دربارهء سکولاريسم | دربارۀ ما | تماس | آرشيو صفحه اول | جستجو | فيلترشکن | کوتاه و گويا | عکس و مکث | ويدئوها | کتابخانه | زنان | گروه ها | اسنادنامه ها

سال دوم ـ  شماره 655  ـ  چهار شنبه 1 مهر 1388 ـ  23 سپتامبر 2009         فهرست الفبائی نام نويسندگان         فهرست کليهء مقالات         English Section

ای رهبر کودتا،

ارتش سبز ايران، آماده قيام است

آرش سليم

ديکتاتور و عوامل سرکوبگرش چون احمدی نژاد، جعفری، و جوانی و ديگران، حتی اگر حسن نيت هم داشته باشند، فاقد شعور لازم برای درک و تحليل مسائل جامعه ايران و جامعه جهانی می باشند؛ تا چه رسد ارائه راه حل برای حل مسائل و تعامل باجهان. آن هايی که امروز بر سرنوشت اين ملت کهنسال حاکم هستند، يک هزارم توانايی ملی ايران را هم نمايندگی نمی کنند. اگر جلوی آن ها گرفته نشود کشور را با شتاب بيشتری بسوی فروپاشی و تجزيه هدايت خواهند کرد. به عبارت ديگر حتی اگر در انتخابات تقلب هم نشده بود و اين همه ستم هم بر ملت روا نداشته بودند، اين دار و دسته های منگل صلاحيت رهبری و اداره کشور ايران را ندارند. وظيفه ملی و انسانی همه ماست که محکم و با تمامی توان جلوی آن ها بايستيم- برای به زانو درآوردن آن ها و تن دادن به يک "انتخابات آزاد" حتی يک لحظه را نبايد هدر نداد.

================

روشنفکران عصر مشروطه و غرب

لطف الله آجداني

در نقد و بررسي چگونگي مواضع و رويا رويي هاي فکري روشنفکران عصر مشروطه درباره غرب،، به اعتبار ميزان تاثيرگذاري روشنفکران بر مواضع فکري، سياسي، فرهنگي و اجتماعي فعالان سياسي و تجدد طلبان ايراني عصر مشروطه، ميرزا فتحعلي آخوند زاده، ميرزا يوسف خان مستشار الدوله، ميرزا ملکم خان ناظم الدوله و ميرزا عبدالرحيم طالبوف، مهم ترين روشنفکران عصر مشروطيت ايران بودند که بررسي افکار آنان درباره غرب، به ويژه از آن رو که نشان دهنده چگونگي مواضع فکري آنان در حوزه هاي مختلفي چون حکومت، سياست، مذهب، روحانيت و سنت و تجدد است، از اهميت فراواني برخوردار است.

================

ريش سفيدهاي اصولگرا و

پيشنهاداتی براي رفع بحران سياسي موجود

علی مطهری اقدام در برقراري آشتي در کشور، ايجاد فضاي گفت وگو ميان طرفين و اقرار به اشتباهات از جانب هر دو طرف را موثر خوانده و تاکيد کرده که اين امر موجب مي شود آنان به دليل اتفاقات روي داده از مردم عذرخواهي کنند و انقلاب اسلامي قوي تر به راه خود ادامه دهد. وي هشدار داد دوستانش نبايد فراموش کنند که به دليل وقايع پس از انتخابات اعتبار جمهوري اسلامي در دنيا صدمه ديده چون مردم از برخورد خشن عده يي با معترضان بسيار متعجب شدند و انتظار چنين برخوردي را نداشتند. اما به قول وي همه اينها قابل جبران است و با همکاري طرفين مي توان مشکلات را حل کرد. البته مطهري مي گويد رهبران اين جريان مقصر هستند و مردم به اشتباه به همان چوبي رانده شدند که رهبران اين طيف رانده شدند؛ شايد مديران اين بحران بين اهداف رهبران اين اعتراضات و مردم عادي که صادقانه و به خيال اينکه تقلب شده معترض بودند، تفکيک قائل نشدند و چون فکر مي کردند که رهبران اين حرکت خائن هستند، نتيجه گرفتند پس با مردم عادي نيز بايد خشن برخورد شود...

