بازگشت به خانه  |   فهرست موضوعی مقالات و نام نويسندگان   |   آدرس اين صفحه با فيلترشکن:

    https://newsecul.ipower.com/2009/08/27.Thursday/082709-Shahbaz-Nakhai-Islamic-Madhouse.htm

نوشته های هفتگی

شهباز نخعی

5 شهريور 1388 ـ   27 اگوست 2009

آرشيو

 

جامعهء پریشان و حاکمان روان پریش!

شهباز نخعی

snak1@live.ca

 

عدم سلامت روانی در بالاترین رده های حکومت در میهن بلادیدهء ما حکایتی تازه نیست.  به قول سعدی: "داستانی ست که بر هر سربازاری هست"!

درآخرین روایت از این داستان، بنا برنوشتهء 27 مرداد روزنامهء جمهوری اسلامی: "بیش از 120 پزشک و استاد دانشگاه در مورد رویدادهای پس از انتخابات دهمین دورهء ریاست جمهوری بیانیه ای منتشرکردند. دراین بیانیه، ضمن اعتراض به رفتارهای ناشایست و خشن با معترضین به نتیجهء انتخابات، بر شناسایی و محاکمهء عاملان و آمران فجایع حوادث اخیر تأکید شده و در پایان بیانیه افزوده اند که لازم به تأکیداست که از این پس در بررسی صلاحیت افرادی که عهده دار مسؤلیت های کلیدی کشور خواهند شد، لازم است سلامت روانی آنها توسط یک کمیتهء آگاه و مورد تأییدجامعهء پزشکی مدّ نظر قرار گیرد".

متن بیانیه به قدرکافی معقول و منطقی و روشن است. تنها اشکالش ابهام در تعیین مصداق های "افراد عهده دار مسؤلیت های کلیدی" است. کوشش این نوشتار رفع این ابهام ودادن نشانی سرراست مصداق هاست.

پیش از این کار، در تأیید مفاد بیانیهء 120 پزشک و استاد دانشگاه، به نقل قولی از تارنمای "رستاخیز ایران" می پردازم: "یک رانندهء اتوبوس که فقط 40 مسافر دارد، هر سال باید از نظر جسمی و روحی معاینه شود تا جان مسافران به خطر نیفتد. چرا قانونی وجود ندارد که پیرمردی که سرنوشت هفتاد میلیون انسان در دست اوست، از نظر روحی و مغزی مورد معاینه قرار گیرد؟ ...فرض کنیم رهبر دچار جنون شد و دستور قتل عام داد، چه کسی باید جلوی او را بگیرد؟"!

این نقل قول تا حدودی به رفع ابهام "بیانیه" کمک کرد زیرا تقریباً همهء می دانند که منظور از "پیرمردی که سرنوشت هفتاد میلیون انسان در دست اوست" کیست. مسئلهء سلامت روانی سیّدعلی خامنه ای، پیش از بیانیه 120 پزشک و استاد دانشگاه نیز درجامعه مطرح شده بود.  از جمله چند ماه پیش، قاسم شعله سعدی، نمایندهء پیشین مجلس شورای اسلامی و نامزد ردّ صلاحیت شدهء دهمین دورهء ریاست جمهوری توسط شورای نگهبان، در نامهء سرگشاده ای خطاب به سیّد علی خامنه ای، از او پرسیده بود: "آیا این همه توهین به بخش عظیمی ازمردم ایران و بسیاری از دلسوزان دگراندیش که جرمشان فقط این است که سیاست های شما را در خصوص امریکا منطبق با منافع ملّی ایران ارزیابی نمی کنند، ناشی از توهّم توطئه نیست؟"!

 

تردید در سلامت روانی سیّدعلی خامنه ای منحصر به نامزد ردّ صلاحیت شدهء ریاست جمهوری نیست. آش آنقدر شور شده که خان ها – یعنی هم لباس های سیّد علی خامنه ای – نیز فهمیده اند.  هفتهء گذشته جمعی از علمای قم، مشهد و اصفهان طی نامه ای از مجلس خبرگان خواستند که برای ارزیابی صلاحیت رهبر تشکیل جلسه دهد. در این نامه به صراحت از عدم سلامت روانی سیّدعلی خامنه ای سخن گفته شده: «رهبر جمهوری اسلامی به خاطر بیماری "دیگرهراسی" که فراتر از بیماری "بیگانه هراسی" است، هرکسی را که تابع او نباشد دشمن می پندارد»!

پس از سیّدعلی خامنه ای، مهم ترین مقام کلیدی رییس جمهوری محبوب او – به مصداق دیوانه چو دیوانه ببیند خوشش آید -، محمود احمدی نژاد است.  هشدارها در مورد عدم سلامت روانی احمدی نژاد نیز فراوانند.  چندماه پیش، دکترمسعود نقره کار در مقاله ای نوشت: "بیماری اسکیزوافکتیو و نارسیسیسم آقای احمدی نژاد روبه وخامت دارد... علل وخامت حال آقای رییس جمهور عدم مصرف دارو و بی توجهی به دیگر تدابیر درمانی و نیزتثبیت و افزایش قدرت سیاسی و مذهبی ایشان است... پیش تر نه فقط من، برخی از روانپزشکان داخل کشور نیز ضمن تشخیص روان پریشی و روان نژندی آقای رییس جمهور، نگرانی خود را از روند رو به وخامت حال ایشان اعلام کرده بودیم"!

