دربارهء سکولاريسم | دربارۀ ما | تماس | آرشيو صفحه اول | جستجو | فيلترشکن | کوتاه و گويا | عکس و مکث | ويدئوها | کتابخانه | زنان | گروه ها | اسنادنامه ها

سال دوم ـ  شماره 670  ـ  پنج شنبه 16 مهر 1388 ـ  8 اکتبر 2009         فهرست الفبائی نام نويسندگان         فهرست کليهء مقالات         English Section

================

احمدی نژاد

بانوی برگزیده سال را

معرفی کرد

شبكه خبر می نويسند: دکتر(!) محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری كشورمان، از هلن سپاهی، عضو تیم ملی كاراته بانوان، قدردانی و او را به عنوان بانوی برگزیده سال 88 معرفی كرد. احمدی نژاد در نامه ای خطاب به این ملی پوش كشورمان كه از برداشتن حجاب اسلامی خود در رقابت های آسیایی خودداری كرد، نوشته است: «فرهیخته گرامی؛ سركار خانم هلن سپاهی، نخبهء برگزیده سال 1388ایران؛ اكنون كه ردای علم و دانش را زینت بخش وجودتان كرده اید و فضیلت علم عالمانه را تصویر شرافت انسانی خود گردانیده اید، كسب عنوان نخبهء برگزیدهء زنان در سال 1388 را برازنده شما دانسته و امیدوارم كوله بار دانش و خردورزی شما مایه تقرب به حق، خدمت خالصانه به خلق و رشد وتعالی روز افزون سركار عالی شود». هلن سپاهی، دارندهء نشان طلای كاراتهء آسیا، در رقابت های قهرمانی جهانی حاضر به برداشتن حجاب خود نشد و به همین حالت از دور رقابت ها كنار رفت.

افزایش تعداد زنان خیابانی در کشور

خبرنگار اجتماعی «فردا»: با وجود مشكلاتي كه در سر راه ازدواج جوانان از جمله پسران پديد آمده، پيش‌بيني مي شود كه تعداد زنان ویژه يا خياباني رو به افزایش باشد. امان الله قرايي ، استاد دانشگاه و آسیب شناس اجتماعی خاطرنشان کرد: تا زماني كه فقر، طلاق، نداري و ناچاري در جهان و جامعه وجود دارد، به دنبال آن، فحشا هم خودي نشان مي‌دهد و اين درحالي است كه هيچ زني تمايل به آن ندارد. وی تصریح کرد: هيچ‌ زني تمايل به فحشا ندارد بلكه به دليل فشارهاي اقتصادي و براي كسب درآمد و تامين مايحتاج زندگي به اين خفت تن مي‌دهند و برخورد قهرآميز با زنان خياباني بي‌فايده است. این استاد دانشگاه برخورد قهرآميز با اين‌گونه زنان آسيب‌ديده را اقدامي بي‌نتيجه دانست و افزود: سازمان بهزيستي، وزارت كشور، وزارت رفاه، رياست جمهوري و همه مسئولین، در برابر اين معضل مسئول هستند و كسي در کشور وجود ندارد كه در اين زمينه مسئوليتي نداشته باشد. قرايي كاهش ميزان طلاق، ترغيب جوانان به ازدواج و حل مشكلات بر سر راه ازدواج آنان را در كنار پر رنگ كردن رگ و ريشه‌هاي معنويت و اعتقادشان را از جمله راه‌كارهاي حل اين آسيب اجتماعي عنوان كرد.

================

از تبعیض تا تبعیض

مروری بر چهار سال عملکرد

دولت احمدی نژاد درحوزه زنان

محبوبه حسین زاده

او پس  از رسیدن به ریاست جمهوری، در اولین اقدام در حوزهء زنان، در روز دوم مهرماه نام مرکز امور مشاركت زنان را، یعنی تنها مرکز دولتی تحت نظارت ریاست جمهوری که به طور خاص فقط در زمینهء زنان فعالیت می کند، به مرکز زنان و خانواده تغییر داد تا این تغییر نام پیش درآمدی باشد بر سیاست های دولت نهم در حوزه زنان، و تاکیدی بر این تفکر ایدئولوژیک رئیس جمهور که زنان فقط در چارچوب خانواده و با ایفای نقش مادری است که هویت می یابند. پس از آن، طرح کاهش اجباری ساعات کاری زنان به بهانه حمایت از زنان مطرح شد؛ هرچند کاملا مشخص بود در کشوری که میزان اشتغال زنان در آن در خوشبینانه ترین حالت به چهارده می رسد در حالی که شصت و چهار درصد راه یافتگان به دانشگاه زن هستند، این طرح باعث حذف بیشتر زنان از محیط های کاری می شود.

