دربارهء سکولاريسم | دربارۀ ما | تماس | آرشيو صفحه اول | جستجو | فيلترشکن | کوتاه و گويا | عکس و مکث | ويدئوها | کتابخانه | زنان | گروه ها | اسنادنامه ها

سال دوم ـ  شماره 638  ـ  يک شنبه 15 شهريور 1388 ـ  6 سپتامبر 2009              فهرست الفبائی نام نويسندگان           فهرست کليهء مقالات         English Section

زمینه ‌چینی دولت کودتا

برای انقلاب فرهنگی دوم

سايت موج آزادی

وقتی سخنان چند روز پیش آیت‌الله خامنه‌ای در جمع دانشجویان دستچین شده را می‌شنویم که از لزوم فعال بودن طیف خاص دانشجویان علیه تحرکات دشمن صحبت می‌کند، یا سخنان یکشنبه شب وی در ابراز نگرانی از تحصیل دو میلیون دانشجو در رشته‌های علوم انسانی! را می‌شنویم و یا کیهان دوشنبه را می‌خوانیم که از «تصرف دانشگاه‌ های مادر» توسط دشمنان می‌نویسد و این را در کنار پیشنهاد یک متقلب برای وزارت علوم می‌گذاریم، بوی توطئه‌ی شوم کودتاچیان و تدارک کاریکاتوری از یک «انقلاب فرهنگی» علیه دانشگاه و دانشجو به مشاممان می‌رسد.  برنامه‌ی دولت کودتا برای دانشگاه چیست؟

(پيوند با فيلترشکن >>>)

================

گفتمان غربزدگی:

طغیان روشنفکری جهان سومی

برای بازگشت به «خود»

گفتگو با داریوش آشوری

انسانی که بر اثر کنشِ انسان مدرن، به برداشتِ من، در وضعِ هبوط ” از شرق به جهانِ سوم” قرار گرفته، چه گونه می تواند به وضعِ خود خودآگاهی علمی و فلسفی پیدا کند و به یاری آن از چاهی که در آن هبوط کرده به درآید؟ کوتاه کنم: با دانش اندوزی برگذشته از کین توزی با گذر از غرب زدگی به سوی ”غربی” شدن با دلیری و روشن بینی تمام. برای گذار از غرب هم، چنان که آرزوی غرب ستیزانِ ما بوده است، نخست باید به غرب رسید. و این در ساحتِ اندیشه و زبان به-هیچ روی آسان نیست، بلکه کوششی جمعی می طلبد، به رغمِ همه ی اوضاعِ ناسازگار، امّا با رنج و ریاضتِ و پایداری و انضباطِ  بسیار، با گردن نهادن به ارزش های اخلاقی ضروری برای آن، در جهتِ هدفی روشن.

(پيوند با فيلترشکن >>>)

================

پیرامون موقعیت تاریخی

امین حصوری

موقعیت تاریخی یعنی وارد شدن اجتناب ناپذیرِ مردم به کشاکشی که در عین برخورداری از پتانسیل بالا برای برد، بازنده شدن در آن می تواند تبعات منفی زیادی برای آنها داشته باشد. نظیر موقعیت تاریخیِ پیرامون ملی شدن صنعت نفت که مستعد انکشاف دموکراسی در ایران بود، ولی به کودتایی ختم شد که نه تنها 25 سال استبداد مطلقه به دنبال آورد، بلکه با پروبال دادن به اسلام سیاسی، زمینه ی استقرار استبداد مطلقه و طولانی دیگری را هم فراهم کرد. بنابراین از دست دادن یا به بیان درست تر کشتن یک فرصت تاریخی، که با نادیده گرفتن و بلااستفاده گذاشتن پتانسیل های پیروزی نمود می یابد، شکستی مجازی در حوزه ی اعتباریِ برد و باخت ها نیست؛ بلکه شکستی در دنیای واقعی است که علاوه بر تلفات حین نزاع، تاوان و خسارت های سنگینی بر هستی اجتماعیِ آینده ی مردم تحمیل خواهد کرد.

