دربارهء سکولاريسم دربارۀ ما |  تماس آرشيو صفحه اول |  جستجو |  فيلترشکن |  کوتاه و گويا | عکس و مکث | ويدئوها | کتابخانه |  زنان | گروه ها | اسناد رفتگان 

سال دوم ـ  شماره 612  ـ  سه شنبه 20 مرداد 1388 ـ  11 اگوست  2009             فهرست الفبائی نام نويسندگان           فهرست کليهء مقالات         English Section

پيوند به نسخهء اينترنتی>>>>

==================

کتاب «ترک های امروز»

=============

=============

از نگاه يک زن

يادداشت های سه شنبه های

شکوه ميرزادگی

=============

گفتگوهای اختصاصی ما

=============

اسامی زندانيان سياسی ايران

=============

مجموعه ای از مقالات دربارهء

قتل علم زندانيان سياسی

=============

پويشگران

=============

نيلگون

=============

الفبا

=============

ايرانسکوپ

=============

پيک خبری ايرانيان

=============

سکولاريسم برای ايران

=============

کميتهء نجات پاسارگاد

=============

بنياد ميراث پاسارگاد

=============

اصغر آقا

=============

ايران ب.ب.ب.

=============

خواندنیها

=============

انقلاب مشروطيت ايران

=============

اعلاميه ها و ميثاق های

 بين المللی

=============

ريشه کنی تبعيض

=============

ايرانويچ

=============

اتحاد جمهوریخواهان ايران

============

تارنمای جمهوريخواهان

دموکراتيک و لائيک

===========

حزب مشروطهء ايران

===========

جبههء ملی ـ شاخه آمريکا

==========

آژانس خبری کورش

==========

نويسندگان

===========

ايرانيان دات کام

===========

ايران امروز

===========
جمهوری خواهان دمکرات

و لائیک-هانوور (تبجا)

===========

جنبش آذربايجان

برای يکپارچگی ايران

=============

خبرنامهء گويا

=============

تغيير برای برابری

=============

اخبار روز

===========

روشنگری

===========

مردانی نيوز

===========

لج ور

===========

مقالات سياسی

===========

 سامان نو

===========

آينده نگری

===========

پشتيبانان

===========

بلاگ نيوز

===========

شبکه سراسر

همکاری زنان ايرانی

===========

شبکه همبستگی

 با مبارزات زنان ايران

===========

جهان من (حاوی پيوندها)

===========

نژادپرستی و تبعيض

(حاوی پيوندها)

===========

گفتگو

===========

مجموعهء فعالان حقوق بشر

در ايران

=============

اتحادیه برای دموکراسی

=============

تريبون ايران

===========

پيام دانشجو

وبلاگ مهندس طبرزدی

===========

ويژه نامهء اسلامی

سکولاريسم

===========

مجموعه آثار

 اسماعيل نوری علا

===========

مخالفان خود را بشناسيم

آيت الله خامنه ای

دولت نهم روند بسيار خطرناک غربزدگی و گرايش های سکولاريستی را که متأسفانه در حال نفوذ در بدنه مديريتی کشور بود، سد کرده است.

======

آيت‌الله علم‌الهدي

سکولارها در ایران جایگاهی ندارند! حضور پر شور ملت ایران در بيست و دوم بهمن عامل شکست کامل سکولارها در کشور است.

======

آيت الله صافى گلپايگانى

اسلام با فرهنگ لائيك و بى دينى مخالف است. دشمنان با استفاده از ترويج فرهنگ لائيك درصدند تا زنان را از خط عفاف و حجاب و كرامت منحرف كرده و سنت هاى اصيل اسلامى را از بين ببرند.

======

آيت‌الله مکارم شيرازی

نقش تلويزيون در ايجاد تحولات سياسي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي بسيار مهم است. هر چند که در ساليان اخير برنامه‌هاي ديني و مذهبي در تلويزيون گسترش يافته ولي کساني در آنجا لانه کرده‌اند تلويزيون را به سوي سکولاريسم سوق مي دهند».

======

سيد محمد خاتمی:

راندن همهء منتقدان با

 چوب سکولاريسم، خود

 مروج اين انديشه است!

  ======

محمود احمدی نژاد:

  نظام آموزشی ايران

150 سال تحت نفوذ سکولاريسم

 بوده است!

