دربارهء سکولاريسم دربارۀ ما |  تماس آرشيو صفحه اول |  جستجو |  فيلترشکن |  کوتاه و گويا | عکس و مکث | ويدئوها | کتابخانه |  زنان | گروه ها | اسناد رفتگان 

سال دوم ـ  شماره 621  ـ  پنج شنبه 29 مرداد 1388 ـ  20 اگوست  2009             فهرست الفبائی نام نويسندگان           فهرست کليهء مقالات         English Section

پيوند به نسخهء اينترنتی>>>>

==================

کتاب «ترک های امروز»

=============

=============

از نگاه يک زن

يادداشت های سه شنبه های

شکوه ميرزادگی

=============

گفتگوهای اختصاصی ما

=============

اسامی زندانيان سياسی ايران

=============

مجموعه ای از مقالات دربارهء

قتل علم زندانيان سياسی

=============

پويشگران

=============

نيلگون

=============

الفبا

=============

ايرانسکوپ

=============

پيک خبری ايرانيان

=============

سکولاريسم برای ايران

=============

کميتهء نجات پاسارگاد

=============

بنياد ميراث پاسارگاد

=============

اصغر آقا

=============

ايران ب.ب.ب.

=============

خواندنیها

=============

انقلاب مشروطيت ايران

=============

اعلاميه ها و ميثاق های

 بين المللی

=============

ريشه کنی تبعيض

=============

ايرانويچ

=============

اتحاد جمهوریخواهان ايران

============

تارنمای جمهوريخواهان

دموکراتيک و لائيک

===========

حزب مشروطهء ايران

===========

جبههء ملی ـ شاخه آمريکا

==========

آژانس خبری کورش

==========

نويسندگان

===========

ايرانيان دات کام

===========

ايران امروز

===========
جمهوری خواهان دمکرات

و لائیک-هانوور (تبجا)

===========

جنبش آذربايجان

برای يکپارچگی ايران

=============

خبرنامهء گويا

=============

تغيير برای برابری

=============

اخبار روز

===========

روشنگری

===========

مردانی نيوز

===========

لج ور

===========

مقالات سياسی

===========

 سامان نو

===========

آينده نگری

===========

پشتيبانان

===========

بلاگ نيوز

===========

شبکه سراسر

همکاری زنان ايرانی

===========

شبکه همبستگی

 با مبارزات زنان ايران

===========

جهان من (حاوی پيوندها)

===========

نژادپرستی و تبعيض

(حاوی پيوندها)

===========

گفتگو

===========

مجموعهء فعالان حقوق بشر

در ايران

=============

اتحادیه برای دموکراسی

=============

تريبون ايران

===========

پيام دانشجو

وبلاگ مهندس طبرزدی

===========

ويژه نامهء اسلامی

سکولاريسم

===========

هزل (حميدرضا رحيمی)

===========

مجموعه آثار

 اسماعيل نوری علا

===========

مخالفان خود را بشناسيم

آيت الله خامنه ای

دولت نهم روند بسيار خطرناک غربزدگی و گرايش های سکولاريستی را که متأسفانه در حال نفوذ در بدنه مديريتی کشور بود، سد کرده است.

======

آيت‌الله علم‌الهدي

سکولارها در ایران جایگاهی ندارند! حضور پر شور ملت ایران در بيست و دوم بهمن عامل شکست کامل سکولارها در کشور است.

======

آيت الله صافى گلپايگانى

اسلام با فرهنگ لائيك و بى دينى مخالف است. دشمنان با استفاده از ترويج فرهنگ لائيك درصدند تا زنان را از خط عفاف و حجاب و كرامت منحرف كرده و سنت هاى اصيل اسلامى را از بين ببرند.

======

آيت‌الله مکارم شيرازی

نقش تلويزيون در ايجاد تحولات سياسي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي بسيار مهم است. هر چند که در ساليان اخير برنامه‌هاي ديني و مذهبي در تلويزيون گسترش يافته ولي کساني در آنجا لانه کرده‌اند تلويزيون را به سوي سکولاريسم سوق مي دهند».

======

سيد محمد خاتمی:

راندن همهء منتقدان با

 چوب سکولاريسم، خود

 مروج اين انديشه است!

  ======

محمود احمدی نژاد:

  نظام آموزشی ايران

150 سال تحت نفوذ سکولاريسم

 بوده است!