================

شویی بس!

از: پرزیدنت حسین شرنگ

در جمهوری وحشی شرنگستان

گور‌های گروهی گمشده  در سکوت بولدوزر‌های اسقاطی / اسکلت‌های مبهوت شب‌های شکنجه، تجاوز، سحر گاهان، مفاجا / در زبان زبانه میکشند / دهان شور مادران را می‌‌لیسند / دود نمک جامعه را فرا گرفته / بغض بهشت زهرا / آه دوزخ خاوران / از قتل علیرضا   قتل دوازده سالگی   در چهلم ندا...

================

برای خنده های کودکی آزاده رحيمی

امين حصوری

تا مدت ها نخواستم باور کنم که در یکی از خیابان های این شهر، که در ظاهر همیشه به رنگ صلح و آرامش کودکی ام بود (آن طور که من می خواستم)، و یا در دخمه ای از ساختمان های سنگ مرر و آجرپوش آن، جان شیرین تو را ستانده اند؛ و نمی خواهم بدانم چگونه! نمی توانم! چون نمی خواهم باور کنم که این شهر می تواند با فرزندانش که تا دیروز سرخوشانه در دامانش بازی می کردند و کوچه هایش را در راه مدرسه با قدم ها و صداهایشان غرق شادی می کردند، چنین هولناک رفتار کند! انکار می کردم، هر چند به تلخی می دانستم که راست است و بر این اطمینان هر دم با اندوه و ناباوری افزوده می شد؛ چون شهرهای دیگر هم با فرزندانشان، با ندا و کیانوش و ترانه و اشکان و سهراب و مصطفی و مهدی و حسین و فاطمه و مسعود و مبینا و امیر و تینا و محسن و حامد و یعقوب و جعفر و سرور و پریسا و ایمان و میلاد و محمد و وحید و مریم و کامبیز و شلیر و بهمن و فرزاد و فهیمه و سعید و محمود و  کسری و داوود و ناصر و رامین و واحد و بابک و حمید و علی و... سنگدلانه چنین قساوتی را تکرار کرده بودند.

آرشيو

نمي‌توان به صرف اين‌ كه دانستن

حق مردم است، همه چيز را بازگو كرد

منتظری، رييس ديوان عدالت اداري

ايسنا ـ حجت الاسلام والمسلمين محمد جواد منتظري، رييس ديوان عدالت اداري فرمايشات مقام معظم رهبري را در خصوص روند برگزاري دادگاه‌هاي حوادث پس از انتخابات فصل الخطاب خواند و گفت: متاسفانه در اثر برخي غفلت‌هايي كه دادگاه‌ها يا جريانات ديگر داشتند، در پخش دادگاه‌ها از رسانه‌ها اقداماتي خلاف موازين شرعي و قانوني صورت گرفت كه اميدواريم با به كار بردن عقل و تدبير بيشتر و عدم تكرار چنين اقداماتي شاهد آثار و تبعات سوء آن در جامعه نباشيم.

 (بقيه در آرشيو کوتاه و گويا)

 

آنجا که شعر عاشقانه تعبير سياسی می پذيرد

زن بودن یا دیده شدن، انحراف تاریخی و فکری

فریاد ناصری

آنچه این روزها، در ظاهر امری نو و مترقی به‌نظر می‌آید در عمیق‌ترین لایه‌های خود، پیوندهای محکمی با نقاط تاریک ِ سطه و نظم‌ ِ وضع موجود دارد و آن چیزی نیست جز بخش‌های مختلف سایت‌ها و مجله‌های گوناگون با عناوین مختلف‌ درباره‌ی زنان، این بخش‌ها در میان بخش‌ها و فصل‌های دیگر یک نشریه، قرار دادن‌ ِ زن در میان دیگر موضوعاتی‌ست که باید بررسی شود، شناخته شود وَ مثل یک جسد بر میز تشریح کسان قرار گیرد، نه تنها زن را به سمت آن جایگاه اصلی خود نمی‌برد و آن را نشان نمی‌دهد، بلکه در یک رفتار حق به‌جانب کماکان آن را مثل هزار چیز دیگر، هزار بحث دیگر، چیزی قابل شناخت و بررسی می‌داند...