(پيوند با فيلترشکن >>>)

================

تو ساز خویش زنی

و ما رقص خود کنیم

محمدرضا شکوهی فرد

رهبر این جنبش خود آگاهی نسلی ست که بمانند ذوب شدگان آقای خمینی چهرهء فرد و اندیشه ای را در ماه نمی بیند و نمی نگارد، و سه دهه کاسب اقسام تجربیات بوده است. می داند  چه نمی خواهد و چه می خواهد. رهبر این جنبش اراده و احساس مسئولیت نسلی ست که چشمان درخشان ندا را در وقت رفتنش با اشک به نظاره نشست و وجدان خود را متعهد به رقم زدن صفحه ای دانست که ندا  و بسیاران عزیز چون او آرزویش داشتند.

(پيوند با فيلترشکن >>>)

امنيت از مقولهء نظامي به مقوله‌اي

فرهنگي و سياسي تبديل شده است

روح الله حسينيان

ایسنا: روح‌الله حسينيان، نماينده مردم تهران در مجلس، كه در موافقت با وزير پيشنهادي اطلاعات سخن مي‌گفت، يادآور شد: «‌آقاي مصلحي با سابقه‌ي فرهنگي و كارنامه‌اي درخشان در اين زمينه، صالح‌ترين فرد براي منصب وزارت اطلاعات است... مقوله امنيت از مقولاتي است كه در مفهوم و مصداق همواره در حال تطور مي‌باشد. بي‌شك اين مقوله امروزه در چارچوب عمليات نظامي و كودتا محدود نمي‌شود. جديدترين شيوه‌هاي براندازي امروز به شكل فرهنگي درآمده‌اند، به خصوص از آنجا كه انقلاب اسلامي يك انقلاب فرهنگي بوده، ‌دشمنان جهان‌خوار نيز به اين نتيجه رسيده‌اند كه تنها راه فروپاشي نظام جمهوري اسلامي ايران، ‌اقدامات فرهنگي است و به همين جهت ده‌ها رسانه شفاهي، كتبي، صوتي و تصويري را به زبان فارسي راه‌اندازي كرده‌اند تا به سست كردن مباني اين مردم مسلمان ايران، ناتوان و ناكارآمد جلوه دادن نظام اسلامي،‌ ترويج سكولاريسم، فاصله انداختن بين مسوولان حكومتي و مردم و بحراني نشان دادن كشور و... بپردازند...

(بقيه در آرشيو)

=======

خلع يد از ايرج ميرزا

(آرشيو)

================

اولويت پيکار امروز کدامست؟

جمشيد طاهری پور

اپوزسيون سکولار- دموکرات برای آن که بتواند در سرنوشت ايران نقش ثمربخش ايفا کند، مقدم بر همه چيز خواستار آزادی فعاليت احزاب و اجتماعات و آزادی انتخابات در کشور است و تأمين و تثبيت فعاليت "راه سبز اميد" در چهارچوب قانون اساسی، برای اين منظور می تواند راهگشا باشد و به همين دليل نيز درست اين است از آن پشتيبانی کنيم. محتوی اين پشتيبانی تفاهم و همرأئی، يعنی اشتراک نظر و عمل روی اهداف حداقلی و تنظيم رابطه با آقايان موسوی و کروبی، بر مدار حمايت انتقادی است و نه مستحيل شدن در رهبری راه سبز اميد و يا پيروی از آنان، که پی آمدش انحلال اپوزسيون سکولار- دموکرات ايران خواهد بود...

