دربارهء سکولاريسم دربارۀ ما |  تماس آرشيو صفحه اول |  جستجو |  فيلترشکن |  کوتاه و گويا | عکس و مکث | ويدئوها | کتابخانه |  زنان | گروه ها | اسناد رفتگان 

سال دوم ـ  شماره 608  ـ  جمعه 16 مرداد 1388 ـ  7 اگوست  2009             فهرست الفبائی نام نويسندگان           فهرست کليهء مقالات          English Section

پيوند به نسخهء اينترنتی>>>>

==================

کتاب «ترک های امروز»

=============

=============

از نگاه يک زن

يادداشت های سه شنبه های

شکوه ميرزادگی

=============

گفتگوهای اختصاصی ما

=============

اسامی زندانيان سياسی ايران

=============

مجموعه ای از مقالات دربارهء

قتل علم زندانيان سياسی

=============

پويشگران

=============

نيلگون

=============

الفبا

=============

ايرانسکوپ

=============

پيک خبری ايرانيان

=============

سکولاريسم برای ايران

=============

کميتهء نجات پاسارگاد

=============

بنياد ميراث پاسارگاد

=============

اصغر آقا

=============

ايران ب.ب.ب.

=============

خواندنیها

=============

انقلاب مشروطيت ايران

=============

اعلاميه ها و ميثاق های

 بين المللی

=============

ريشه کنی تبعيض

=============

ايرانويچ

=============

اتحاد جمهوریخواهان ايران

============

تارنمای جمهوريخواهان

دموکراتيک و لائيک

===========

حزب مشروطهء ايران

===========

جبههء ملی ـ شاخه آمريکا

==========

آژانس خبری کورش

==========

نويسندگان

===========

ايرانيان دات کام

===========

ايران امروز

===========
جمهوری خواهان دمکرات

و لائیک-هانوور (تبجا)

===========

جنبش آذربايجان

برای يکپارچگی ايران

=============

خبرنامهء گويا

=============

تغيير برای برابری

=============

اخبار روز

===========

روشنگری

===========

مردانی نيوز

===========

لج ور

===========

مقالات سياسی

===========

 سامان نو

===========

آينده نگری

===========

پشتيبانان

===========

بلاگ نيوز

===========

شبکه سراسر

همکاری زنان ايرانی

===========

شبکه همبستگی

 با مبارزات زنان ايران

===========

جهان من (حاوی پيوندها)

===========

نژادپرستی و تبعيض

(حاوی پيوندها)

===========

گفتگو

===========

مجموعهء فعالان حقوق بشر

در ايران

=============

اتحادیه برای دموکراسی

=============

تريبون ايران

===========

پيام دانشجو

وبلاگ مهندس طبرزدی

===========

ويژه نامهء اسلامی

سکولاريسم

===========

مجموعه آثار

 اسماعيل نوری علا

===========

مخالفان خود را بشناسيم

آيت الله خامنه ای

دولت نهم روند بسيار خطرناک غربزدگی و گرايش های سکولاريستی را که متأسفانه در حال نفوذ در بدنه مديريتی کشور بود، سد کرده است.

======

آيت الله صافى گلپايگانى

اسلام با فرهنگ لائيك و بى دينى مخالف است. دشمنان با استفاده از ترويج فرهنگ لائيك درصدند تا زنان را از خط عفاف و حجاب و كرامت منحرف كرده و سنت هاى اصيل اسلامى را از بين ببرند.

======

سيد محمد خاتمی:

راندن همهء منتقدان با

 چوب سکولاريسم، خود

 مروج اين انديشه است!

  ======

محمود احمدی نژاد:

  نظام آموزشی ايران

150 سال تحت نفوذ سکولاريسم

 بوده است!

