دربارهء سکولاريسم دربارۀ ما |  تماس آرشيو صفحه اول |  جستجو |  فيلترشکن |  کوتاه و گويا | عکس و مکث | ويدئوها | کتابخانه |  زنان | گروه ها | اسناد رفتگان 

سال دوم ـ  شماره 602  ـ شنبه 10 مرداد 1388 ـ  1 اگوست  2009             فهرست الفبائی نام نويسندگان           فهرست کليهء مقالات          English Section

پيوند به نسخهء اينترنتی>>>>

==================

کتاب «ترک های امروز»

=============

=============

از نگاه يک زن

يادداشت های سه شنبه های

شکوه ميرزادگی

=============

گفتگوهای اختصاصی ما

=============

اسامی زندانيان سياسی ايران

=============

مجموعه ای از مقالات دربارهء

قتل علم زندانيان سياسی

=============

پويشگران

=============

نيلگون

=============

الفبا

=============

ايرانسکوپ

=============

پيک خبری ايرانيان

=============

سکولاريسم برای ايران

=============

کميتهء نجات پاسارگاد

=============

بنياد ميراث پاسارگاد

=============

اصغر آقا

=============

ايران ب.ب.ب.

=============

خواندنیها

=============

انقلاب مشروطيت ايران

=============

اعلاميه ها و ميثاق های

 بين المللی

=============

ريشه کنی تبعيض

=============

ايرانويچ

=============

اتحاد جمهوریخواهان ايران

============

تارنمای جمهوريخواهان

دموکراتيک و لائيک

===========

حزب مشروطهء ايران

===========

جبههء ملی ـ شاخه آمريکا

==========

آژانس خبری کورش

==========

نويسندگان

===========

ايرانيان دات کام

===========

ايران امروز

===========
جمهوری خواهان دمکرات

و لائیک-هانوور (تبجا)

===========

جنبش آذربايجان

برای يکپارچگی ايران

=============

خبرنامهء گويا

=============

تغيير برای برابری

=============

اخبار روز

===========

روشنگری

===========

مردانی نيوز

===========

لج ور

===========

مقالات سياسی

===========

 سامان نو

===========

آينده نگری

===========

پشتيبانان

===========

بلاگ نيوز

===========

شبکه سراسر

همکاری زنان ايرانی

===========

شبکه همبستگی

 با مبارزات زنان ايران

===========

جهان من (حاوی پيوندها)

===========

نژادپرستی و تبعيض

(حاوی پيوندها)

===========

گفتگو

===========

مجموعهء فعالان حقوق بشر

در ايران

=============

اتحادیه برای دموکراسی

=============

تريبون ايران

===========

پيام دانشجو

وبلاگ مهندس طبرزدی

===========

ويژه نامهء اسلامی

سکولاريسم

===========

مجموعه آثار

 اسماعيل نوری علا

===========

مخالفان خود را بشناسيم

آيت الله خامنه ای

دولت نهم روند بسيار خطرناک غربزدگی و گرايش های سکولاريستی را که متأسفانه در حال نفوذ در بدنه مديريتی کشور بود، سد کرده است.

======

آيت‌الله علم‌الهدي

سکولارها در ایران جایگاهی ندارند! حضور پر شور ملت ایران در بيست و دوم بهمن عامل شکست کامل سکولارها در کشور است.

======

آيت الله صافى گلپايگانى

اسلام با فرهنگ لائيك و بى دينى مخالف است. دشمنان با استفاده از ترويج فرهنگ لائيك درصدند تا زنان را از خط عفاف و حجاب و كرامت منحرف كرده و سنت هاى اصيل اسلامى را از بين ببرند.

======

آيت‌الله مکارم شيرازی

نقش تلويزيون در ايجاد تحولات سياسي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي بسيار مهم است. هر چند که در ساليان اخير برنامه‌هاي ديني و مذهبي در تلويزيون گسترش يافته ولي کساني در آنجا لانه کرده‌اند تلويزيون را به سوي سکولاريسم سوق مي دهند».

======

سيد محمد خاتمی:

راندن همهء منتقدان با

 چوب سکولاريسم، خود

 مروج اين انديشه است!

  ======

محمود احمدی نژاد:

  نظام آموزشی ايران

150 سال تحت نفوذ سکولاريسم

 بوده است!

