دربارهء سکولاريسم | دربارۀ ما | تماس | آرشيو صفحه اول | جستجو | فيلترشکن | کوتاه و گويا | عکس و مکث | ويدئوها | کتابخانه | زنان | گروه ها | اسنادنامه ها

سال دوم ـ  شماره 668  ـ  سه شنبه 14 مهر 1388 ـ  6 اکتبر 2009         فهرست الفبائی نام نويسندگان         فهرست کليهء مقالات         English Section

دالائی لاما و نازنين افشين جم در جلوه ای از سکولاريسم؛ اين اولين گام در راه تحقق آزادی ها و حقوق بشر: آزادی مذاهب و عقايد، آزادی پوشش، تساوی حقوقی زن و مرد، و برافتادن مفهوم «اقليت»

================

وقت اش درست هم اکنون است!

شکوه ميرزادگی

متأسفانه، ما باورمندان به فرهنگ همه مذهبی و ملی ايران، در گستره ی فرهنگ طرفداران حکومت اسلامی جايي نداريم  اما آن ها در فرهنگ ما، همان جا و حقوقی را دارند که دارندگان همه ی مذاهب و باورها و عقايد ديگر دارا هستند. آن ها فرهنگ ما را بدان خاطر که تک ساحتی نيست دوست ندارند، اما ما با آن ها دشمنی فرهنگی نداريم زيرا ما به رنگارنگی فرهنگی ملت مان باور داريم. ما باور داريم که در سايه ی همين فرهنگ همه مذهبی است که دارندگان عقيده ها، سليقه ها و مرام های مذهبی يا سياسی متفاوت، و يا افرادی که دارای هيچ مذهب يا مرام خاص سياسی نيستند، نيز امکان زندگی و تنفس پيدا می کنند و می توانند کنار هم، و کنار ملت های ديگر جهان با صلح و دوستی زندگی کنند.

================

يک حماقت بزرگ ديگر

از فقيه شهر، و کار تمام است!

امير سپهر

اگر خامنه ای حتا بدان تقلب و بی حيايی آشکار هم دست نمی زد، باز هم رژيم ابتر او نمی توانست که بدين سبک و سياق به حکومت خود ادامه دهد. وليک رئيس جمهوری شدن موسوی و اندک دگرگونی های صوری که او در شيوه ی کشورداری بوجود می آورد، بی ترديد دستکم در هشت سال پيش رو هم، مردم ما را بدين منزلگه سياسی نمی رساند که اينک در پهن دشت آن لشگر آراسته اند. پس دستکم از اين حيث، آفرين به فقيه شهر که به حماقتی، يکباره چند سرمايه ی از کف رفته را يکجا به مردم ما بازگرداند. بويژه سرمايه هايی چون «بيداری»، «وفاق» و «انگيزه» که هم روشن ترين نشانه های خواست همگانی يک ملت برای دگرگون ساختن بنيادين سرنوشت خويش و دستيابی به سعادت و نيکبختی محسوب می شوند و هم اينکه اصلی ترين ابزار های ايجاد آن دگرگونی های ژرف و بزرگ در جامعه ی بومی خويش.

================

تاملی بر تعامل

جنبش دانشجویی وجنبش عام

محمد مسعود سلامتی

جنبش دانشجویی در سه دههء اخیر از چند گذرگاه عبور کرده است. نخست حاکمیت تکصدایی بر فضای دانشگاه را شکست. سپس با کنار نهادن پوستهء دانشگاه سعی کرد تا صداهای متفاوت را به گوش جامعه برساند. آنگاه به نظر رسید عزم خود را برای رهبری جنبش های اجتماعی جزم کرده است. سپس خوانش های خفته یا کم سوی سیاسی را در منظر عمومی بیدار و فروزان کرد. اما به نظر می رسد از هجده تیر امسال جنبش دانشجویی در شرف عبور از گذرگاه تازه ای است. درشرایطی که بیش از هر زمانی موقعیت برای پیشتازی جنبش دانشجویی فراهم بود این جنبش فراتر ازحرکت عمومی ظهور نیافت. در  هجده تیر امسال دانشجویان و مردم دوشادوش هم درخیابان ها حضور یافتند، بدون آنکه دانشجویان، در شکل گیری یا ظهور اعتراضات، نقشی فراتر ازجنبش عمومی عهده دارگردند.

