دربارهء سکولاريسم | دربارۀ ما | تماس | آرشيو صفحه اول | جستجو | فيلترشکن | کوتاه و گويا | عکس و مکث | ويدئوها | کتابخانه | زنان | گروه ها | اسنادنامه ها

سال دوم ـ  شماره 673  ـ  يک شنبه 19 مهر 1388 ـ  11 اکتبر 2009         فهرست الفبائی نام نويسندگان         فهرست کليهء مقالات         English Section

عکسی برای مقالهء ديروز

آقای نوری علا... (م. محسنی از هلند)

================

جایگاه سبز در رنگین کمان!

شهباز نخعی

خواندن این گزارش به این پرسش که چرا سازمان دهندگان و برگزارکنندگان جنبش سبز در خارج از کشور دستکم به اندازهء هواداران آن در داخل ایران آزادی و استقلال عمل ندارند پاسخ می دهد.  روشن می شود که چرا در حالی که دختران و پسران شجاع و بی پروای درون ایران در تظاهرات شعارهای: "مرگ بر دیکتاتور" ، "استقلال، آزادی، جمهوری ایرانی" و "بسیج جنایت می کند، رهبر حمایت می کند" سر می دهند، جوانان سازمان دهنده جنبش سبز در خارج از کشور گویی لکنت زبان دارند و انواع باید و نباید و ممنوعیت ها را به کسانی که بخواهند در تظاهرات آنان شرکت کنند تحمیل نموده و به جای آن که با جذب همه نیروهای مخالف موجب تشکیل جبهه ای گسترده شوند، با زدن انواع برچسب ها باعث ایجاد نفاق و تشتّت و تفرقه در میان مخالفان می شوند!

================

جایگاه نهاد دین در نظام سکولار

محمود خادمی

دین ستیزی و دین گریزی مردم که در نتیجهء سی سال حاکمیت متولیان دین بوجود آمده به روشنی گواهی می دهد که اتفاقاً تنها راه حفاظت از دین مردم آن است که هیچ نظام سیاسی بنام دین بر مردم حکومت نکند و تنها راه نجات دین مردم ایجاد یک نظام سکولار است. خلاصه اینکه، در حکومتی برخاسته از اندیشه های سکولار، اصل بر تقسیم دنیا و آخرت است . نظام سکولار کارش تدبیر و رسیدگی به معاش و زندگی این دنیائی مردم و دین و نهادهای دینی کارشان درست کردن معاد مردم می باشد ـ تقسیم کار عادلانه ای که در صورت تحقق  نه دین مردم صدمه می بیند و نه دین باوران دلشورهء آخرت را خواهند داشت... 

================

قطب نمایی برای جنبش

بررسی اوضاع کنونی ايران

از ديد يک کمونيست

گفتگو با بهرام رحمانی

در شرایط حاضر، به نظرم تاکید به دو مساله بسیار مهم است: موسوی، کروبی، خاتمی و غیره رهبری جناح اصلاح طلب درون حکومت اسلامی را به عهده دارند. اما دست هایی در کار است که آن ها را نماینده جنبش اعتراضی مردم جان به لب رسیده معرفی می کنند، در حالی که چنین چیزی واقعیت ندارد. از این رو، روشنگری در این مورد ضرورت تاریخی دارد. از این طریق می توان جلو توهم پراکنی در جامعه را گرفت. در اين راستا، روشنفکران متعهد و پیشروان گرایش کمونیستی طبقه کارگر، وظیفه خطیری به عهده دارند و موظفند حقايق مبارزه جاری در جامعه را به شفاف ترین شکلی مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند و نگذارند واقعیت های تاریخی تحریف شود و جامعه از چاله درنیامده به چاله دیگری سقوط نماید.

