دربارهء سکولاريسم | دربارۀ ما | تماس | آرشيو صفحه اول | جستجو | فيلترشکن | کوتاه و گويا | عکس و مکث | ويدئوها | کتابخانه | زنان | گروه ها | اسنادرفتگان

سال دوم ـ  شماره 628  ـ  پنج شنبه 5 شهريور 1388 ـ  27 اگوست  2009             فهرست الفبائی نام نويسندگان           فهرست کليهء مقالات         English Section

چون نيک نظر کرد...

(آرشيو)

================

انتخاب وزير زن،

چرا حالا؟ و نه در دولت هفتم و هشتم؟

ناهيد توسلی

اين که دولت دهم با اين شتاب نسبت به انتخاب سه وزير زن اقدام نموده است نشان ‌دهندۀ اصلاح قوانين به نفع زنان – چه در قانون اساسی کشور ايران و چه در قوانين فقهی فقهای شيعه – نيست. متاسفانه، اين اقدام، گرچه به دليل کوشش زنان در کسب حقوق حقه‌شان صورت گرفته و تحميل حاکميت شده است؛ اما به نوعی مصادرۀ فعاليت‌های جنبش زنان به سود استفاده از حضور زنانی است که خود در چارچوب «حاکميت مرد/پدرمحور» و در زيرمجموعۀ قوانين آن به فعاليت‌های اجتماعی، سياسی، فرهنگی، ادبی، هنری و.... باورمند و فعال‌اند. بنابراين خواست جنبش زنان، با اين ترفند نه تنها برآورده نشده است بلکه به گونه‌ای آگاهانه از سوی حاکميت لوث شده است.

(پيوند با فيلترشکن >>>)

================

احمدی نژاد به ابتذال جلسات

کابینه اعتراف کرد

گفتگو با محبوبه عباسقلی زاده

ضمن اينكه چنين تصمياتي صرفاً جنبه نمايشي براي انحراف افكار عمومي دارد، نوعي توهين به ارادهء زنان و دختران مبارز است. شما در تصاوير و ويديوهاي مردمي مي توانيد مشاهده كنيد كه تا چه حد زنان و دخرتان در مبارزات خياباني مرزهايي كه در نقش هاي حنسيتي وجود داشته را شكسته اند. آخر زناني كه كارنامه فعاليتشان بر عليه زنان بوده و حاضر شده اند در شرايط فعلي خود را دستاويز و آلت واكنش هاي حساب نشده احمدی نژاد در برابر اراده ملت و زنان و دختران اين مرزو بوم بكنند چه تاييدي بر مترقي شدن يك شبه احمدی نژاد است؟ آن هم وقتي ديد احمدی نژاد در مورد مقام زن اين است كه در معرفي كابينه خود مقام زنان كابينه را در حد كنترل جوك هاي سكسي مردان همان كابينه تنزل مي دهد.

(پيوند با فيلترشکن >>>)

================

سکولاریسم و جنبش زنان

در ایران

مهرانگیز کار

سخنرانی در بروکسل

سپتامبر 2008

علاقمندم با احترام به تمام دستجات فعال در جنبش زنان ایران، دینی و سکولار، این عقیده خود را بیان کنم که تغییر ناگهانی از حکومت دینی به یک حکومت سکولار به احتمال زیاد به برابری و دموکراسی در ایران یاری نمی رساند. سکولاریسم در صورتی می تواند منشاء و مبنای حکومتی معتدل و متعادل بشود که نهادهای مدنی توانسته باشند پیش زمینه این دگرگونی را فراهم کنند. اینکه با رویدادی خشونت آمیز از جنس انقلاب یا کودتا یا حمله خارجی، حکومت سکولار بشود به آن مقصود که بیش از یک قرن است آن را دنبال می کنیم نمی رسیم. اما نیاز به حمایت خارجی برای امنیت فعالان درون کشور و حفظ آنان در صحنه فعالیتهای اجتماعی مهمترین خواسته ای است که در محافل جهانی مطرح می کنیم. تأکید داریم بر این که لازم است وضعیت حقوق بشر در ایران و نظارت بر آن توسط جامعه جهانی و سازمان ملل متحد عمده بشود. این مهمترین خواسته ما از دولت های دیگر است.