======

تجاوز در نظام تجاوز در تجاوز!

شهباز نخعی

اين یک واقعیت انکارناپذیر است که اکثریت بزرگی از ما در سی سال گذشته از رخ دادن چنین جنایاتی مستقیم یا غیرمستقیم آگاه بوده ایم ولی بنا بر خصلتی فرهنگی، یا ضدّ فرهنگی،  ترجیح داده ایم خود را به ندانستن بزنیم تا "سری را که درد نمی کند دستمال نبندیم"! این تجاهل و خود را به ندانستن زدن منحصر به مردم عادی نیست و بالاترین رده های مقامات به اصطلاح "مسؤل" را نیز در بر می گیرد و از این روست که فردی مانند میرحسین موسوی که در دوران نخست وزیری او – سال های 60 تا 67 – بیشترین حد این تجاوزها رخ داده، به خود اجازه می دهد که فریبکارانه یا خودفریبانه بگوید: "اگر این موضوع صحت داشته باشد، انسان بایدسرزیر خاک فرو کند"!

(پيوند با فيلترشکن >>>)

جنبش همگانی، «جنبش سبز» و پس نشستن ها

شیدان وثیق

قیام خرداد ماه که ابتدا در اعتراض به نتایج «انتخابات» غیر آزاد و ضد دموکراتیک آغاز و سپس در تحول و تکامل خود به نفی استبداد و دیکتاتوری می رسد، می تواند به دو شرط اساسی راه را برای آزادی، دموکراسی و جمهوری مبتنی بر جدایی دولت و دین در ایران هموار سازد. از یکسو، با گستردن پایه های اجتماعی خود به میان اقشار وسیع زحمتکشان و اقشار تهیدست شهر و روستا، اقوام و ملیت ها و از سوی دیگر و مهم تر از همه، با گذر و فراروی از «جنبش همگانی»، از طریق احیأ جنبش های مدنی متمایز، متشکل و پلورالیستی؛ جنبش هایی که پیشگام و زمینه ساز جنبش همگانی بودند و با برآمدن جنبش همگانی از صحنه خارج شدند؛ جنبش هایی که در همکاری و هم سویی، و در عین حال در تمایز و اختلاف، برنامه ها و پروژه های سیاسی، اجتماعی و فلسفی خود را برای جامعه ی حال و آینده ایران مطرح می کنند.

(پيوند با فيلترشکن >>>)

هابرماس و شطرنج ‌بازی با گوريل

محمدرضا نيکفر

در دورۀ پايانی رياست جمهوری محمد خاتمی، گروهی از اصلاح‌ طلبان نظام به اين درک رسيدند که با طرف مقابل خود نمی‌توانند تعامل متمدنانه‌ای را پيش برند. برای آنکه سختی کار خود را نشان دهند، مدام می‌گفتند همکنشی با حريفشان همانند شطرنج‌بازی کردن با گوريل است. چنين موقعيتی يک موقعيت غير هابرماسی است، اگر نام هابرماس را مترادف با گفت‌وگوی خردوزرانه در نظر گيريم. می‌توان از آن اصطلاح رايج در مورد موقعيت امتناع گفت‌وگو استفاده کرد و به سران حکومت اسلامی ايران در مورد يورگن هابرماس يک اطمينان خاطر داد. آنان اشتباه کرده‌اند که در کيفرخواست دادگاه نمايشی آغازشده در روز 10 مرداد 1388 نام يورگن هابرماس را هم به‌عنوانِ يکی از عناصر پيش‌برندۀ توطئۀ جهانی عليه نظام مقدس جمهوری اسلامی ايران مطرح کرده‌اند. از اين جهت اشتباه کرده‌اند که هابرماس تخصصی در "بازی شطرنج با گوريل‌ها" ندارد.

