دربارهء سکولاريسم | دربارۀ ما | تماس | آرشيو صفحه اول | جستجو | فيلترشکن | کوتاه و گويا | عکس و مکث | ويدئوها | کتابخانه | زنان | گروه ها | اسنادرفتگان

سال دوم ـ  شماره 629  ـ  جمعه 6 شهريور 1388 ـ  28 اگوست  2009             فهرست الفبائی نام نويسندگان           فهرست کليهء مقالات         English Section

(آرشيو)

================

انتخاب وزير زن،

جامعهء پریشان و حاکمان روان پریش! 

شهباز نخعی

تردید در سلامت روانی سیّدعلی خامنه ای منحصر به نامزد ردّ صلاحیت شدهء ریاست جمهوری نیست. آش آنقدر شور شده که خان ها – یعنی هم لباس های سیّد علی خامنه ای – نیز فهمیده اند.  هفتهء گذشته جمعی از علمای قم، مشهد و اصفهان طی نامه ای از مجلس خبرگان خواستند که برای ارزیابی صلاحیت رهبر تشکیل جلسه دهد. در این نامه به صراحت از عدم سلامت روانی سیّدعلی خامنه ای سخن گفته شده: «رهبر جمهوری اسلامی به خاطر بیماری "دیگرهراسی" که فراتر از بیماری "بیگانه هراسی" است، هرکسی را که تابع او نباشد دشمن می پندارد»! پس از سیّدعلی خامنه ای، مهم ترین مقام کلیدی رییس جمهوری محبوب او – به مصداق دیوانه چو دیوانه ببیند خوشش آید -، محمود احمدی نژاد است.  هشدارها در مورد عدم سلامت روانی احمدی نژاد نیز فراوانند.  

(پيوند با فيلترشکن >>>)

================

سكولاريسم ايرانی و تئوری توطئه 

انصافعلي هدايت 

در اين مقاله، به «سكولاريسم» از ديدگاه «تئوري توطئهء جهاني» نگريسته مي شود. بر اساس اين ديدگاه، ما بايد كارشناسان توطئه و دسيسه ريزي انگلستان و آمريكا (يا به گفته رهبران ايران : صهيونيسم جهاني) را مسلط به همهء امور جاري و آينده، كشورها و اقوام مختلف بدانيم و بپذيريم كه سكولاريسم و جدايي دين و سياست از هم، دست پخت آنها است. از اين ديدگاه، استقرار سكولاريسم دو روند زير را طي كرده است: سكولاريسم اجباري، و سكولاريسم داوطلبانه بصورت دين ستيزي عمومي و مردمي... اگر روند دوم (گريزاندن مردم از دين بدست خود روحانيان) براي دين زدايي از ايران، ثمرهء خوبي بدهد، احتمالاً تركيه، الجزاير، عراق، اردن، مصر، عربستان سعودي و ... نيز طعم تلخ حكومت روحانيان سنت زده را خواهند چشيد تا هر نوع مقاومت داوطلبانه در مقابل سكولاريسم، بدست اشتباهات خود روحانيان، خنثي شود.

(پيوند با فيلترشکن >>>)

================

ذهن سکولار و جامعهء غیرسکولار

مسعود سعیدی

توضيح سکولاريسم نو: اين سخنرانی که چکیده‏ای از آن را ملاحظه می‏کنید، در هشتمین جلسهء سخنرانی «انجمن جامعه‏ شناسی ایران» ـ شاخهء خراسان ـ در فروردین ماه سال جاری در تالار فردوسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دکتر شریعتی انجام شده و فقر مفرط مسلط بر فضای جامعه شناسی ايران را نمودار می سازد. اما آنچه اثر اين فقر را صد چندان می کند دروغگوئی، سخن گفتن برای خوش آمد حاکمان، و روش تحليلی مزورانه ای است که در آن موج می زند. ما مطالعهء آن را بعنوان کوششی در دشمن شناسی به خوانندگان سکولار خود توصيه می کنيم.