================

هيچ فكر نمي‌‌كردم

در نظام اسلامی

فرزند انقلابي‏ ام را زندانی کنند

فتح‏ الله توحیدلو

او آنچه در سر داشت كه همان عظمت اسلام و جمهوري اسلامي بود، طرح داد، نظر داد وحاصل اين همه تلاش آن جوانان سرخوده از نظام بودند كه شركت كردند، همه آمدند، آنان كه قهر كرده بودند آمدند، آنهايي كه دل سرد شده بودند آمدند، و نواري سبز در سراسر ميهن اسلامي بپا شد، يك پارچه همه سبز شدند. روز بيست و دوم خرداد چهل ميليون ايراني به طرف صندوق‌هاي راي آمدند. مي‌بايست شيريني و حلاوت زحمات شبانه روزي دو ماه كه شب و روز تلاش كرده بودند مي ديدند، در ساعت سه بامداد روز بيست و چهارم خرداد، يعني فرداي راي گيري، به پاس همه زحماتش به انقلاب، به علت اينكه انقلابش را دوست دارد و به پيشرفت جمهوري اسلامي مي انديشد و بفكر سربلندي جوانان آن است، شبانه او را از خانه‌اش بدون هيچ حكم جلبي به زندان بردند.

(پيوند با فيلترشکن >>>)

نمي توانيم براي محافظت از هر زن

يک پليس بگذاريم

استاندار خوزستان

ايسنا ـ استاندار خوزستان با بيان اينکه علت اصلي وقوع قتل و مشکلات امنيتي براي زنان، رعايت نکردن مسائل ايمني از سوي خود زنان است، گفت؛ ما نمي توانيم براي محافظت از هر زن يک پليس قرار دهيم، بلکه نکات ايمني بايد از سوي شهروندان رعايت شود. «سيدجعفر حجازي» در گفت وگو با ايسنا اظهار داشت؛ اعتقاد ندارم امنيت زنان خوزستاني در خطر است بلکه معتقدم رعايت نکردن نکات امنيتي از سوي زنان موجب بروز مشکلات مي شود. وي افزود؛ قتل هاي زنجيره يي آبادان و ماهشهر از سوي افرادي اتفاق افتاده است که از نظر رواني دچار مشکل هستند و نيروي انتظامي قادر به تشخيص مشکلات رواني همه افراد نيست. حجازي خاطرنشان کرد؛ قتل هاي زنجيره اي آبادان - که متهم آن اخيراً محاکمه شد - در منطقه حاشيه اي رخ داده که قربانيان آن منطقه در انتخاب مسير عبور و مرور، امنيت را رعايت نکرده اند. آن منطقه متروکه و مخروبه است.

(بقيه در آرشيو)

================

(آرشيو)

جامعهء پریشان و حاکمان روان پریش! 

شهباز نخعی

تردید در سلامت روانی سیّدعلی خامنه ای منحصر به نامزد ردّ صلاحیت شدهء ریاست جمهوری نیست. آش آنقدر شور شده که خان ها – یعنی هم لباس های سیّد علی خامنه ای – نیز فهمیده اند.  هفتهء گذشته جمعی از علمای قم، مشهد و اصفهان طی نامه ای از مجلس خبرگان خواستند که برای ارزیابی صلاحیت رهبر تشکیل جلسه دهد. در این نامه به صراحت از عدم سلامت روانی سیّدعلی خامنه ای سخن گفته شده: «رهبر جمهوری اسلامی به خاطر بیماری "دیگرهراسی" که فراتر از بیماری "بیگانه هراسی" است، هرکسی را که تابع او نباشد دشمن می پندارد»! پس از سیّدعلی خامنه ای، مهم ترین مقام کلیدی رییس جمهوری محبوب او – به مصداق دیوانه چو دیوانه ببیند خوشش آید -، محمود احمدی نژاد است.  هشدارها در مورد عدم سلامت روانی احمدی نژاد نیز فراوانند.  

(پيوند با فيلترشکن >>>)

سكولاريسم ايرانی و تئوری توطئه 

انصافعلي هدايت 

در اين مقاله، به «سكولاريسم» از ديدگاه «تئوري توطئهء جهاني» نگريسته مي شود. بر اساس اين ديدگاه، ما بايد كارشناسان توطئه و دسيسه ريزي انگلستان و آمريكا (يا به گفته رهبران ايران : صهيونيسم جهاني) را مسلط به همهء امور جاري و آينده، كشورها و اقوام مختلف بدانيم و بپذيريم كه سكولاريسم و جدايي دين و سياست از هم، دست پخت آنها است. از اين ديدگاه، استقرار سكولاريسم دو روند زير را طي كرده است: سكولاريسم اجباري، و سكولاريسم داوطلبانه بصورت دين ستيزي عمومي و مردمي... اگر روند دوم (گريزاندن مردم از دين بدست خود روحانيان) براي دين زدايي از ايران، ثمرهء خوبي بدهد، احتمالاً تركيه، الجزاير، عراق، اردن، مصر، عربستان سعودي و ... نيز طعم تلخ حكومت روحانيان سنت زده را خواهند چشيد تا هر نوع مقاومت داوطلبانه در مقابل سكولاريسم، بدست اشتباهات خود روحانيان، خنثي شود.