(پيوند با فيلترشکن >>>)

گوريل‌ها و ليبرال‌ها

عبدی کلانتری

اين واقعيت که اسلام‌گرايان حاکم بر ايران برای «ترغيب» مخالفان خود از زبان ويژه ای به نام «تعزير اسلامي» استفاده می کنند برکسی پوشيده نيست. سی سال است که قربانيان نظام مقدس، مزه‌ی گفتمان چماق و شلاق و تجاوز ــ يا همان تعزير اسلامی ــ را چشيده اند و از راه پوست و استخوان شان، واژگان و جملات و معانی اين ديسکورس قديمي ِ هزار و چارصد ساله را از نو آموخته اند. اما اينکه همين حاکمان اخيراً تصميم گرفته اند روش اقناعي ِ خود را در مورد همقطاران خودی نيز به کارگيرند، ناله‌ی کم رمق خودی‌ها را  درآورده که، «با ما چرا؟ ما که محارب و کافر و سکولار نيستيم! ما که فقط می خواهيم با شما ديالوگ داشته باشيم. درون همين نظام مقدس، نه يک کلمه بيش نه يک کلمه کم، چرا ما را به بازی نمی گيريد؟» برخی از اين خودی‌ها، بنا به گفته‌ی محمدرضا نيکفر،  به اين نتيجه رسيده اند که، «خير، با گوريل‌ها نمی توان شطرنج بازی کرد!» و کج‌فهمی نيز درست از همين تمثيل «بازی شطرنج با گوريل» برمی خيزد.

(پيوند با فيلترشکن >>>)

پاسخ به دشمن خانگی: مهدی مویدزاده

اشکان رضوی

بد خواهان  جبهه ملی ایران که سالیان سال است در جلد میهن پرستی و پیروی از مصدق بزرگ عملاً سد راه آزادیخواهان میهن پرست و جوانان برای مبارزه بودند در نوشته های کذایی خود خنجر های کین خود را این بار عریان تر از همیشه به دست گرفته و بر مهندس کوروش زعیم که جز برای آزادی میهن و دموکراسی و حقوق ملت ایران هیچگاه گامی بر نداشته فرو می آورند حال گویا فراموش نموده اندکه زعیم اگر در پی منافع شخصی بود در چنین سن و سالی همه هست و نیست و خانواده و زندگی خود را فدای آرمانهای میهن پرستانه اش نمی نمود. در این شرایط اینان که میهن پرستی و عشق به جبهه ملی ایران را بهانه کین خواهی و عقده گشایی های شخصی خود نموده اند و حتا درباره عضو سازمانی خویش احساس مسئولیت و انصافی ندارند چگونه می توانند در فردای ایران سخن از مدار با دیگران داشته باشند؟

(پيوند با فيلترشکن >>>)

(آرشيو)

تيغ امريکا در منطقه روز به روز کندتر شده است

علی خامنه ای، رهبر حکومت اسلامی

جم آنلاين: آقاي بشار اسد، رئيس جمهور سوريه، در ديدار با رهبر انقلاب که آقاي احمدي نژاد رئيس جمهور نيز حضور داشت، رأي بالاي مردم ايران به آقاي احمدي نژاد و انتخاب مجدد وي را موجب تقويت بيش از پيش جبهه مقاومت در منطقه دانست و تأکيد کرد: شکست تلاش هاي برخي دولت هاي غربي در قضاياي اخير پس از انتخابات ايران، درس بزرگي براي آنها بود و با رأي مردم به آقاي احمدي نژاد، متوجه شدند، مردم ايران به دنبال خط امام خميني (ره) و مقاومت و ايستادگي هستند. آيت الله خامنه اي نيز شرايط کنوني منطقهء خاورميانه را به نفع جبههء مقاومت و ايستادگي، و به ضرر امريکا و همراهان سياست هاي امريکا دانستند و تأکيد کردند: جبهه ايستادگي بايد با استفاده از اين فرصت بزرگ، روابط و همکاري هاي خود را هرچه بيشتر تقويت کنند. ايشان اتحاد ايران و سوريه را مظهر مقاومت در منطقه دانسته و خاطرنشان کردند: نتيجه اين اتحاد و تأثير آن در قضاياي فلسطين، لبنان، و عراق و همچنين در کل منطقه کاملاً مشخص است. رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به تمرکز دولت هاي استکباري براي شکستن خط مقاومت در منطقه و تضعيف ارتباط جبهه ايستادگي افزودند: اين تلاش ها تاکنون به نتيجه نرسيده و تيغ امريکا در منطقه روز به روز کندتر شده است. حضرت آيت الله خامنه اي با يادآوري مشکلات کنوني امريکا در عراق و محقق نشدن اهداف امريکا خاطرنشان کردند: رژيم صهيونيستي نيز با وجود هياهوهاي تبليغاتي، با مشکلات داخلي زيادي مواجه شده و واقعاً رو به ضعف است. ايشان رويکرد جديد امريکا در منطقه را ناشي از همين وضعيت ضعيف کنوني ارزيابي کردند و افزودند: اين رويکرد به دليل تفاوت جوهري رئيس جمهور کنوني امريکا با رؤساي جمهور قبلي نيست زيرا هر فرد ديگري هم که جاي او بود، نمي توانست سياست ديگري را در منطقه پيش بگيرد. رهبر انقلاب اسلامي زمينه هاي همکاري ميان سوريه و ايران را گسترده خواندند و با تأکيد بر لزوم استفاده بيش از پيش از ظرفيت هاي فراوان، خاطرنشان کردند: مهمترين ويژگي سوريه در ميان کشورهاي عربي، ايستادگي و مقاومت سوريه است و دشمني هاي امريکا و ديگر قدرت هاي مستکبر با سوريه نيز به همين علت است. حضرت آيت الله خامنه اي با گراميداشت ياد و خاطره مرحوم حافظ اسد تأکيد کردند: جايگاه ممتاز سوريه در منطقه نتيجه تلاش ها و مواضع مستقل آن مرحوم است.

