دربارۀ ما  |  تماس آرشيو روزانهء صفحه اول  |  جستجو  |  فيلترشکن  |  «کوتاه و گويا»  |  ويدئوها  |  کتابخانه  |  زنان  |  گروه ها  اسناد  |  رفتگان 

فهرست الفبائی نام نويسندگان

 سال دوم ـ  شماره 594  ـ  جمعه 2 مرداد 1388 ـ  24 جولای  2009

فهرست کليهء مقالات

English Section

===================

منتشر شد ـ در 600 صفحه

بنیان گزار نخستین دولت

سکولار در ترکیه
نویسنده: لرد کین راس
مترجم:  اسماعیل نوری علا
ناشر: نشر فروغ>>>

26 يورو

پيوند به نسخهء اينترنتی>>>>

==================

کتاب «ترک های امروز»

=============

=============

از نگاه يک زن

يادداشت های سه شنبه های

شکوه ميرزادگی

=============

گفتگوهای اختصاصی ما

=============

اسامی زندانيان سياسی ايران

=============

مجموعه ای از مقالات دربارهء

قتل علم زندانيان سياسی

=============

پويشگران

=============

نيلگون

=============

الفبا

=============

ايرانسکوپ

=============

پيک خبری ايرانيان

=============

سکولاريسم برای ايران

=============

کميتهء نجات پاسارگاد

=============

بنياد ميراث پاسارگاد

=============

اصغر آقا

=============

ايران ب.ب.ب.

=============

خواندنیها

=============

انقلاب مشروطيت ايران

=============

اعلاميه ها و ميثاق های

 بين المللی

=============

ريشه کنی تبعيض

=============

ايرانويچ

=============

اتحاد جمهوریخواهان ايران

============

تارنمای جمهوريخواهان

دموکراتيک و لائيک

===========

حزب مشروطهء ايران

===========

جبههء ملی ـ شاخه آمريکا

==========

آژانس خبری کورش

==========

نويسندگان

===========

ايرانيان دات کام

===========

ايران امروز

===========
جمهوری خواهان دمکرات

و لائیک-هانوور (تبجا)

===========

جنبش آذربايجان

برای يکپارچگی ايران

=============

خبرنامهء گويا

=============

تغيير برای برابری

=============

اخبار روز

===========

روشنگری

===========

مردانی نيوز

===========

لج ور

===========

مقالات سياسی

===========

 سامان نو

===========

آينده نگری

===========

پشتيبانان

===========

بلاگ نيوز

===========

شبکه سراسر

همکاری زنان ايرانی

===========

شبکه همبستگی

 با مبارزات زنان ايران

===========

جهان من (حاوی پيوندها)

===========

نژادپرستی و تبعيض

(حاوی پيوندها)

===========

گفتگو

===========

مجموعهء فعالان حقوق بشر

در ايران

=============

اتحادیه برای دموکراسی

=============

تريبون ايران

===========

پيام دانشجو

وبلاگ مهندس طبرزدی

===========

ويژه نامهء اسلامی

سکولاريسم

===========

مجموعه آثار

 اسماعيل نوری علا

===========

مخالفان خود را بشناسيم

آيت الله خامنه ای

دولت نهم روند بسيار خطرناک غربزدگی و گرايش های سکولاريستی را که متأسفانه در حال نفوذ در بدنه مديريتی کشور بود، سد کرده است.

======

آيت‌الله علم‌الهدي

سکولارها در ایران جایگاهی ندارند! حضور پر شور ملت ایران در بيست و دوم بهمن عامل شکست کامل سکولارها در کشور است.

======

آيت الله صافى گلپايگانى

اسلام با فرهنگ لائيك و بى دينى مخالف است. دشمنان با استفاده از ترويج فرهنگ لائيك درصدند تا زنان را از خط عفاف و حجاب و كرامت منحرف كرده و سنت هاى اصيل اسلامى را از بين ببرند.

======

آيت‌الله مکارم شيرازی

نقش تلويزيون در ايجاد تحولات سياسي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي بسيار مهم است. هر چند که در ساليان اخير برنامه‌هاي ديني و مذهبي در تلويزيون گسترش يافته ولي کساني در آنجا لانه کرده‌اند تلويزيون را به سوي سکولاريسم سوق مي دهند».