هفته گذشته نیز تارنمای "موج آزادی" نوشت: «یک چهرهء دانشگاهی اصولگرا ضمن ردّ پیشنهاد احمدی نژاد برای حضور در کابینهء دهم، رییس دولت کودتا را یک بیمار توصیف کرد و به او پیغام داد که برای درمان خود به دکتر مراجعه کند»!

چند روز پیش هم خانم فاطمه حقیقت جو، نمایندهء پیشین مجلس شورای اسلامی، پس از آن که احمدی نژاد دکتر لنکرانی، وزیر بهداشت و درمان دولت نهم خود را "هلو" توصیف کرد و گفت آدم می خواهد او را بخورد!، گفت: "من به عنوان یک روانشناس معتقدم که آقای احمدی نژاد از مشخصات یک بیمار روانی برخوردار است... معلوم است که خود ایشان هم به لحاظ جنسی دچار مشکلاتی است که از واژهء هلو که مفهوم جنسی دارد استفاده می کند. این نشان می دهد که وی بیمار است"!

امّا، آیا "مقامات کلیدی" مبتلابه بیماری روانی فقط سیّدعلی خامنه ای و محمود احمدی نژاد هستند؟ شوربختانه پاسخ منفی است. با آن که بیماری روانی واگیردار نیست، امّا این گونه بیماران به یکدیگر گرایش دارند.  یک پلّه از سلسله مراتب "مقامات کلیدی" که پایین بیاییم به رییس شورای نگهبان، فرمانده سپاه پاسداران، وزیر اطلاعات پیشین که اینک دادستان کل کشور شده، فرمانده بسیج و جانشین فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ می رسیم که آنان نیز نشانه های آشکار روان پریشی را در رفتار و گفتارخود حمل می کنند:

- آیت الله جنّتی، رییس شورای نگهبان و امام جمعه موقّت تهران، همین هفته گذشته گفت که: "اطاعت از احمدی نژاد مانند اطاعت از خدا واجب است"!

- فرمانده کل سپاه پاسداران، سردار سرلشکر پاسدار عزیزالله جعفری ظاهراً در زمان جنگ دچار موج خمپاره شده و در بین کارکنان سپاه پاسداران به "عزیز دیوونه" معروف است!

- حجّت الاسلام غلامحسین محسنی اژه ای، وزیر پیشین اطلاعات و امنیت که چند روز است به سمت دادستان کل کشور منصوب شده، چند سال پیش، هنگام یک دیدار اداری با عیسی سحرخیز، روزنامه نگار اصلاح طلب و زندانی کنونی، که در آن زمان مدیرکل وزارت ارشاد دولت سیّدمحمّد خاتمی بود، ناگهان بروی او پرید و چنان شانه اش را گاز گرفت که جای دندان هایش باقی ماند و زخم شد و پزشکی قانونی برای عیسی سحرخیز چند روز طول درمان نوشت!

- همین چند روز پیش، حسين طائب، فرمانده بسیج و متهم به تجاوز و قتل ترانه موسوی، در واکنش به افشاگری کروبی در مورد تجاوز به دختران و پسران زندانی گفت که کروبی باید برای اثبات تجاوز چهار شاهد داشته باشد و در غیراین صورت 80 ضربه شلّاق بخورد!

- سردار پاسدار احمدرضا رادان، جانشین فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ نیز یکی دیگراز روان پریشان مجموعهء "مقامات کلیدی" است. یک روانشناس که جزء زندانیان بازداشتگاه کهریزک بوده، نقل می کند که در کهریزک از اوشنیده است: "بازداشتگاه هایی مثل داخائو، ماتازن، آشویتس، ابوغریب و گوآنتانامو را از یاد ببرید. اوّل این جاست و گورگاه و قبر شما همین جاست"!

 

در برابر پدیدهء "مقامات کلیدی روان پریش» دو رویکرد می توان داشت:

- رویکرد نخست: سلب مسئولیت از خود و نسبت دادن پدیده به قضا و قدر، بخت و اقبال و توطئه های انگلیس، امریکا، اسراییل و... چنین رویکردی خواه و ناخواه خود ما را نیز – به نوعی دیگر – در زمرهء همان مقامات نیازمند درمان قرارمی دهد!

- رویکرد دیگر پذیرش مسئولیت است. این که "نیک نظر کنیم و پر خویش در آن" ببینیم و صادقانه از خود بپرسیم چه کرده ایم که حاصل و برآیند آن چنین جامعهء پریشان و حاکمان روان پریش شده است؟!

https://newsecul.ipower.com/

بازگشت به خانه

 

محل اظهار نظر شما:

شما با اين آدرس ها می توانيد با ما تماس گرفته

و اظهار نظرها و مطالب خود را ارسال داريد:

admin@newsecularism.com

newsecularism@gmail.com

 

 

New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fxa: 509-352-9630