برگرفته ای از خاطرات آيت الله منتظری

در موردی ديداری با علی خامنه ای

[پس از پايان اعدام مذهبی ها] يک نامهء ديگری از امام گرفتند برای افراد غير مذهبی که در زندان بودند. در آن زمان حدود پانصد نفر غيرمذهبی و کمونيست در زندان بودند. هدف آنها اين بود که با اين نامه کلک آنها را هم بکنند و به اصطلاح از شرشان راحت بشوند. اتفاقاً اين نامه به دست آقای خامنه ای رسيده بود. آن زمان ايشان رئيس جمهور بود. به دنبال مراجعهء خانواده های ايشان با متصديان صحبت کرده بودند که اين چه کاری است که می خواهيد بکنيد دست نگه داريد. بعد ايشان آمد قم پيش من با عصبانيت گفت: از امام چنين نامه ای گرفته اند و می خواهند اينها را تند تند اعدام کنند. گفتم: چطور شما الان برای کمونيست ها به اين فکر افتاده ايد؟ چرا راجع به نامهء ايشان در رابطه با اعدام منافقين چيزی نگفتيد؟ گفتند: مگر امام برای مذهبی ها هم چيزی نوشته؟ گفتم: شما کجای قضيه هستيد؟ دو روز بعد از نوشته شدن آن نامه به دست من رسيد و اين همه مسائل گذشته است؛ شما که رئيس جمهور اين مملکت هستيد چطور خبر نداريد؟! حالا من نمی دانم ايشان آيا واقعاً خبر نداشت يا پيش من اين صحبت ها را می کرد. >>>>

(آرشيو)

آرشيو روزانهء يک هفتهء گذشته:

شماره 620 ـ  چهار شنبه 28 مرداد 1388 ـ  19 ماه اگوست 2009

شماره 619 ـ  سه شنبه 27 مرداد 1388 ـ  18 ماه اگوست 2009

شماره 618 ـ  دو شنبه 26 مرداد 1388 ـ  17 ماه اگوست 2009

شماره 617 ـ  يک شنبه 25 مرداد 1388 ـ  16 ماه اگوست 2009

شماره 616 ـ  شنبه 24 مرداد 1388 ـ  15 ماه اگوست 2009

شماره 615 ـ  جمعه 23 مرداد 1388 ـ  14 ماه اگوست 2009

آرشيو کلی شماره های گذشته>>>

«پيام مصدق»

يک ويدئوی کوتاه دربارهء مردی که

در 28 مرداد هر سال زنده می شود

================

از نگاه يک زن

يادداشت های هفتگی

شکوه ميرزادگی

سالروز بدست آوردن

حق رأی زنان آمريکا

======

لوسی استون، زنی بر تارک

جنبش زنان آمريکا

(پيوند با فيلترشکن >>>)

================

دولت کودتا و وزارت زنان

عسل اخوان

خانم وزیر را تصور کنید که به شوهرش به خاطر اختیار کردن زن دوم و سوم اعتراض کرده و از او خواسته است هوو ها را طلاق دهد و شوهر هم بنا به حق و وظیفهء شرعی اش او را تنبیه بدنی کرده. حالا خانم وزیر می خواهد به جلسهء هیئت دولت برود تا در مورد مسائل مهم مملکت اظهار نظر کند اما شوهرش «اذن» خروج از منزل را به او نمی دهد و او را وادار به «تمکین خاص» می کند تا هر جور که بخواهد از او «متمتع» شود! به هر حال خانم وزیر خودش را به هزار بدبختی به جلسه سخنرانی هنگام غروب در فلان سمینار می رساند در حالیکه تمام بدنش کبود است.