================

نگاهی به موانع عمده جنبش فمنیسم در ایران

آزاده دواچی

زنان در ایران پس از انقلاب و به خصوص در دهه های اخیر توانسته اند جایگاه نسبتا متفاوتی را نسبت به گذشته به دست آورند، هرچند که رشد این جریان با موانع و سختی های زیادی همراه است. اوج فعالیت های آنان از تأثیر پذیری از جنبش های فمنیستی و تحصیل در مدارج عالی دانشگاهی و همچنین مهاجرت آنان به خارج از مرزهای ایران و زندگی در محیطی متفاوت از جامعه مردسالار و سنتی ایران به دست آمده است.

================

حضور آگاهانه زنان یعنی

خط پایان کشیدن بر خشونت

ناهید نصرت

حضور آگاهانه زنان نه تنها برای رسیدن به تساوی حقوقی زن و مرد است، بلکه برای پیشرفت انسانی تر مبارزه ضروری است. زنان در کلیت خود پتانسیل بیشتری برای پیشبرد صلح آمیز مبارزه دارند. برای نمونه کنش زنانی که در اعتراضات اخیر، با صحبت با جوانان بسیجی و یا با قرار دادن خود بین جوانان معترض و بسیجی ها تلاش می کردند، مانع از خشونت و کشتار بسیجی ها شوند و آنان را به صفوف مردم بیاورند، حرکتی زنانه است...

یک میلیون و شصت امضاء

دکتر حسین رجایی

سال های دهه‌ی شصت خورشیدی که در سنین نوجوانی بودم، روزی نامه‌ای از یک دوست دوران کودکی به دستم رسید که امروز بعد از گذشت بيست و پنج سال سال، هنوز جزئیاتی از آن نامه برایم در پرده‌ای از ابهام فرومانده است. دوستی که تا شاهزده ـ هفده سالگی در یک کوچه و در همسایگی همدیگر بزرگ شده بودیم و آنها شاید یک سالی می‌شد که به شهر دیگری مهاجرت کرده بودند، نامه‌ای به آدرس دبیرستان محل تحصیل برای من فرستاده بود و برای من در آن نامه از خاطرات خوش قبلی‌مان به مقتضای سنّمان یادآوری‌ها کرده و از اتّفاقاتی که بعد از مهاجرت به آن شهر برایش روی داده بود، برایم نقل کرده بود.

 (بقيه در آرشيو کوتاه و گويا)

اه، اه، بوی احمدی نژاد ميدی

آرشيو

================

f

مهرگان، روز ملی پیمان

به مناسبت شانزدهم مهر

کورش زعيم

ما این روز مهر و وفای به پیمان را به نام "روز ملی پاسداری پیمان "گرامی می داریم. یک ملت از پیمان مردمان به یکدیگر بوجود می آید، و وفای به این پیمان است که ملت را پایدار نگه می دارد. و وفای به پیمان مسئولان و نمایندگان مردم به ملت که خدمتگذار آنان باشند است که آنان را بر سر کار نگه می دارد. در این روز فرخنده مهرگان بود که فرشتگان به یاری کاوه آهنگر شتافتند تا مردمان ایران زمین را از گزند ضحاک ستمگر و خونخوار، که مغز جوانان برومند ایرانی را خوراک مارهای برآمده از شانه هایش می کرد، برهانند و او را دستگیر و در کوه دماوند زندانی کنند... امروز فرشتگان ما نسل جوانان ما، دانشجویان و زنان مبارز ما هستند؛ و ما ملت ایران در این روز خجسته هم پیمان می شویم که تا حق آزاد و آزاده زیستن، حق ایرانی زیستن، را بازپس نگیریم آرام ننشینیم.