======

نسبت بنیاد‌گرایی سکولار با دموکراسی

پاسخی به دکتر اسماعیل نوری‌علا

دکتر مهرداد مشايخی

بخش هائی از اصلاحگران اسلامی نیز خود را جمهوری‌خواه، دموکرات و سکولار می‌دانند (در عین باورمندی به ارزش‌های دینی خود). افرادی نظیر عبدالکریم سروش، محسن سازگارا، اکبر گنجی، فاطمه حقیقت‌جو و علی افشاری از این زمره‌اند. باید در جریان آکسیون‌ها و همکاری‌های موردی، دو طرف با دیدگاه‌های یکدیگر در عمل آشنا شوند و امکان همکاری‌های درازمدت و راهبردی را بسنجند. من با آقای نوری‌علا موافقم که بر سر اساس جمهوری، دموکراسی و جدایی دین از حکومت نمی‌توان مصالحه کرد. ولی خطای دیگر این است که خوش‌خیالانه تصور کنیم این مباحث را می‌توان با یک تعریف ساده در روی کاغذ، و ایستادگی بر سر آن «اصول»، تمام شده دانست.

(پيوند با فيلترشکن >>>)

هیچ بازگشتی وجود ندارد

الهه بقراط

کشته شدن فجیع محسن روح‌الامینی فرزند جوان یکی از مشاوران محسن رضایی، از زمامداران مؤثر نظام و یکی از چهار نامزد تأیید شده توسط شورای نگهبان در رأی‌گیری 22 خرداد که در عین حال تنها نامزدی است که ریاست جمهوری احمدی‌نژاد را تبریک گفته و همزمان برای اطمینان، مراتب وفاداری بی‌چون و چرای خود را به ولی فقیه نیز ابراز داشته است، برگ دیگری را در سرکوب سی ساله جمهوری اسلامی گشود. برگی که نشان می‌دهد فرزندان زمامداران و مسئولان، اعم از دختر و پسر، علیه پدران خود و نظامی که آنها بر پا داشته‌اند یا به خیابان می‌روند، یا اگر به دلایل گوناگون چنین امکانی را نداشته باشند، با صدای اعتراض مردم همراهی می‌کنند.

(پيوند با فيلترشکن >>>)

نسبت دولت های قدرتمند با جنبش آزادیخواهانه

امین حصوری

دولت های غربی، به رغم برخی اظهارات و تعارفات بی پشتوانه، در مواجهه با جنبش مردمی در ایران رویهء دو پهلو و کج دار مریزی را در پیش گرفته اند؛ رویه ای که در بهترین حالت می توان آن را با صفت های محافظه کارانه، غیر مسئولانه و تناقض آمیز توصیف کرد. این رویه در بارزترین وجه خود نخست در تصمیمات نشست سران اقتصادی جهان (جی 8) در ایتالیا رسمیت یافت که در بیانیهء پایانی آن، با فشار آمریکا و انگلیس (دشمنان آشتی ناپذیر حکومت ایران!؟)، مسائل و بحران کنونی ایران موضوعاتی داخلی تلقی شده و بر گشوده بودن باب ادامهء گفتگوها با حکومت ایران تاکید گردید. صورت نهاییِ این برخوردهای «حسابگرانه» نیز با به رسمیت شناختن ریاست جمهوریِ محمود احمدی نژاد از سوی دولت آمریکا و حضور نمایندهء اتحادیهء اروپا و برخی سفیران اروپایی در مراسم تحلیف او رقم خورد. به عبارت دیگر همان رفتاری که انجام زود هنگامِ آن پیش از این دولت های روسیه و چین را منفورِ مردم ایران گردانیده بود، با چند هفته تاخیر و با سهولتی باورنکردنی از سوی سایر دولت های دنیا هم تکرار شد تا بخش دولتی یا «رسمیِ» جامعهء جهانی در چگونگی پاسخ به تحولات خونین ایران شرمسار تاریخ گردد.

(پيوند با فيلترشکن >>>)

استفاده ابزاری از حقوق بشر

بهرام رحمانی

اکنون سبزپوشان اسلامی، با حمایت های «بی دریع» و «سخاوتمندانه» دولت ها و رسانه های غربی و هم چنین طیف توده ای - اکثریتی، جمهوری خواهان رنگارنگ، لیبرال ها، اپورتونیست ها، فرصت طلبان و غیره در تلاشند حضور مردم در خیابان ها را به نفع سیاست های خود، طوری به پایان برسانند که کل حکومت اسلامی آسیب نبیند و دست نخورده باقی بماند. این نقطه مشترک سیاست های خامنه ای، احمدی نژاد، موسوی، کروبی، رفسنجانی، خاتمی و غیره نیز هست که حاکمیت نظام سیاسی و ایدئولوژیک جمهوری اسلامی از بین نرود. در عین حال رقابت و کمشکش بین آن ها برای دست بالا گرفتن در این نظام، واقعی است و چه بسا احتمال دارد این کمشکش ها در آینده به یک درگیری شدی تر هم بین جناح های درون حکومتی منجر شود.

