بازگشت به خانه  |   فهرست مقالات سايت   |    فهرست نام نويسندگان    |   آدرس اين صفحه با فيلترشکن:

https://newsecul.ipower.com/2009/08/05.Wednesday/080509-Mojtaba-Zarei-Se-Mazlum.htm

چهار شنبه 14 مرداد 1388 ـ  5 آگوست 2009

 

سه مظلوم: ملت، رهبری، رئيس جمهور

دکتر مجتبی زارعی*

رئيس مرکز پژوهش و اسناد رياست جمهوری

 

توضيح سکولاريسم نو: از خوانندگان خود برای انتشار اين مقاله عذر می خواهيم اما لازم می دانيم که خوانندگان ما با نمونه ای برجسته از دنائت طبع، تملق گوئی و نوکری آشنا شوند و دريابند که انسان چه استعدادی شگرفی برای سقوط و آبروباختگی و پستی دارد و چقدر منزه و سربلند زيستن در لجنزار ولايت فقيه مشکل و طاقت فرسا است.

*****

نگارنده بر آن است که تحولات اخير کشور متخلفيني بسيار اما سه مظلوم بيشتر نداشته است؛

اول مظلوم اين ايّام همانا خود ملت رشيد ايران هستند که با حضور تاريخي خويش پشت ليبرال دموکراسي را در دموکراتيک ‌ترين رويارويي اين سال‌ها به زمين زدند، اما قبيله‌اي از پشت به او خنجر زد و طعم شيرين اضمحلال ليبرال دموکراسي در رقابت مردم سالاري را در کام ايرانيان به تلخي کشاندند. ه

دوم مظلوم مقتدر، رهبري حکيمي است که به رغم پيروزي تاريخي ملت و نفس تازه کردن آرمان‌هاي انقلاب اسلامي در يوم الله 22 خرداد، اکنون اما دلش مالامال از رنج پدران، مادران و مردمي است که قرباني طمع قدرت کساني شدند که به دليل قرار داشتن در مدار توهّم، حقيقت عيني را برنتافته و به جاي تمکين به قانون براي نخستين بار رقابت را از پاي صندوق‌هاي رأي به کف خيابان‌ها کشاندند و در ميانه بهت و شگفتي آگاهان، اقليت محترم مشارکت‌کننده در انتخابات را براي مخالفت با دولت منتخب و بلکه نظام اسلامي سازماندهي کرده‌اند. زعيم حکيمي که آخرين خطبه‌اش دل امت را از قبيله نفاق به درد آورد. ه

و سوم مظلوم، رئيس جمهوري که به رغم پيروزي قاطع و انقلابي نبايد از پيروزي‌اش سخن بگويد رئيس جمهور محبوب اما مظلومي که نبايد در جشني شرکت کند و مبادا از رقباي بي‌انصاف خويش شِکوه کند! زيرا دراينصورت مردم انقلابي براي او دست افشاني خواهند کرد و در حمايت از او شعار مي‌دهند.
چه اين‌که، در مقابل کساني هم پيدا مي‌شوند که براي ابراز وجود دست به هر کاري خواهند زد. آنگونه که «دکارت» مي‌گفت: «من فکر مي‌کنم پس هستم». اما نو دکارتي‌هاي تهران از آن روي وجود دارند و هستند چون تجمع مي‌کنند و ترافيک شهر را بهم مي‌ريزند و نظم خياباني را مي‌آشوبند.  بانک آتش مي‌زنند پس حضور دارند و يا در ساعاتي خاص براي افت فشار در ژنراتورهاي توليد برق، اتوها و بخاري‌ها را به برق مي‌زنند پس وجود دارند! و يا در اوج سکوت و ادب توده ملت، جيغ مي‌کشند و بوق مي‌زنند تا حضور «من»ِ دکارتي خود را اثبات کنند! و رئيس جمهور منتخب بايد به محرکان اين کارهاي زشت و سبک سرانه که تا ديروز رقيب وي بودند و اکنون باخته‌اند، نجيبانه بنگرد و مبادا در مقابل برخي تجمعات پراکنده از ابراز وجود مردمان رنج کشيده ايلام، شيراز، اصفهان و بيرجند و خراسان و مازندران و ديگر بخش‌هاي عظيمي از تهران سخني بگويد
.

اما از مظلوميت ملت بزرگ ايران و رهبري حکيم روحي‌له الفداء و نيز رئيس جمهور برگزيده ملت در حوادث اخير که بگذريم، نگارنده بر آن است که تحولات روزهاي اخير نبايد سبب شود تا قدر و قيمت يک گفتمان نو پديد و معطوف به تبار انقلاب اسلامي در فضاي غبارآلود انتصابات و اعتراضات ما بعد آن ناديده انگاشته شد. موضوعاتي که در مرتبه و جاي خود حتماً با اهميت و قابل بحث مي‌باشند. ه

 

يکي از وجوه حقيقت‌يابي حول آراي رئيس جمهور اين است که صرفنظر از مسائل روزهاي اخير در باب مؤلفه‌ها و عناصر گفتماني تفکر وي بحث و فحص شود. چه اين که در غير اينصورت ظلمي مضاعف را بر او روا داشته‌ايم.