======

ع

توضيحی از سکولاريسم نو دربارهء دومقالهء زير

هر رور که از مقطع 22 خرداد 88 دورتر می شويم، از يکسو شعارهای مردم در تظاهرات مختلف شان تغيير و تحول می يابد، و از سوی ديگر، چهره های سرشناس اصلاحی طلبی مذهبی، چه در داخل و چه در خازج از کشور، می کوشند به اين «جنبش موسوم به سبز» مشخصاتی را تزريق کند که موجب شوند مهار جنبش از دست شان رها نشده و به دست آنچه که «اپوزيسيون راديکال خارج از کشور» خوانده می شود نيافتد. در حاليکه آخرين شعارهای طرح شده در آخرين تظاهراتی که در چند نقطهء ايران برگذار شد و طی آن، علاوه بر شعار «مرگ بر خامنه ای»، شعار هيجان انگيز «استقلال، آزادی، جمهوری ايرانی» جای شعارهای مذهبی را گرفت، بخوبی نشان از آن دارد که جنبش سبز رفته رفته پوست موقت مذهبی خود را بدور می ريزد تا ماهيت سکولاريسم خواه خود را آشکار سازد. مقالهء نخستینی که می خوانيد بيانگر آن است که استراتژيست های جنبش موسوم به اصلاحات در ايران چگونه در حال بررسی قدم های آيندهء خود برای بقا و ـ احياناً، اگر شد ـ همچنان دستيابی به قدرت از طريق جابجائی های «درون سيستم» هستند. محمد رضا تاجيک بروشنی توضيح می دهد که در مرحلهء پريشان احوالی کنونی، اصلاح طلبان بايد بتوانند آنچه را که در خيابان های ايران در حال شدن و حدوث است »کنترل« کنند، چرا که خطر آن وجود دارد که، در کلام او، جنبش در مسير اپوزيسيون راديکال خارج از کشور قرار گرفته و گستره و عمق آن »از يک جنبش درون-  نظام و قانوني به يک خيزش برون-  نظام و غيرقانوني تغيير خواهد يافت!» برای سکولارهای ايران اين کلمات تعيين کنندهء تکليف اند. اين ما هستيم که »اپوزيسيون راديکال خارج از کشور «خوانده می شويم و اگر اصلاح طلبان نتوانند برای جنبش کنونی ماهيتی »درون ـ نظام و قانونی« کسب کنند کار ماهيت بخشی به دست »اپوزيسيون راديکال خارج از کشور« خواهد افتاد که جنبش را صاحب ماهيتی »برون ـ نظام و غيرقانونی خواهد کرد. آيا اين هشداری برای سکولارها نيست که موقعيت ممتاز خود را دريابند و نگذارند که ـ لااقل در خارج کشور ـ بوسيلهء نمايندگان »فراکسيون درون نظام و قانونی!» بلعيده و گواريده شوند. آيا در اين احتجاج استراتژيک نبايد به کشف حرکاتی که با نام »جنبش سبز«در خارج از کشور انجام می گيرد پی برد؟

(اسماعيل نوری علا)

بازسازي جنبش اصلاحات: بايد به تغيير بيانديشيم! اما...

محمدرضا تاجيک

(رئيس مرکز تحقيقات استراتژيک دورهء خاتمي)

بي ترديد، فرجام اين جنبش در گرو اراده جمعي معطوف به انگيزه و آگاهي (شور و شعور) امروز ماست. رهاسازي جنبش در اين مرحله به طور فزاينده يي موجب نوعي جابه جايي منشي و روشي و نيز جابه جايي در هدف و رهبري خواهد شد، و جنبش را در مسير گرايش به «خودهاي جمعي اکسپرسيونيستي (خودهاي جمعي که سيکل رهبر و پيرو در خودش بسته مي شود)»، يا اپوزيسيون راديکال خارج از کشور قرار خواهد داد و گستره و عمق آن را از يک جنبش درون - نظام و قانوني به يک خيزش برون - نظام و غيرقانوني تغيير خواهد داد. رهاسازي جنبش در اين مرحله، همچنين بسترساز چرخشي ژرف و گسترده در تاکتيک ها و استراتژي هاي آن در مرام و منش آن در درونمايه و سويه آن در اهداف و آمال آن خواهد شد.