نقش جنبش های مدنی در

فرایند ورشکستگی اخلاقی- فرهنگی قدرت حاکم

ویکتوریا طهماسبی

بحثی که در این مقاله مطرح است این است که، با وجود آنکه ممکن است در ایران انقلابی سیاسی در جریان نباشد، اما تحولی فرهنگی و اخلاقی در حال شکل گیری ست که دست کمی از انقلاب نداشته و ندارد، این انقلاب و یا تغییرات ریشه ای در سیستم فرهنگی، ارزشی و اخلاقی جامعهء مدیون سال ها تلاش بی وقفه، کار مستمر، و شکیبایی گاندی وار جنبشی های مدنی در ایران است که سرمایهء اصلی آن، آرزوها ،علایق و آمال نسل جوان و پر شور ایرانی ست که می خواهد تاریخ و سرنوشت خود را به دست خود رقم زند.

ما مانده ایم و فلا تی سبز

نرگس اليکائی

نه !
برج و بارویی نیست
تا هست خیابان و
انسان هایی که از حیرت خود بالا رفته اند.
نمی دانیم آنها زیر پوست و
در عضله و خون ما دنبال چه می گردند
اما دست های متعفن باد را دیده ایم
که گندم ها را درو می کردند...>>>>

توضيح:

بعلت سفر خانم شکوه ميرزادگی، «از نگاه يک زن» اين چهارشنبه منتشر نمی شود

آرشيو

کدام اعتراف را باور کنیم؟

بهزاد مهراني

ترانه ‌های گوش‌خراشی که این روزها، زندانی و زندان‌بان، هم‌زمان برای‌مان می‌خوانند، نه صدای دل‌نشینی دارد و نه آهنگی موزون. شعرش نیز، شعری بی‌ردیف و قافیه و وزن و سجع است. و زندان‌بان، از ما که به جبر جغرافیا شنوندگان این سمفونی ِ بی‌هارمونی هستیم می‌خواهد که از این ترانه‌ی مشمئز کننده غرق شعف شویم. یکی از این ترانه‌ها، ترانه‌ی "عین.میم" است. هر کس که اندک آشنایی با "ع.م" داشته باشد می‌داند که او چه صدای دل‌نشینی دارد. صدایی به زلالی و سوز‌ناکی ِ موسیقی لرستان. هر کس که پیش از این‌ها این صدای دل‌انگیز را شنیده باشد می‌داند که این نوای دل‌آزار، نوای "ع.م" نیست و صدا از ارکستری به گوش می‌رسد که نوازندگان‌اش ابتدایی‌ترین اصول صدا و آهنگ ِ خوش را نمی‌شناسند...

متهم و حق خاموشی

مجيد نفيسی

«حق خاموشی» بر اين اصل بنيادی عدالت استوار است که شخص متهم تا هنگامی که پس از محاکمه «به دور از هر گونه، شک منطقی» جرم او ثابت نشده، بايد بی گناه شمرده شود. وجود اين اصل باعث می گردد که دادستان در جستجوی شواهد عينی بر آيد تا اين که بتواند ميان جرم و متهم رابطه ای پيدا کرده و موفق به ارائه يک ادعا نامه ی استوار گردد. بدين ترتيب حق خاموشی تضمين می کند که وظيفه اثبات جرم کاملا بر دوش دادستان افتاده و مانع آن می شود که او با مکر يا ارعاب و شکنجه متهم را به اعتراف وا دارد يا زمينه را به نحوی بچيند که متهم گيج شده و با حرفهای متناقض ناخواسته خود را در معرض اتهام قرار دهد. اين اصل همچنين موجب آن می شود که پليس به دنبال شواهد محکم و قرائن عينی برای اثبات جرم بگردد و در صدد تهديد متهم برای اعتراف و اتهام به خود برنيايد.

