دربارهء سکولاريسم | دربارۀ ما | تماس | آرشيو صفحه اول | جستجو | فيلترشکن | کوتاه و گويا | عکس و مکث | ويدئوها | کتابخانه | زنان | گروه ها | اسنادرفتگان

سال دوم ـ  شماره 624  ـ  يک شنبه 1 شهريور 1388 ـ  23 اگوست  2009             فهرست الفبائی نام نويسندگان           فهرست کليهء مقالات         English Section

================

نهاد روحانیت تا بن دندان

به حکومت وابسته است

گفتگو با مهدی خلجی

سخنان آیت‌‌الله صانعی، بیانیه آیت‌الله بیات زنجانی، دیدار عبدالله نوری با نماینده آیت‌الله سیستانی همه و همه نشانگر تلاش برای به صحنه‌آوردن مراجع دینی است. اما مهدی خلجی، پژوهشگر دینی، این تلاش را بیهوده می‌داند. او معتقد است نهاد روحانیت تا بن دندان به حکومت جمهوری اسلامی وابسته است. او می‌گوید حتی مرجع بزرگی چون آیت‌الله سیستانی که در ظاهر وابستگی‌ای به آیت‌الله خامنه‌ای ندارد، برای اظهار نظر در مورد ایران همواره جانب خامنه‌ای را نگه می‌دارد. بنابراین، به عقیده‌ی او، انتظار مخالفت با جمهوری اسلامی از این نهاد، انتظار بیهوده‌ای است. او می‌گوید تا زمانی که کل نهاد روحانیت و نه تنها چند مرجع خارج از این نهاد و در انزوا قرار گرفته، اقدامی علیه حکومت ایران انجام ندهند، مشروعیت دینی این نظام خدشه‌دار نخواهد شد.

(پيوند با فيلترشکن >>>)

================

مبارزه سیاسی در قالب

«کمپین جنایت علیه بشریت»؟

حسين باقرزاده

بيانيهء کمپین با خلط مفاهیم حقوق بشری با یک مبارزه سیاسی و پیوند آن با «جنبش سبز» به یک تناقض عملی نیز گرفتار شده است. اگر بیانیه موارد نقض حقوق بشر از سوی «رژیم جمهوری اسلامی ایران» را بر می‌شمارد و در فراز نخست به نمونه‌هایی از آن‌ها در سه دهه گذشته اشاره می‌کند و در فراز بعدی «کارنامه ی زمامداران سیاسی ایران را مصداق روشن جنایت علیه بشریت» می‌شمارد عملا همه این زمامداران را در سی سال گذشته مقصر می‌شناسد و خواهان تعقیب و مجازات آن‌ها شده است.

(پيوند با فيلترشکن >>>)

================

امان از اين ارسالی ها

امير سپهر

آيا هيچ با خود انديشيده ايد که چنانچه سيد علی خامنه ای می پذيرفت که موسوی برنده ی آن انتخابات مسخره است، اين اصلاح طلب ها که اکنون در زندان هستند، حال در چه حال و هوايی بودند؟ پاسخ روشن است. شک نکنيد که تمامی ايشان در حال چانه زنی و تقسيم مشاغل و پست در دولت موسوی. از فاشيسم و دزدی و غارت و تجاوز گماشتگان ولی فقيه به نواميس مردم هم نه تنها هيچ سخن نمی گفتند، بلکه همگی هم به پابوس خامنه ای جلاد می شتافتند. در اين هم ترديد نکنيد که در چهار سال پيش رو، آب هم از آب تکان نمی خورد.

(پيوند با فيلترشکن >>>)

================

پیام  به « سبز ِ امید »

م.سحر

پیام راستی از من رسان به «سبز ِاُمید»

که دشمن ِ وطن توست این نظام  ِ پلید

قسم به خون ِ ندا روز ِ خوش نخواهی دید

درین حقیقت ِ خونین اگر کنی تردید>>>

(پيوند با فيلترشکن >>>)

حرف های زارع زاده را تأييد می کنم

یکی از کارمندان صدای آمريکا

(امضاء محفوظ)

سردبير محترم نیوسکولاريسم. من یکی از کارمندان صدای آمريکا هستم. و حرف های آقای زارع زاده را کاملا تاييد می کنم. و چون می خواهم در صدای آمريکا بمانم و مثل خیلی ها به هر شکلی شده با علی سجادی مبارزه کنم نمی خواهم نامم را بنويسم.

(بقيه)

(آرشيو)

دزدان درستکار

ایران لیبرال

یکی از تکراری ترین استدلال هایی که برای توجیه و تشویق رأی دادن در جمهوری اسلامی عرضه می­شود این است که هرچند اساس انتخابات آزاد نیست و مشمول نظارت استصوابی است، در نهایت، یعنی در مرحله ای که نامزدهای مجاز با یکدیگر رقابت می­کنند، رأی مردم تعیین کننده است و باید از این فرصت برای اظهار نظر و تأثیر نهادن بر سرنوشت مملکت استفاده نمود...