================

طرح کامران دانشجو

برای اسلامی کردن دانشگاه ها

نیما طاهری

کامران دانشجو، وزیر علوم، تحقيقات و فنآوری دولت دهم، آهنگی را که برای اسلامی کردن علوم تنظیم کرده این گونه معرفی کرد: «در تفکر ليبراليسم سير علوم به اين نحو است که انسان چه بوده چه هست و چه خواهد شد. نتيجهء اين سير و نظام هايی که چنين سيری را در دانشگاه های خود دنبال می کنند، نظام های غربی به خصوص شيطان بزرگ است. اما در سير علوم با تکيه بر جهان بينی اسلامی دو سئوال "چه کسی آفريد؟" و "برای چه آفريد؟" مطرح می شود. اگر قرار باشد دانشگاه اسلامی داشته باشيم بايد اين دو سئوال در تمامی اخلاق، رفتار و فضای دانشگاه مطرح باشد و اگر اين سئوالات در دانشگاه ها متبلور شد حتماً به اهداف می رسيم.» 

قاتل سریالی ماهشهر

در پی عذاب وجدان مرده

نه زير شکنجه

سردار صید عیسی دارایی

فرمانده نیروی انتظامی استان خوزستان اعلام کرد جسد متهم به قتل های سریالی زنان ماهشهر جهت کالبد شکافی و تعیین علت تامه فوت به مرکز پزشکی قانونی کشور منتقل شده و هنوز بررسی در این زمینه ادامه دارد. سردار صید عیسی دارایی ضمن اعلام این مطلب در جمع خبرنگاران اظهار داشت: «متهم به قتل های سریالی زنان ماهشهر در زمان بازجویی پس از دستگیری به چهار قتل اعتراف کرد. این در حالی بود که پلیس هیچ گونه جسدی را مبنی بر قتل چهارم در این خصوص کشف نکرد.» فرمانده انتظامی استان خوزستان به اعترافات متهم درخصوص ارتکاب چهار قتل اشاره کرد و گفت: «سه مورد از اعترافات متهم با آنچه پلیس کشف کرده است، کاملاً مطابقت دارد اما در مورد قتل چهارم و اعترافات صریح متهم به آن که نزدیک به مشخصات مریم امینی دانشجوی جوان ماهشهری است، هیچ گونه جسدی با وجود جست و جوی شبانه روزی پلیس کشف نشد به همین جهت ما نمی توانیم این ادعای متهم را بپذیریم.» به گفته وی تحقیقات در ارتباط با این دختر مفقودالاثر و زنده بودن یا نبودن او همچنان ادامه دارد. وی اعلام کرد: «تیم بررسی در حال پیگیری موضوع است و به محض اعلام علت تامه مرگ متهم، مراتب به جراید اعلام می شود.» مدتی پیش رشته احمدی، معاون دادستان خوزستان، در گفت وگو با «سرمایه» اعتراف به قتل چهارم از سوی متهم را تکذیب کرد و افزود: «ناجا اشتباه کرده است.» دارایی اظهار داشت: «تا زمانی که متهم تحت نظر پلیس ویژه در حال بازجویی بود هیچ گونه فشار یا زوری بر وی اعمال نشد.» سردار صید عیسی در ادامه گفت: «در مورد اینگونه جرائم، اعتراف با زور و شکنجه نمی تواند مستند باشد. برای همین از وی به بهترین شکل مواظبت شد اما متاسفانه متهم به دلیل فشار روحی و روانی بیش از حد و عذاب وجدانی که خود بارها از آن سخن می گفت یکباره جان سپرد.» دارایی تصریح کرد: «به محض فوت ناگهانی عبدالحکیم حیدری متهم سی و سه ساله، جسد وی به سرعت جهت کالبد شکافی و تعیین علت تامه فوت به مرکز پزشکی قانونی کشور منتقل شد و پزشکان متخصص هنوز در حال بررسی موضوع هستند.»

 (بقيه در آرشيو کوتاه و گويا)

آرشيو

================

ندای سبز کورشی هم هست...