عدم اجازه دفن يک متوفی بهايی در سمنان

خبرگزاری هرانا

خبرگزاری هرانا : مسئولان مربوطه در يک روال خارج از قانون برای دفن يک شهروند فوت شده بهايی مانع تراشی کردند. به گزارش کميته بهاييان مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران، يکی از شهروندان بهايی سمنان به نام حسن آقا کسابيان در تاريخ ۲۰ شهريور فوت می کند اما به خانواده ايشان اجازه دفن در قبرستان بهاييان سمنان که در سنگسر ( مهدی شهر) واقع می باشد داده نمی شود با پيگيری و شکايت خانواده متوفی، در روز يکشنبه ۲۲ شهريور جلسه ای در استانداری با حضور شهردار سنگسر ( آقای نخستين ) تشکيل می شود که در آن جلسه به خانواده کسابيان ابلاغ می شود که متوفی را در نقطه ديگری دفن کنند ولی خانواده کسابيان اين را نمی پذيرد و اظهار می دارد که متوفی سالها در اين شهر زندگی کرده و مانند بقيه شهروندان سمنانی در خاک اينجا سهيم است لذا جسد را نمی توان انتقال داد.  سپس از خانواده متوفی خواسته می شود برای اينکه متوفی را بتوانند در سنگسر دفن کنند به دروغ بگويند آقای کسابيان در سنگسر فوت کرده است . اين پيشنهاد هم مورد پذيرش خانواده کسابيان قرار نمی گيرد و راضی به کتمان محل فوت متوفی نمی شوند . آخرين پيشنهاد برای اخذ جواز فوت ، پرداخت مبلغ يک ميليون تومان بود که اين مورد هم با عدم قبول خانواده کسابيان مواجه می شود و در پاسخ می گويند " ما توانايی پرداخت اين مبلغ را داريم ولی ساير بهاييان قادر به پرداخت اين مبلغ نيستند پس ما هم پرداخت نمی کنيم " بالاخره قرار می شود جواز دفن به همان روال سابق يعنی پرداخت ۲۵۰ هزار تومان صادر شود در عوض خانواده کسابيان قول دادند مراسم دفن سريع و بی سروصدا انجام گيرد روز بعد مراسم دفن در قبرستان بهاييان سمنان (واقع در سنگسر) اجرا می شود ولی در طی مراسم چند نفر از تپه های مجاور شروع به فيلمبرداری از مراسم و حاضرين می کنند در خاتمه مراسم در حاليکه فقط چند نفر از نزديکان متوفی بر سر مزار باقی مانده بودند آن افراد به پائين تپه آمده و شروع به هتاکی و توهين به بهاييان و خانواده متوفی می کنند که اين رفتار بسيار موجب پريشانی و ناراحتی همسر متوفی می شوند .متعاقب اين جريان در روز ۲۵ شهريور در شهر سنگسر حدود ۲۰ نفر از عناصر تندرو و خودسر شروع به تظاهراتی عليه بهاييان می کنند که طی آن شعارهای توهين آميزی نسبت به بهائيان داده می شود متاسفانه با اين اجتماع غير قانونی و بی مجوز هيچ برخوردی از طرف نيروی انتظامی نمی شود ولی با پا درميانی تعدادی از مسلمانان محل که به حمايت از هموطنان بهائی می پردازند ، اين تظاهرات خاتمه يافت.

 (بقيه در آرشيو کوتاه و گويا)

آرشيو روزانهء يک هفتهء گذشته:

شماره 654 ـ  سه شنبه 31 شهريور 1388 ـ  22 ماه سپتامبر 2009

شماره 653 ـ  دو شنبه 30 شهريور 1388 ـ  21 ماه سپتامبر 2009

شماره 652 ـ  يک شنبه 29 شهريور 1388 ـ  20 ماه سپتامبر 2009

شماره 651 ـ  شنبه 28 شهريور 1388 ـ  19 ماه سپتامبر 2009

شماره 650 ـ  جمعه 27 شهريور 1388 ـ  18 ماه سپتامبر 2009

شماره 649 ـ  پنج شنبه 26 شهريور 1388 ـ  17 ماه سپتامبر 2009

آرشيو کلی شماره های گذشته>>>

پيوند به نسخهء اينترنتی>>>>

================

پيوند به کتاب «ترک های امروز»