(بقيه در آرشيو)

================

همگان را به رعایت دستورات و رهنمودهای رهبر دعوت می کنم

هاشمی رفسنجانی

صدای آمريکا: اکبر هاشمی رفسنجانی روز شنبه 31 مرداد در جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام ابراز امیدواری کرد که «در پرتو معنویت ماه رمضان، برای حفظ، تقویت و انسجام وحدت و وفاق جامعه بهره برداری کامل انجام شود». آقای هاشمی در نخستین حمایت آشکار از آیت الله خامنه ای از زمان انتخابات ریاست جمهوری، اتحاد و همدلی میان مسئولان و مردم را لازمه عبور کشور از بحران داخلی و مقابله با «مشکلات و اوضاع خارجی» دانست و بر در پیش گرفتن اقدام «باتدبیر، اصولی و صحیح» تأکید کرد. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس مجلس خبرگان، سپس همگان را به رعایت «دستورات و رهنمودهای» رهبر جمهوری اسلامی دعوت کرد و خواستار«ایجاد شرایط مناسب برای عمل و پایبندی فراجناحی به قانون اساسی، برخورد با قانون شکنان، جایگزین کردن فضای عقلایی به جای فضای هیجانی و احساسی، ایجاد فضای آزاد نقادی و پاسخگویی مناسب و قانونی به نقدهای منصفانه» شد. اکبر هاشمی رفسنجانی گفت: «هرکس در هر مقامی باید خود را ملزم به رعایت دستورات رهبری بداند و صاحبان تریبون و صاحب نفوذان و رسانه ها از دامن زدن به تفرقه و تیترسازی های جنجالی خودداری کنند و در جهت ایجاد وحدت و وفاق جامعه راه باز کنند».

جامعهء غيرقابل پيش‌بيني

عباس عبدي

اگر از ما بپرسند که مهم‌ترين ويژگي جامعه ايران چيست، چه پاسخي مي‌دهيم؟ هر کس بر حسب ديدگاهي که دارد، پاسخي خواهد داد. يکي آن را جامعه کلنگي معرفي مي‌کند، ديگري دين‌خو مي‌نامد، برخي آن را در حال گذار مي‌دانند و... هر يک از اين تعاريف از منظر خود قابل استفاده و فهم است اما به نظر من يک ويژگي بسيار مهم جامعه ما که منفي هم هست، غيرقابل پيش‌بيني بودن آن است. قصد ندارم که به گذشته برگردم و شواهد متعددي در اثبات اين ويژگي ارائه کنم، چرا که اتفاقاترخ داده پس از 22 خرداد امسال بهترين مورد و مصداق در تاييد اين ويژگي است.

(پيوند با فيلترشکن >>>)

از هیچ جای هیچ رهبری نمی‌روید
نانام

در فرهنگی که سده‌ها با خشونت، تبعیض، دروغ و سانسور دست به گریبان بوده است، شخصیت و رفتار فردی سیاستمدار و سیاسی‌کار باید از مهمترین گزینه‌های ما برای سنجش صلاحیت یا عدم‌ صلاحیت سیاسی او باشد. مفاهیمی مانند همت بلند، خیشتن‌ داری، رواداری، گذشت و صداقت را باید وارد فرهنگ سیاسی کرد و سخت به آن‌ها چسبید. آنچه خمینی را جلاد کرد فقط تفکر او نبود، شخصیت او بود: مردی خودمحور، کوته‌اندیش، ناسخی و ناروادار. این شخصیت او بود که تفکرش را ساخت، نه برعکس. آنچه ماندلا را مهم می‌کند فقط تفکر او نیست، شخصیت اوست: مردی باگذشت، باز، سخی و روادار. این شخصیت اوست که تفکر او را ساخته است. بعد از تحمل چهل سال زندان و شکنجه، در بدو آزادی، زندانبانان و شکنجه‌گران خود را می‌بخشد، آنچه بر سرش آمده را سرنوشت خود می‌نامد و از سفید وسیاه می‌خاهد که به هم دست برادری و خاهری بدهند. این یعنی رهبر!