گزارشی از نيويورک>>>

سپاه و تحول دولت به سوی تماميت گرايی دينی

مجيد محمدی

در دوره چهارساله‌ اول احمدی نژاد حکومت نه تنها به تدريج صداهای ديگر در دانشگاه ها و مجامع ادبی و هنری را خاموش کرد بلکه يک فرهنگ و هنر دولتی تمام عيار آفريد. نمونه‌ آن انتشار صد اثر از نويسندگان خودی توسط وزارت ارشاد در حوزه‌ ادبيات داستانی در دوره‌ وزارت صفار هرندی است. در حوزه‌ سينما نيز وزارت ارشاد با تمام نيرو از کارگردانان خودی حمايت می کند و راه را بر توليد و پخش آثار ديگر سينماگران می بندد. انقلاب فرهنگی دوم در دانشگاه‌ها نيز برای اسلامی کردن ادامه دارد. امروز ديگر غير از معدودی روحانی مخالف، نهاد دينی مستقلی در کشور به چشم نمی خورد و سياستگذاری و بودجه‌ عموم نهادهای دينی از طرف حکومت فراهم می شود. ديگر پديده‌ای به نام حوزه‌ها يا مساجد مستقل در کشور وجود خارجی ندارند و همه تحت نظر دستگاه های حکومتی با بودجه‌ی حکومت اداره می شوند.

آیا انقلاب فرهنگی دیگری ممکن است؟

سعید قاسمی نژاد

 در یکی دو ماه اخیرمقامات جمهوری اسلامی و در راس آنها رهبر جمهوری اسلامی به صورتی پی در پی دانشجویان ودانشگاهیان را با انقلاب فرهنگی دیگری تهدید کرده اند. براستی آیا انقلاب فرهنگی دیگری ممکن است؟ نگارنده بر این باور است که به دلایلی چند انقلاب فرهنگی دیگری ممکن نیست...

در مورد کشتار سال ۶۷ اشتباه کردیم که سکوت کردیم!

عطاء الله مهاجرانی

عطالله مهاجرانی، وزیر پیشین ارشاد اسلامی، سکوت روشنفکران حکومتی در برابر کشتار زندانیان سیاسی در سال ۶۷ را اشتباه خواند و از آیت الله منتظری که در آن موقع به این کشتارها اعتراض نمود، تجلیل کرد و نوشت: «آیه الله منتظری برای نسل ما و نسل هایی که از راه می رسند، یک حجت است. حجتی که با صدای رسا می گوید، می توان در برابر ستم ایستاد و کلمه حق را بر زبان آورد. امروز دیگر صدای آیه الله منتظری- که به تعبیر دقیق و به هنگام دکتر بشیریه، رهبر معنوی جنبش سبز ملت ایران است- تنها نمانده است...»

روحانیون و مشروطه

بخش هفتم از فصل نهم کتاب «دیهء اهل کتاب»

يوسف شريفی

روحانیون ضد مشروطه و یا مشروعه خواه، بطور روشن و آشکاری به اهداف اصلی مشروطه خواهان که شعار اصلی آنان آزادی، مساوات و برادری برای تمام ایرانیان بود، پی برده و آگاه بودند. آنان این شعارها و اهداف را مغایر با قوانین اسلامی و فقه شیعه می دیدند، بنا براین به صورت علنی و آشکاری با مشروطه خواهان مخالفت می کردند. از روحانیون مخالف مشروطه می توان شیخ فضل الله نوری، شیخ ابوالحسن نجفی مرندی، محمد حسین بن علی اکبر تبریزی، سید محمد تبریزی، آخوند رستم آبادی را نام برد. در این بخش نظرات، دیدگاه ها و آرای گروهی از فقیهان دوران مشروطیت را که برضد مشروطه بودند، در مورد آزادی، مساوات و برادری مورد بررسی قرار می گیرد و دلایلی را که آنان برای مخالفت خود با مشروطه را بیان می کنند، آورده می شود.

