضای جبهه ملی روز سه شنبه در میدان هفت تیر بازداشت شدند. البته امروز سايت جبههء ملی در آمريکا اعلام داشت که آقای مهندس حميد رضا خادم، عضو جبههء ملی ايران در کقتگو با راديو فردا اعلام داشته است که تمام اعضای بازداشت شده جبهه ملی ایران در روز سی تیر اکنون آزاد شده اند، ولی کوروش زعیم، از رهبران جبهه ملی، و پیمان عارف، عضو سازمان دانش آموختگان جبهه ملی، همچنان در زندان هستند. جبهه ملی ایران بارها خواستار آزادی تمام زندانیان سیاسی و اعضای جبهه ملی که از حوادث سی خرداد در اسارت بسر میبرند شده است.      (ويدئوی کوتاهی از ميدان هفتم تير در صبح روز سی ام تير >>>)

===================== کوتاه و گويا  =====================

احمدی‌نژاد در مراسم توديع رحيم مشاعی، ويرانگر مشهور ميراث فرهنگی ايران

ايشان مثل چشمه ای زلال است

ايسنا ـ محمود احمدی‌نژاد در مراسم توديع اسفنديار رحيم مشايی و معارفه حميد بقايی در سازمان ميراث فرهنگی و گردشگری اظهارکرد: «يکی از افتخاراتم در زندگی و يکی از بزرگ‌ترين نعمت‌هايی که خداوند به من داد، آشنايی با آقای مشايی، اين مرد بزرگ و برادر پاک و مومن است... ايشان مثل چشمه‌ای زلال هستند که يک ذره غش برايشان معنا ندارد. ديدم به ايشان هجوم می‌شود، علت را جويا شدم، پاسخی نيافتم و به حال ايشان غبطه خوردم. آقای مشايی علی‌الظاهر از سازمان ميراث فرهنگی و گردشگری جدا می‌شود و من مطمئنم که هيچ‌گاه وی از اين سازمان جدا نمی‌شود و کمک می‌کند انديشه ناب انسانی و انسان‌ساز در عرصه‌ء وسيع‌تر در يک افق بالاتر منتشر شود. به من می‌گويند چرا اين‌قدر نسبت به ايشان اهتمام و علاقه داريد، من در جواب گفتم به هزار دليل. يکی از دلايل آن اين است که وقتی با ايشان می‌نشينيد و گفت‌وگو می‌کنيد، گويی با خود نشسته‌ايد؛ فاصله‌ای نيست و يک آيينه شفاف است. متاسفانه برخی ايشان را نمی‌شناسند، متاسفانه. آقای مشايی يک انسان هدفدار است. من تا کنون نديده‌ام ايشان يک لحظه از وقت‌شان را همين جور بگذارند؛ هر موقع ديدم، ايشان مشغول يک کار مثبت و سازنده بودند و ان‌شاءالله فرصتی شود که من برداشت و احساس خود را نسبت به ايشان بيان کنم، که يک برنامه‌ مستقل می‌خواهد. ايشان با کمک همکارانشان در طول اين چهار سال کارهای برجسته‌ای انجام داده‌اند و اکنون نيز پذيرفته‌اند بيايند در دولت خدمت ايشان باشيم. اميدواريم بتوانيم کارهايی را که بايد انجام دهيم دنبال کنيم. من از جناب آقای بقايی نيز که مسئوليت ميراث فرهنگی و گردشگری را پذيرفته‌اند، تشکر می‌کنم، تشکر می‌کنم که زير بار سنگين اين مسئوليت سنگين رفته‌اند و می‌دانم بعد از رفتن آقای مشايی کار سخت می‌شود، ولی اعضای سازمان ميراث فرهنگی و گردشگری يک خانواده هستند و کار می‌کنند و امور را پيش می‌برند. بايد دانست سازمان ميراث فرهنگی يکی از معنوی‌ترين سازمان‌های کشور است و بايد اين سرمايه را حفظ و تقويت کنيم و گسترش دهيم. ما به اين سازمان در اين دوره جديد که در دنيا آغاز شده و دوره‌ انسان است، اميد بسته‌ايم».

 (آرشيو)

آرشيو روزانهء يک هفتهء گذشته:

شماره 592 ـ  چهار شنبه 31 تير 1388 ـ  22 ماه جولای 2009

شماره 591 ـ  سه شنبه 30 تير 1388 ـ  21 ماه جولای 2009

شماره 590 ـ  دو شنبه 29 تير 1388 ـ  20 ماه جولای 2009

شماره 589 ـ  يک شنبه 28 تير 1388 ـ  19 ماه جولای 2009

شماره 588 ـ  شنبه 27 تير 1388 ـ  18 ماه جولای 2009

شماره 587 ـ  جمعه 26 تير 1388 ـ  17 ماه جولای 2009

آرشيو کلی شماره های گذشته>>>

 

مطالب ديروز

اعتراض چرا؟ تجاوز به « ترانه » مانع شرعی نداشته!