انقلاب مجازی

رامین كامران

ایدئولوژی اینترنت فردگرا و دمكرات و حتی بی سالار است ولی از نزدیك كه نگاه كنید می­بینید كه این فقط همان ایدئولوژی كار است نه حقیقتش. این وسیله در عمل به هیچ ­وجه مروج توسعهٌ یكسرهٌ آزادی فردی نیست و در شبكهٌ وسیع اینترنت فرد بسیار تنهاتر و بی دفاع تر از آنی ست كه تبلیغ می­شود. این تصور كه  وسیله ای تكنیكی پیدا شده كه كار سیاسی را آسان یا بی مخاطره می­كند، جای كوشش و سازماندهی در صحنهٌ جامعه را می­گیرد و آنرا نالازم می­سازد حرف مفت است. دمكراسی با این تكنیك و آن تكنیك تضمین نمی­شود، فقط با همت و هشیاری مردم است كه شكل می­گیرد و بر پا می­ماند. مشكل سیاسی چارهٌ تكنیكی ندارد، راه حلش سیاسی است. در این شرایط آنتی ویروس واقعی شعور آدمیزاد است نه این دیسك هایی كه در قوطی می­كنند و می­فروشند.

گردان های نرم در راه اند

وبلاگ سهرابستان

سپاه و بسیج با اختصاص دادن بودجه ای هنگفت و خرید مدرنترین تجهیزات، دو مرکز برای باصطلاح «جنگ نرم» یکی در تهران و دیگری در قم راه اندازی کرده اند که ستاد اصلی در تهران در ساختمانی در دانشگاه امام حسین سپاه و ستاد حوزه نیز در موسسه امام خمینی متعلق به مصباح، در قم می باشد. با اینکه ذوالقدر معترف است که در عرصه قلم و فکر، جنبش سبز برتری داشته و کودتاچیان در ضعف هستند، طائب با تکیه بر عقل نداشته اش فکر می کند اگر گرانترین قلم دنیا را بخرد حتماً بهترین خطاط دنیا هم خواهد شد.

سياست ترس، استبداد نجات بخش

مجيد محمدی

حکومت ولايت فقيه هيچ نسبت ايجابی يا رابطهء علی با تماميت ارضی کشور يا انسجام ملی ندارد. اين حکومت در طی سه دههء گذشته موجب تضعيف انسجام ملی، تحقير ملی و شکاف عميق ميان اقشار مردم و نيز مردم و حکومت شده است. امروز پس از سی سال حکومت ولی فقيه گذرنامه ايرانی يکی از کم‌بهاترين گذرنامه‌ها در سطح بين‌المللی است و تنها مخالفت با حکومت در تابستان هشتاد و هشت تا حدی برای مردم ايران آبرو خريد. رفتار سرکوب‌گرانهء حکومت مطلقه فقيه در برابر اقوام ايرانی نه تنها به تقويت احساس هويت ملی در آنها کمکی نکرده بلکه اين احساس را تضعيف کرده است. حکومت ولايت فقيه موجب تضعيف بنيه‌های فرهنگی، هنری، علمی و اقتصادی کشور شده است و تقلب و فريبکاری و ريا و دروغ را رونق بخشيده است. اين عوامل موجب فروپاشی يک جامعه و يک ملت هستند و نه اعتراض مسالمت‌آميز به آنها.

زیر پوست شب چه میگذرد؟

تأملی بر بیانیه رخشان بنی اعتماد و پاسخی به او

بصیر نصیبی

می نویسی: «دوربينم را چند روزى امان دهيد تا گزارشى بي‌پرده پيش رويتان بگذارم، شايد به واقع نمي‌دانيد كه زير پوست شهر چه مي‌گذرد؟» مطمئن باش با امان نامه ای که از احمدی نژاد می گیری نخواهی دانست زیر پوست شب چه میگذرد؟ دوربینتان را بدون اجازه به میان مردم بیاورید. خودتان را از قید وبند باورمندان رژیم و توهم سبز رها کنید به حرف های نامزد ندا تامل کنی... آنوقت خواهید دانست زیر پوست شب چه میگذرد، فرصت زیادی برای بازگشت به سوی مردم ندارید وقتتان را در حمایت از ماسک سبز هدر ندهید. هوشیار باشید.