(پيوند با فيلترشکن >>>)

================

همكاري سکولارها با حکومت رضا شاه

بخشی از «جلوه هاي سكولاريسم

در دوره رضاخان»

دكتر موسي نجفي - موسي حقاني

چاپ کيهان تهران

نكته مهم و درخور دقّت در راستاي اصول گفته شده درباره سكولاريزم و سكولاريزاسيون و تشيع زدايي از جامعه ايران در دوران پهلوي - كه با هماهنگي بين روشنفكران و حكومت صورت مي گرفت - طرح پروتستانيزم ديني است كه بايد به نحوي به عنوان نوعي پل گذر از جامعه ديني به جامعه سكولار طراحي مي شد. شريعت سنگلجي و آزادي تبليغات او، نشر مجلهء همايون در قم، مقالات حكمي زاده، و همچنين نشر مجلهء پيمان و احمد كسروي، همه در راستاي يك خط فرهنگي و سياسي قرار مي گيرند.

(پيوند با فيلترشکن >>>)

================

مباني سياسي شکل گيری جوامع مدرن

اسماعيل نوری علا

در برنامهء نيم ساعتهء تلويزيونی «در پيشگاه فرهنگ»

(پيوند با فيلترشکن >>>)

دادگاه متخلفان كهريزك

علني برگزار نمي‌شود

زيرا حفظ ساحت جمهوري اسلامي ايران

مهم است

كاظم جلالي

سخنگوي كميته ويژه مجلس

سحام نیوز :‌ علی لاریجانی رییس مجلس دستور داد تا کمیته پیگری حوادث اخیر درمجلس به دیدار کروبی بروند و مستندات وی را در تایید آنچه که در کهریزک روی داده است دریافت کنند . این تصمیم لاریجانی چند روز پس از آن اتخاذ شد که مهدی کروبی در نامه‌ای خطاب به رئیس مجلس شورای اسلامی از او خواست تا جلسه‌ای با حضور سران سه قوه و مجمع تشخیص مصلحت نظام و مجلس خبرگان رهبری و دادستان کل کشورتشکیل دهد تا وی مستندات خود را مورد شکنجه و آزار جنسی بازداشت شدگان را ارائه دهد. قبل از این نامه نیز کمیته پیگیری بازداشت شدگان طی نامه ای به کروبی اعلام کرده بود که یک هفته فرصت دارد تا مستندات خود را به این کمیته ارائه کند. به دنبال این درخواست ها کاظم جلالی، سخنگوی کمیته ویژه مجلس از دستور رییس مجلس برای دریافت مستندات کروبی خبر داد. كاظم جلالي سخنگوي كميتهء ويژهء مجلس، با حضور در جمع خبرنگاران پارلماني در واكنش به نامه كروبي به هاشمي ‌رفسنجاني و همچنين در پاسخ به اينكه چرا دادگاه متخلفان كهريزك همانند دادگاه متهمان اخير علني برگزار نمي‌شود گفت: «اين مسئله بستگي به نظر دستگاه قضايي دارد، اما مهم‌ترين كاري كه بايد انجام شود حفظ ساحت جمهوري اسلامي ايران است». وي همچنين در پاسخ به سوالي كه به شكنجه برخي بازداشت‌شدگان اخير گفت...

(بقيه در آرشيو)

================

آيا محاکمهء سکولاريسم در راه است؟

روزهای تلخ محاکمات فرمايشی ـ نمايشی رژيم اسلامی را می گذرانيم و عبارت «زندانی سياسی...»، که اگر نه در دهان ها که حتماً در ذهن ها با عبارت «...آزاد بايد گردد» همراه می شود، مرتباً در فضای تلخ کشورمان پژواکی کوبنده و دردناک يافته است. رژيم به جراحی پيکر خويش مشغول است. پرهائی را که رهبرش زمانی از آن يکی از دو بال پرندهء حکومت اسلامی خوانده بود کنده می شوند و بر صندلی های سالن تئاتری تهوع آور می نشينند، تئاتری که محاکمه کنندگان جلوه فروش بر صحنه از محاکمه شوندگانی که در جايگاه تماشاگر نشسته اند بی استعدادتر و بی مهارت ترند. فکر کردم شايد بد نباشد که مطلب اين هفته را به همين مفهوم «زندان سياسی» و نکات پيرامون آن اختصاص دهم...