(پيوند به فهرست مطالب کتاب)

ناجوانمردانه به جاي اين‌که بگويند مرگ بر آمريکا،

مي‌گويند مرگ بر روسيه و چين

سرهنگ کريمي، جانشين بسيج اصناف

به گزارش ايلنا سرهنگ کريمي، جانشين سازمان بسيج اصناف کشور، در مراسم گردهمايي اصناف وبازاريان تهران درمسجد امام بازار گفت: "امروز جاي تعجب است که خيلي‌ها از ولايت و آرمان‌هاي امام حرف مي‌زنند، ولي دارند تيشه به ريشه انقلاب مي‌زنند". وي با بيان اينكه "اگر ما از تاريخ عبرت نگيريم، بعيد است که به عاقبت به خيري برسيم" يادآور شد: "در زمان حضرت رسول جبهه حق و باطل وجود داشته، اگر مي‌گفتند حق را نشان بدهيد همه پيغمبر را نشان مي‌دادند و اگر به کسي مي‌گفتند باطل را نشان بدهد ابوجهل را معرفي مي‌کردند. حق و باطل آشکار بود و به راحتي جبهه را تشخيص مي دادند اما در زمان حضرت علي حق و باطل و مرزهاي تفکيک کننده به گونه‌اي شد که ديگر تشخيص حق و باطل مثل زمان حضرت رسول نبود و به بصيرت نياز داشت و آن‌هايي که بصيرت نداشتند زمين خوردند. کساني بودند که در رکاب حضرت علي بودند و در جنگ‌ها هم در کنار ايشان زخمي شدند ولي به خاطر بي‌بصيرتي عاقبت به خير نشدند و جهنمي شدند". كريمي با اشاره به سخنان اخير رهبر انقلاب، اظهار داشت: "اين‌که رهبري مي‌گويد از مسائل پيش آمده بايد عبرت بگيريم، براي همين است و اگر جستجو نکنيم و بصيرت لازم را کسب نکنيم و به سخنان رهبري توجه نکنيم و در مسير اصلي که مسير هدايت است قدم برنداريم، ما هم به سر نوشت همان‌هايي که در صدر اسلام گرفتار شدند دچار مي‌شويم. وي با اشاره به حوادث بعد از انتخابات گفت: اكنون بيش از صد و ده روز از انتخابات گذشته و هنوز يکي از مسائل روز، مساله بعد از انتخابات است؛ چرا ما مي‌گوييم که هنوز مساله انتخابات مساله روز است؟ چه کساني باعث شدند که هنوز اين مساله انتخابات مساله روز باشد؟ چه کساني اين آشوب‌هاي خياباني را به پا کردند؟ محرکين آن کي بودند؟ در روز قدس هم متاسفانه شاهد آن بوديم که يک عده‌اي با نوار سبز، شعار مي‌دادند و مشت‌ها را به طرف راه‌پيمايان مي‌کردند و مي‌گفتند مرگ بر روسيه و مرگ بر چين. همين روسيه و چين بودند که از بسته پيشنهادي ايران دفاع کردند و الان که ما به وحدت نياز داريم يک عده‌اي ناجوانمردانه به جاي اين‌که بگويند مرگ بر آمريکا، مي‌گويند مرگ بر روسيه و چين. مردم ما شعار مي‌دهند استقلال آزادي جمهوري اسلامي ولي آنان شعار مي‌دهند استقلال آزادي جمهوري ايراني. از طرف ديگر هم حضرت امام اين روز را روز قدس و روز اسلام اعلام کرد و فلسطين را از اين مظلوميت درآوردند و الان که ما به اوج اقتدار رسيديم به جاي شعار هم غزه هم لبنان جانم فداي قرآن مي‌گويند نه غزه نه لبنان جانم فداي ايران. اين چهره‌ها الان رو شده است و اگر اين مسير ادامه داشته باشد و اگر ادعا کنند که هنوز هم امامي و ولايي هستند، ما نمي‌پذيريم.