مثل اينکه هر دو روز یک بار یک توپولف در جاده های کشور سقوط کند

سردار اسکندر مومنی

ايسنا ـ سردار اسکندر مومنی، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی، «ترافیک» را پدیده ای اجتماعی دانست و گفت: «راه حل این پدیده هم باید اجتماعی باشد چرا که ترافیک موضوعی چند مولفه ای و بین بخشی است». وی، با اشاره به اینکه در سال گذشته بیش از بيست و سه هزار نفر در هشتصد هزار تصادف کشته و دويست و هشتاد هزار نفر مجروح شده اند، افزود: «به رغم تلاش های صورت گرفته در سال گذشته نسبت به سال هشتاد و شش حدود دو درصد افزایش تلفات داشته ایم.» وی شمار کشته های تصادفات را در کشور روزانه شصت و چهار نفر عنوان کرد و گفت: «مثل اين است که هر دو روز یک بار یک هواپیمای توپولف در جاده های کشور سقوط کند، اما سقوط آن خاموش است!»

 (بقيه در آرشيو کوتاه و گويا)

انديشهء مادى مبتنى بر جدايى از آسمان، به پايان راه رسيده است

دنيا امروز خواستار استفاده از راه حل هاى ايران براى مديريت است

محمود احمدی نژاد

به گزارش ايسنا، محمود احمدى نژاد، يكشنبه شب در ديدار با هيات امنا و استادان دانشگاه علم و صنعت ايران، با تاكيد بر اين كه « امروز انقلاب علمى واقعى در كشور ضرورى است» گفت: «جمهورى اسلامى ايران بايد پرچمدار علم و اصلاح گرى در جهان باشد». محمود احمدى نژاد با بيان اين كه « امروز جهان خواستار استفاده از راه حل هاى ايران براى رفع مشكلات و مديريت است» اظهار كرد: «ملت ايران، و به ويژه دانشگاه ها، تنها كانونى است كه مى تواند به نيازهاى بشريت براى عبور از نقطه عطف مسير كمال و دستيابى به پيشرفت و سعادت پاسخ دهد». وى، با اشاره به سنگين ترين فشارهاى دشمنان به جمهورى اسلامى ايران طى چند سال اخير، تاكيد كرد: «حركت دولت در مسير اصلاح و خدمت عالمانه، علت فشارها و هجمه هاى دشمنان عليه دولت ايران اسلامى است». وى با تاكيد بر اين كه « نظام سلطه با تبليغات فراوان درصدد تسلط بر كشورهاى مختلف است» اظهار كرد: «قدرت هاى زورگو و سلطه طلب براى تسلط بر ملت ها و كشورها از القاى دعوا، ايجاد درگيرى و انتقال مشكلات خود استفاده مى كنند». وى با بيان اين كه «انديشه مادى مبتنى بر جدايى از آسمان، به پايان راه رسيده است» گفت: «بحران اقتصادى، فرهنگى و سياسى در كشورهاى غربى بسيار گسترده و نظام سلطه به پايان راه رسيده است». وى مطالبات، نگاه و معيارهاى سنجش ملت ها را در حال تغيير دانست و تاكيد كرد: «هرگاه ذهنيت ها و مطالبات انسان ها عوض شود؛ شرايط بيرونى و جامعه نيز تغيير مى كند». وى با بيان اين كه « امروز شرايط ايران و جهان بسيار استثنايى و ممتاز است» گفت: «بشريت در مسير كمال به نقطهء عطف رسيده و در آستانهء آغاز دوران جديدی است كه تحولات و حوادث عصر كنونى نيز به خاطر عبور از اين نقطه عطف مى باشد».