======

ايران برای همهء ايرانيان؟

هميشه، هنگامی که زمانه سخت تنگ و تاريک می شود و گياه اميد در دل ها می پژمرد، و آن گاه، ناگهان، سوسوی نوری از جائی بچشم می خورد، همهء انسان های شب گريز، طبعاً و بی هيچ ملاحظه ای، به هر رشته از آن سوسو می آويزند، با اين دل اميدوار که شايد اين شعاعی از نور واقعی رهائی باشد و شايد دوران دوزخی زيستن شان به پايان رسيده باشد. در هنگامهء سال 1376 نيز کسی را سر ايستادن و پرسيدن از «مشارکتی ها» و «اصلاح طلبان» نبود که چگونه می خواهيد اين سرزمين را به «همه» ی ايرانيان برگردانيد؟

(پيوند با فيلترشکن >>>)

حق شهروندی « من» و این رنگین کمان « سبز»

فرهنگ قاسمی

امروز جنبش به افتراق نیاز ندارد. رنگارنگی جنبش انعکاس بدیل گرائی آن و ترجمان سکولار بودن آن است. داشتن یک «ديد» وسیع از افق سیاسی فردا، اعتقاد به روندهای درست در حرکت که لازمهء دموکراسی جامعهء فردای دموکراتیک جنبش ما را از تقسیم شدن به دو بخش خودی و ناخودی نجات خواهد داد. حرکت امروز باید و باید مبتنی بر آزادی و اعتدال باشد. اما این آزادی و اعتدال چگونه به وجود خواهد آمد؟ شرط نخستین، خواستن و مطالبه کردن آن است. در برابر جنبشی که بوجود آمده نباید ایستاد.

(پيوند با فيلترشکن >>>)

جنبشی برای تأسيس جمهوری؟

عبدی کلانتری

جنبش سبز طی همين چهارـ پنج هفته به اندازه چندين سال از آن انتخابات فرمايشي‌ی هميشگی فاصله گرفته؛ انتخاباتی که مثل صفحه‌ی خط خورده هرچهارسال يکبار همان صدای تکراری را مرتب به گوش ما می رساند. ديگر «خاتمی دوم» و «خاتمی سوم» راه حل خروج از اين بحران نيست. کافی نيست که رأی مردم شمرده بشود؛ اين رأی بايد ضمانت اجرايی هم داشته باشد. چه فايده که سيزده ميليون، بيست ميليون، يا چهل ميليون شهروند به کسی رأی بدهند، او رئيس جمهور شود و اعلام کند به اصول جمهوريت وفادار است اما همزمان از پشت سر او، از بالای سر او، اهرم های اصلی قدرت و ثروت و اداره‌ی کشور و اجرای عدالت در دست ارگانهای غيرمنتخب و ولايـت پناهان باشد؟!

(پيوند با فيلترشکن >>>)

پیوند دلایل «ریشه ای» و «مقطعی» در جنبش کنونی

کورش عرفانی

موسوی را مردم باید رهبر جنبش بدانند و نه یک اقلیتی از وفاداران به اصلاحات که در خارج و با استفاده از پشتوانه ی رسانه هایی مانند بی بی سی یا صدای آمریکا بخواهند با تکرار مکرر واژه «رهبر» او را به نوعی به رهبریت جنبش سنجاق کنند. این امر باید به صورت خودجوش و طبیعی و در واقع اجتماعی روی دهد نه به صورت مکانیکی و به زور تبلیغات. بدیهی است که اگر موسوی بخواهد به عنوان «رهبر» نقش ترمز یا محدودساز جنبش را ایفاء کند فعالان جنبش با کنار زدن وی راه را برای رهبری های مردم گرا باز خواهند کرد. بنابراین در این عرصه نیز صداقت، شفافیت و ارجحیت دادن به خواست و انتخاب اجتماعی جنبش از اهمیت فراوان برخوردار است.

(پيوند با فيلترشکن >>>)

