دربارهء سکولاريسم | دربارۀ ما | تماس | آرشيو صفحه اول | جستجو | فيلترشکن | کوتاه و گويا | عکس و مکث | ويدئوها | کتابخانه | زنان | گروه ها | اسنادنامه ها

سال دوم ـ  شماره 671  ـ  جمعه 17 مهر 1388 ـ  9 اکتبر 2009         فهرست الفبائی نام نويسندگان         فهرست کليهء مقالات         English Section

مهرگان، روز ملی پیمان

به مناسبت شانزدهم مهر

کورش زعيم

ما این روز مهر و وفای به پیمان را به نام "روز ملی پاسداری پیمان "گرامی می داریم. یک ملت از پیمان مردمان به یکدیگر بوجود می آید، و وفای به این پیمان است که ملت را پایدار نگه می دارد. و وفای به پیمان مسئولان و نمایندگان مردم به ملت که خدمتگذار آنان باشند است که آنان را بر سر کار نگه می دارد. در این روز فرخنده مهرگان بود که فرشتگان به یاری کاوه آهنگر شتافتند تا مردمان ایران زمین را از گزند ضحاک ستمگر و خونخوار، که مغز جوانان برومند ایرانی را خوراک مارهای برآمده از شانه هایش می کرد، برهانند و او را دستگیر و در کوه دماوند زندانی کنند... امروز فرشتگان ما نسل جوانان ما، دانشجویان و زنان مبارز ما هستند؛ و ما ملت ایران در این روز خجسته هم پیمان می شویم که تا حق آزاد و آزاده زیستن، حق ایرانی زیستن، را بازپس نگیریم آرام ننشینیم.

 

================

انقلاب مجازی

رامین كامران

ایدئولوژی اینترنت فردگرا و دمكرات و حتی بی سالار است ولی از نزدیك كه نگاه كنید می­بینید كه این فقط همان ایدئولوژی كار است نه حقیقتش. این وسیله در عمل به هیچ  وجه مروج توسعهٌ یكسرهٌ آزادی فردی نیست و در شبكهٌ وسیع اینترنت فرد بسیار تنهاتر و بی دفاع تر از آنی ست كه تبلیغ می­شود. این تصور كه  وسیله ای تكنیكی پیدا شده كه كار سیاسی را آسان یا بی مخاطره می­كند، جای كوشش و سازماندهی در صحنهٌ جامعه را می­گیرد و آنرا نالازم می­سازد حرف مفت است. دمكراسی با این تكنیك و آن تكنیك تضمین نمی شود، فقط با همت و هشیاری مردم است كه شكل می­گیرد و بر پا می­ماند. مشكل سیاسی چارهٌ تكنیكی ندارد، راه حلش سیاسی است. در این شرایط آنتی ویروس واقعی شعور آدمیزاد است نه این دیسك هایی كه در قوطی می كنند و می فروشند.

================

گردان های نرم در راه اند

وبلاگ سهرابستان

سپاه و بسیج با اختصاص دادن بودجه ای هنگفت و خرید مدرنترین تجهیزات، دو مرکز برای باصطلاح «جنگ نرم» یکی در تهران و دیگری در قم راه اندازی کرده اند که ستاد اصلی در تهران در ساختمانی در دانشگاه امام حسین سپاه و ستاد حوزه نیز در موسسه امام خمینی متعلق به مصباح، در قم می باشد. با اینکه ذوالقدر معترف است که در عرصه قلم و فکر، جنبش سبز برتری داشته و کودتاچیان در ضعف هستند، طائب با تکیه بر عقل نداشته اش فکر می کند اگر گرانترین قلم دنیا را بخرد حتماً بهترین خطاط دنیا هم خواهد شد.

================

سياست ترس، استبداد نجات بخش

مجيد محمدی

حکومت ولايت فقيه هيچ نسبت ايجابی يا رابطهء علی با تماميت ارضی کشور يا انسجام ملی ندارد. اين حکومت در طی سه دههء گذشته موجب تضعيف انسجام ملی، تحقير ملی و شکاف عميق ميان اقشار مردم و نيز مردم و حکومت شده است. امروز پس از سی سال حکومت ولی فقيه گذرنامه ايرانی يکی از کم‌بهاترين گذرنامه‌ها در سطح بين‌المللی است و تنها مخالفت با حکومت در تابستان هشتاد و هشت تا حدی برای مردم ايران آبرو خريد. رفتار سرکوب‌گرانهء حکومت مطلقه فقيه در برابر اقوام ايرانی نه تنها به تقويت احساس هويت ملی در آنها کمکی نکرده بلکه اين احساس را تضعيف کرده است. حکومت ولايت فقيه موجب تضعيف بنيه‌های فرهنگی، هنری، علمی و اقتصادی کشور شده است و تقلب و فريبکاری و ريا و دروغ را رونق بخشيده است. اين عوامل موجب فروپاشی يک جامعه و يک ملت هستند و نه اعتراض مسالمت‌آميز به آنها.