آرشيو

آرشيو

آرشيو روزانهء يک هفتهء گذشته:

شماره 668  ـ  سه شنبه 14 مهر 1388 ـ  6 اکتبر 2009

شماره 667  ـ  دو شنبه 13 مهر 1388 ـ  5 اکتبر 2009

شماره 666  ـ  يک شنبه 12 مهر 1388 ـ  4 اکتبر 2009

شماره 665  ـ  شنبه 11 مهر 1388 ـ  3 اکتبر 2009

شماره 664  ـ  جمعه 10 مهر 1388 ـ  2 اکتبر 2009

شماره 663  ـ  پنج شنبه 9 مهر 1388 ـ  1 اکتبر 2009

آرشيو کلی شماره های گذشته>>>

پيوند به نسخهء اينترنتی>>>>

================

پيوند به کتاب «ترک های امروز»

================

================

از نگاه يک زن

يادداشت های هفتگی از

شکوه ميرزادگی

================

گفتگوهای اختصاصی ما

================

حقوق خود را بيشتر بدانيد

================

مجموعه ای از مقالات دربارهء

قتل علم زندانيان سياسی

================

پويشگران

=============

نيلگون

=============

الفبا

=============

ايرانسکوپ

=============

پيک خبری ايرانيان

=============

سکولاريسم برای ايران

=============

کميتهء نجات پاسارگاد

=============

بنياد ميراث پاسارگاد

=============

اصغر آقا

=============

ايران ب.ب.ب.

=============

خواندنیها

=============

انقلاب مشروطيت ايران

=============

اعلاميه ها و ميثاق های

 بين المللی

=============

ريشه کنی تبعيض

=============

ايرانويچ

=============

اتحاد جمهوریخواهان ايران

============

تارنمای جمهوريخواهان

دموکراتيک و لائيک

===========

حزب مشروطهء ايران

===========

جبههء ملی ـ شاخه آمريکا

==========

آژانس خبری کورش

==========

نويسندگان

===========

ايرانيان دات کام

===========

ايران امروز

===========
جمهوری خواهان دمکرات

و لائیک-هانوور (تبجا)

===========

جنبش آذربايجان

برای يکپارچگی ايران

=============

خبرنامهء گويا

=============

تغيير برای برابری

=============

اخبار روز

===========

روشنگری

===========

مردانی نيوز

===========

لج ور

===========

مقالات سياسی

===========

 سامان نو

===========

آينده نگری

===========

پشتيبانان

===========

بلاگ نيوز

===========

شبکه سراسر

همکاری زنان ايرانی

===========

شبکه همبستگی

 با مبارزات زنان ايران

===========

جهان من (حاوی پيوندها)

===========

نژادپرستی و تبعيض

(حاوی پيوندها)

===========

گفتگو

===========

مجموعهء فعالان حقوق بشر

در ايران

=============

اتحادیه برای دموکراسی

=============

تريبون ايران

===========

پيام دانشجو

وبلاگ مهندس طبرزدی

===========

ويژه نامهء اسلامی

سکولاريسم

===========

هزل (حميدرضا رحيمی)

===========

مجموعه آثار

 اسماعيل نوری علا

===========

مخالفان خود را بشناسيم

آيت الله خامنه ای

دولت نهم روند بسيار خطرناک غربزدگی و گرايش های سکولاريستی را که متأسفانه در حال نفوذ در بدنه مديريتی کشور بود، سد کرده است.

======

آيت‌الله علم‌الهدي

سکولارها در ایران جایگاهی ندارند! حضور پر شور ملت ایران در بيست و دوم بهمن عامل شکست کامل سکولارها در کشور است.

======

آيت الله صافى گلپايگانى

اسلام با فرهنگ لائيك و بى دينى مخالف است. دشمنان با استفاده از ترويج فرهنگ لائيك درصدند تا زنان را از خط عفاف و حجاب و كرامت منحرف كرده و سنت هاى اصيل اسلامى را از بين ببرند.

======

آيت‌الله مکارم شيرازی

نقش تلويزيون در ايجاد تحولات سياسي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي بسيار مهم است. هر چند که در ساليان اخير برنامه‌هاي ديني و مذهبي در تلويزيون گسترش يافته ولي کساني در آنجا لانه کرده‌اند تلويزيون را به سوي سکولاريسم سوق مي دهند».

======

سيد محمد خاتمی:

راندن همهء منتقدان با

 چوب سکولاريسم، خود

 مروج اين انديشه است!

  ======

محمود احمدی نژاد:

  نظام آموزشی ايران

150 سال تحت نفوذ سکولاريسم

 بوده است!

======

© 2009 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630