(پيوند با فيلترشکن >>>)

ذهن سکولار و جامعهء غیرسکولار

مسعود سعیدی

توضيح سکولاريسم نو: اين سخنرانی که چکیده‏ای از آن را ملاحظه می‏کنید، در هشتمین جلسهء سخنرانی «انجمن جامعه‏ شناسی ایران» ـ شاخهء خراسان ـ در فروردین ماه سال جاری در تالار فردوسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دکتر شریعتی انجام شده و فقر مفرط مسلط بر فضای جامعه شناسی ايران را نمودار می سازد. اما آنچه اثر اين فقر را صد چندان می کند دروغگوئی، سخن گفتن برای خوش آمد حاکمان، و روش تحليلی مزورانه ای است که در آن موج می زند. ما مطالعهء آن را بعنوان کوششی در دشمن شناسی به خوانندگان سکولار خود توصيه می کنيم.

(پيوند با فيلترشکن >>>)

همكاري سکولارها با حکومت رضا شاه

بخشی از «جلوه هاي سكولاريسم در دوره رضاخان»

دكتر موسي نجفي - موسي حقاني

چاپ کيهان تهران

نكته مهم و درخور دقّت در راستاي اصول گفته شده درباره سكولاريزم و سكولاريزاسيون و تشيع زدايي از جامعه ايران در دوران پهلوي - كه با هماهنگي بين روشنفكران و حكومت صورت مي گرفت - طرح پروتستانيزم ديني است كه بايد به نحوي به عنوان نوعي پل گذر از جامعه ديني به جامعه سكولار طراحي مي شد. شريعت سنگلجي و آزادي تبليغات او، نشر مجلهء همايون در قم، مقالات حكمي زاده، و همچنين نشر مجلهء پيمان و احمد كسروي، همه در راستاي يك خط فرهنگي و سياسي قرار مي گيرند.

(پيوند با فيلترشکن >>>)

دادگاه متخلفان كهريزك علني برگزار نمي‌شود

زيرا حفظ ساحت جمهوري اسلامي ايران مهم است

كاظم جلالي سخنگوي كميته ويژه مجلس

سحام نیوز :‌ علی لاریجانی رییس مجلس دستور داد تا کمیته پیگری حوادث اخیر درمجلس به دیدار کروبی بروند و مستندات وی را در تایید آنچه که در کهریزک روی داده است دریافت کنند . این تصمیم لاریجانی چند روز پس از آن اتخاذ شد که مهدی کروبی در نامه‌ای خطاب به رئیس مجلس شورای اسلامی از او خواست تا جلسه‌ای با حضور سران سه قوه و مجمع تشخیص مصلحت نظام و مجلس خبرگان رهبری و دادستان کل کشورتشکیل دهد تا وی مستندات خود را مورد شکنجه و آزار جنسی بازداشت شدگان را ارائه دهد. قبل از این نامه نیز کمیته پیگیری بازداشت شدگان طی نامه ای به کروبی اعلام کرده بود که یک هفته فرصت دارد تا مستندات خود را به این کمیته ارائه کند. به دنبال این درخواست ها کاظم جلالی، سخنگوی کمیته ویژه مجلس از دستور رییس مجلس برای دریافت مستندات کروبی خبر داد. كاظم جلالي سخنگوي كميتهء ويژهء مجلس، با حضور در جمع خبرنگاران پارلماني در واكنش به نامه كروبي به هاشمي ‌رفسنجاني و همچنين در پاسخ به اينكه چرا دادگاه متخلفان كهريزك همانند دادگاه متهمان اخير علني برگزار نمي‌شود گفت: «اين مسئله بستگي به نظر دستگاه قضايي دارد، اما مهم‌ترين كاري كه بايد انجام شود حفظ ساحت جمهوري اسلامي ايران است». وي همچنين در پاسخ به سوالي كه به شكنجه برخي بازداشت‌شدگان اخير در بازداشتگاه كهريزك اشاره داشت گفت: «بر اساس بررسي‌هاي ما بازداشتگاه كهريزك، بازداشتگاه خاصي براي نگهداري اراذل اوباش خطرناك بود و حقيقتاً جايگاه بازداشت‌شدگان اخير، چنين بازداشتگاهي نبوده است و حوادث به وجود آمده در كهريزك به هيچ ‌وجه قابل دفاع نيست و همه، به ويژه مقام معظم رهبري، در برخورد با متخلفان آن تاكيد داشته و دستورات لازم را داده است». نماينده شاهرود در پاسخ به سوالي كه مي‌پرسيد آيا بازداشتگاه پاسارگاد زير نظر سپاه است و نمايندگان امكان بازديد از آن را دارند يا نه گفت: «بنده هيچ اطلاعي در مورد بازداشتگاه پاسارگاد ندارم اما اگر اين بازداشتگاه زير مجموعهء سپاه باشد، منعي براي بازديد نمايندگان از آن وجود ندارد، كما اينكه بازداشتگاه‌ هايي كه تاكنون از آنها بازديد كرده‌ايم، زير نظر دستگاه‌هاي مختلف بوده است».