================

زیر پوست شب چه میگذرد؟

تأملی بر بیانیه رخشان بنی اعتماد

و پاسخی به او

بصیر نصیبی

می نویسی: «دوربينم را چند روزى امان دهيد تا گزارشى بي‌پرده پيش رويتان بگذارم، شايد به واقع نمي‌دانيد كه زير پوست شهر چه مي‌گذرد؟» مطمئن باش با امان نامه ای که از احمدی نژاد می گیری نخواهی دانست زیر پوست شب چه میگذرد؟ دوربینتان را بدون اجازه به میان مردم بیاورید. خودتان را از قید وبند باورمندان رژیم و توهم سبز رها کنید به حرف های نامزد ندا تامل کنی... آنوقت خواهید دانست زیر پوست شب چه میگذرد، فرصت زیادی برای بازگشت به سوی مردم ندارید وقتتان را در حمایت از ماسک سبز هدر ندهید. هوشیار باشید.

مثل اينکه هر دو روز یک بار

یک توپولف در جاده های کشور

سقوط کند

سردار اسکندر مومنی

ايسنا ـ سردار اسکندر مومنی، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی، «ترافیک» را پدیده ای اجتماعی دانست و گفت...

 (بقيه در آرشيو کوتاه و گويا)

انديشهء مادى مبتنى بر جدايى

از آسمان، به پايان راه رسيده است

دنيا امروز خواستار استفاده

از راه حل هاى ايران براى مديريت است

محمود احمدی نژاد

 

 (بقيه در آرشيو)

از مار غاشيه به عقرب جرار...

آرشيو

================

انتظار جاری شدن، مانده در پشت سد ترس...

سکولار بودن؛ همچون پيش شرط مدرن بودن

ای کاش يک صدم اين انرژی که بوسيله روشنفکران ظاهراً سکولار برای مبهم کردن و به عقب راندن سکولاريسم صرف می شود مصروف مطرح کردن و گستراندن معنای واقعی سکولاريسم در ميان مردم می شد. اين به نفع هر آزاد انديش، نوانديش، و کثرت طلبی است. و روشنفکر متمدن نمی تواند بر سر شاخ دموکراسی و مدرنيسم بنشيند و بن سکولار آنها را قطع کند. بنظر من، همين نکته گوهر تراژدی اصلی جامعهء کنونی روشنفکری ما است.

حکومت سکولار در جامعه ای با تار و پود مذهبی؟

برگرفته از وبلاگ مرتضی نگاهی

ما نباید خود و دیگران را فریب دهیم و فکر کنیم که در شرایط امروزی، با بقدرت رسیدن آقای موسوی و یا کروبی ایران سکولاریزه خواهد شد. ما چنین بختی را برای مردم ایران پیش بینی نمی کنیم، زیرا هنوز روشنفکران و دانشگاهیان و احزاب لیبرال اسلامی (مانند نهضتیون) از علمای قم و مراجع تقلید ـ که اسوهء ارتجاع و خرافات هستند ـ دعوت می کنند که پا پیش بگذارند و مشروعیت را از دولت فعلی سلب کنند. اگر دولتی توسط فتوای آخوند سقوط کند، دولت جایگزینش هم باید توسط آخوند مشروعیت پیدا کند. هیچ دولت سکولاری توسط آخوند مشروعیت نخواهد گرفت، مگر اینکه باور کنیم آخوند معتقد شده است که قوانین الهی و شرع نبی دیگر اعتبار ندارند، آیا این خوشباوری نیست؟

قطب نمایی برای جنبش

کورش عرفانی

ارائه ی تحلیل مشخص از شرایط مشخص کار آسانی نیست و با توجه به این که جنبش کنونی با حضور و شرکت توده های مردم صورت می پذیرد بد نیست که برخی از معیارها را به دست دهیم تا بتواند به فعالان جنبش یاری رساند تا با قدرت تشخیص و تحلیل فردی خود کشتی حرکت آزادیخواهانه ی کنونی را در این دریای معادلات پیچیده و گاه «غافلگیرساز» به سوی یک مقصد معین به پیش برند. پس در چنین آشفته بازاری نیاز به یک قطب نما داریم تا بتوانیم سلامت جنبش آزادیخواهی را حفظ کنیم. این قطب نما البته در نهایت باید روی «خودآگاهی» فردی هر کس و «آگاهی اجتماعی» مردم استوار باشد. اما داشتن برخی از نقاط و تعاریف می تواند یاری برساند.