ملی کردن نفت،

راهی برای گذر از استبداد

بهمن زاهدی

بر خلاف آنچه در تصور اکثریت ایرانیان پرورش داده شده است، صنعت نفت در ایران ملی نیست بلکه دولتیست. درآمد حاصله از منابع طبیعی ایران برای بودجه سالانه دولت مصرف می‌شود. دولت وابسته به مردم و جوابگوی آنان نیست. دولت های دموکراتیک مخارج دولت خود را از طریق کسب مالیات تامین می‌کنند و در هر شرایطی پاسخگو به شهروندان خود هستند و در صورت عدم رسیدن به خواست های شهروندی مردم در انتخابات آزاد برکنار می‌‌شوند.

 (بقيه در آرشيو کوتاه و گويا)

وجوه اقتصادی اسلام و

پای درد دل مردم  دارالخُرافه

حميد رضا رحيمی

يکی از ایراداتی که مخالفین و مُعاندین لعنتة علیهم اجمعین به اسلام عزیز به عنوان یک سیستم اجتماعی، سیاسی و ... می گیرند عدم عنایت و توجّه  آن به مسائل اقتصادی جامعـه، و بـه تبع آن شهروندان است. ایـن ایراد، ناگفته پیداست که ابداً وارد نیست و نیازی به استدلال نیز ندارد و بـه ـز  دسیسه ای آشکار از سوی استکبار جهانی و صهیونیزم بین الملل، به منظور ناکارآمد جلوه دادن این سیستم مترقی، چیز دیگری نیست؛ لکن فدوی، بـه عنوان یکی ازدوستداران قدیمی این شیوه ی شگفت انگیز و کسی که مراتب ارادت او به اسلام عزیز بر کسی پوشیده نیست، بر خود لازم می داند کـه ردّیه ای هرچند مختصر، در باب این ُشبهه، قلمی کند.

آرشيو

================

ایدئولوژی اسلامی معاصر فاقد نظریه به معنای دقیق کلمه است

گفتگو با مهدی خلجی

گفتگوگر: جمشيد فاروقی

نهاد روحانیت و عقل دینی در ایران در سی سال گذشته موفق نشد که خودش را نو کند و سرگرم شد به سورچرانی اقتصادی و جولاندهی سیاسی و فکر کرد که در منازعات فکری بزرگ پول یا زور اسلحه می‌تواند داور نهایی باشد. عقل دینی در ایران فاقد نوآوری و پویایی است و حتا روشنفکران مذهبی هم که خواستند طرحی نو دراندازند، به اصطلاح به قهر و خشم حکومت گرفتار شدند. یکی مثل عبدالکریم سروش در خارج از کشور بسر می‌برد و یکی دیگر مثل آقای سعید حجاریان در زندان. بنابراین جمهوری اسلامی فکر کرد که این ایدئولوژی اسلامی قبایی‌است که به قامت هر جامعه‌ای درمی‌آید. حالا بعد از سی سال به فکر چاره افتاده است که چگونه می‌شود جامعه دانشگاهی یا نخبه کشور را که زیر تأثیر تفکر جدید است، علاج کرد و فرهنگ تعبد و اطاعت از خدایگان دینی را شبیه عصر صفوی و قجری دوباره در جامعه ایران جاانداخت.