======

آیت الله تسخیری

مردان بزرگ دینی حافظ معنویت در برابر سکولاریسم هستند

======

آيت الله کعبی

(در «رسالت» 24 مرداد):

مروجان سکولاريسم

تائيد صلاحيت نمى‌شوند.

======

 

بهشان بگوئيد مواظب باشند خارج کشوری ها زياده روی نکنند...

كدام جمهوری؟ كدام اسلامی؟

رامین كامران

در انقلاب اسلامی خیال همنشینی جمهوری و اسلامی، یعنی شعار جمهوری اسلامی، بود كه ایران را به جایی كشاند كه امروز شاهدش هستیم و برای نجات از آن به هر تخته پاره ای متوسل می شویم. بعد از گذشت سی سال باز همان شعار بدعاقبت را (این بار در قطعات جداگانه) عرضه كردن و به خیال تعمیر جمهوری اسلامی (با لوازم یدكی) به میدان آمدن، حتماً در حكم پیشرفت نیست، بخصوص كه سی سال تجربهٌ عملی این حكومت هم پشت سر ماست. البته اگر این اصلاحگرایانی که جلو افتاده اند و در چهار گوشهٌ دنیا جلسه می گذارند و خود را نمایندهٌ ملت ایران معرفی می کنند چنین چیزی بگویند منطقی است چون نفعشان در این است و شعورشان بیش از این نیست ولی اگر آزادیخواهان چنین کنند به هیچوجه از آنها پذیرفته نیست.

(پيوند با فيلترشکن >>>)

جمعه گردی ها

يادداشت های هفتگی اسماعيل نوری علا

نسبت ميانه روی با قاطعيت

اشتباه نکنيم: ميانه روی رعايت هنجارها و پرنسيب های خردپذير است، حال آنکه افراط و تفريط عدول از اين هنجارها و پرنسيب ها ست. لذا، هنگامی که کسی هنجارهای خردپذير را رعايت می کند، در عين ميانه روی، می تواند با قاطعيت و صد در صدی سخن بگويد. اين سخن بدين معنا است که نمی توان براحتی هرکس را که قاطع سخن نگفت، و از دو سوی دهانش حرف زد، و در آن واحد در دو جبههء متخاصم حضور يافت، «ميانه رو» ناميد. همچنين، ميانه روی با «دنبه گی» و «لرزانک وارگی» و «فرصت طلبی» و «موج سواری» تفاوت دارد.

(پيوند با فيلترشکن >>>)

انقلاب سبز، بعد از موضعگيري رفسنجاني در نمازجمعه

علي سالاري

اگر مي خواهيم از متن مبارزه براي بهبود شرايط و احوال مردم (و نه تحقق صد در صدي آمالها و تئوري مورد نظرمان در يک انقلاب خيالي) به حاشيه رانده نشويم، درعين حفظ نظرگاه هاي تئوريکمان، براي تحقق همان ايده آل ها و تئوري هايمان هم که شده، اگر دموکراتيم، بي شک مجبوريم در اتخاذ مواضع سياسي پراگماتيست، و در عمل پراتيک، رآليست باشيم. آنگاه است که با حفظ نظرگاه هاي انتقادي مان مي توانيم نسبت به تحولات تعيين کنندهً جاري ايفاي نقش کنيم، به موج سبز بپيونديم و در ارتقاء آگاهي نسلي که درگير آنند کمک کنيم تا زحمات نسلي ديگر هدر نرود...

(پيوند با فيلترشکن >>>)

تحلیلی برنطق رفسنجانی در نماز جمعه این هفته

نوید اخگر

در حالی که رژیم جمهوری اسلامی که ظرفیت شنیدن چهار تا انتقاد را در سطح کاندیدا های ریاست جمهوری ندارد مسلمن نخواهد توانست نقد و مباحثه و گفتگو را در سطح سراسری گسترش دهد. پیوستن به سیاست لیبرال دمکراسی با درهای باز برای مطبوعات در امر انتقاد یعنی پذیرش آزادی بیان و آزادی زندانیان سیاسی و خاتمه شکنجه و اعدام ظرف معین و دمکراتیک خویش را می طلبد که این رژیم با آن فرسنگ های نوری فاصله دارد. رفسنجانی باید بداند که دیکتاتوری کشتارگر و بی رحمی که در طی سی سال حاکمیت مذهبی اش این چنین دیگ بخار را از قدرت انفجاری آکنده است به محض باز شدن کوچکترین روزنه و فضائی به انفجار خواهد رسید.