(پيوند با فيلترشکن >>>)

خواستاری حق برابر رأی همان خواستاری سکولاريسم است

سعيد آوا

مضمون اصلي جنبش جاری ميهن مان، چه "سبز" و چه به هر صفت ديگری ناميده شود، برقراری نظام آزاد و دمکراتيک مبتني بر حق رأی برابر افراد ملت و امکان تصميم گيری آنان در تعيين سرنوشت خويش مي باشد. لذا از "رهبران جنبش سبز" و مراجع ديني، که به تناقض تلفيق مذهب و حکومت با رأی و تصميم گيری مردم و نيز نقش استبدادی نهاد ولايت فقيه واقف اند، انتظار مي رود، و به طريق اولي بر آنان فرض است، که همچون هفته های آغازين جنبش، که با درايت و شجاعت در کنار مردم و حامي آنان بودند، همچنان به همراهي شان ادامه داده و آنان را با به رسميٌت شناختن و به اجرا درآوردن مطالبات حقه شان ياری نمايند. آناني که به اين همراهي پاسخي مثبت مي دهند در قلب و حافظه ی تاريخي ملت جايي بس بزرگ و ابدی پيدا خواهند کرد.

(پيوند با فيلترشکن >>>)

از «سکولارهای محترم ایرانی» چه می خواستم؟

سامان سروش نیا

من هم ادعای ارائهء راهکار برای ایرانیان مقیم خارج از کشور را ندارم؛ نه توانائی اش را دارم و نه امکان اش را. من در ایران زندگی میکنم و هیچ تصور درستی هم از جامعهء ایرانیان خارج از کشورندارم. پس، طبیعی است که نتوانم پیشنهاد مشخص و عملی ای بدهم. قصدم از نوشتن آن مقاله فقط و فقط بيان چیزی ست که از اعمال سکولارهای ایرانی مقیم خارج  می بینم، با تمام کاستی های اين تصویر. و آن چیزی که می بینم این است که عملاً سکولارهای ایران، مثل همهء سال های گذشته، پیرو و دنباله روی مذهبیون هستند.

(پيوند با فيلترشکن >>>)

کارنامهء من از وقايع هجدهم تير تا انتخابات اخير درخشان است

سعيد مرتضوی

بی.بی.سی: حکم توقیف بیشتر نشریات و بازداشت فعالان سیاسی اصلاح طلب به امضای آقای مرتضوی بود. سعید مرتضوی دادستان سابق عمومی و انقلاب تهران کارنامه خود را در اعتراضات بعد از انتخابات ریاست جمهوری، "درخشان" توصیف کرده است. آقای مرتضوی روز هشتم شهریور جای خود را به عباس جعفری دولت آبادی داد و بعد از آن از سوی غلامحسین محسنی اژه ای که دادستان کل کشور است به عنوان "معاون مطلق" دادستان کل کشور منصوب شد. آقای مرتضوی در مراسم تودیع خود و معارفه دادستان جدید عمومی و انقلاب تهران گفته است: "دادسرای عمومی و انقلاب تهران در اغتشاشات اخیر کارنامه درخشانی داشته است." دادستان سابق عمومی و انقلاب تهران گفت که در ابتدای فعالیتش با حادثه 18 تیر 1378 رو به رو شده و انتهای فعالیتش نیز مصادف با حوادث پس از انتخابات بوده است. به گفتهء آقای مرتضوی، در حادثه 18 تیر "رشادت و تلاش بازپرسان و دادیاران امنیت اجتماعی موجب شد که پرونده های این بحران سریع مورد رسیدگی قرار گیرد و در پایان دورهء کاری با بحران اجتماعی پس از انتخابات مواجه شدیم که همکاران ما در خاموش کردن این بحران و فتنه، تلاش عظیمی کردند که جای تشکر دارد." آقای مرتضوری زمانی قاضی دادگاه مطبوعات بود و احکام تعطیلی شمار قابل توجهی از روزنامه ها را صادر کرد و با سلب صلاحیت از برخی اعضای هیات منصفه، مانع از فعالیت این دادگاه شد. وی هفت سال قبل به سمت دادستان عمومی و انقلاب تهران منصوب شد و در این سمت نیز به سختگیری و وارد کردن فشار به خصوص به متهمان پرونده های امنیتی شهرت یافت. بازداشت های گسترده فعالان سیاسی در جریان اعتراضات پس از انتخابات مناقشه برانگیز ایران عمدتا با حکم سعید مرتضوی صورت گرفته و در خارج نیز، دولت کانادا آقای مرتضوی را متهم کرده است که در قتل زهرا کاظمی، روزنامه نگار ایرانی - کانادایی که هنگام بازداشت روی داد، دست داشته است. از آقای مرتضوی شکایت هایی تسلیم دادگاه انتظامی قضات شده که تا کنون نتیجه مشخصی در پی نداشته است. با تغییر رئیس قوه قضاییه، سعید مرتضوی از سمت دادستانی تهران برکنار شد و برخی از منتقدان آقای مرتضوی، این اقدام را به تلاش به منزله بهبود وجهه این قوه توصیف کردند اما کوتاه مدتی پس از آن، حکم انتصاب او به سمت معاونت دادستانی کل صادر شد. دادستان جدید عمومی و انقلاب تهران گفته است:"نظارت دادستان بر ضابطان و حاضران در تحقیقات از نظر من جدی است اگر برخی توقع دارند به امر آنها این طرف و آن طرف بروم این کار را نخواهم کرد." آقای جعفری دولت آبادی گفت: "به شدت با خواسته ضابطان که می گویند چه کسی را بازداشت، آزاد و یا محکوم کنید، برخورد می کنیم و چنین اظهاراتی را بر نمی تابم." آقای جعفری دولت آبادی که پیش از این دادستان خوزستان بود، تاکید کرده " ضابطان و بازجویان باید در چارچوب قانون و مقررات و تحت اشراف دادستان انجام وظیفه کنند و مسئولیت آزادی ها، بازداشت ها و دستورات قضایی را می پذیرم چون من باید پاسخگو باشم."

