دربارهء سکولاريسم | دربارۀ ما | تماس | آرشيو صفحه اول | جستجو | فيلترشکن | کوتاه و گويا | عکس و مکث | ويدئوها | کتابخانه | زنان | گروه ها | اسنادنامه ها

سال دوم ـ  شماره 643  ـ  جمعه 20 شهريور 1388 ـ  11 سپتامبر 2009         فهرست الفبائی نام نويسندگان         فهرست کليهء مقالات         English Section

نذر سياسی!...

================

کورش زعيم: ايران در زندان!

جمشید اسدی

کورش زعيم حالا در زندان و پيش کسوت زندانيان است. بار اولی نيست که به بند می افتد. از حبس های پيش درسی نگرفت و باز گفت که سرسختان نابخرد کشور را به روز سياه نشانده اند. دليل اصلی اين نوشته نگرانی از حال و روز او در زندان است. همچون ديگر ايرانيان در بند و البته سوای آن ها که ديگرجان باخته اند... اين نوشته نيز گزارشی است از برخی از کوشش های کورش زعيم در دوران رياست جمهوری احمدی نژاد. همين گزارش است که من را نگران می کند. نه او سر آشتی با ستم و استبداد تماميت خواهان دارد و نه قلدران کوچک ترين مقاومتی را برمی تابند. سرسختانی که از کشتن و تجاوز و شکنجه شهروندان غير سياسی هيچ ابايی ندارند، با شيردلانی چون کورش زعيم و عيسی سحرخيز چه خواهند کرد؟

(پيوند با فيلتر شکن>>>>)

================

استفتاء از روحانيون ايران!؟

شاهزاده رضا پهلوی

روی سخن من اینک با همۀ سردمداران حکومت جنون زدۀ ولایت فقیه، به ویژه با نهاد روحانیت وابسته به حکومت است... بدین پرسش های زمینی من ایرانی، که اگر می خواهید می توانید نام اش را استفتاء نیز بگذارید، پاسخ دهید: «چگونه و به پشتوانۀ کدام الاهیات است که به این آب و خاک، اینچنین به چشم بیگانه می نگرید؟ چگونه و به پشتوانۀ کدام الاهیات است که بر ایران، رفتاری را روا می دارید که گویی، کودک سرراهی تاریخ است؟ چگونه و به پشتوانۀ کدام الاهیات است که میراث تمدن ایران را شایستۀ حراج کردن و سوزاندن و به آب بستن و به کلنگ برکندن می دانید؟ چگونه و به پشتوانۀ کدام الاهیات است که به ایرانی، به چشم بنده و موالی و صغیر می نگرید، کودک اش را به بیگاری می کشید، زن اش را در چهارگوشۀ جهان به فروش می گذارید و از گُردۀ مَرداش تسمه بر می کشید؟ آخر چگونه و به پشتوانۀ کدام الاهیات است که تجاوز به عنف را، بر دختر و پسر ایرانی، مجاز می شمارید؟»

(پيوند با فيلتر شکن>>>>)

================

فقه ناکارآمد

مهرانگیز کار

آیا فقه ناکارآمد می‌تواند بحران را مدیریت کند؟ مهدی کروبی و برخی مراجع درصدد برآمده‌اند به نظام فقهی با جانبداری از ستم‌دیدگان اعتبار و آبرو ببخشند. مقصودشان هر چه هست، رفتارشان تحسین ‌برانگیز است و یکبار دیگر این امید را در دل‌ها برانگیخته‌اند که شاید فقیه بتواند مردم را از کوچه‌ی بن‌بستی که در آن گرفتار شده‌اند عبور دهد. باری دیگر امیدهای مردم برای رهایی با همراهی جمعی از فقها پیوند خورده است. اما این بار تفاوت‌ها به چشم می‌آید. مردم از ظلم و جور فقیه به فقیه پناه برده‌اند. باور کردنش آسان نیست، اما واقعیت دارد.

(پيوند با فيلتر شکن>>>>)

================

جنازه در ICU !

شهباز نخعی

تعادل که از دست برود، نتیجه اش جز سقوط و با سر زمین خوردن نیست.  اما، بین از دست دادن تعادل و با سر زمین خوردن، مرحلهء دیگری نیز وجود دارد و آن سکندری خوردن است.  این همان مرحله ای ست که این روزها حکومت آخوندی در آن بسر می برد.  هر روز می توان نمونه هایی از این سکندری خوردن ها را در رفتار حکومت دید. حکومتی که در قانون اساسی اش حکومت نظامی ممنوع و راه پیمایی مسالمت آمیز آزاد است، کارش به جایی رسیده که نه تنها حکومت نظامی اعلام نشده برقرار کرده، بلکه حتی از سایه خود نیز تا حدّی می ترسد که جلو برگزاری مراسمی که فلسفه وجودی و سرقفلی دکانش است را نیز می گیرد...