نگارنده قريب به سه سال است که مسئوليت تنظيم، تدوين و انتشار آراي رئيس جمهور را برعهده دارد. گو اين‌که يکي از وظايف سازماني مرکز پژوهش و اسناد رياست جمهوري در تمامي ادوار، جمع آوري، ثبت و ضبط و انتشار آراي رؤساي جمهور ايران در داخل و خارج از کشور مي‌باشد. علاوه بر اين، نگارنده اثري تاليفي حول آراي دکتر احمدي نژاد را با عنوان حکمت و ديالکتيک درباره مباني نظري و عملي تفکر ايشان به رشته تحرير درآورده که با مقدمه پروفسور مولانا منتشر شده است. وانگهي اکنون نيز اثري در حال طبع دارم که در آن جد و جهد رييس جمهور در باب آمريکاي بوش و آمريکاي اوباما در فاصله زماني 1384 تاکنون با تراز تفکر ديني و فلسفه اسلامي به وارسي هرمنوتيکي پرداخته شده است.

مرکز پژوهش و اسناد رياست جمهوري تا کنون قريب به 80 اثر را در قالب گزارش، فصلنامه تخصصي، مجموعه مقالات و کتاب با تکيه بر آراي رئيس جمهور به زيور طبع آراسته است. آثار منتشره گفته شده غير از ميليون‌ها کلمات ثبت شده‌اي است که در مرکز ياد شده مدون گرديده و به فراخور زمان تقديم ملت شريف ايران مي‌شود.

اما از چگونگي ثبت و ضبط سخنراني‌ها و گفتارهاي رئيس جمهور در داخل و خارج از کشور اعم از پياده نويسي مطالب طبقه‌بندي شده و عادي، کميّت و کيفيتي قابل توجّه و نکات پر اهميتي حاصل مي‌شود که مي‌توان از آن براي يک شهادت پژوهشي و تاريخي مدد جست. مصاحبه‌ها، سخنراني‌ها، نامه‌ها و پيام‌هاي دکتر احمدي‌نژاد در مرکز پژوهش و اسناد رياست جمهوري در قالب‌هاي مختلفي تدوين و نگهداري مي‌شود. پس از محاسبه قريب به يقين تمامي داده‌ها معلوم شد که تاکنون 6115432 کلمه، مرکب 480766 سطر از دکتر احمدي‌نژاد ثبت گرديده که در 20325 صفحه و 82 مجلّد به صورت داخلي تنقيح و تدوين شده است.

اولاً گزاره‌هاي رياضي بالا مؤيد آن است که حقيقتاً خود احمدي‌نژاد «يک رسانه» است. اولين چيزي که از رئيس جمهور شش ميليون کلمه‌اي به ذهن متبادر مي‌شود، آن است که وي پر ارتباط‌ترين رئيس جمهور دنيا و نيز مردمي‌ترين و عمومي‌ترين رئيس جمهور ايران و جهان است که از ذخيره معنوي انقلاب اسلامي، حرفها و کلمات نوين را استخراج کرده و منتشر مي‌سازد ثانياً اين حجم از گفتارها و کلمات حاکي از آن است که مهمترين ابزار وي براي مديريت، شکوفايي سعه وجودي کلمه‌ها و قدرت وجودي کلمات بوده است؛ نه همانند کساني که با نام «کلمه» مي‌آيند اما خشونت مي‌آفرينند و آتش مي‌گسترانند و مادراني را در عزاي فرزندانشان مي‌نشانند. ه

وانگهي، از آنجا که دالّ مرکزي سازمان و ساختار دولت و رياست جمهوري در ايران، شخص رئيس جمهور مي‌باشد، پس از وارسي واژگان کليدي رئيس جمهور در بيش از شش ميليون کلمه و طيف واژگاني انبوه وي در متون ياد شده، معلوم مي‌شود شخص دکتر احمدي‌نژاد بيشترين شباهت تئوريک را در حوزه قدرت، سياست و فرهنگ با آراي امام خميني‌(ره) و شهيد عالي مقام مطهري رضوان الله عليهم و نيز بالاترين قرابت را با انديشه‌هاي حضرت آيت‌الله العظمي خامنه‌اي مدظله العالي داشته است.ه