(پيوند با فيلترشکن >>>)

از روضه خوانی در ولنجک تا صد و ده هزار صلوات در رجب

فواد شمس

«جبههء مشارکت ایران اسلامی» یک از تشکل های اصلاح طلب حکومتی است که تا امروز بیشترین بازداشتی های وقایع بعد از 22 خرداد در ایران متعلق به این تشکل است. حتی دبیرکل و بسیاری از اعضای شورای مرکزی این تشکل بازداشت شده اند... این جبهه برای آزادی اعضای بلند پایه اش از "از همهء دوستان و همفکران" خود خواسته است که نفری "بيست و دو صلوات"، آن هم "در روز جمعه و در منازل خودشان" بفرستند. این جبهه در انتها البته با یک محاسبهء ساده ریاضی گفته است: «گفتنی است برای ختم این صد و ده هزار صلوات 5000 نفر از یاران سبز اندیش باید اعلام آمادگی نمایند!»

(پيوند با فيلترشکن >>>)

اعتراض به بازداشت های غیر قانونی فعالان سیاسی

جبهۀ ملی ایران در آمریکا

جبهۀ ملی ایران، به دنبال اعلامیۀ پیشین خود در محکوم ساختن رسوایی انتخابات ریاست جمهوری و و رویدادهای خشونت بار و تأسف انگیز بعد از آن، اینک با کمال قوت بازداشت های خودسرانۀ فعالان سیاسی و مردم دیگری را که تنها گناهشان اعتراض مسالمت جویانه به انتخابات ننگین و تقلبی اخیر بوده است، محکوم می کند و خواستار آزادی بی درنگ و بدون قید وشرط همۀ بازداشت شدگان است. رویدادهای هفته های اخیر و تداوم موج اعتراضات بر حق مردم، علیرغم همۀ سفاکی ها و ددمنشی های کودتاگران، نشان داد که عاملان کودتا تا چه حد در محاسبات خود راه اشتباه پیموده اند. در حالی که حتی به گلوله بستن راهپیمایان مسالمت جو و ضرب و جرح وحشیانۀ آنها تا کنون نتوانسته است مردم را به چشم پوشی از مطالبات مشروع خود وادارد، بی شک ادامۀ بازداشت های غیرقانونی نیز برای عوامل رسوا شدۀ کودتا سودی در بر نخواهد داشت. >>>

(پيوند با فيلترشکن >>>)

=====================  اسناد سياسی  =====================

 (آرشيو)