کدیور می گويد: مردم ایران خواهان جدایی کامل دین از حکومت نيستند

کیخسرو آرش گرگین

آزادی ایران بدون جدایی کامل دین از سیاست شدنی نیست، امری که جنبش آزادی خواهی نسل نوین به خوبی در اش یافته است. درست از این روست که باید کسانی را که با این خواست بنیادین جنبش همراهی ندارند به نام شناساند و نگره های شان را آشکار نمود. یکی از این مخالفان لائیسیته، فردی ست که هفته نامه ی اشپیگل انگلیسی از او زیر نام "آیت الله کدیور" یاد می کند. کدیور در گفت و گوی خود با اشپیگل نه تنها از حق مسلم ایران از داشتن انرژی هسته ای دفاع می کند و خود، و موسوی، و احمدی نژاد را در این امر همراه و همرای می پندارد، بلکه بر این باور است که اغلب ایرانیان خواستار جدایی کامل دین از حکومت نیستند! من نمی دانم آقای کدیور، که خود را نواندیش دینی نیز می نامند، و برخی از هواداران نوین سکولاریسم نیز "احترام خاصی" برای شان قائل هستند(*)، آمارشان را از کجا آورده اند، اما ایشان گویا منبع های کاملا دقیقی دارند: «من قبول دارم که پاره ای از جوانان تمایل به زندگی از نوع غربی دارند. اما نباید برای آن وزن زیادی قائل شد. نه من و نه اکثریت هموطنان من طرفدار جدایی کامل دین از حکومت نیستیم . ایران کشوری است با سنن و ارزشهای اسلامی . بیش از نود و هشت ایرانیها مسلمان هستند». ایشان در جایی دیگر می فرمایند: «اعتراض ما غیر خشونت آمیز، قانونی، و "سبز" است، کاملا اسلامی!» اینکه ایشان چگونه و به چه حقی اعتراض مردم ایران را "اعتراض ما" می نامند و در همین ابتدای امر چتر تملک جویی شان را بر سر مردم ایران می گسترانند، امری ست که فهم اش تا اندازه ای مشکل است. و البته اگر حرف های محسن مخملباف را، به عنوان سخنگوی رسمی خود موسوی به یاد آوریم که در گفتگو با رسانه ی دیگری در آلمان، جنبش سبز را جنبشی غیرمذهبی می نامد، بیانات آقای کدیور بسیار شگفت انگیز می نمایند. ولی کلا آیا چنین ادعای شگفت و مصادره مابانه ای خیانت مسلم و آشکار به ملیون ها لائیک ایرانی نیست که هیچ رفت و بستی میان اندیشه های آزادی خواهانه ی خود و سید بودن امثال آقای موسوی و کدیور نمی بینند؟ آیا واقعا آقای کدیور گمان می کنند که ندا آقا سلطان ها و یعقوب بروایه ها به خاطر خون سبزی که در رگ های ایشان و هم ـ سیدی های شان جاری است جان اش را فدا کرده اند؟ و حتا آیا همه ی سیدها چون آقای کدیور می اندیشند و خواهان سهم سیدی شان از سیاست در ایران هستند؟ پاسخ این پرسش را به خوانندگان وامی نهیم.

(*)سکولاريسنم نو: اشارهء نويسنده به يکی از مقالات اسماعيل نوری علا است.

(آرشيو کوتاه و گويا)

(آرشيو)

آرشيو روزانهء يک هفتهء گذشته:

 شماره 607  ـ  پنج شنبه 15 مرداد 1388 ـ  6 اگوست  2009

شماره 606  ـ  چهار شنبه 14 مرداد 1388 ـ  5 اگوست  2009

شماره 605  ـ سه شنبه 13 مرداد 1388 ـ  4 اگوست  2009

شماره 604 ـ  دو شنبه 12 مرداد 1388 ـ  3 ماه اگوست 2009

شماره 603 ـ  يک شنبه 11 مرداد 1388 ـ  2 ماه اگوست 2009

شماره 602 ـ  شنبه 10 مرداد 1388 ـ  1 ماه اگوست 2009

آرشيو کلی شماره های گذشته>>>

 

مطالب ديروز

================

دشمنی با هویت ایرانی!

شهباز نخعی

آنچه که درکش برای میرحسین موسوی ضروری است تا دچارسوء تفاهم نشود، این است که نه زمان کنونی شباهتی به سی سال پیش دارد، نه مردم امروز ایران، با بیش از هشتاد درصد جمعیت زیر چهل سال، مردم سی سال پیش هستند و نه خود او آیت الله خمینی است! میرحسین موسوی، اگر بخواهد در "راه سبز" مردم ایران همراه و همگام آنان باشد، نیاز به درک این نکته دارد که این راه و پیچ و خم های آن را زنان و جوانان هوشمند و دلاور ایران به مراتب بهتر از او می دانند و می شناسند و یقینا نه به او و نه به هیچ کس دیگراجازه نخواهند داد که آنان را با در باغ سبز نشان دادن "قانون اساسی" و "اصول مغفول" به بیراهه بکشاند!