(پيوند با فيلترشکن >>>)

دموکراسی خواهی اصلاح طلبانه

به بهانهء سخنان و نوشته های اصلاح طلب ها

عباس شکری

اگر با دادگاه های فرمایشی و تواب سازی آقای "لاجوردی" همان طور که امروز با آنها مقابله می کنیم، برخورد می شد، شاید امروز این چنین هار و بی واهمه به جان زندانیان نمی افتادند و از آنها روح و جانشان را نمی گرفتند که علیه خود کیفرخواست بخوانند. این همان کاری است که با حضور و فعالیت خیلی از اصلاح طلب های امروز در زندان ها و دادگاه های سال های شصت و هفتاد هم رخ داده است؛ آیت الله شریعتمداری، صادق قطب زاده، سعیدی سیرجانی، هواداران سازمان های سیاسی و سپس سران آنها را می گویم. رنج نامهء کیانوری رهبر حزب توده و این که در سال های زندان چه بر او خانواده اش رفته و نامهء سعیدی سیرجانی به رهبری و روزهای سیاهی که در زندان پشت سر گذاشته، ننگ همهء آنهایی است که آن روزها بازجو اگر نبودند، سکوت کردند و مردم را از حقایق باخبر نکردند.

(پيوند با فيلترشکن >>>)

من رأی نداده ام که پس بگيرم؛ پدرم و جوانی ام را پس بدهيد

ايمان شيرعلی

فرزند يک اعدامی سال 61

(ويدئو ـ 10 دقيقه)

(پيوند با فيلترشکن >>>)

تفاوت جنبش بدون خونریزی فرانسوی با مبارزه مسالمت آمیز ایرانی

مهستی شاهرخی

وقتی در اخبار و وقایع پرونده مه 68 می خوانیم: «در سنگرها کسی کشته نشد» و بعد آن را با وقایع ایران مقایسه می کنیم که ایرانیان در تظاهرات، و برای رسیدن به خواسته های انسانی خود، مبارزه ای مسالمت آمیز را با حکومت پیش گرفته اند و از آن سو دولت را می بینیم که با وقاحت تمام و آشکار و گاه به صورت پنهان و تحت لوای لباس شخصی ها، در خیابان مردم غیرمسلح و صلح جو را به گلوله می بندد و یا در بازداشتگاه های مخوف خود، با شنیع ترین و شدیدترین شیوه ها مورد شکنجه جسمی و روحی می دهد و تا مرز نابودی و گاه نیستی مطلق می کشاند و حتی پس از مرگ ایشان نیز خانواده هایشان را تحت فشار قرار می دهد، از خود می پرسیم «مشکل اصلی چیست؟» گمان می کنم بیش از هر وقت ما به فرهنگ سازی و فرهنگ انسان "با همه ی شکوهش" نیازمندیم. در این سی ساله، فرهنگ ساخته شده در دوران فاشیسم دینی، بسیاری از افراد را آنقدر فاسد و لمپن کرده است که انگار من حق ندارم توی وبلاگم و در فرانسه کلامی بر خلاف میل حضرات لمپن و لجن نگاران زمانه بنویسم. یک بار پس از مرگ اولین نفر در وبلاگم جمله ای نوشتم حراست غیررسمی نظام در خارج از کشور در هیئت زهرا خانوم ها و چاقوکش های پست مدرن رژیم در این طرف دنیا، صدایشان در آمد که "یک نفر شاخ گاو است! و جان یک نفر چه ارزشی دارد؟" در چنین فضایی وقتی می بینیم لمپن ها و شکنجه گران زمانه همه جا هستند تا با باتوم شوک آور خود به دیگرانی که مطابق میلشان نمی نویسند حمله کنند، به خصوص در یک چنین فضایی، فرهنگ سازی امری بسیار ضروری است. سی سال نکبت نگاری و معناگذاری و دروغ گویی ذهن بسیاری را فاسد و تنبل و لمپن کرده است. در چنین فضای مهیبی است که لجن نگاران زمانه می توانند تاخت و تاز کنند و از راه مزدوری ارتزاق کنند و مدام از این و آن نسق بکشند تا "امت همیشه یکپارچه و یک صدای فاشیستی" خود را ایجاد کنند. در نتیجه فرهنگ آیندگان را باید در فضای آزادی و با افکار نو و آموزش نو ساخت و روزی این زالوها و زباله ها را فرستاد در چاه فاضلاب!

(آرشيو)

نوشتهء: آندرو مانگو

بخش دوم مقدمه ـ  روند متلاشی شدن امپراتوری و ظهور ترکيهء مدرن

مطلب اختصاصی سکولاريسم نو

در همان زمان که مخالفين سياسی سرکوب می شدند، مصطفی کمال دست به کار ايجاد نهادهای دموکراسی شد. در نتيجه، مردم ترکيه، همچنان که منتظر رسيدن زمان مناسب برای برقراری دموکراسی بودند، از وجود يک دولت ملی برخوردار شدند که منابع ملی کشور را به سود مردم اداره می کرد. سياست های آتاتورک برای ترکيه صلح به همراه آورد و شالودهء ترقی اين کشور را فراهم ساخت و، با وجود برخی گرفتاری های اوليه، اصلاحات او با مقاومت چندانی روبرو نشد. اگرچه می توان گفت که شايد اگر قرار بود اين اصلاحات از طريق انجام رفراندوم صورت گيرند بختی برای تصويب آن ها وجود نداشت.