===================== کوتاه و گويا  =====================

ايرنا و ايتارتاس تفاهم نامه همکاري امضا کردند

به گزارش ايرنا از مسکو، تفاهم نامه جديد همکاري ميان خبرگزاري جمهوري اسلامي و خبرگزاري ايتارتاس روز چهارشنبه با حضور "محمد جعفر بهداد" و "ويتالي ايگناتنکو" مديران اين دو خبرگزاري در محل خبرگزاري ايتارتاس در مسکو امضا شد. تفاهم نامه همکاري داراي 14 ماده است که بر اساس آن دو طرف همکاري هاي خود را در زمينه مبادلهء اخبار و تجربيات و نيز ارائه تسهيلات فني براي دفاتر يکديگر در تهران و مسکو گسترش مي دهند. مديران عامل دو خبرگزاري در جريان امضاي اين تفاهم نامه که با حضور "سيد محمود رضا سجادي" سفير جمهوري اسلامي ايران در روسيه و نيز جمعي از مديران و معاونين ايتارتاس صورت گرفت، ابراز اميدواري کردند با امضاي اين تفاهم نامه همکاري هاي دو کشور بيش از پيش گسترش يافته و زمينه را براي افزايش همکاري هاي سياسي، اقتصادي، فرهنگي و اجتماعي ميان ايران و روسيه فراهم آورد. بر اساس اين تفاهم نامه همکاري ، ايتارتاس موافقت مي کند که سرويس خبري ملي خود به زبان هاي انگليسي و روسي را در اختيار دفتر ايرنا در مسکو و دفتر مرکزي در تهران قرار دهد و ايرنا نيز موافقت مي کند که سرويس خبري ملي خود به زبان هاي انگليسي و روسي را در اختيار دفتر ايتارتاس در تهران و دفتر مرکزي مسکو قرار دهد. طبق ماده ديگر اين تفاهم نامه، ايرنا و ايتارتاس به منظور دستيابي به خدمات يکديگر از طريق شبکه اينترنتي رمز عبور و کاربر مبادله خواهند کرد. مدير عامل خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا) که از روز دوشنبه در مسکو بسر مي برد با "آلکساندر آودييف" وزير فرهنگ روسيه ديدار و در باره بسط و توسعه همکاري هاي دوجانبه با وي گفتگو کرد. "محمد جعفر بهداد" با اشاره به اهميت روابط فرهنگي دو کشور، سلام وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي را به همتاي روس وي ابلاغ و ابراز اميدواري کرد که توافقات دوجانبه فرهنگي، ميان دو کشور بخوبي تحقق يابد. وي با اشاره به گسترش همکاري هاي دو خبرگزاري رسمي و با سابقه ايران و روسيه خاطرنشان کرد ايرنا و ايتارتاس همواره دغدغه حفظ فرهنگ بومي و ملي کشورهايشان را داشته اند. بهداد اضافه کرد: فرهنگ بومي و ملي که پايه تمدن ما محسوب مي شود همواره دشمنان زيادي داشته است و آنها اگر بتوانند ما را از سرمايه هاي تمدني مان دور کنند، راه خود را براي پيشرفت و تسلط در ساير حوزه ها باز مي بينند. مدير عامل ايرنا يکي از ماموريت هاي مهم رسانه ملي را محافظت از فرهنگ و تمدن عنوان کرد و گفت: نخبگان ايران و روسيه نگران آن هستند که نسل جوان از تاريخ و تمدنش فاصله بگيرد. وي همچنين در چارچوب برنامه هاي سفر خود به روسيه با "آلکسي بورودافکين" معاون وزير خارجه روسيه در امورآسيا و اقيانوسيه ديدار و بر ضرورت تشکيل شبکهء سياسي- رسانه اي براي حفاظت از فرهنگ بومي تاکيد کرد. "محمد جعفر بهداد" با بيان اينکه ايران و روسيه به عنوان دو متحد استراتژيک در منطقه و جهان شناخته مي شوند تصريح کرد بايد مراقب بود که بعضي قدرتهاي زورگو در دنيا اين روابط خوب را مخدوش نکنند. بهداد با اشاره به توصيه هاي رييس جمهوري اسلامي ايران در اين زمينه گفت: دکتر "احمدي نژاد" همواره تاکيد دارند مراقب باشيد برخي شيطنت هاي سياسي و رسانه اي به روابط دو کشور لطمه وارد نکند لذا ما همواره در مقابل اين تحرکات هشيار و مراقبيم تا بدخواهان ايران و روسيه، اختلافات تاريخي دو کشور را احياء نکنند. مدير عامل ايرنا سپس به نقش رسانه ها در مناسبات دو کشور اشاره و تصريح کرد: بين سياست، فرهنگ، اقتصاد و رسانه هيچ فاصله اي نيست و تشکيل شبکه هاي سياسي- رسانه اي براي حفاظت از فرهنگ بومي ضروري است. معاون وزير امور خارجه روسيه در امور آسيا و اقيانوسيه نيز در اين ديدار تصريح کرد رسانه هاي غربي مي خواهند بين ايران و روسيه شکاف و فاصله ايجاد کنند. "آلکسي بورودافکين" فعاليت هاي سياسي و رسانه اي را نوعي مبارزه دانست و گفت: ايرنا و ايتارتاس به عنوان خبرگزاري هاي رسمي دو کشور بايد در اين مبارزه با انتشار واقعيات نگذارند که رسانه هاي غربي بين دو کشور فاصله ايجاد کنند. وي همکاري ايرنا و ايتارتاس را در اين جهت مهم توصيف کرد و اظهار داشت: اين دو خبرگزاري بايد دستاوردهاي روابط ايران و روسيه را منعکس کنند. خبرگزاري رسمي ايتارتاس بزرگترين خبرگزاري روسيه است که با سابقه 105 سال فعاليت در 165 کشور جهان دفتر يا رابط خبري دارد.