(پيوند با فيلترشکن >>>)

ما به هيچ وجه از «جمهوري اسلامي خواهي» دست برنمي داريم

محدرضا خاتمی

روز گذشته روزنامهء اعتماد مصاحبه ای را با آقای محدرضا خاتمی منتشر کرد که حاوی مطالب مهمی بود. مهمترین بخش این مصاحبه، اظهارات ایشان در مورد مقبولیت جمهوری اسلامی نزد مردم است، آقای خاتمی در گفتگو با کیوان مهرگان می گوید: «يکي از اهداف بزرگ اصلاح طلبان ارائه الگوي درست از جمهوري اسلامي است. ما جمهوري اسلامي خواه هستيم. البته اين کار سختي شده چون در ذهن مردم از جمهوري اسلامي همين اتفاقات نقش بسته است ولي ما نبايد از آرمان و اعتقاد خودمان دست بکشيم. اما من معتقدم جمهوري اسلامي که ما مي گوييم يک مزيت دارد و آن هم اين است که تحميل نمي شود. يعني وقتي مردم مي گويند ما جمهوري اسلامي نمي خواهيم، ما حق نداريم به مردم بگوييم "اشتباه مي کنيد، بايد بخواهيد". البته مي توانيم بگوييم ما جمهوري اسلامي را قبول داريم اما اگر هم نخواستند اين حق آنهاست و ما تلاش مي کنيم جمهوري اسلامي را درست به مردم نشان دهيم و آنها را مايل به جمهوري اسلامي کنيم. اين مزيت جمهوري اسلامي است که ما معتقديم بايد وجود داشته باشد. ما به هيچ وجه از جمهوري اسلامي خواهي دست برنمي داريم، اما آن را نقد و نفي مي کنيم با روش هاي قانوني و مسالمت آميز».    (بقيه ندارد!)

(آرشيو)

===================== کوتاه و گويا  =====================

مژده به پسران بزرگ خانواده هائی که دست شان به دهانشان می رسد:

(آرشيو کوتاه و گويا)

آرشيو روزانهء يک هفتهء گذشته:

 شماره 607  ـ  پنج شنبه 15 مرداد 1388 ـ  6 اگوست  2009

شماره 606  ـ  چهار شنبه 14 مرداد 1388 ـ  5 اگوست  2009

شماره 605  ـ سه شنبه 13 مرداد 1388 ـ  4 اگوست  2009

شماره 604 ـ  دو شنبه 12 مرداد 1388 ـ  3 ماه اگوست 2009

شماره 603 ـ  يک شنبه 11 مرداد 1388 ـ  2 ماه اگوست 2009

شماره 602 ـ  شنبه 10 مرداد 1388 ـ  1 ماه اگوست 2009

آرشيو کلی شماره های گذشته>>>

 

مطالب ديروز

================

ديدار اعضاء «همبستگی»

با خانوادهء مهندس کورش زعيم

يکی از رهبران سکولار و ملی ايران

از: انجمن زندانیان سیاسی

عیسا خان حاتمی: ما از یک سال پیش، پیش بینی کرده بودیم که مردم آمادهء قیام هستند و از شرایط انتخابات برای این رستاخیز خود استفاده می کنند. به همین دلیل بود که ایدهء «همبستگی» را مطرح کردیم و حتا به سراغ مهندس انتظام و دکتر باوند و مهندس معین فر رفتیم تا کاندیدائی خارج حاکمیت را معرفی کنیم. اما دستگاه امنیت از یک سو و عوامل داخلی ـ یا به تعبیر دوستم مهندس زعیم ـ «از ما بهتران»، تا توانستند کارشکنی کردند و هنوز ادامه می دهند تا مبادا این جنبش سکولار و بیرون از حاکمیت شکل بگیرد. آن ها گمان کرده بودند که اگر این پتانسیل را به سمت نیرو های درون نظام، مثل موسوی و کروبی هدایت کنند، خواهند توانست بر ان اثر بگذارند. اما شاهد هستیم که میزان نارضایتی مردم به اندازه ای است که حتا کار از دست آن ها نیز خارج شد و به دست خود مردم افتاد.