خطری که جنبش سبز را تهدید می کند: وسواس به احمدی نژاد

هزاردستان چمن

بعضی از ما جنبش سبزی ها که داریم به احمدی نژاد وسواس پیدا می کنیم و موضوع را شخصی می کنیم. موضوع کم کم دارد تبدیل می شود به یک مساله ی شخصی بین ما و احمدی نژاد. مثل قبل از انقلاب که موضوع تبدیل شده بود به نفرت از شاه اما نه از سلطنت و استبداد. وسواس به احمدی نژاد به قدری زیاد شده تا جاییکه حتی من شنیده ام عده ای درصدد آن هستند که قالیباف را به عنوان رییس جمهور معرفی کنند و احمدی نژاد را از کار بر کنار کنند. چرا این باید به ذهن کسانی که در صدد حل بحران اخیر هستند، برسد؟ حتی اگر شایعه باشد، چرا این شایعه باید ساخته بشود؟ ما دنبال چی هستیم و چی از این جنبش تازه پا می خواهیم؟

از جنبش سبز چه انتظاري مي‌توان داشت؟

علي معظمي

وقتي نوشته خود هزار دستان را مي‌خوانم، مي‌بينم كه گويي اميدي بزرگ به اين جنبش بسته؛ گويي چشم دارد كه بسياري از خواست‌هاي سياسي و اجتماعي‌اش با اين جنبش برآورده شود. واقعيت اين است كه وقتي به آدم‌هاي ديگر هم نگاه مي‌كنم كه فكر و عمل‌شان درگير جنبش است، مي‌بينم در چنين اميدي مشترك هستند؛ اميد به نوعي رهايي. من هم چنين اميدي دارم. اميدي كه فراتر از آرزوي صرف است. گمان مي‌كنم اگر وضع به همين منوال پيش برود، با اين جنبش به فضاي سياسي آزادتر و انساني‌تري خواهيم رفت. فكر مي‌كنم امروز اگر هشيار باشيم و فعال، مي‌توانيم اميد داشته باشيم كه از مخاطراتي كه پيش چشم است بگذريم.

تحريم؟ آری يا نه؟ وظيفهء ما چيست؟

عبدالستاردوشوکی

در اين مقالهء تحقيقي، بر اساس شواهد مكتوب، علمی و مستند تلاش نموده ام تا علاوه بر تاویلی بر روش معمولی غرب و یا به اصطلاح "جامعهء بین المللی" در استفاده از "تحریم" بعنوان یک اهرم فشار مرحله ای در روابط بین المللی؛  به سـه سوال مهم و ضروری بپردازم. اول اينكه آيا تحريم بعنوان يك ابزار فشار سياسي در روابط بين المللي موثر است يا نه؟ ثانياء آيا اعمال و تشديد تحريم هاي گسترده تر بر عليه ايران منجر به تغيير رفتار و يا تسليم رژيم در مقابل خواسته هاي شوراي امنيت سازمان ملل و "غرب" خواهد شد؟ ثالثاء مردم آزادیخواه ایران باید چه موضع و یا عکس العملی در قبال تشدید تحریم ها و یا خطرحمله نظامی محتمل به ایران اتخاذ کنند؟  

میرزا جهانگیر خان صوراسرافیل، علی اکبر دهخدا، و نشریه شان

بخش ششم از فصل نهم کتاب «دیهء اهل کتاب»

يوسف شريفی

جهانگیرخان صوراسرافیل و علی اکبر دهخدا از روشنفکران غیر مذهبی دوران مشروطیت بودند و نقش بسیار مهمی را با انتشار صوراسرافیل در آن ایام ایفا کردند. آنان علاوه بر انتشار صوراسرافیل، در فعالیت های سیاسی هم نقش فعالی داشتند. بهترین منبعی که با رجوع به آن می توان به نظرات و دیدگاه های این دو واقف شد، مقالات و نوشته های مندرج در شماره های مختلف صوراسرافیل است. در این بخش سعی می گردد که با توجه به این نوشته ها، دیدگاه های آنان در مورد مبارزه با خرافات، قانون، آزادی و برابری، مورد بررسی قرار گیرد. چون در انتهای بسیاری از مقالات ونوشته ها نام نویسنده نیامده است و فقط مطالب طنز دهخدا است که با نام دخو، خرمگس، سگ حسن دله، نویسنده آن را مشخص می کند، فرض بر این قرار می گیرد که مقالات و نوشته های مندرج در صوراسرافیل نمایانگر اندیشه ها وافکار جهانگیرخان صوراسرافیل و علی اکبر دهخدا است. در کلیشه ای که در بالای صفحه نخست هر شماره صوراسرافیل چاپ می شد، سه کلمه حریت یا آزادی، مساوات یا برابری و اخوت یا برادری آمده بود که نشان دهنده اعتقادات و خطی مشی سیاسی، اجتماعی گردانندگان آن نشریه بود.