(آرشيو کوتاه و گويا)

نوشتهء: آندرو مانگو

فصل اول ـ  حکومت قبل از ملت (1938 تا 1945)

بخش اول ـ رياست جمهوری عصمت اينونو

مطلب اختصاصی سکولاريسم نو

اينونو نيز همچون آتاتورک آدمی عملگرا محسوب می شد اما، نسبت به آتاتورک، بسيار محتاط تر، شکيباتر و تلخ تر بود. با رياست جمهوری او قصر تپهء «چانکايا» در آنکارا تبديل به يک خانه ی منظم خانوادگی شد. همراهان مشروبخواری های آتاتورک با احترامات فائقه کنار گذاشته شدند، همراهان آتاتورک در جنگ استقلال که پس از تاسيس جمهوری تبديل به مخالفان سياسی او شده بودند مورد دلجويي قرار گرفته و به مقامات بالا منصوب شدند، رييس مجلس، برخی وزرا و برخی از سفرا از بين آن ها برگزيده شدند، بی آن که قدرت سياسی واقعی به دست آن ها سپرده شود. در عين حال به آن ها گوشزد شد که انتقاد از آتاتورک تحمل پذير نيست.

(پيوند به فهرست کتاب)     (پيوند با فيلترشکن >>>)

آرشيو روزانهء يک هفتهء گذشته:

شماره 635 ـ  پنج شنبه 12 مرداد 1388 ـ  3 ماه اگوست 2009

شماره 634 ـ  چهار شنبه 11 مرداد 1388 ـ  2 ماه اگوست 2009

شماره 602 ـ  سه شنبه 10 مرداد 1388 ـ  1 ماه اگوست 2009

شماره 632 ـ  دو شنبه 9 شهريور 1388 ـ  31 ماه اگوست 2009

شماره 631 ـ  يک شنبه 8 شهريور 1388 ـ  30 ماه اگوست 2009

شماره 630 ـ  شنبه 7 شهريور 1388 ـ  29 ماه اگوست 2009

آرشيو کلی شماره های گذشته>>>

پيوند به نسخهء اينترنتی>>>>

================

پيوند به کتاب «ترک های امروز»