نگارنده که به قدر وسع خود با مبادي و فلسفه مدرنيته و تفکر اسلامي در حوزه سياست، قدرت و فرهنگ آشنايي دارد و در اين حوزه اثري ولو ناچيز را نيز با عنوان «تجدد اول و تجدد ثاني در انقلاب اسلامي» با مقدمه استاد گرانمايه غلامرضا اعواني در مرکز نشر دانشگاهي منتشر کرده است، بر آن است که رئيس جمهور، به هژموني پارادايم‌هاي ليبرالي و سوسياليستي عميقاً بي‌اعتنا بوده و به دنبال تعمّق در کشف مدل‌هاي بومي توسعه و کاربست الگوي ايراني – اسلامي براي اداره‌ انسان و جهان مي‌باشد و بخصوص در اين راه (الگوي توسعه ايراني- اسلامي) بالاترين نزديکي را به تفکر صدرايي امام خميني‌(ره) و رهبري حيّ و حکيم نظام دارد.

با اين وصف به نظر مي‌رسد منظومه گفتماني تفکر احمدي‌نژاد تاکنون بري از التقاط، تقليد، تحجّر و انحراف مي‌باشد و صد البته، پر واضح است که حوزه سياست عملي و حکمت نظري دو امري متفاوت هستند که هر يک اقتضائات خويش را به دنبال دارند، اگرچه از اين منظر نيز بين سياست عملي و سياست نظري وي بيشترين اتّحاد معرفتي و انسجام دروني حاکم بوده است.

بررسي فراواني واژگان متن - گفتارهاي رئيس جمهور نيز براي اثبات اين مدعا حائز اهميت مي‌‌باشد، به گونه‌اي که واژه‌هاي زير به ترتيب با بيشترين دسترسي‌ها جزو اولويت‌دارترين عبارات کليدي در متن-گفتارهاي دکتر احمدي‌نژاد در فاصله زماني 1384 تا کنون بوده است:

خدمت، خدمتگزاري، خدمت‌رساني

عدالت، عدالت گستري، عدل

پيشرفت و تعالي

مهرورزي، دوستي، محبت

ولايت، ولايت فقيه

توحيد، خداپرستي

معنويت

عزت و هويت اسلامي - ايراني

توکل بر خدا

امام زمان حضرت بقيه ا... الاعظم (عج)ه

اسلام

پيامبر اسلام

اصول، اصول‌گرايي

آرمان، آرمان گرايي

حق، حقانيت و...

شرافت قدس، عزت مسلمين و بطلان اسطوره هولوکاست

اما صرفنظر از فراواني واژگان و سيطره کمّي داده‌ها، بررسي تحوّلات ايران و جهان در آراي رئيس جمهور معمولاً با طيف‌هاي واژگاني خاصي که مؤيد الگوي اسلامي – ايراني در تبيين امور مي‌باشد، همراه بوده است. به برخي از طيف واژگان مورد استفاده در ادبيات ايشان توجه مي‌کنيم:
-
سيطره ولايت تکويني و ولايت‌الله بر هستي و جريده عالم: هيچ قدرتي به جز قدرت مطلقه حق تعالي اصالت ندارد. قدرت‌هاي غير مأذون از او باطل و فناشدني است
.

فطري بودن يکتاپرستي: همه آدميان فطرتاً به خداي يگانه گرايش دارند و مي‌توان اين قدرت نهفته را بالفعل کرد.

مستمر بودن ولايت در عالم: عالم زنده است. ولايت جاري است. ولايت پس از خداي بزرگ از آن انسان کامل بوده و در عصر غيبت قطب عالم امکان و ولايت امري امام عصر (عج)، اداره و هدايت انسان و جهان تعطيل‌بردار نيست و با ولايت فقيه خواهد بود.

عدالت و حقيقت بنيان مناسبات انسان و جهان است: بدون تراز حق و عدل کار جهان و انسان به صلاح و سداد نخواهد رسيد.

پيروزي صالحان در فلسفه تاريخ و تفکر مهدويت اجتناب ناپذير است: سنت الهي و قانون هستي پيروزي کامل جريان حقّ را بر ارکان ظلم و ستم در پي دارد.

حکمت اسلامي پايان راه پر آشوب بشر کنوني است: راه ليبرال دموکراسي و سوسياليسم براي اداره بشر و جهان به بن بست رسيده است و تنها راه رهايي بازگشت به تعاليم آسماني و دين خاتم رُسُل و مکتب اهل بيت عصمت و طهارت و موعود امم، امام عصر (عج) مي‌باشد.

دولت اسلامي: دولت اسلامي شأني جز تلاش براي تعالي، پيشرفت و خدمتگزاري ندارد.