================

================

از نگاه يک زن

يادداشت های سه شنبه های

شکوه ميرزادگی

================

گفتگوهای اختصاصی ما

================

حقوق خود را بيشتر بدانيد

================

مجموعه ای از مقالات دربارهء

قتل علم زندانيان سياسی

================

پويشگران

=============

نيلگون

=============

الفبا

=============

ايرانسکوپ

=============

پيک خبری ايرانيان

=============

سکولاريسم برای ايران

=============

کميتهء نجات پاسارگاد

=============

بنياد ميراث پاسارگاد

=============

اصغر آقا

=============

ايران ب.ب.ب.

=============

خواندنیها

=============

انقلاب مشروطيت ايران

=============

اعلاميه ها و ميثاق های

 بين المللی

=============

ريشه کنی تبعيض

=============

ايرانويچ

=============

اتحاد جمهوریخواهان ايران

============

تارنمای جمهوريخواهان

دموکراتيک و لائيک

===========

حزب مشروطهء ايران

===========

جبههء ملی ـ شاخه آمريکا

==========

آژانس خبری کورش

==========

نويسندگان

===========

ايرانيان دات کام

===========

ايران امروز

===========
جمهوری خواهان دمکرات

و لائیک-هانوور (تبجا)

===========

جنبش آذربايجان

برای يکپارچگی ايران

=============

خبرنامهء گويا

=============

تغيير برای برابری

=============

اخبار روز

===========

روشنگری

===========

مردانی نيوز

===========

لج ور

===========

مقالات سياسی

===========

 سامان نو

===========

آينده نگری

===========

پشتيبانان

===========

بلاگ نيوز

===========

شبکه سراسر

همکاری زنان ايرانی

===========

شبکه همبستگی

 با مبارزات زنان ايران

===========

جهان من (حاوی پيوندها)

===========

نژادپرستی و تبعيض

(حاوی پيوندها)

===========

گفتگو

===========

مجموعهء فعالان حقوق بشر

در ايران

=============

اتحادیه برای دموکراسی

=============

تريبون ايران

===========

پيام دانشجو

وبلاگ مهندس طبرزدی

===========

ويژه نامهء اسلامی

سکولاريسم

===========

هزل (حميدرضا رحيمی)

===========

مجموعه آثار

 اسماعيل نوری علا

===========

مخالفان خود را بشناسيم

آيت الله خامنه ای

دولت نهم روند بسيار خطرناک غربزدگی و گرايش های سکولاريستی را که متأسفانه در حال نفوذ در بدنه مديريتی کشور بود، سد کرده است.

======

آيت‌الله علم‌الهدي

سکولارها در ایران جایگاهی ندارند! حضور پر شور ملت ایران در بيست و دوم بهمن عامل شکست کامل سکولارها در کشور است.

======

آيت الله صافى گلپايگانى

اسلام با فرهنگ لائيك و بى دينى مخالف است. دشمنان با استفاده از ترويج فرهنگ لائيك درصدند تا زنان را از خط عفاف و حجاب و كرامت منحرف كرده و سنت هاى اصيل اسلامى را از بين ببرند.

======

آيت‌الله مکارم شيرازی

نقش تلويزيون در ايجاد تحولات سياسي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي بسيار مهم است. هر چند که در ساليان اخير برنامه‌هاي ديني و مذهبي در تلويزيون گسترش يافته ولي کساني در آنجا لانه کرده‌اند تلويزيون را به سوي سکولاريسم سوق مي دهند».

======

سيد محمد خاتمی:

راندن همهء منتقدان با

 چوب سکولاريسم، خود

 مروج اين انديشه است!

  ======

محمود احمدی نژاد:

  نظام آموزشی ايران

150 سال تحت نفوذ سکولاريسم

 بوده است!

======

© 2009 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630