================

================

از نگاه يک زن

يادداشت های سه شنبه های

شکوه ميرزادگی

================

گفتگوهای اختصاصی ما

================

حقوق خود را بيشتر بدانيد

================

مجموعه ای از مقالات دربارهء

قتل علم زندانيان سياسی

================

پويشگران

=============

نيلگون

=============

الفبا

=============

ايرانسکوپ

=============

پيک خبری ايرانيان

=============

سکولاريسم برای ايران

=============

کميتهء نجات پاسارگاد

=============

بنياد ميراث پاسارگاد

=============

اصغر آقا

=============

ايران ب.ب.ب.

=============

خواندنیها

=============

انقلاب مشروطيت ايران

=============

اعلاميه ها و ميثاق های

 بين المللی

=============

ريشه کنی تبعيض

=============

ايرانويچ

=============

اتحاد جمهوریخواهان ايران

============

تارنمای جمهوريخواهان

دموکراتيک و لائيک

===========

حزب مشروطهء ايران

===========

جبههء ملی ـ شاخه آمريکا

==========

آژانس خبری کورش

==========

نويسندگان

===========

ايرانيان دات کام

===========

ايران امروز

===========
جمهوری خواهان دمکرات

و لائیک-هانوور (تبجا)

===========

جنبش آذربايجان

برای يکپارچگی ايران

=============

خبرنامهء گويا

=============

تغيير برای برابری

=============

اخبار روز

===========

روشنگری

===========

مردانی نيوز

===========

لج ور

===========

مقالات سياسی

===========

 سامان نو

===========

آينده نگری

===========

پشتيبانان

===========

بلاگ نيوز

===========

شبکه سراسر

همکاری زنان ايرانی

===========

شبکه همبستگی

 با مبارزات زنان ايران

===========

جهان من (حاوی پيوندها)

===========

نژادپرستی و تبعيض

(حاوی پيوندها)

===========

گفتگو

===========

مجموعهء فعالان حقوق بشر

در ايران

=============

اتحادیه برای دموکراسی

=============

تريبون ايران

===========

پيام دانشجو

وبلاگ مهندس طبرزدی

===========

ويژه نامهء اسلامی

سکولاريسم

===========

هزل (حميدرضا رحيمی)

===========

مجموعه آثار

 اسماعيل نوری علا

===========

مخالفان خود را بشناسيم

آيت الله خامنه ای

دولت نهم روند بسيار خطرناک غربزدگی و گرايش های سکولاريستی را که متأسفانه در حال نفوذ در بدنه مديريتی کشور بود، سد کرده است.

======

آيت‌الله علم‌الهدي

سکولارها در ایران جایگاهی ندارند! حضور پر شور ملت ایران در بيست و دوم بهمن عامل شکست کامل سکولارها در کشور است.

======

آيت الله صافى گلپايگانى

اسلام با فرهنگ لائيك و بى دينى مخالف است. دشمنان با استفاده از ترويج فرهنگ لائيك درصدند تا زنان را از خط عفاف و حجاب و كرامت منحرف كرده و سنت هاى اصيل اسلامى را از بين ببرند.

======

آيت‌الله مکارم شيرازی

نقش تلويزيون در ايجاد تحولات سياسي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي بسيار مهم است. هر چند که در ساليان اخير برنامه‌هاي ديني و مذهبي در تلويزيون گسترش يافته ولي کساني در آنجا لانه کرده‌اند تلويزيون را به سوي سکولاريسم سوق مي دهند».

======

سيد محمد خاتمی:

راندن همهء منتقدان با

 چوب سکولاريسم، خود

 مروج اين انديشه است!

  ======

محمود احمدی نژاد:

  نظام آموزشی ايران

150 سال تحت نفوذ سکولاريسم

 بوده است!

======

© 2009 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630