(پيوند با فيلترشکن >>>)

حجاریان خوانی در تهران

فرج سرکوهی

من در این یادداشت سنجه هایی برای تحلیل متن «اعتراف» آقای حجاریان به دست داده و به عمد از اشاره به نمونه ها در این متن پرهیز کردم اما این نکته نیز گفتنی است که در دادگاه صد نفر اخیر، گردانندگان و اعتراف گیرندگان، بر اثر نادانی یا در نتیجه ناگزیری یا هر دو، بخش مهمی از کار مولف دوم را، مولفی که نادرستی و مخدوش بودن متن مولف اول را افشا می کند، خود بر عهده گرفته و پیام هایی چندان کلیشه ای، مخدوش و متناقض در متن گنجانده اند که متن همگنی خود را از دست داده، به متنی چندپاره و باورناپذیر و لاجرم بی تاثیر بدل شده و فضای اصلی خود را به نانوشته های بین سطری و ادبیت متن و مولف دوم واگذار کرده است.

(پيوند با فيلترشکن >>>)

سيري بر مهمترين تحولات و نظرات اخير

علي سالاري

اگر بپذيريم که رژيم، تا اين نقطه، استبداد مطلقه نبوده، (و بنظرم بدلايل مختلف ساختار جامعهء ايران و ساختار حاکميت ديني نمي تواند بسمت ديکتاتوري مطلقه برود) و باصطلاح "نيمه باز" بوده، آنگاه کارآترين روش و استراتژي گذار به دموکراسي در چنين نظامي، حتماً مبارزهء مسالمت آميز مدني ِ مطالبه محور است. رهبران اين جنبش متکي به خرد جمعي عناصر متشکلهء آن، بويژه رهبران تشکل هاي مدني دوران انقلاب ارتباطات اند. پيش برندگان اين جنبش تشکل هاي مدني اعم از جنبش رفع تبعيض و برابري طلب حقوق اقوام و اقليت ها، زنان، و يا جنبش مطالبه محور مدني دانشجويي، فرهنگيان و کارگران و غيره مي باشند. بر اين طيف بايد نخبگان و رهبران احزاب دروني نظام را نيز افزود. در تقابل بين آرا و نظرات و منافع همين نهادهاي جامعهء مدنيست که پنجره هاي روشن دموکراسي و حقوق بشر يکي پس از ديگري گشوده خواهد شد.

(پيوند با فيلترشکن >>>)

دستآوردهای جنبش 23 خرداد

گودرز کيوان

اگر خواسته ها و هدفمان را پنهان کنیم انتظار داریم مردم در چه راهی با ما همراه شوند؟ رژیم در برابر کدام هدف گام به گام پس بنشیند؟ و از همه مهمتر، خودمان گام به گام بسوی کدام هدف پیش برویم؟ چرا باید پس از سی سال بدبختی و رنج، باز هم مصلحت اندیش باشیم؟ این استراتژی چگونه است و گام های آن کدامند و چگونه به ثمر خواهد نشست؟ کسانی که همراهی با اصلاح طلبان را مبارزهء گام به گام نام می نهند باید این را پاسخ بگویند وگر نه همچون خاتمی واژگان زیبا را پشت سر هم ردیف کردن راه بجایی نخواهد برد.

(پيوند با فيلترشکن >>>)

آزادی بیان: حق حمل هرگونه پرچم، پلاکارت...

مسعود علیزاده

در اصل نوزدهم کنوانسیون حقوق بشر نه تنها داشتن حق آزادی بیان را حق هر فردی میداند، بلکه دریافت، بیان و بروز آن را هم تضمین شده می خواهد و نشر و تبلیغ آن را با تمام وسایل ممکن و آزاد از هرگونه ملاحظات و چهارچوب های محدود کننده و دست و پاگیر طلب می کند (این یعنی اینکه هر شهروندی باید این امکان را داشته باشد که با هر وسیله ای اعم از "پرچم، پلاکارت، شعار، چراغهای مهتابی... باور و عقیده خود را بیان و بروز و پیرامون آن تبلیغ کند و هیچکس حق ایجاد چهارچوب های دست و پاگیر و محدود کننده آن را نباید داشته باشد).