(پيوند به فهرست مطالب کتاب)

نامه ای از ايران به پرزيدنت اوباما

آقای پرزيدنت اوبامای گرامی،

نام من ندا آقا سلطان است. من در يکی از خيابان های ايران و در حاليکه سرگرم تماشای تظاهرات اعتراضی پس از انتخابات بودم به دست يک بسيجی کشته شدم. شايد شما مرا بخاطر بياوريد. ميليون ها انسان شاهد آن بودند که من چگونه در کمتر از چهل ثانيه مردم. شايد شما هم چشمان بازم را هنگامی که آخرين نفسم را کشيدم به ياد داشته باشيد. اما من برای هميشه در حافظهء مردم آزادی دوست جهان زنده خواهم ماند. من اکنون تبديل به فرشتهء نگهبان خواهران و برادرانم شده ام که برای آزادی ايران می جنگند. من به صدای آنها تبديل شده ام و اين نامه را نيز به اين خاطر برايتان می نويسم.

فقط مجسم کنيد که يکی از دختران شما بهمان شکلی که من جان باختم بميرد. براستی وقتی ببينيد که قاتل او تنبيه نشده، بلکه بخاطر کاری که کرده تشويق هم می شود، چه حالی خواهيد داشت؟ شما به ميليون ها جوان ايرانی که شاهدند چگونه نماد آزادی با قاتلان خواهران و برادرانشان دست می دهد چه خواهيد گفت؟ وقتی دخترانتان از شما بپرسند که چرا قاتلان ندا را پاداش می دهيد پاسخ تان چه خواهد بود؟

من صدای مردم ايرانم. من از شما می خواهم که از جنبش دموکراتيک مردم ايران حمايت کنيد. از شما تقاضای حمله به کشورم نمی کنم. حتی از شما نمی خواهم تا به کمک مبارزهء ما برای وصول به آزادی بيائيد. من فقط از شما می خواهم که از حکومتی حمايت نکنيد که سی سال است ملت خود را می ترساند. من فقط از شما می خواهم که بجای ايستادن در کنار سرکوب و شکنجه و تجاور و کشتار در کنار انسانيت بايستيد.

با احترام

ندا آقا سلطان

سکولاريسم نو: اگر علاقمنديد می توانيد متن انگليسی اين نامه را که از ايران بدست ما رسيده از اينجا برداشته و آن را برای کاخ سفيد ارسال کنيد.

 (بقيه در آرشيو کوتاه و گويا)

محمود احمدی نژاد و صادق محصولی (وزير کشور ميليونر و برگذار کنندهء انتخابات اخير)

آرشيو

آرشيو روزانهء يک هفتهء گذشته:

شماره 667  ـ  دو شنبه 13 مهر 1388 ـ  5 اکتبر 2009

شماره 666  ـ  يک شنبه 12 مهر 1388 ـ  4 اکتبر 2009

شماره 665  ـ  شنبه 11 مهر 1388 ـ  3 اکتبر 2009

شماره 664  ـ  جمعه 10 مهر 1388 ـ  2 اکتبر 2009

شماره 663  ـ  پنج شنبه 9 مهر 1388 ـ  1 اکتبر 2009

شماره 662 ـ  چهار شنبه 8 مهر 1388 ـ  30 ماه سپتامبر 2009

آرشيو کلی شماره های گذشته>>>

پيوند به نسخهء اينترنتی>>>>

================

پيوند به کتاب «ترک های امروز»