 

(آرشيو)

(آرشيو)

آرشيو روزانهء يک هفتهء گذشته:

شماره 593 ـ  پنج شنبه 1 مرداد 1388 ـ  23 ماه جولای 2009

شماره 592 ـ  چهار شنبه 31 تير 1388 ـ  22 ماه جولای 2009

شماره 591 ـ  سه شنبه 30 تير 1388 ـ  21 ماه جولای 2009

شماره 590 ـ  دو شنبه 29 تير 1388 ـ  20 ماه جولای 2009

شماره 589 ـ  يک شنبه 28 تير 1388 ـ  19 ماه جولای 2009

شماره 588 ـ  شنبه 27 تير 1388 ـ  18 ماه جولای 2009

آرشيو کلی شماره های گذشته>>>

مطالب ديروز

چه نیاز به دشمن؟

شهباز نخعی

زیربنای آنچه که امروز در ایران می گذرد و به آن نام "کودتا" داده شده را همین هاشمی رفسنجانی پایه گذارد.  او بود که چند سال پیش با نظریهء «با پانزده و حتی ده درصد از رأی مردم نیز می شود حکومت کرد» پایهء نظری این "کودتا" را بنا کرد و، بنابراین، امروز آخرین کسی است که حق دارد دربارهء مردمی بودن حکومت در صدر اسلام حدیث و روایت نقل یا جعل کند، حتی اگر اصلاح طلبان حکومتی، از زور پسی، به دامن قبای او بیاویزند و یا قلم به مزدانی که پیش از این نیز به او لقب «سردارسازندگی» دادند، بکوشند با شامورتی بازی از او یک "قهرمان ملی" بسازند!

(پيوند با فيلترشکن >>>)

================

جنبشی که تاریخ را کوتاهتر کرد

یاسر عزیزی

جنبش کنونی عاری از رهبری منفرد و بیشتر درگیر کاریزمای اهدافی چون احیای رای، تأمین حقوق، تحقق آزادی و استقرار دموکراسی شده است. حتا در عین اینکه مهمترین کاندیدای معترض انتخاباتی – میرحسین موسوی – همچنان محور خواست های مردم است، مردم نه تنها خود راهبر وی بوده اند (که به تصریح خود موسوی نیز رسیده است) بلکه محوریت و نه رهبری وی را نیز قبل از اینکه شعارهای نمادینی در حمایت از وی سر دهند، با این گزاره مشروط کردند که "موسوی، موسوی، سکوت کنی خائنی". بعبارتی راهبر اساسی مردم در این فرصت تاریخی، خواست های اصیل و تاریخی ایشان است که هرکسی را با هر ویژگی در صورت پایبندی بدان ها می پذیرند، و به اقتضای ظرف افراد بر روی آنها متمرکز می شوند.

(پيوند با فيلترشکن >>>)

================

جنبش مردمی و اصلاح طلبانِ حکومتی: کدامیک در تنگنای دیگری!؟

امین حصوری

همراهی اجباریِ اصلاح طلبان با جنبش اعتراضیِ مردم، تناقضی جدی در درون خود داشت (دارد) که آنان را از همراهی و پایبندی واقعی با خواسته های دموکراتیک مردم بازمی دارد؛ این تناقض چیزی نیست جز همان پایبندی به چارچوب های کلی نظام و خطوط قرمزِ مشخصهء آن و سهیم بودن در برپایی آنها. البته عیان شدن این تناقض امر تازه ای نیست و پیشینهء آن در دورهء هشت سالهء ریاست جمهوری خاتمی به خوبی معرف محدودیت ها و خطرات آن بوده است. اما تاریخ باز هم فرصتی در اختیار آنان قرار داده است تا آن گونه که ادعا دارند عمل کنند؛ فرصتی که به طور جان سوزی در حال سپری شدن است. بنابراین در حال حاضر یکی از پرسش های اصلی و نگرانی های عمده این است:  آیا جنبش از اصلاح طلبان برای رشد و پیشرفت خود بهره می گیرد یا اصلاح طلبان از جنبش؟!