(پيوند با فيلترشکن >>>)

================

بررسی شرايط کنونی سياسی و اجتماعی

شکوه ميرزادگی و حشمت الله طبرزدی

در برنامهء تفسير خبر از صدای آمريکا

به ميزبانی جمشيد چالنگی

(پيوند با فيلترشکن >>>)

پديدهء «متدين سكولار»

در كشور رواج يافته

رحيم پور ازغدي

به گزارش فارس، حسن رحيم پور ازغدي، عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي پنجشنبه در مراسم افطاري كه از سوي جامعه اسلامي مهندسين در دانشگاه امام صادق(ع) برگزار شد گفت: « گفت: اكنون اكثر منابع درسي علوم انساني در دانشگاه‌هاي ما ترجمهء غربي‌هاست و اين يعني اينكه با هزينهء نظام جمهوري اسلامي فارغ‌التحصيلان سكولار تحويل جامعه مي‌دهيم».

(بقيه در آرشيو کوتاه و گويا)

آرشيو

================

خليفه و سلطان!

آيا براستی در آنچه، به عنوان سخنان سعيد حجاريان، در بيدادگاه حکومت نظاميان کودتائی ايران قرائت شد و در آن به استفاده از لفظ «سلطان» در مورد ولی فقيه اشاره ای انتقادی وجود داشت حقيقتی نيز نهفته بود؟ پاسخ من در اين مورد مثبت است. يعنی، بنظر من، در اين سخنان، که مسلماً از سر اختيار و ارادهء شخصی بروی کاغذ نيامده اند، نکات عمده ای وجود دارند که به حقايق مهمی در زمينهء علوم اجتماعی و چگونگی مطرح شدن پر هرج و مرج و مبتنی بر گزينش های ناشی از علائق و  منافع شخصی مفاهيم آن در ايران اشاره می کنند.

(پيوند با فيلترشکن >>>)

نو نگاهی حقوقی به « مقام » ولیّ فقیه

امید ساعدی

در«بحث حقوقی» باید حقوقی بحث کرد. لذا، در تحلیل حقوقی «نهاد» ولایت فقیه در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نمی توان صرفاً به آیه و حدیث و مبانی فقهی این نظریه استناد کرده و از این مقدمات استنتاج منطقی ِحقوقی کرد. تئوری ولایت فقیه، با هر مبنای نظری و ایدئولوژیک، از زمانی که در شکل و شمایل خاصی، لباس قانون بر تن می کند، حیثیّت قانونی پیدا می کند و برای شناخت ماهیّت آن باید مانند هر پدیدۀ حقوقی دیگر، و بر اساس اصول و قواعد حقوقی، مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد، و به صرف داشتن خاستگاه فقهی برای نهادِ مسبوق به عدم  ِولایت فقیه نمی توان ازمقدمات «برون قانونی» مانند اقوال فقهاء و بدون استناد قانونی واستدلال حقوقی، نتیجۀ «درون قانونی» بدست آورد.

(پيوند با فيلتر شکن>>>>)

پایان سلسلهء روحانیت و آغاز «سکولاریزاسیون»

کمال الدین نبوی

دولت آقای احمدی نژاد برخلاف تصور بسیاری از ما بیش از دولت های قبلی در ایران، از نهاد دین فاصله گرفته است و ما وارد مرحله جدیدی شده ایم که در نهایت به نوعی سکولاریزاسیون دولت در ایران منتهی خواهد شد. در اینجاست که به اندیشمندانی که دائما یا بر طبل لائیسیته و یا بر طبل سکولاریزاسیون به عنوان دوای درد ایران اشاره میکنند یادآوری میکنیم که مشکل اصلی کشور ایران وجود استبداد و فقدان دموکراسی و پلورالیسم است، حال چه لائیسیته باشد چه نباشد. بنابراین، جمهوری اسلامی ایران وارد مرحله جدیدی از حیات خود شده است مرحله ای که دارای سه ویژگی عمده است: پایان سلسله روحانیت، آغاز سکولاریسم و عرفی گرائی دولت و بالاخره استقرار فاشیسم...