(پيوند با فيلترشکن >>>)

================

تکان دهنده تر از دروغ

فرشته قاضی

مرتضوی از من می خواهد نزدیک میزش بروم. می ایستم . بلند می شود و در حالیکه نفس اش به صورتم می خورد می گوید: «فحش باد هواست؛ از این گوش شنیدید از اون گوش رد کنید». از رئیس دفترش می خواهد که همسرم را بیرون ببرد و من می مانم در اتاق و دادستان تهران. نزدیکم می شود و کنارم می نشیند. ترس عجیبی دارم و حس می کنم قلبم می خواهد بیرون بپرد. صورتش را نزدیکم می کند و می گوید «مثل اینکه تذکرهای بازجو را جدی نگرفته ای؟» اینقدر نزدیک شده که می ترسم حرفی بزنم یا تکانی بخورم. می گوید: «نه تصادف شوخی است نه تجاوز و...»

(پيوند با فيلترشکن >>>)

(آرشيو)

به جرم دفاع از حقوق بشر

دکتر دادخواه را

در زندان اوين کتک می زنند

نشريهء موج سبز آزادی

يک منبع آگاه به «موج سبز آزادی» خبر داد که دکتر محمدعلی دادخواه، وکیل دادگستری که از تاریخ هفده تیرماه در بازداشت به سر می‌برد، در زندان به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفته است. این منبع آگاه به موج سبز آزادی گفت: آقای دادخواه برای اعتراف علیه کانون مدافعان حقوق بشر مبنی بر اینکه اعضای این کانون خائن هستند، به شدت زیر فشار بوده است. (بقيه)

================

کودتا در معنایی جدید

گفتگو با ماشاالله آجودانی

اگر یک دولتی واقعاً از طریق ملت خودش رأی آورده است، آن دولت مقتدر است برای این که مبتنی بر حق حاکمیت ملی است. ولی وقتی چنین چیزی نیست، طبیعی است که نمایش قدرت و اقتدار آن هم با نیروی نظامی شروع می‌شود. دولت نیروی نظامی را وارد میدانها و خیابانها می‌کند و علیه مردم به‌کار می‌گیرد. خب این تعبیر می‌تواند در مفهوم کودتا شناخته بشود. برای این که دولت با قدرت نظامی مانع این می‌شود که قدرت سیاسی به بخشی از حاکمیت ایران برسد، به بخشی از نیروهایی که با رأی مردم می‌خواهند قدرت را دست بگیرند، برسد. خب وقتی مانع چنین چیزی می‌شود، می‌توان از آن به‌عنوان کودتا حرف زد.

(پيوند با فيلترشکن >>>)

================

برنامهء ايجاد نشاط در جامعه

مهدی کلهر،

مشاور رسانه ای احمدی نژاد

مهدی كلهر در بخشی از گفت‌وگوی خود با ايسنا با تاكيد بر اينكه جامعه‌ي ما در حال حاضر جامعه بانشاطي نيست و تفريح آن‌چناني در آن وجود ندارد، گفت: «در زمان گذشته يادمان هست كه مثلا امامزاده‌اي بود و دور امامزاده باغي بود و مردم به اين امامزاده مي‌رفتند و در عين حال كه زيارت مي‌كردند در اين باغ نيز تفريح مي‌كردند و در واقع مكاني بود براي تفريح هم جوانان و پيران و اين تفريح همراه با يك فضاي معنوي بود، ولي متاسفانه اكنون اين فرهنگ از جامعه‌ ما رخت بربسته و ما اكنون با پارك‌هايي مواجه هستيم كه هويت فرهنگي و معنوي ندارند.

(بقيه)

================

© 2009 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630