مقدمه ای برای فردا

اكبر كرمی

لايه هائي از جريان هاي سكولار با انگشت گذاشتن روي كارنامه ي ناكام تاريخي مذهبي ها و اشاره به انبوه شكست ها، عقب نشيني ها و سرشكستگي هاي پي درپي آنان، تلاش دارند از يك طرف توده هاي مذهبي را هر چه بيشر از دين و مذهب برهانند يا برمانند و از طرف ديگر همه را حتا نوانديشان ديني را با يك چوب برانند. اين جريان ها با طرح "حكومت دمكراتيك سكولار" در برابر "حكومت دمكراتيك ديني" برآنند كه حساب خود را يك بار براي هميشه با مذهب و دين يكسره كنند. فراتر از داوري بر كم و كيف اين گفتمان، مساله ي واقعي به باور من، داوري بر عملي بودن و فوريت داشتن چنين ادعايي است كه به نظر نمي رسد – دست كم در مرتبه ي دعوا بر سر نام ها - به حل پازل ما كمك برساند. مساله ي ما به هيچ روي نمي تواند نام حكومت آينده باشد، مساله اصلي، قراردادن ساختار حقوقي آينده در ذيل اعلاميه ي جهاني حقوق بشر و كنوانسيون هاي مربوطه است و نيز طراحي بنايي است كه نتواند از اين شاخص ها و استانداردها عبور كند. مساله ي اصلي ما دمكراسي و حقوق بشر است و طرح هر پيش شرط ديگري از جمله اسلام، سكولاريزم و لايسيته فراتر از كم و كيف داوري ما بر آن ها نمي تواند به انسجام اجتماعي ايرانيان كمك كند.

مي خواهم آن که آشوب مي کند از پليس رضايت نداشته باشد

رئيس پليس پايتخت

ايلنا؛ سردار عزيزالله رجب زاده در نشستي خبري در پاسخ به پرسش خبرنگار ايلنا مبني بر ميزان رضايتمندي مردم از پليس گفت؛ ما آب و خوراک را بر خود حرام کرده ايم که به مردم خدمت کنيم و تلاش تمام پرسنل نيروي انتظامي خدمت به مردم بوده و تلاش مي کنيم اول خدا و بعد مردم از ما راضي باشند. فرمانده انتظامي تهران بزرگ افزود؛ اگر بخواهيم نظرسنجي کنيم شايد حرف درستي نباشد چرا که مردم بايد بگويند از ما راضي هستند يا نه. رجب زاده با بيان اينکه پليس با مردم، براي مردم، در خدمت مردم است و بر مردم نيست، گفت؛ ما فرمانده مردم نيستيم، خادم مردم هستيم. اگر جايي يک نيرو از لباسش سوءاستفاده مي کند اين طور نيست که هدف نيروي انتظامي اين است. او ادامه داد؛ اگر برخوردي هم مي کنيم با هدف ايجاد امنيت براي مردم است و اگر قرار است کسي که آشوب و تعرض به مال و ناموس مردم کرده رضايت داشته باشد، مي خواهم اين فرد از پليس رضايت نداشته باشد و ما براي رضايت او کف خيابان نيامده ايم. رجب زاده با بيان اينکه کساني که در حوادث اخير دستگير کرده ايم قانون شکن هستند، گفت؛ در رابطه با کساني که بخواهند قانون شکني و آشوب کنند اعمال قانون مي کنيم و با قدرت هم برخورد مي شود. رجب زاده در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاري مبني بر برخوردهاي صورت گرفته با مردم پس از انتخابات و اينکه آيا ميزان رضايت مردم از پليس با توجه با اين حوادث کاهش نداشته است، گفت؛ پليس اقدامات خوبي براي تامين امنيت انجام داده و اگر تخلفي در گوشه يي صورت گرفته نبايد به کل نيروي انتظامي نسبت داد. او تاکيد کرد؛ ما احتياج به رضايت اين افراد نداريم و در اين مدت نيز وظيفه ايجاد امنيت را به نحو مطلوب انجام داده ايم. او در رابطه با موضوع اجراي دوباره طرح برخورد با بدپوششي که سردار رادان روز گذشته به آن اشاره کرده بود، گفت؛ برابر ضوابط و دستورات طرح ها را اجرا مي کنيم. او در رابطه با حضور ماموران پليس در سطح شهر نيز توضيح داد و گفت؛ اگر قرار باشد مردم فقط با ديدن پليس به قانون احترام بگذارند درست نيست و مقدور هم نيست که پليس قدم به قدم حضور داشته باشد. او تصريح کرد؛ مشکل ما اين است که وقتي پليس حضور پررنگ دارد مي گويد چرا حضورش پررنگ است و حالت پادگان گرفته و وقتي حضور را کمتر مي کنيم مي گويند چرا پليس حضور ندارد. رجب زاده در رابطه با امحاي مواد مخدر در هفته ناجا نيز گفت؛ امحاي مواد مخدر به روز مبارزه با مواد مخدر موکول شده است. او در پاسخ به سوالي در رابطه با هماهنگي با محيط زيست گفت؛ پليس براي امحاي مواد با محيط زيست هماهنگ است. ما از سال گذشته براي کنترل ترافيک و آلودگي شهر ورودي هاي محدوده ترافيک را بسته ايم و ماموران هنوز هم حضور دارند. در اين موارد محيط زيست کجا بوده است، ضمن اينکه بخش عمده يي از مواد از طريق کوره هايي که طراحي شده امحا مي شوند.