(پيوند با فيلترشکن >>>)

================

موازنهء قوای رژیم

و دموکراسی خواهان

اکبر گنجی

فروپاشی سریع رژیم سلطانی حاکم بر ایران مدعایی ایدئولوژیک («شعور کاذب»، به معنای مارکسی) بیش نیست. مسأله ی ما فروپاشی و انقلاب نیست، مسأله ی ما گذار مسالمت آمیز به نظام دموکراتیک ملتزم به آزادی و حقوق بشر است. بسیاری از پیش شرط های اجتماعی گذار به دموکراسی در ایران وجود دارد. اما برخی از پیش شرط ها وجود ندارد. مالکیت دولت بر نفت، یکی از مهمترین موانع گذار به دموکراسی در ایران است. نفت باید از مالکیت دولتی خارج گردد و به عنوان شرکت سهامی عام که هر ایرانی دارای یک سهم در آن است به شمار آید. درآمدهای حاصل از نفت باید سرمایه گذاری شود و سود حاصل از آن از طریق بهداشت، آموزش و بازنشستگی به افراد پرداخت شود. دولت باید از مردم مالیات بگیرد. دولتی که از دسترنج مردم مالیات می گیرد، مجبور است به آنها پاسخگو باشد. دموکراسی فقط شعار نیست، فرهنگ دموکراتیک باید در میان ما نهادینه شود. سرنگون کردن رژیم های خودکامه بسیار آسان تر از بنا کردن نظام دموکراتیک است.

(پيوند با فيلترشکن >>>)

================

آقای احمدی نژاد،

کلاهت را بگذار بالاتر

حشمت اله طبرزدی

هنوز سوگند آن کسی را که به عنوان رییس جمهور معرفی کردند، تازه ی تازه است اما به همین راحتی به سلب حقوق شهروندی می پردازند و امنیت خانواده ها را برهم می زنند و به راحتی می گویند که آن سوگند را ولش کن. تازه هیچ نگرانی از افشای این ماجرا نیز ندارند! در واقع، پیام واقعی که از این سوگند خورندگان گرفته اند این است که گور پدر حقوق شهروندی! این حقوق فقط برای کسانی است که مطیع ولایت فقیه هستند؛ همان ولایت فقیهی که، به قول اقای امامی کاشانی، سو سو می زند و، به تعبیر من، نزدیک است که انشاءالله خاموش شود تا همگان راحت شویم.

(پيوند با فيلترشکن >>>)

================

نقد اخلاقی ولايت فقيه

آرش نراقی

سخنرانی در ميزگرد لوس آنجلس

ايران، پس از انتخابات رياست جمهوری

================

مردی با تار و محاسن بسیار

عبدی کلانتری

از طرز نوشتن محمدرضا لطفی می شود نتیجه گرفت که او باید سوادی در حد اکابر داشته باشد، اما آنچه با قاطعیت می توان گفت این است که درجهء آگاهی فرهنگی و بینش اجتماعی و معلومات سیاسی ِ او تناسبی معکوس دارد با انبوه محاسن سفید چسبیده به چهره اش. این را می توان در مقالات پراکنده ای که نوشته و مصاحبه های او به خوبی دید، ولی آخرین تراوشات فکری آقای لطفی در قالب مقالهء روده درازانه ای ــ «به بهانهء مرگ مایکل جکسون!» ــ دیگر همهء مرزهای بلاهت را درمی نوردد.

(پيوند با فيلترشکن >>>)

================

تقسیم بندی های اکتشافی فدوی

حميد رضا رحيمی

بنظر فدوی دستهء غير خودی ها در حدّی نیستند که حکومتگران، وقت صرف شان کنند. اینان جماعتی «خود زن» هستند که می کوشند با اين ترفند مرگ و بدبختی خود را به گردن حکومت مقدس اسلامی بياندازند.

(پيوند با فيلترشکن >>>)

================

آنکه ناموخت از گذشت روزگار...

همايون مهرانی

در قسمت «کوتاه و گويا» ی شماره پانزده جولای سکولارسم نو نوشتاری از پیک نت ارگان اینترنتی حزب توده ایران نقل شده بود که ارزش پاسخ داشت و کسی هم هنوز به آن پاسخ نداده است.

(بقيه در آرشيو کوتاه و گويا)

================

================

© 2008 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630