================

================

از نگاه يک زن

يادداشت های هفتگی از

شکوه ميرزادگی

================

گفتگوهای اختصاصی ما

================

حقوق خود را بيشتر بدانيد

================

مجموعه ای از مقالات دربارهء

قتل علم زندانيان سياسی

================

پويشگران

=============

نيلگون

=============

الفبا

=============

ايرانسکوپ

=============

پيک خبری ايرانيان

=============

سکولاريسم برای ايران

=============

کميتهء نجات پاسارگاد

=============

بنياد ميراث پاسارگاد

=============

اصغر آقا

=============

ايران ب.ب.ب.

=============

خواندنیها

=============

انقلاب مشروطيت ايران

=============

اعلاميه ها و ميثاق های

 بين المللی

=============

ريشه کنی تبعيض

=============

ايرانويچ

=============

اتحاد جمهوریخواهان ايران

============

تارنمای جمهوريخواهان

دموکراتيک و لائيک

===========

حزب مشروطهء ايران

===========

جبههء ملی ـ شاخه آمريکا

==========

آژانس خبری کورش

==========

نويسندگان

===========

ايرانيان دات کام

===========

ايران امروز

===========
جمهوری خواهان دمکرات

و لائیک-هانوور (تبجا)

===========

جنبش آذربايجان

برای يکپارچگی ايران

=============

خبرنامهء گويا

=============

تغيير برای برابری

=============

اخبار روز

===========

روشنگری

===========

مردانی نيوز

===========

لج ور

===========

مقالات سياسی

===========

 سامان نو

===========

آينده نگری

===========

پشتيبانان

===========

بلاگ نيوز

===========

شبکه سراسر

همکاری زنان ايرانی

===========

شبکه همبستگی

 با مبارزات زنان ايران

===========

جهان من (حاوی پيوندها)

===========

نژادپرستی و تبعيض

(حاوی پيوندها)

===========

گفتگو

===========

مجموعهء فعالان حقوق بشر

در ايران

=============

اتحادیه برای دموکراسی

=============

تريبون ايران

===========

پيام دانشجو

وبلاگ مهندس طبرزدی

===========

ويژه نامهء اسلامی

سکولاريسم

===========

هزل (حميدرضا رحيمی)

===========

مجموعه آثار

 اسماعيل نوری علا

===========

مخالفان خود را بشناسيم

آيت الله خامنه ای

دولت نهم روند بسيار خطرناک غربزدگی و گرايش های سکولاريستی را که متأسفانه در حال نفوذ در بدنه مديريتی کشور بود، سد کرده است.

======

آيت‌الله علم‌الهدي

سکولارها در ایران جایگاهی ندارند! حضور پر شور ملت ایران در بيست و دوم بهمن عامل شکست کامل سکولارها در کشور است.

======

آيت الله صافى گلپايگانى

اسلام با فرهنگ لائيك و بى دينى مخالف است. دشمنان با استفاده از ترويج فرهنگ لائيك درصدند تا زنان را از خط عفاف و حجاب و كرامت منحرف كرده و سنت هاى اصيل اسلامى را از بين ببرند.

======

آيت‌الله مکارم شيرازی

نقش تلويزيون در ايجاد تحولات سياسي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي بسيار مهم است. هر چند که در ساليان اخير برنامه‌هاي ديني و مذهبي در تلويزيون گسترش يافته ولي کساني در آنجا لانه کرده‌اند تلويزيون را به سوي سکولاريسم سوق مي دهند».

======

سيد محمد خاتمی:

راندن همهء منتقدان با

 چوب سکولاريسم، خود

 مروج اين انديشه است!

  ======

محمود احمدی نژاد:

  نظام آموزشی ايران

150 سال تحت نفوذ سکولاريسم

 بوده است!

======

© 2009 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630