(همراه با توضيحی از سکولاريسم نو)    (پيوند با فيلترشکن >>>)

تجربهء جبهه‌ء ملی پیش روی جنبش سبز

حبیب‌الله پیمان، دبیرکل جنبش مسلمانان مبارز

اگر قرار بر مقایسه میان حرکت سبز با سه حرکت بزرگ معاصر (انقلاب مشروطه، نهضت ملی و انقلاب 57) باشد، با انقلاب‌‌های مشروطه و بهمن 57 کمتر شباهت دارد، زیرا هدف آن دو تغییر نظام سیاسی کشور بود، یکی از سلطنت استبدادی به مشروطه سلطنتی و دیگری از سلطنت به جمهوریت. در صورتی که هدف کنونی حرکت سبز ایجاد انقلاب و تغییر نظام سیاسی کشور نیست و به نهضت ملی کردن نفت نزدیک تر است زیرا، هدف اصلی نهضت ملی احیای آرمان‌‌ها و ارزش‌‌های انقلاب مشروطیت و اجرای اصول مربوط به حاکمیت ملی در قانون اساسی بود که توسط حکومت‌‌های دیکتاتوری و هیات حاکمه فاسد و ناکارآمد و غیر ملی نادیده گرفته می‌شدند... حرکت سبز خرداد 88 پدید آمد تا آرمان‌‌ها و ارزش‌های انقلاب را احیا و اصول معطل مانده قانون اساسی را ...به اجرا گذارد و آزادی و سلامت انتخابات تضمین گردد.

(پيوند با فيلترشکن >>>)

ع

ع

معنای کشمکش احمدی نژاد و خامنه ای

وبلاگ سيبستان

احمدی نژاد در آستانهء تحلیف و رأی اعتماد که چنین کند ببین پس از آن چه خواهد کرد. این موجود زمانی برای جهانی خطرناک قلمداد می شد. امروز برای آقا و نظام و پارلمان و مجمع تشخیص و حوزهء علمیه اش خطرناک شده است. این آدمی است که آقا درست کرده. به عبارت دقیق تر مصباح پرورده و به آقا تحویل داده  و ایشان هم بر زانوی مبارک نشانده است. این را نه می شود قورت داد نه می شود تف کرد. این گلوگیر خواهد شد. این که «آینده نيوز» می نویسد احمدی نژاد ماموریت دارد نظام را از بین ببرد اصلاً شوخی نیست. خطر را همه حس کرده اند. مساله این است که برای مقابله چه خواهند کرد؟ و البته اینکه این موجود که با دست و پا و چارچنگولی به قدرت و صندلی اش چسبیده چگونه مقاومت خواهد کرد؟

(پيوند با فيلترشکن >>>)

در فهم ارادت به حاجی اسفندیار

فرجامی (وبلاگ باران در دهان نيمه باز)

برای درک بسیاری از رفتارهای احمدی نژاد و حلقه‌ی همفکران نزدیکش، رجوع به منطق سیاسی درست نیست و بیشتر منجر به پیچیدگی و تناقض در تحلیل و نتیجه‌گیری می‌شود. نمونه‌ها در این باب آنقدر زیادند که نیازی به نام بردن آنها نمی‌بینم. تازه‌ترین و شاید برجسته‌ترین رفتار احمدی‌نژادی از این دست، ماجرای رحیم مشائی است. او نه تنها پس از حمله‌ی وسیع تمام اصلاح‌طلبان و بخش بزرگی از اصول‌گراها به رحیم مشائی بر سر داستان دوست خواندن ملت‌های اسرائیل و ایران کوتاه نیامد و تمام قد پشت سر او ایستاد، بلکه در شرایط بحرانی کنونی این دوست، همراه و خویشاوند خود را به مقام معاون اولی می‌رساند و در مقابل گسترده‌ترین اعتراض تاریخ سیاسی ایران در مقابل یک انتصاب سیاسی جانانه مقاومت می‌کند.

(پيوند با فيلترشکن >>>)

===================== کوتاه و گويا  =====================

چه كسي به اين آقا دكترا داده؟
يک خوانندهء ريزبين

اين هم از رئیس جمهور متدین ما که نمی دونه سوم شعبان ولادته، و عاشورا شهادت... بعدش هم در سوم شعبان فقط امام حسین متولد شده نه یاران باوفایش! اگر هم بعد از كلمه شهادت ويرگول داشته باشه، ديگه بدتر... رییس‌جمهور در حکمی اسفندیار رحیم مشایی را به سمت «مشاور و رییس دفتر رییس‌جمهوری» منصوب کرد. به گزارش پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري، دکتر احمدی‌نژاد در این حکم اظهار امیدواری کرده است، مهندس مشایی با همراهی همه همکاران و با توکل بر خدا و توسل به حضرت مولا صاحب الامر(عج) همچون گذشته در تلاش برای خدمتگزاری به ملت بزرگ و نظام ولایی جمهوری اسلامی موفق و سربلند باشد. متن کامل حکم دکتر احمدی نژاد بدین شرح است:

برادر گرامی جناب آقای مهندس اسفندیار رحیم مشایی،

سلام علیکم.

