بازگشت به خانه  |   فهرست موضوعی مقالات و نام نويسندگان   |   آدرس اين صفحه با فيلترشکن: 

 https://newsecul.ipower.com/2009/07/24.Friday/072409-Foad-Shams-Reformist-in-pray.htm

چهار شنبه 31 تير 1388 ـ 22 جولای 2009

 

از روضه خوانی در ولنجک تا صد و ده هزار صلوات در رجب

فواد شمس

«جبههء مشارکت ایران اسلامی» یک از تشکل های اصلاح طلب حکومتی است که تا امروز بیشترین بازداشتی های وقایع بعد از 22 خرداد در ایران متعلق به این تشکل است. حتی دبیرکل و بسیاری از اعضای شورای مرکزی این تشکل بازداشت شده اند. در این بین مواضع این تشکل اصلاح طلب در قبال اتفاقات اخیر خصوصا بازداشت اعضای اش جای بسی تامل دارد.

البته هیچ انتظاری از این تشکل و تشکل های همسو با اصلاح طلبان حکومتی نمی رود که همراه با مردم ایران تلاش در رادیکالیزه کردن فضا داشته باشند. حتی به شخصه انتظار داشتم که تا امروز این تشکل ها و افراد منتسب به آن سعی در کنترل اعتراضات مردم را داشته باشند، که خوشبختانه به خاطر عمیق بودن و گسترده بودن اعتراضات مردمی این امر تاکنون رخ نداده است.

اما برخورد این تشکل با مسئلهء بازداشت اعضایش بسیار جای سوال دارد. در حالی که در میان بازداشتی ها سعید حجاریان نیز وجود دارد، که سلامتی اش و جان اش هر لحظه در خطر است. از آن طرف دبیرکل این تشکل به عنوان عالی ترین مقام این جبهه نیز در زندان به سر می برد. این تشکل هیچ اقدام در خور توجهی انجام نداده است. اما ما بی انصاف نیستیم در ادامه به اقداماتی که قرار است این تشکل انجام دهد اشاره خواهیم کرد.

تنها اقداماتی که آقایان مشارکتی و دیگر اصلاح طلبان حکومتی تا امروز انجام داده اند دیدار با برخی از علما و مسئولان است. گویا چندان هم تاثیرگذار نبوده است و تنها به دادن چندوعده و وعید اکتفا شده است .

اما در این بین یک کار جالبی که این آقایان آن هم درست در روز 18 تیر انجام دادند برگزاری مراسم دعای کمیل در "ولنجک"بود. دعای کمیلی که با حضور کمتر از 100 نفر برگزار شد. آن هم در روزی که صد ها هزار نفر از مردم تهران کنترل برخی از خیابان های شهر را در اختیار گرفتند و صدای اعتراض شان را به گوش جهانیان رساندند.

این جریان زمانی جالب تر می شود که رسانه هایی همچون بی.بی.سی و صدای آمریکا و... به جای آن که اعتراضات گسترده ی مردمی را در روز 18 تیر که در مقياس چند صد هزار نفره و حتی میلیونی برگزار شد را انعکاس دهند به انعکاس خبر دعا خوانی 100 نفره مشارکتی ها پرداختند.

در ادامه کنش های سوال برانگیز جبهه مشارکت برای آزادی اعضای بلند پایه اش این جبهه از "از همهء دوستان و همفکران" خود خواسته است که نفری "بيست و دو صلوات"، آن هم "در روز جمعه و در منازل خودشان" بفرستند. این جبهه در انتها البته با یک محاسبهء ساده ریاضی گفته است: "گفتنی است برای ختم این صد و 10 هزار صلوات 5000 نفر از یاران سبز اندیش باید اعلام آمادگی نمایند."

واقعن جالب است! در روزگاری که هزاران نفر در خیابان ها شعار های رادیکال می دهند. در روزگاری که مردم در خیابان ها نه تنها صلوات و الله اکبر را بلکه خواست مرگ دیکتاتوری در ایران با "صدای بلند، دسته جمعی، در خیابان ها" فریاد می کشند . این آقایان از مردم می خواهند "زیر لب، تنها و در گوشه خانه شان" نفری ۲۲ صلوات بفرستند. این تشکل اصلاح طلب حکومتی حتی جرات نمی کند که برای آزادی دبیر کل، یکی از اعضای معلولاش، و دهها تن دیگر از اعضای بلند پایه اش از همین " ۵ هزار نفر سبز اندیش" بخواهد که لااقل در یک مسجد تهران جمع شوند و این "صلوات ها را به صورت دسته جمعی و با صدای بلند" بفرستند!

این آقایان از چه چیزی می ترسند؟ آیا دیگر از زندانی کردن سعید حجاریان معلول بلای خانمان سوز تری بر سر جببه مشارکت می توان آورد؟ به نظر من جبهه مشارکت ایران اسلامی بیش از آن که از حامیان دولت احمدی نژاد و از کسانی که اکنون اختیار زندان اوین را در دست دارند بترسد، بیشتر از قدرت عمومی مردم که در خیابان ها حکومت می کنند می ترسد. مشارکت خود را همچنان جزئی از "نظم موجود" می داند و حتی حاضر نیست به قیمت فوت سعید حجاریان و در بند ماندن دبیر کل و بسیاری دیگر از اعضایش، از مردم بخواهد به صورت دسته جمعی و با صدای بلند و در یکمکان عمومی حداقل صلوات بفرستند.

جبهه مشارکت ایران اسلامی بر خلاف جریان عمومی مردم شنا می کند. اگر تا دیروز لااقل در "بیت الزهرا ولنجک" دسته جمعی دعای کمیل می خواندند. امروز برای فرستادن ۲۲ صلوات هم از دوستان و طرفدارانش می خواهد که در خانه هایشان بنشینند. سوال این جا است که آیا برای فرستادن صلوات آن هم در خانه اصلا نیازی به وجود حزب،تشکل و جبهه هست؟ آیا بهتر نیست جبهه مشارکت ایران اسلامی سریعا انحلال خود را اعلام کند و بروند درگوشه ی خانه های شان "ختم"بگیرند و صلوات بفرستند؟

تا نهایتن خود "آقا امام زمان" و "خداوند متعال" مشکلات را حل کنند؟ دیگر چه نیازی به حضور مردم است وقتی بنا به گفته مشارکتی های عزیز: "در غروب آخرین جمعه ماه رجب برای شادی وجود نازنین حضرت مهدی(عج) و ضمن دعا برای فرج آن حضرت دست به سوی آسمان برده و با ذکر صلوات بر محمد و آل محمد، آزادی اسرای ملت مسلمان ایران را از خداوند متعال درخواست می داریم."

وبلاگ بازگفتن

https://newsecul.ipower.com/

بازگشت به خانه

 

محل اظهار نظر شما:

شما با اين آدرس ها می توانيد با ما تماس گرفته

و اظهار نظرها و مطالب خود را ارسال داريد:

admin@newsecularism.com

newsecularism@gmail.com

newsecularism@yahoo.com

 

 

New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630