(پيوند با فيلترشکن >>>)

ولي امر مسلمين همه اختيارات سه قوه را در دست دارد

رييس جديد ديوان عالي کشور

خبرگزاری جمهوری اسلامی (ايرنا) ـ آيت الله "احمد محسني گرکاني، رييس جديد ديوان عالي کشور، روز پنجشنبه در ديدار با استاندار، فرماندهان نظامي و انتظامي، جمعي از مديران استان مرکزي و قشرهاي مختلف مردم اراک افزود: احقاق حق مردم و گره گشايي مشکلات آنان از اهم وظايف ديوان عالي است لذا با احقاق حق مردم مي توان امنيت قضايي را تامين و ديدگاه و حمايت ملت نسبت به اين قوه را بيش از پيش بهتر کرد. وي ديوان عالي کشور را پيشاني قوه قضائيه دانست و گفت: نظارت بر اجراي صحيح قوانين از ديگر وظايف محوري ديوان عالي کشور است و در اين راستا بهترين قضات کشور در شعبه هاي اين ديوان فعاليت دارند. وي افزود: مسووليت ديوان عالي کشور بسيار حساس و سنگين است و اين مسووليت را بنا بر پيشنهاد آيت الله لاريجاني و پس از کسب نظر مقام معظم رهبري براي کمک به دستگاه قضايي قبول کردم. رييس جديد ديوان عالي کشورگفت: همه بايد براي حفظ و توقيت همدلي و وحدت جامعه تلاش کنيم و ماه مبارک رمضان فرصت بسيار مناسبي براي نمود بيشتر و عيني اين موضوع مهم است. وي، با تشريح جايگاه ولايت فقيه از زمان پيامبر اعظم (ص) تا کنون بر اساس آيات قرآني و روايات اسلامي افزود: مشروعيت نظام به امضاي ولايت فقيه است و ولي امر مسلمين همه اختيارات سه قوه را در دست دارد. وي، در بخش ديگري از سخنانش با اشاره ويژگي حکومت مردم سالاري ديني جمهوري اسلامي ايران اضافه کرد: مردم هميشه از آغاز پيروزي شکوهمند انقلاب اسلامي نقش برجسته اي داشته و دارند و با حضور آگاهانه ملت در صحنه هاي مختلف ، توطئه هاي دشمن خنثي شده است. آيت الله احمد مسحني گرکاني در سال 1305 در روستاي گرکان آشتيان متولد شد و پس از ورود به حوزه علميه شهر مقدس قم در محضر اساتيد والامقامي از جمله امام راحل(ره)، مرحوم آيت الله محقق داماد و مرحوم آيت الله گلپايگاني فقه و اصول را فرا گرفت و در زمينه تفسير نيز از محضر مرحوم علامه طباطبايي استفاده کرد. وي، سفري به نجف اشرف داشته و در آنجا نيز از مباحث مرحوم آيت الله حکيم، مرحوم آيت الله خويي و مرحوم آيت الله شاهرودي که از مراجع عظام تقليد بودند بهره مند شد. آيت الله محسني گرکاني از زمان تاسيس ديوان عالي کشور در سال 1361 که با 16 شعبه آغاز شد، 11 سال رييس شعبه يازدهم اين ديوان را بر عهده داشت و از سال 1373 به امر مقام معظم معظم رهبري به نماينده ولي فقيه در استان مرکزي و امام جمعه اراک منصوب شد. مهمترين تاليفات ايت لله محسني گرگاني عبا رتند از : "تعزيرات و تدريس آن"، "زکات در اسلام "، "زيباترين الگوي پوشش در حجاب" ، "تجلي قرآن و عترت "، "زندگاني مرحوم کربلايي کاظم کريمي ساروقي"، "ترجمه ولايت فقيه "، "درناب درصدف حجاب" و "نظام معنويت و اقتصاد اسلامي" از جمله تاليف هاي آيت الله احمد مسحني گرکاني است. وي کتاب آشنايي با فرهنگ قران را در دست تاليف دارد.