انقلاب اسلامی استمرار راه رسول گرامی اسلام(ص) و فرزندان برومندش، ائمه طاهرین(ع) و خط سرخ ولایت است. انقلابی بودن، یعنی داشتن آمادگی ایثار جان و مال و در اوج آن آبرو برای آرمانهای بلند الهی و انسانی، و همین رمز ماندگاری این راه پرعزت و افتخار است. دوران جدید دوران شکوفایی عدالت و عشق و ایثار، و سربلندی هر چه بیشتر عاشقان ایثارگر است. در آستانه میلاد اسوه ایثار و شهادت حضرت امام حسین(ع) و یاران باوفایش و ضمن تقدیر فراوان از همه خدمات ارزشمند گذشته، جنابعالی را که انسانی مؤمن و فداکار و مورد اطمینان کامل هستید به سمت «مشاور و رئیس دفتر رییس‌جمهوری» انتخاب می‌نمایم.

امیدوارم با همراهی همه همکاران و با توکل بر خدا و توسل به حضرت مولا صاحب الامر(عج) همچون گذشته در تلاش برای خدمتگزاری به ملت بزرگ و نظام ولایی جمهوری اسلامی موفق و سربلند باشید. اين هم لينك اصل خبر>>>

(آرشيو کوتاه و گويا)

(آرشيو)

آرشيو روزانهء يک هفتهء گذشته:

شماره 601  ـ جمعه 9 مرداد 1388 ـ  31 جولای  2009  

شماره 600  ـ  پنج شنبه 8 مرداد 1388 ـ  30 جولای  2009

شماره 599 ـ  چهار شنبه 7 مرداد 1388 ـ  29 ماه جولای 2009

شماره 598  ـ  سه شنبه 6 مرداد 1388 ـ  28 جولای  2009

شماره 597  ـ  دو شنبه 5 مرداد 1388 ـ  27 جولای  2009

شماره 596 ـ  يک شنبه 4 مرداد 1388 ـ  26 ماه جولای 2009

آرشيو کلی شماره های گذشته>>>

 

مطالب ديروز

پنجشنبه هشتم مرداد،

مادران ايران به ديدار

فرزندان خفته در خاک وطن آمده اند...

================

جمعه گردی های

اسماعيل نوری علا

حکومت کمی مذهبی، کمی سکولار؟!

در جبهه ای که می گويند روياروی «سکولارها» و «معتقدان به حکومت مذهبی دموکرات» وجود دارد، هيچ «دشمن مشترکی» نايستاده است تا اين دو عليه آن با هم متحد شوند. دشمن سکولاريسم اعتقاد به حکومت مذهبی است و اين ترفند که به ترکيب «حکومت مذهبی» صفاتی همچون دموکراتيک و آزاديخواهانه بچسبانيم دردی را از سکولارهای ما دوا نمی کند. گروه های مختلف معتقد به «حکومت مذهبی»، با هر صفت که بخوانندش، همگی در يک اردوگاه و در برابر سکولارها قرار دارند، حتی اگر بين خودشان به هزار دسته و شاخه تقسيم شده باشند و با يکديگر بجنگند. سکولارها، با کنار آنان ايستادن، صرفاً تن به استفادهء ابزاری از خود می دهند.

(پيوند با فيلترشکن >>>)

================

آفتاب آمد دلیل آفتاب

عليرضا نوری زاده

شگفتا که حالا کسانی در اینجا و آنجا تلاش می‌کنند جنبشی را که هیچ نوع رابطه فکری و عملی و حتی حسی با آنها ندارد مصادره کنند و با فراهم آوردن عذر و بهانه برای رژیم، آدمخواران ذوب شده در ولایت سیدعلی آقا را برای بلعیدن جنبش یاری رسانند. در این میان هستند هنوز کسانی که، با علامت سؤال گذاشتن در برابر جنبش، و سوابق موسوی و کروبی را به رخ کشیدن، و هنرمند ارزنده‌ای چون «گوگوش» را ـ که با جان و دل صدا و اعتبار خود را نثار جنبش می‌کند و همگام با روشنفکران و آزاداندیشان ایرانی در خارج وطن، در برابر سازمان ملل حاضر می‌شود و در تحصن و اعتصاب؟ غذای آنها شرکت می‌کند ـ مورد ملامت قرار می‌دهند که چرا از جنبش سبز حمایت می‌کنی (چرا که جنبش در پی به دست آوردن حقی است که رژیم آن را مصادره کرده است).  