(پيوند با فيلترشکن >>>)

================

جامعه ی سیاسی شده، رویارویِ بازی کثیف سیاست:

آیا سیاستِ مردمی تحقق خواهد یافت؟

امین حصوری

قابل انتظار بود که تداوم حضور مردم در خیابان ها، موازنه ی قوا را چنان تغییر دهد که سیاست بازان معتاد قدرت، به دادنِ امتیازاتی ناگزیر به نفع مردم تن دهند. این قاعده ای عمومی در تاریخ تحولات پر تنوع جوامع بشری است که حقوق و دستاوردهای  اجتماعی – مدنی نتیجه ی مبارزات مستمر مردم با حاکمان است. اما نباید از یاد برد که در طی این عقب نشینی ها حاکمان همواره بر این امر واقفند که دادن امتیازات، بخشی ناگزیر از جدالِ در حالِ وقوع و تاثیر گذار در چگونگیِ تحولات بعدی آن است؛ بنابراین محتوای امتیازات و نحوه ی واگذاریِ آنها را به دقت مورد محاسبه قرار می دهند. این مسیری است که  دستگاه حاکمه ی مخوف ایران در روزهای اخیر می پیماید.

(پيوند با فيلترشکن >>>)

================

عینکِ سبزِ فریب

سيامک مهر

اگر از این مرحله سرنوشت ساز که در آن قرار گرفته ایم و از این بزنگاه و فرصت تاریخی ِ غیر قابل تکرار، بدون پیروزی و موفقیتی عظیم بر اسلامخواهان و مافیای روحانیت و بدون محصور و منزوی ساختن آنان و بدون برکشیدن ایران به جایگاه بایسته و شایسته خود، دست خالی گذر کنیم، بی هیچ تردیدی ایرانیت ما، هویت ایرانی ِ ما، فرهنگ پرگهر ایرانشهر و تمامی فروزه های نیک و یادگارهای کهن ما در گنداب فرهنگ توحش و تجاوز و در معدهء متعفن اينان برای ابد هضم و مسموم و معدوم خواهد گشت. وجود و حقیقت چهارده قرن تاریخ تجاوز اسلام، هیچ حقانیت و حق آب و گلی را نصیب متجاوزین نمی سازد.

(پيوند با فيلترشکن >>>)

================

نگاهی به جنایتکارانه ترین

فتوای تاریخ معاصر ایران

در سالگشت کشتار بزرگ سال 67

مسعود نقره کار

هشتم مرداد ماه سال 1367 با فتوای آیت الله خمینی کشتار زندانیان سیاسی حکومت اسلامی آغاز شد. این فتوای جنون آمیز در کمتر از دو ماه نزدیک به 5 هزار قربانی بر جای گذاشت. قربانیان این کشتار زندانیان سیاسی ای بودند که در بیدادگاه های حکومت اسلامی محاکمه شده و دوران محکومیت شان را می گذراندند. فتوای آیت الله خمینی با هدف کشتار اسیران سیاسی و عقیدتی حکومت اسلامی یکی از اسناد تکان دهندهء جنایت علیه بشریت است. این سند و پیامد ناشی از آن، اثبات تدوام حیات وجه غیر انسانی بشر، یا به تعبیر روانشناسانه، وجه "حیوانیت انسان" یا "لایهء غیر عقلانی" ذهن و شخصیت نوعی از انسان ها ست، پاره ای از جهان ذهنی و رفتاری انسان که در چراگاه سبز و پربرکت برخی "ایدیولوژی های مذهب گونه" و پاره ای مذاهب ادامهء حیات داده و فربهی یافته اند.

(پيوند با فيلترشکن >>>)

================

از سال های مردادی...

شعری از اسماعيل نوری علا

(پيوند با فيلترشکن >>>)

================

کوتاه و گويا

ترنم این روزها

مهدی استعدادی شاد

خواننده ی گروه کیوسک، آرش سبحانی با صدایی بم گله میکند و شکوه دارد که "گم شدیم توی کوره راه زندگی!"...

(بقيه در آرشيو کوتاه و گويا)

================

© 2008 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630