(آرشيو)

آرشيو روزانهء يک هفتهء گذشته:

شماره 628 ـ  پنج شنبه 5 شهريور 1388 ـ  27 ماه اگوست 2009

شماره 627 ـ  چهار شنبه 4 شهريور 1388 ـ  26 ماه اگوست 2009

شماره 626 ـ  سه شنبه 3 شهريور 1388 ـ  25 ماه اگوست 2009

شماره 625 ـ  دو شنبه 2 شهريور 1388 ـ  24 ماه اگوست 2009

شماره 624 ـ  يک شنبه 1 شهريور 1388 ـ  23 ماه اگوست 2009

شماره 623 ـ  شنبه 31 مرداد 1388 ـ  22 ماه اگوست 2009

آرشيو کلی شماره های گذشته>>>

بيانيه به مناسبت هفتم شهريور

سالگرد تأسيس کميتهء نجات>>

================

پيوند به نسخهء اينترنتی>>>>

================

پيوند به کتاب «ترک های امروز»

================

================

از نگاه يک زن

يادداشت های سه شنبه های

شکوه ميرزادگی

================

گفتگوهای اختصاصی ما

================

اسامی زندانيان سياسی ايران

================

مجموعه ای از مقالات دربارهء

قتل علم زندانيان سياسی

================

پويشگران

=============

نيلگون

=============

الفبا

=============

ايرانسکوپ

=============

پيک خبری ايرانيان

=============

سکولاريسم برای ايران

=============

کميتهء نجات پاسارگاد

=============

بنياد ميراث پاسارگاد

=============

اصغر آقا

=============

ايران ب.ب.ب.

=============

خواندنیها

=============

انقلاب مشروطيت ايران

=============

اعلاميه ها و ميثاق های

 بين المللی

=============

ريشه کنی تبعيض

=============

ايرانويچ

=============

اتحاد جمهوریخواهان ايران

============

تارنمای جمهوريخواهان

دموکراتيک و لائيک

===========

حزب مشروطهء ايران

===========

جبههء ملی ـ شاخه آمريکا

==========

آژانس خبری کورش

==========

نويسندگان

===========

ايرانيان دات کام

===========

ايران امروز

===========
جمهوری خواهان دمکرات

و لائیک-هانوور (تبجا)

===========

جنبش آذربايجان

برای يکپارچگی ايران

=============

خبرنامهء گويا

=============

تغيير برای برابری

=============

اخبار روز

===========

روشنگری

===========

مردانی نيوز

===========

لج ور

===========

مقالات سياسی

===========

 سامان نو

===========

آينده نگری

===========

پشتيبانان

===========

بلاگ نيوز

===========

شبکه سراسر

همکاری زنان ايرانی

===========

شبکه همبستگی

 با مبارزات زنان ايران

===========

جهان من (حاوی پيوندها)

===========

نژادپرستی و تبعيض

(حاوی پيوندها)

===========

گفتگو

===========

مجموعهء فعالان حقوق بشر

در ايران

=============

اتحادیه برای دموکراسی

=============

تريبون ايران

===========

پيام دانشجو

وبلاگ مهندس طبرزدی

===========

ويژه نامهء اسلامی

سکولاريسم

===========

هزل (حميدرضا رحيمی)

===========

مجموعه آثار

 اسماعيل نوری علا

===========

مخالفان خود را بشناسيم

آيت الله خامنه ای

دولت نهم روند بسيار خطرناک غربزدگی و گرايش های سکولاريستی را که متأسفانه در حال نفوذ در بدنه مديريتی کشور بود، سد کرده است.

======

آيت‌الله علم‌الهدي

سکولارها در ایران جایگاهی ندارند! حضور پر شور ملت ایران در بيست و دوم بهمن عامل شکست کامل سکولارها در کشور است.

======

آيت الله صافى گلپايگانى

اسلام با فرهنگ لائيك و بى دينى مخالف است. دشمنان با استفاده از ترويج فرهنگ لائيك درصدند تا زنان را از خط عفاف و حجاب و كرامت منحرف كرده و سنت هاى اصيل اسلامى را از بين ببرند.

======

آيت‌الله مکارم شيرازی

نقش تلويزيون در ايجاد تحولات سياسي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي بسيار مهم است. هر چند که در ساليان اخير برنامه‌هاي ديني و مذهبي در تلويزيون گسترش يافته ولي کساني در آنجا لانه کرده‌اند تلويزيون را به سوي سکولاريسم سوق مي دهند».

======

سيد محمد خاتمی:

راندن همهء منتقدان با

 چوب سکولاريسم، خود

 مروج اين انديشه است!

  ======

محمود احمدی نژاد:

  نظام آموزشی ايران

150 سال تحت نفوذ سکولاريسم

 بوده است!

======

© 2009 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630