(آرشيو)

آرشيو روزانهء يک هفتهء گذشته:

شماره 626 ـ  سه شنبه 3 شهريور 1388 ـ  25 ماه اگوست 2009

شماره 625 ـ  دو شنبه 2 شهريور 1388 ـ  24 ماه اگوست 2009

شماره 624 ـ  يک شنبه 1 شهريور 1388 ـ  23 ماه اگوست 2009

شماره 623 ـ  شنبه 31 مرداد 1388 ـ  22 ماه اگوست 2009

شماره 622 ـ  جمعه 30 مرداد 1388 ـ  21 ماه اگوست 2009

شماره 621 ـ  پنج شنبه 29 مرداد 1388 ـ  20 ماه اگوست 2009

آرشيو کلی شماره های گذشته>>>

پيوند به نسخهء اينترنتی>>>>

==================

پيوند به کتاب «ترک های امروز»

=============

=============

از نگاه يک زن

يادداشت های سه شنبه های

شکوه ميرزادگی

=============

گفتگوهای اختصاصی ما

=============

اسامی زندانيان سياسی ايران

=============

مجموعه ای از مقالات دربارهء

قتل علم زندانيان سياسی

=============

پويشگران

=============

نيلگون

=============

الفبا

=============

ايرانسکوپ

=============

پيک خبری ايرانيان

=============

سکولاريسم برای ايران

=============

کميتهء نجات پاسارگاد

=============

بنياد ميراث پاسارگاد

=============

اصغر آقا

=============

ايران ب.ب.ب.

=============

خواندنیها

=============

انقلاب مشروطيت ايران

=============

اعلاميه ها و ميثاق های

 بين المللی

=============

ريشه کنی تبعيض

=============

ايرانويچ

=============

اتحاد جمهوریخواهان ايران

============

تارنمای جمهوريخواهان

دموکراتيک و لائيک

===========

حزب مشروطهء ايران

===========

جبههء ملی ـ شاخه آمريکا

==========

آژانس خبری کورش

==========

نويسندگان

===========

ايرانيان دات کام

===========

ايران امروز

===========
جمهوری خواهان دمکرات

و لائیک-هانوور (تبجا)

===========

جنبش آذربايجان

برای يکپارچگی ايران

=============

خبرنامهء گويا

=============

تغيير برای برابری

=============

اخبار روز

===========

روشنگری

===========

مردانی نيوز

===========

لج ور

===========

مقالات سياسی

===========

 سامان نو

===========

آينده نگری

===========

پشتيبانان

===========

بلاگ نيوز

===========

شبکه سراسر

همکاری زنان ايرانی

===========

شبکه همبستگی

 با مبارزات زنان ايران

===========

جهان من (حاوی پيوندها)

===========

نژادپرستی و تبعيض

(حاوی پيوندها)

===========

گفتگو

===========

مجموعهء فعالان حقوق بشر

در ايران

=============

اتحادیه برای دموکراسی

=============

تريبون ايران

===========

پيام دانشجو

وبلاگ مهندس طبرزدی

===========

ويژه نامهء اسلامی

سکولاريسم

===========

هزل (حميدرضا رحيمی)

===========

مجموعه آثار

 اسماعيل نوری علا

===========

مخالفان خود را بشناسيم

آيت الله خامنه ای

دولت نهم روند بسيار خطرناک غربزدگی و گرايش های سکولاريستی را که متأسفانه در حال نفوذ در بدنه مديريتی کشور بود، سد کرده است.

======

آيت‌الله علم‌الهدي

سکولارها در ایران جایگاهی ندارند! حضور پر شور ملت ایران در بيست و دوم بهمن عامل شکست کامل سکولارها در کشور است.

======

آيت الله صافى گلپايگانى

اسلام با فرهنگ لائيك و بى دينى مخالف است. دشمنان با استفاده از ترويج فرهنگ لائيك درصدند تا زنان را از خط عفاف و حجاب و كرامت منحرف كرده و سنت هاى اصيل اسلامى را از بين ببرند.

======

آيت‌الله مکارم شيرازی

نقش تلويزيون در ايجاد تحولات سياسي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي بسيار مهم است. هر چند که در ساليان اخير برنامه‌هاي ديني و مذهبي در تلويزيون گسترش يافته ولي کساني در آنجا لانه کرده‌اند تلويزيون را به سوي سکولاريسم سوق مي دهند».

======

سيد محمد خاتمی:

راندن همهء منتقدان با

 چوب سکولاريسم، خود

 مروج اين انديشه است!

  ======

محمود احمدی نژاد:

  نظام آموزشی ايران

150 سال تحت نفوذ سکولاريسم

 بوده است!

======

© 2009 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630