 (بقيه در آرشيو کوتاه و گويا)

هشدار وزارت خارجه درباره غارت اطلاعات علمی

مهر: دکتر علی آهنی، معاون آموزش و پژوهش وزیر امورخارجه، نسبت به غارت دستاوردهای محققان کشور توسط بیگانگان هشدار داد و گفت: اساتید و محققان کشور را باید در برابر توطئه های برخی کشورها و سازمانهای خارجی واکسینه کنیم تا شاهد ارائه ناخواسته اطلاعات علمی به دیگران نباشیم. دکتر علی آهنی درباره امکان تماس از طریق بیگانگان با محققان کشور و دریافت اطلاعات علمی کشور گفت: برای جلوگیری از این اتفاقات تنها وزارت امور خارجه نباید اقدام کند بلکه سایر دستگاهها و خود دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی نیز باید دقت نظر داشته باشند تا شاهد چنین حوادثی نباشیم. وی اضافه کرد: خطر دریافت اطلاعات علمی از محققان و اساتید دانشگاهی کشورمان کل محافل علمی را تهدید می کند و این خطر متوجه اساتید و دانشمندانی است که خوشبختانه با تلاش آنها کشور به دستاوردهای عظیم علمی دست پیدا کرده و موجب غرور آفرینی شده است اما لازم است در این زمینه ها نیز برنامه ریزی قابل توجهی صورت گیرد. معاون وزیر امور خارجه با بیان اینکه باید این طیف از اساتید و محققان کشورمان را واکسینه کنیم تا مصون سازی لازم صورت گیرد گفت: اساتید و محققان کشورمان که در پروژه های عظیم و قابل توجه علمی و پژوهشی کشورمان فعالیت می کنند باید در برابر توطئه ها و طراحی های دقیق برخی کشورها برای سرقت های علمی مصون سازی شوند زیرا برخی کشورها حساب شده می خواهند اطلاعات علمی کشورمان را به غارت ببرند. آهنی در ادامه گفت: مصون سازی اساتید و محققان کشور مستلزم هم اندیشی است و دانشگاه های کشور باید با همکاری وزارتخانه های مرتبط با این امر کارگاه هایی را طراحی و دوره های توجهی برگزار کنند. وی ادامه داد: در این کارگاه ها و دوره ها باید به اساتید و محققان کشورمان هشدار دهیم تا به راحتی و بدون هماهنگی، اطلاعات علمی را در اختیار دیگران قرار ندهند.