(پيوند با فيلترشکن >>>)

================

بمب و رهبر و تغيير

الاهه بقراط

دولت احمدی‌نژاد تثبيت شود، يا بايد ريش‌سفيدانه و به پشتوانه «رهبر» اين دعوای خانوادگی را حل و فصل کرده و با «بزرگ‌منشی» چشم بر «خطا»ی فرزندان خود بپوشد، در اين صورت کسانی که دولت وی را «نامشروع» و «کودتايی» خواندند بايد در پاسخی مناسب به دستبوس آن بروند و ارثيه انقلاب اسلامی شامل قدرت سياسی و منابع اقتصادی را که بر سر آن دعوا داشتند، کمتر يا بيشتر تقسيم کنند، و يا اينکه شمشير را از رو بسته و همه را از دم تيغ بگذراند. اين «دعوای خانوادگی» ممکن بود در شرايط تاريخی و زمانی ديگر به اين يا آن صورت پايان می‌گرفت و حکومت اسلامی برای چند سالی خودش را بيمه می‌کرد. امروز اما هيچ کدام از اين دو راه، پاسخ مناسب به حکومت اسلامی نمی‌دهد. يک عنصر سوم در اين دعوا داخل شده است که همواره می‌تواند معادلات و محاسبات همه طرفين درگير را از داخل و خارج به هم بزند: مردم!

(پيوند با فيلترشکن >>>)

================

روحانیت و سپاه:

مجتمع‌های نظامی- صنعتی- ایدئولوژیک

مجید محمدی

برنامه‌ای را که حکومت می خواست برای نزدیکی حوزه و دانشگاه به اجرا در آورد و موفق نبود میان حوزه و سپاه انجام شد و تا حدی موفق بوده است. طرح همکاری حوزه و دانشگاه حتی هنگامی که در اختیار مصباح و شاگردانش قرار گرفت تا متون درسی و اساتید را اسلامی کنند سرانجامی نیافت چون دانشگاهیان نمی‌توانستند و نمی‌خواستند تحت امر حکومت قرار گیرند و استقلال فکری خود را از دست بدهند. اما دستگاه رهبری و نظام آموزشی تمامیت طلبانه آیت‌الله مصباح یزدی چنین مشکلی را با نظامیان نداشتند و این نیروها که بنا به تعریف مطیع هستند به سادگی تحت انقیاد ایدئولوژیک دستگاه انسان سازی حکومت مطلقه قرار گرفتند.

(پيوند با فيلترشکن >>>)

================

عکس و مکث

================

کوتاه و گويا

فرزندان جنبش زنان را آزاد کنید

سايت تغییر برای برابری

این بیانیه را جمعی ازفعالان جنبش زنان برای آزادی فعالان این جنبش نوشته اند. این دومین بیانیه ای است که در پی رخدادهای اخیرو بازداشت گسترده مردم و فعالان مدنی و سیاسی از سوی فعالان جنبش زنان صادر می شود. در بیانیه نخست حدود 600 تن از فعالان جنبش زنان از مسولان خواسته بودند:" به سرکوب زنان و مردان ايران پايان دهيد/ کليه بازداشت شدگان را آزاد کنيد". در این بیانیه خواستار آزادی فرزندان جنبش زنان و مدافعان این جنبش شده اند، شادی صدر، یکی از بازداشت شدگان جنبش زنان که در این بیانیه برای آزادی وی امضا شده است، قبل از انتشار این بیاینه آزاد شد :

بیانیه بیش از 800 نفر

از فعالان جنبش زنان>>>

کشور ما روزهای سختی را از سر می گذراند؛ روزهای پر تنش، پر التهاب و پر خشونت. فعالان جنبش زنان همواره در طول سالها تلاش برای تغییر وضعیت زنان، که مقدمه هر تغییر مثبتی در جامعه است، ثابت کرده اند که روشهایی چالشگر اما صلح آمیز و بی خشونت را برگزیده اند. اما امروز گویا روز دیگری است؛ آنان را که سخن از صلح و آرامش و برابری زده اند به جرم آشوب به بند می کشند. کسانی را که با سکوت ، سخن گفته اند دهان می درند و آنان را که در جستجوی عدالت چشم جرخانده اند، نگاه می کشند. مردم، به خیابان نگاه کنید، این همان خیابانی است که در تمام این سالها فعالان اجتماعی، بویژه فعالان جنبش زنان در آن حقوق از دست رفته خود را با زبان سکوت و در کمال آرامش و مدنیت طلب کرده اند. این همان خیابانی است که آنها کوچه به کوچه و امضا به امضا در آن از "حق" سخن گفته اند. این همان خیابانی است که در آن از زبان "سنگ" گلایه کرده اند.

پيوند برای بقيه و مشاهدهء امضاها>>> 

(با فيلترشکن>>>)

(آرشيو کوتاه و گويا)

================

© 2008 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630