(پيوند با فيلتر شکن>>>>)

آزاديخواهي و مبارزه: داخل يا خارج

كوشان. م

در جريان هاي مربوط به جنبش سبز، ايرانيان خارج چنان همدلي و دلسوزي از خود نشان مي دادند كه نگاه بسياري از ايرانيان داخل را بسوي خود جلب كردند. اين مسئله بسياري از اقتدارگرايان را در ايران خوش نيامد. در همين حال، اين ايده از طرف برخي از اصلاح طلبان خارج كشور، چون گنجي ها، مطرح شد كه هر كس قصد مبارزه و براندازي رژيم را دارد بايد به داخل ايران برود و اين کار از خارج كشور ممكن نيست. حال، با توجه به جو نظامي و امنيتي همراه با شكنجه و خفقان هر صدايي كه همراه افكار ولي فقيه نباشد، شايد اين حرف كمي عجيب به نظر آيد؛ ولي آيا در پس اين سخن هدفي نهفته نيست؟ در حاليكه هيچ صدايي از داخل ياراي برخاستن ندارد و هر ابراز عقيده اي با شكنجه و تجاوز و در نهايت مرگ مواجه مي شود در جريان اين جنبش نشان داده شده که عملاً دايرهء فعاليت و مبارزه سياسي در داخل ايران فقط در چارچوب هاي حداقلي، و آن هم با سركوب حداكثري مي باشد.

(پيوند با فيلترشکن >>>)

هشدار: سوء استفاده سیاسی ممنوع

حسين لاجوردی

اگرچه همچنان باید از جنبش مردم ایران که امروزه جنبش سبز نام دارد حمایت کرد، ولی فراموش نکنیم که مردم ایران با طرح شعار هائی مانند "موسوی بهانه است، کل رژیم نشانه است" و یا "جمهوری ایرانی" از تمامیت، کلیت و موجودیت جمهوری اسلامی عبور کرده اند. آن گروه چشم انتظاری که تصور بر آن دارند که با دستگیری موسوی و کروبی و...، و با کمک چند قدرت همیشه در انتظار عبودیت مردم ایران،  تحت عنوان " رهبری جنبش سبز به خارج از کشور خواهد آمد " خواهند توانست باز هم بر موج سوار شوند و ادامه شکل دیگری از حکومت جمهوری اسلامی را فراهم سازند، باید بدانند که این خواب و خیالی بیش نخواهد بود و بر ننگ و بد نامی خود بیشتر و بیشتر خواهند افزود.

(پيوند با فيلتر شکن>>>>)

شوخی است يا جدی؟

تشکر از اطلاعات سپاه به خاطر اعترافات حجاريان

نماينده ولي فقيه در سپاه

روزنامه اعتماد ـ حجت الاسلام سعيدي نماينده ولي فقيه در سپاه در مراسم معارفه نماينده ولي فقيه در سپاه علي ابن ابيطالب (ع) از نيروهاي اطلاعات و سپاه به واسطه اينکه توانستند با رفتار انساني و اسلامي ظرف مدت کوتاهي منحرفان را وادار به اعتراف درباره عقايد نادرست خود کنند، تشکر کرد. او، با اشاره به اعترافات سعيد حجاريان درباره الگوپذيري از متفکراني همچون «ماکس وبر» مبني بر اينکه در جوامع اروپاي شرقي و آسياي ميانه فرد حاکم ارباب است و مردم در آنها رعيت محسوب مي شوند، افزود؛ اين گونه نظام هاي حکومتي به هيچ عنوان قابل قياس با نظام و انقلاب اسلامي نيست. به گزارش آينده نيوز وي گفت؛ وقتي بسياري از شخصيت ها و افراد بلندپايه اين گونه درباره ولايت فقيه با ابهام روبه رو شده اند پس بايد با تبيين مباني ديني و اعتقادي، پايه اين مباني مهم و ريشه يي را از اساس مستحکم کنيم. سعيدي تصريح کرد؛ اين اشخاص درصددند با ايجاد چالش و چرخش در مورد ولايت فقيه، آن را چيز عجيب و غريبي در اذهان عمومي جلوه دهند. وي اظهار داشت؛ جاي تاسف است که فردي مانند حجاريان با آن همه سوابق علمي و سياسي سی ساله مانند بنيانگذاري وزارت اطلاعات، پژوهشکده علوم استراتژيک و عضويت در سازمان ها و احزاب مختلف از جمله سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي و حزب مشارکت و از همه مهم تر شکل دهي اصلاحات، در برابر اين واقعيت هاي روشن شبهه تراشي کند. سعيدي افزود؛ آيا وضعيت ما بايد اين گونه باشد که با نگاه به تفکرات غربي آن هم متفکراني که در چند دهه گذشته نظريه پردازي کرده اند، بخواهيم ملت پرافتخار ايران را تازه به يک شهروند مبدل کنيم. نماينده ولي فقيه در سپاه با اشاره به اهميت تبعيت از ولايت فقيه، آن را تنها حجت خدا در زمان غيبت امام معصوم (ع) دانست و گفت؛ اطاعت از ولي فقيه درصورت عدم حضور امام معصوم به عنوان نماينده خدا روي زمين واجب است.