(پيوند با فيلترشکن >>>)

================

دیپلماسی آشکار هاشمی

حميد فرخنده

هاشمی رفسنجانی  آخرین حلقه ارتباطی نظام جمهوری اسلامی در شکل کنونی اش با مردم ایران است. آیا رهبری نظام و دیگر نهادهای حکومتی آخرین پل ارتباطی خویش با مردم را نیز ویران خواهند ساخت؟ گفته های تهدیدآمیز امروز آیت الله خامنه ای حاکی از قصد او برای ویرانی این آخرین گذرگاه حیاتی نظام است. بی شک موضعگیری هاشمی در نماز جمعه تاریخی هفته گذشته زمینه ساز دلگرمی و عزم محمد خاتمی و مجمع روحانیون مبارز برای درخواست برگزاری رفراندم بوده است.

(همراه با توضيحی از سوی سکولاريسم نو)

(پيوند با فيلترشکن >>>)

================

نام تو از گلوله عبور می کند

 از ليلا صادقی ـ پیشکش به ندا

سنگ می نویسم که بشکنم سکوتم را / بگویم اسم من از گلوله عبور می کند  / برای رسیدن به از گلوی تو / از فریادی که می شکافد پیرهنم را....

(پيوند با فيلترشکن >>>)

================

حمایت ازاعتصاب غذای اکبرگنجی را تکذیب می کنم

داریوش اقبالی

«اخیراً در سایت فارسی بی بی سی مطلبی منتشرشده است که در بخشی از آن به نادرست به حمایت من از برنامه اعتصاب غذای آقای اکبرگنجی درمقابل سازمان ملل اشاره شده است.

(بقيه)

================

ضرب و شتم پاسخ دهندگان به دعوت جبههء ملی

برای گراميداشت خاطرهء خيزش  سی ام تير

مطابق گزارش راديو فردا، تجمع  روز سه شنبه به مناسبت گرامیداشت سی ام تير 1331 به سختی برگزار شد. جبهه ملی ایران دعوت کرده بود تا مردم به مناسبت این روز،  پس از تجمع در میدان هفت تیر، با اتوبوس به قبرستان کشته شدگان تحولات ملی شدن نفت در ابن بابویه حرکت کنند. اين نخستين تجمع اعتراضی پس از نماز جمعه به امامت اکبر هاشمی رفسنجانی بود. سرتيپ احمدرضا رادان، جانشين فرمانده نيروی انتظامی، پيشتر هشدار داده بود که با هرگونه تجمعی برخورد خواهد شد. او در گفت وگو با خبرگزاری مهر، با اشاره به شايعهء برگزاری تجمع اعتراضی گفته بود: پليس وظيفه دارد با اين تجمعات غير قانونی برخورد قاطعانه ای داشته باشد. روز سه شنبه نيروهای ضد شورش همراه با لباس شخصی ها با ضرب و شتم صدها معترض به نتايج انتخابات رياست جمهوری در خيابان های مرکزی تهران و بخصوص ميدان هقتم تير، تلاش کردند مانع برگزاری تظاهرات آرام آنها شوند. یک شاهد عينی به  رادیو فردا گفت: کسانی که که برای تجمع به میدان هفت تیر آمده بودند بیش از  چند هزار نفر   بودند، ولی نیروهای امنیتی آنها را مورد ضرب و شتم قرار داده اند. این شاهد عینی از حضور چشم گیر نیروهای ضد شورش و لباس شخصی ها در  میدان هفت تیر و خیابان های اطراف خبر داده و گفت این نیروهای اجازه نمی دادند که هیچ گونه تجمعی شکل بگیرد و به شدت مردم را  مورد ضرب و شتم قرار دادند.

(بقيه)

================

(ويدئوی کوتاهی از ميدان هفتم تير در صبح روز سی ام تير >>>)

  ================

کوتاه و گويا

احمدی‌نژاد

در مراسم توديع رحيم مشاعی،

ويرانگر مشهور ميراث فرهنگی

ايشان مثل چشمه ای زلال است

ايسنا ـ محمود احمدی‌نژاد در مراسم توديع اسفنديار رحيم مشايی و معارفه حميد بقايی در سازمان ميراث فرهنگی و گردشگری اظهارکرد: «يکی از افتخاراتم در زندگی و يکی از بزرگ‌ترين نعمت‌هايی که خداوند به من داد، آشنايی با آقای مشايی، اين مرد بزرگ و برادر پاک و مومن است... ا

(بقيه در آرشيو)

================

© 2008 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630