 (بقيه در آرشيو کوتاه و گويا)

آرشيو

شوخی با قبض تلفن

آرشيو

آرشيو روزانهء يک هفتهء گذشته:

شماره 672  ـ  شنبه 18 مهر 1388 ـ  10 اکتبر 2009

ماره 670  ـ  پنج شنبه 16 مهر 1388 ـ  8 اکتبر 2009

شماره 669  ـ  چهار شنبه 15 مهر 1388 ـ  7 اکتبر 2009

شماره 668  ـ  سه شنبه 14 مهر 1388 ـ  6 اکتبر 2009

شماره 667  ـ  دو شنبه 13 مهر 1388 ـ  5 اکتبر 2009

آرشيو کلی شماره های گذشته>>>

پيوند به نسخهء اينترنتی>>>>

================

پيوند به کتاب «ترک های امروز»

================

مجموعه آثار

 اسماعيل نوری علا

================

================

از نگاه يک زن

يادداشت های هفتگی از

شکوه ميرزادگی

================

گفتگوهای اختصاصی ما

================

حقوق خود را بيشتر بدانيد

================

مجموعه ای از مقالات دربارهء

قتل علم زندانيان سياسی

================

اعلاميه حقوق بشر

===========

اعلاميه ها و ميثاق های

بين المللی

===========

پويشگران

===========

بنياد ميراث پاسارگاد

=============

کميته بين المللی  نجات پاسارگاد

===========

سکولاريسم برای ايران

===========

نژادپرستی و تبعيض

(حاوی پيوندها)

===========

مجموعهء فعالان حقوق بشر

در ايران

===========

ريشه کنی تبعيض

=============

خبرنامهء گويا

==========

ايرانيان دات کام

===========

آژانس خبری کورش

===========

نيلگون

===========

مقالات سياسی

===========

ايرانسکوپ

===========

ايران ب.ب.ب.

===========

مردانی نيوز

===========

خواندنیها

===========

پشتيبانان

===========

بلاگ نيوز

===========

اصغر آقا

===========

الفبا

=============

اخبار روز

===========

ايران امروز

=============

انقلاب مشروطيت ايران

=============

اتحاد جمهوریخواهان ايران

============

تارنمای جمهوريخواهان

دموکراتيک و لائيک

===========

حزب مشروطهء ايران

===========

جبههء ملی ـ شاخه آمريکا

==========

جنبش آذربايجان

برای يکپارچگی ايران

=============

لج ور

===========

 سامان نو

===========

آينده نگری

===========

گفتگو

============

تغيير برای برابری

===========

شبکه سراسری

همکاری زنان ايرانی

===========

شبکه همبستگی

 با مبارزات زنان ايران

===========

تريبون ايران

===========

هزل (وبلاگ حميدرضا رحيمی)

===========

پيام دانشجو

وبلاگ مهندس طبرزدی

===========

وبلاگ کورش زعيم

 

مخالفان خود را بشناسيم

آيت الله خامنه ای

دولت نهم روند بسيار خطرناک غربزدگی و گرايش های سکولاريستی را که متأسفانه در حال نفوذ در بدنه مديريتی کشور بود، سد کرده است.

======

آيت‌الله علم‌الهدي

سکولارها در ایران جایگاهی ندارند! حضور پر شور ملت ایران در بيست و دوم بهمن عامل شکست کامل سکولارها در کشور است.

======

آيت الله صافى گلپايگانى

اسلام با فرهنگ لائيك و بى دينى مخالف است. دشمنان با استفاده از ترويج فرهنگ لائيك درصدند تا زنان را از خط عفاف و حجاب و كرامت منحرف كرده و سنت هاى اصيل اسلامى را از بين ببرند.

======

آيت‌الله مکارم شيرازی

نقش تلويزيون در ايجاد تحولات سياسي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي بسيار مهم است. هر چند که در ساليان اخير برنامه‌هاي ديني و مذهبي در تلويزيون گسترش يافته ولي کساني در آنجا لانه کرده‌اند تلويزيون را به سوي سکولاريسم سوق مي دهند».

======

سيد محمد خاتمی:

راندن همهء منتقدان با

 چوب سکولاريسم، خود

 مروج اين انديشه است!

  ======

محمود احمدی نژاد:

  نظام آموزشی ايران

150 سال تحت نفوذ سکولاريسم

 بوده است!

======

© 2009 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630