شکوه ميرزادگی

در سطح بين المللی، فضا طوری شده است که حتی اگر دولت ها بکوشند تا شکنجه را امری مجاز برای «اعتراف گيری  در راستای حفظ امنيت کشور» به حساب آورند اما چنين توجيهی در مورد تجاوز به زندانی که اسير دست زندانبان خويش است صدق نمی کند. در کشورهای متمدن، ماموری که به زنان يا مردان زندانی تجاوز می کند ـ چه بيمار روانی باشد و چه جنايتکار حرفه ای ـ خود به خوبی می داند که عمل اش غير قانونی است؛ حتی اگر مقام بالاتری به او اجازه ای ضمنی داده باشد؛ و حتی اگر فرد مورد تجاوز قرار گرفته بدترين عمل را انجام داده باشد. اما در حکومت اسلامی ايران اين ضوابط بی معنی است و حکومت با تکيه بر اختياراتی که شريعت به او داده است با خيال راحت دست به شکنجه و تجاوز می زند و بخاطر اين کار نه احساس شرم می کند و نه خود را نيازمند به توجيه می بيند، و کار را بجایی می کشاند که شکنجه و تجاوز را در رديف عبادات يکتاپرستانه ی خود قرار می دهد.

(پيوند با فيلتر شکن>>>>)

================

جنبش اعتراضی و زنان

شهلا شفيق

آيا اين سبز نشانگر رويش آرمان‌های خط امام است که حال نقش قطب نمای ايده‌ئولوژيک برای حفاظت از قانون اساسی اسلامی را بازی می کند؟ يا سبز نشانه رويش زندگی است در برابر مرگ انديشی نظامی که از مذهب، سلاحی برای ضديت با دمکراسی و حقوق بشر و زن ستيزی ساخته است؟ پاسخ به اين پرسش‌ها در زبان و نشانه ها و شعارهايی است که نقش آفرينان جنبش‌های اعتراضی به کار می گيرند. سبز خواهد شد فردا بذری که هر يک از ما امروز با دست خود می افشانيم.

(پيوند با فيلتر شکن>>>>)

  ================

جنبش آزادی خواهی، از ریزوارگی تا  تقدیر گرایی

حشمت اله طبرزدی

ویژگی خودجوشی جنبش در ریزوارگی آن تعین یافته است اما باید برای آیندهء آن نگران بود. برای این که در وضعیت فعلی برخی از ظن خود یار این جنبش شده اند. نگارنده از ناحیهء اصلاح طلبانی چون موسوی و کروبی نگرانی خاصی ندارد. بلکه باید از رفسنجانی و خاتمی نگران بود.

(پيوند با فيلترشکن >>>)

================

اعترافات و سوداهای

هاشمی رفسنجانی:

نظام جمهوری اسلامی

در سراشیبی بدون بازگشت سقوط

حمید اکبری

مردم در پی تثبیت نظام دینی نیستند که آقای رفسنجانی به نقش منجی آن در بیاید.  مردم ایران که دست کم نود و نه درصد آنها مسلمان هستند برای دست یافتن به “اسلامیت” در تلاش نیستند.  کدام شعارشان برای به دست آوردن “اسلامیت” است؟ مردم ایران در پی استقرار “جمهوریتی” هستند که هیچ گاه از سی سال پیش در ایران وجود نداشته است.  حافظه ی جمعی نیز هرگز این  ادعای دروغین را نمی پذیرد که در دوره ی آقای خمینی میزان رای ملت بود.  کدام رای ملت؟  همانی که آقای خمینی در باره اش گفت “اگر سی میلیون بگویند آری، من می گویم نه”؟  همانی که وقتی آقای بازرگان پیشنهاد “جمهوری دموکراتیک اسلامی” را کرد، آقای خمینی به او عتاب کرد: “جمهوری اسلامی، نه یک کلمه بیشتر و نه یک کلمه کمتر”! 

(پيوند با فيلترشکن >>>)

================

کوتاه و گويا

گفتگوی دو يار قديمی؟

از سخنان اخيرعلی خامنه ای

نخبگان مراقب باشند، زيرا در امتحان عظيمی قرار گرفته اند

و موفق نشدن در اين امتحان، تنها مردود شدن نيست

بلکه موجب سقوط آنان خواهد شد.

برگرفته از صفحهء نخست امروز سايت علی اکبر رفسنجانی

از هیچ چیز در دنیا نباید ترسید، هر گاه مسئلهء امتحانی در پیش آید داشتن نیت خوب و ادعاهای پوچ و خالی قابل قبول نیست، برای هر نسل یک نوع امتحان پیش می آید ولی چه امتحانی بالاتر از آن که در مسائل اجتماع و مرتبط با مردم از زن و فرزند و پول به خاطر علاقه به خدا در گذریم؟ فداکاری قلبی سودی ندارد، قدری شجاع باشید!

(آرشيو)

================

رابطهء هاشمی و خامنه ای با خمينی در بالين مرگ او و باقی قضايا

(ويدئوئی از تلويزيون سوئد)

(پيوند با فيلترشکن >>>)

================

نامهء يک حزب الهی به خامنه ای

به همان دليل که سال ها به استقبال شهادت رفته ام، امروز جان بر سر کلمهء حق نهاده ام...

(پيوند با فيلترشکن >>>)

================

از شمار خرد...

لشک کولاکوفسکی

پيام جهانگيری

لشک کولاکوفسکی Kolakowski Leszek، متفکر بزرگ و فیلسوف و تاریخ نگار اندیشه های سیاسی، بخصوص توتالیتریسم، جمعه 26 تیرماه (17 جولای 2009)، در 81 سالگی، به ابديت پيوست.

(بقيه در آرشيو)

================

 

© 2008 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630