(پيوند به فهرست کتاب)     (پيوند با فيلترشکن >>>)

آرشيو روزانهء يک هفتهء گذشته:

شماره 623 ـ  شنبه 31 مرداد 1388 ـ  22 ماه اگوست 2009

شماره 622 ـ  جمعه 30 مرداد 1388 ـ  21 ماه اگوست 2009

شماره 621 ـ  پنج شنبه 29 مرداد 1388 ـ  20 ماه اگوست 2009

شماره 620 ـ  چهار شنبه 28 مرداد 1388 ـ  19 ماه اگوست 2009

شماره 619 ـ  سه شنبه 27 مرداد 1388 ـ  18 ماه اگوست 2009

شماره 618 ـ  دو شنبه 26 مرداد 1388 ـ  17 ماه اگوست 2009

آرشيو کلی شماره های گذشته>>>

پيوند به نسخهء اينترنتی>>>>

==================

کتاب «ترک های امروز»

=============

=============

از نگاه يک زن

يادداشت های سه شنبه های

شکوه ميرزادگی

=============

گفتگوهای اختصاصی ما

=============

اسامی زندانيان سياسی ايران

=============

مجموعه ای از مقالات دربارهء

قتل علم زندانيان سياسی

=============

پويشگران

=============

نيلگون

=============

الفبا

=============

ايرانسکوپ

=============

پيک خبری ايرانيان

=============

سکولاريسم برای ايران

=============

کميتهء نجات پاسارگاد

=============

بنياد ميراث پاسارگاد

=============

اصغر آقا

=============

ايران ب.ب.ب.

=============

خواندنیها

=============

انقلاب مشروطيت ايران

=============

اعلاميه ها و ميثاق های

 بين المللی

=============

ريشه کنی تبعيض

=============

ايرانويچ

=============

اتحاد جمهوریخواهان ايران

============

تارنمای جمهوريخواهان

دموکراتيک و لائيک

===========

حزب مشروطهء ايران

===========

جبههء ملی ـ شاخه آمريکا

==========

آژانس خبری کورش

==========

نويسندگان

===========

ايرانيان دات کام

===========

ايران امروز

===========
جمهوری خواهان دمکرات

و لائیک-هانوور (تبجا)

===========

جنبش آذربايجان

برای يکپارچگی ايران

=============

خبرنامهء گويا

=============

تغيير برای برابری

=============

اخبار روز

===========

روشنگری

===========

مردانی نيوز

===========

لج ور

===========

مقالات سياسی

===========

 سامان نو

===========

آينده نگری

===========

پشتيبانان

===========

بلاگ نيوز

===========

شبکه سراسر

همکاری زنان ايرانی

===========

شبکه همبستگی

 با مبارزات زنان ايران

===========

جهان من (حاوی پيوندها)

===========

نژادپرستی و تبعيض

(حاوی پيوندها)

===========

گفتگو

===========

مجموعهء فعالان حقوق بشر

در ايران

=============

اتحادیه برای دموکراسی

=============

تريبون ايران

===========

پيام دانشجو

وبلاگ مهندس طبرزدی

===========

ويژه نامهء اسلامی

سکولاريسم

===========

هزل (حميدرضا رحيمی)

===========

مجموعه آثار

 اسماعيل نوری علا

===========

مخالفان خود را بشناسيم

آيت الله خامنه ای

دولت نهم روند بسيار خطرناک غربزدگی و گرايش های سکولاريستی را که متأسفانه در حال نفوذ در بدنه مديريتی کشور بود، سد کرده است.

======

آيت‌الله علم‌الهدي

سکولارها در ایران جایگاهی ندارند! حضور پر شور ملت ایران در بيست و دوم بهمن عامل شکست کامل سکولارها در کشور است.

======

آيت الله صافى گلپايگانى

اسلام با فرهنگ لائيك و بى دينى مخالف است. دشمنان با استفاده از ترويج فرهنگ لائيك درصدند تا زنان را از خط عفاف و حجاب و كرامت منحرف كرده و سنت هاى اصيل اسلامى را از بين ببرند.

======

آيت‌الله مکارم شيرازی

نقش تلويزيون در ايجاد تحولات سياسي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي بسيار مهم است. هر چند که در ساليان اخير برنامه‌هاي ديني و مذهبي در تلويزيون گسترش يافته ولي کساني در آنجا لانه کرده‌اند تلويزيون را به سوي سکولاريسم سوق مي دهند».

======

سيد محمد خاتمی:

راندن همهء منتقدان با

 چوب سکولاريسم، خود

 مروج اين انديشه است!

  ======

محمود احمدی نژاد:

  نظام آموزشی ايران

150 سال تحت نفوذ سکولاريسم

 بوده است!

======

© 2009 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630