آرشيو

آرشيو

آرشيو روزانهء يک هفتهء گذشته:

شماره 668  ـ  سه شنبه 14 مهر 1388 ـ  6 اکتبر 2009

شماره 667  ـ  دو شنبه 13 مهر 1388 ـ  5 اکتبر 2009

شماره 666  ـ  يک شنبه 12 مهر 1388 ـ  4 اکتبر 2009

شماره 665  ـ  شنبه 11 مهر 1388 ـ  3 اکتبر 2009

شماره 664  ـ  جمعه 10 مهر 1388 ـ  2 اکتبر 2009

شماره 663  ـ  پنج شنبه 9 مهر 1388 ـ  1 اکتبر 2009

آرشيو کلی شماره های گذشته>>>

پيوند به نسخهء اينترنتی>>>>

================

پيوند به کتاب «ترک های امروز»

================

================

از نگاه يک زن

يادداشت های هفتگی از

شکوه ميرزادگی

================

گفتگوهای اختصاصی ما

================

حقوق خود را بيشتر بدانيد

================

مجموعه ای از مقالات دربارهء

قتل علم زندانيان سياسی

================

پويشگران

=============

نيلگون

=============

الفبا

=============

ايرانسکوپ

=============

پيک خبری ايرانيان

=============

سکولاريسم برای ايران

=============

کميتهء نجات پاسارگاد

=============

بنياد ميراث پاسارگاد

=============

اصغر آقا

=============

ايران ب.ب.ب.

=============

خواندنیها

=============

انقلاب مشروطيت ايران

=============

اعلاميه ها و ميثاق های

 بين المللی

=============

ريشه کنی تبعيض

=============

ايرانويچ

=============

اتحاد جمهوریخواهان ايران

============

تارنمای جمهوريخواهان

دموکراتيک و لائيک

===========

حزب مشروطهء ايران

===========

جبههء ملی ـ شاخه آمريکا

==========

آژانس خبری کورش

==========

نويسندگان

===========

ايرانيان دات کام

===========

ايران امروز

===========
جمهوری خواهان دمکرات

و لائیک-هانوور (تبجا)

===========

جنبش آذربايجان

برای يکپارچگی ايران

=============

خبرنامهء گويا

=============

تغيير برای برابری

=============

اخبار روز

===========

روشنگری

===========

مردانی نيوز

===========

لج ور

===========

مقالات سياسی

===========

 سامان نو

===========

آينده نگری

===========

پشتيبانان

===========

بلاگ نيوز

===========

شبکه سراسر

همکاری زنان ايرانی

===========

شبکه همبستگی

 با مبارزات زنان ايران

===========

جهان من (حاوی پيوندها)

===========

نژادپرستی و تبعيض

(حاوی پيوندها)

===========

گفتگو

===========

مجموعهء فعالان حقوق بشر

در ايران

=============

اتحادیه برای دموکراسی

=============

تريبون ايران

===========

پيام دانشجو

وبلاگ مهندس طبرزدی

===========

ويژه نامهء اسلامی

سکولاريسم

===========

هزل (حميدرضا رحيمی)

===========

مجموعه آثار

 اسماعيل نوری علا

===========

مخالفان خود را بشناسيم

آيت الله خامنه ای

دولت نهم روند بسيار خطرناک غربزدگی و گرايش های سکولاريستی را که متأسفانه در حال نفوذ در بدنه مديريتی کشور بود، سد کرده است.

======

آيت‌الله علم‌الهدي

سکولارها در ایران جایگاهی ندارند! حضور پر شور ملت ایران در بيست و دوم بهمن عامل شکست کامل سکولارها در کشور است.

======

آيت الله صافى گلپايگانى

اسلام با فرهنگ لائيك و بى دينى مخالف است. دشمنان با استفاده از ترويج فرهنگ لائيك درصدند تا زنان را از خط عفاف و حجاب و كرامت منحرف كرده و سنت هاى اصيل اسلامى را از بين ببرند.

======

آيت‌الله مکارم شيرازی

نقش تلويزيون در ايجاد تحولات سياسي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي بسيار مهم است. هر چند که در ساليان اخير برنامه‌هاي ديني و مذهبي در تلويزيون گسترش يافته ولي کساني در آنجا لانه کرده‌اند تلويزيون را به سوي سکولاريسم سوق مي دهند».

======

سيد محمد خاتمی:

راندن همهء منتقدان با

 چوب سکولاريسم، خود

 مروج اين انديشه است!

  ======

محمود احمدی نژاد:

  نظام آموزشی ايران

150 سال تحت نفوذ سکولاريسم

 بوده است!

======

© 2009 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630