اما صرفنظر از اين نکات، به نظر مي‌رسد بيان حکيمانه رهبري معظم انقلاب اسلامي درباره رئيس جمهور،حجّت را بر همه تمام کرده باشد. مفروض من اين است که معظم له با حدود و ثغور کلمات و سعه وجودي هر بياني به خوبي آشناست. زيرا اکنون ديگر بر آگاهان مسجّل است که معظم له علاوه بر شأن عالي رتبه فقهي، کلامي و حکمت اسلامي، بر ادبيات و آفرينش کلمات نيز وقوفي شگرف دارد. کمتر کسي است که شأن ادبي معظم له را علاوه بر شئون فقهي، حِکْمي و.. ناديده انگارد. ه

لذا اگر دانشجويي مثل من حدود بيان و قلم را نگه ندارد، معظم له از حيث وزانتِ حکمْي و شأن ولايت امري مسلمين هرگز چنين نمي‌کند. در اين باره هم مرکز پژوهش و اسناد رياست جمهوري مفتخر بود تا تمامي نصايح، تذکرات و تأييدات معظم له حول دولت نهم و شخص رياست محترم جمهوري را در اثري وزين ذيل عنوان «دولت احياگر» به زيور طبع بيارايد. واژگان مورد استخدام رهبري فرزانه و حکيم در اين اثر فاخر آنقدر در اين باره گويا و رسا و صد البته براي رياست محترم جمهوري پرمسئوليت است که بي‌نياز از هر گونه تفسيري مي‌باشد. به طيف واژگاني معظم‌له در اين‌باره توجه کنيد:

دولت اصولگرا و معتقد به مباني انقلاب اسلامي

دولت احياگر گفتمان امام خميني‌(ره)ه

دولت احياگر شعارهاي انقلاب اسلامي

دولت منطبق با شعار و گفتمان امام خميني‌(ره)ه

دولت اعاده‌گر عزت ملّي و ترک کننده شرمندگي در برابر غرب

دولت متوقف کننده غربزدگي نفوذگر در مجموعه‌هاي دولتي

دولت برخوردار از روح جرأت در ايجاد تحول

دولت برخوردار از جرأت مقابله با فساد

دولت کار و کارگري

دولت برخوردار از رئيس جمهور مردمي

دولت برخوردار از رئيس جمهور ساده زيست، شجاع و دلبسته کامل به ارزش‌ها

عدالت محوري دولت، خدمتي بزرگ به انقلاب اسلامي

محبوب‌ترين دولت‌ها از مشروطه تا کنون

دولت تأمين کننده عزت بي‌سابقه يا کم سابقه کشور

دولت خستگي ناپذير و مسئوليت شناس

دولت عازم در کار کردن و عمل کردن

دولت صرف کننده تمامي اوقات براي ملت

دولت پيمايش‌گر راههاي دشوار انقلاب

دولت انفعال ناپذير در برابر استکبار و زورگويان بين‌المللي

دولت تقسيم گر عواطف براي همه ملت

دولت شجاعت در اقدام

دولت پايبند به اصول انقلاب در قول و عمل

دولت ايجادگر اميد در اقشار عمومي و مردم مستضعف

دولت منادي عدالت

دولت ارائه کنندهء منطق قوي و تسلط بر نفس در دانشگاه کلمبيا

دولت تحصيل کننده موفقيت‌هاي بارز هسته‌اي ايران

دولت آشکارکننده اميدهاي صادق به انقلاب اسلامي در پروژه ماهواره اميد

دولت نشاط و دولت تحرک و...

بي‌شک شرط انصاف آن است که علاوه بر تعمق در چيستي ابهامات و تبارشناسي آنها، سعه وجودي تماميت واژگان رهبري فرهيخته و حکيم را در ترازوي نقد دولت و رياست محترم جمهوري قرار دهيم. تا هم از مداهنه‌گرايي پرهيز کرد و هم در دام محافظه کاري نيفتاد که بنا به قول بيان قويم و حکيمانه شيرين سخن پارسي گو سعدي عليه الرحمه

اگرچه پيش خردمند خامشي ادب است
به وقت مصلحت آن به که در سخن کوشي
دو چيز طيره عقل است: دم فرو بستن
به وقت گفتن و گفتن به وقت خاموشي

و به نظر مي‌رسد توده ملت و انبوه علاقه‌مندان به امام‌خميني(ره) و مشتاقان انقلاب و رهبري فرزانه، رجاء واثق دارند که دولت دهم و شخص رئيس‌جمهور، کماکان مسير روشن سرافرازي اسلام و ايران را در سايه کهف حصين ولايت با گام‌هايي استوارتر و بنياني مرصوص‌تر خواهند پيمود. ان‌شاءالله.ه

https://newsecul.ipower.com/

بازگشت به خانه

 

محل اظهار نظر شما:

شما با اين آدرس ها می توانيد با ما تماس گرفته

و اظهار نظرها و مطالب خود را ارسال داريد:

admin@newsecularism.com

newsecularism@gmail.com

newsecularism@yahoo.com

 

 

New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630