(آرشيو کوتاه و گويا)

شرح اش با شما...

آرشيو روزانهء يک هفتهء گذشته:

شماره 641 ـ  چهار شنبه 18 شهريور 1388 ـ  9 ماه اگوست 2009

شماره 640 ـ  سه شنبه 17 شهريور 1388 ـ  8 ماه اگوست 2009

شماره 639 ـ  دو شنبه 16 مرداد 1388 ـ  7 ماه اگوست 2009

شماره 638 ـ  يک شنبه 15 مرداد 1388 ـ  6 ماه اگوست 2009

شماره 637 ـ  شنبه 14 مرداد 1388 ـ  5 ماه اگوست 2009

شماره 636 ـ  جمعه 13 مرداد 1388 ـ  4 ماه اگوست 2009

آرشيو کلی شماره های گذشته>>>

پيوند به نسخهء اينترنتی>>>>

================

پيوند به کتاب «ترک های امروز»

================

================

از نگاه يک زن

يادداشت های سه شنبه های

شکوه ميرزادگی

================

گفتگوهای اختصاصی ما

================

حقوق خود را بيشتر بدانيد

================

مجموعه ای از مقالات دربارهء

قتل علم زندانيان سياسی

================

پويشگران

=============

نيلگون

=============

الفبا

=============

ايرانسکوپ

=============

پيک خبری ايرانيان

=============

سکولاريسم برای ايران

=============

کميتهء نجات پاسارگاد

=============

بنياد ميراث پاسارگاد

=============

اصغر آقا

=============

ايران ب.ب.ب.

=============

خواندنیها

=============

انقلاب مشروطيت ايران

=============

اعلاميه ها و ميثاق های

 بين المللی

=============

ريشه کنی تبعيض

=============

ايرانويچ

=============

اتحاد جمهوریخواهان ايران

============

تارنمای جمهوريخواهان

دموکراتيک و لائيک

===========

حزب مشروطهء ايران

===========

جبههء ملی ـ شاخه آمريکا

==========

آژانس خبری کورش

==========

نويسندگان

===========

ايرانيان دات کام

===========

ايران امروز

===========
جمهوری خواهان دمکرات

و لائیک-هانوور (تبجا)

===========

جنبش آذربايجان

برای يکپارچگی ايران

=============

خبرنامهء گويا

=============

تغيير برای برابری

=============

اخبار روز

===========

روشنگری

===========

مردانی نيوز

===========

لج ور

===========

مقالات سياسی

===========

 سامان نو

===========

آينده نگری

===========

پشتيبانان

===========

بلاگ نيوز

===========

شبکه سراسر

همکاری زنان ايرانی

===========

شبکه همبستگی

 با مبارزات زنان ايران

===========

جهان من (حاوی پيوندها)

===========

نژادپرستی و تبعيض

(حاوی پيوندها)

===========

گفتگو

===========

مجموعهء فعالان حقوق بشر

در ايران

=============

اتحادیه برای دموکراسی

=============

تريبون ايران

===========

پيام دانشجو

وبلاگ مهندس طبرزدی

===========

ويژه نامهء اسلامی

سکولاريسم

===========

هزل (حميدرضا رحيمی)

===========

مجموعه آثار

 اسماعيل نوری علا

===========

مخالفان خود را بشناسيم

آيت الله خامنه ای

دولت نهم روند بسيار خطرناک غربزدگی و گرايش های سکولاريستی را که متأسفانه در حال نفوذ در بدنه مديريتی کشور بود، سد کرده است.

======

آيت‌الله علم‌الهدي

سکولارها در ایران جایگاهی ندارند! حضور پر شور ملت ایران در بيست و دوم بهمن عامل شکست کامل سکولارها در کشور است.

======

آيت الله صافى گلپايگانى

اسلام با فرهنگ لائيك و بى دينى مخالف است. دشمنان با استفاده از ترويج فرهنگ لائيك درصدند تا زنان را از خط عفاف و حجاب و كرامت منحرف كرده و سنت هاى اصيل اسلامى را از بين ببرند.

======

آيت‌الله مکارم شيرازی

نقش تلويزيون در ايجاد تحولات سياسي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي بسيار مهم است. هر چند که در ساليان اخير برنامه‌هاي ديني و مذهبي در تلويزيون گسترش يافته ولي کساني در آنجا لانه کرده‌اند تلويزيون را به سوي سکولاريسم سوق مي دهند».

======

سيد محمد خاتمی:

راندن همهء منتقدان با

 چوب سکولاريسم، خود

 مروج اين انديشه است!

  ======

محمود احمدی نژاد:

  نظام آموزشی ايران

150 سال تحت نفوذ سکولاريسم

 بوده است!

======

© 2009 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630