بازگشت به خانه  |   فهرست مقالات سايت   |    فهرست نام نويسندگان

جمعه 24 مهر 1388 ـ  16 اکتبر 2009

 

دولت سکولار در حال حاضر در ميان مردم ايران خريداری ندارد

سخنرانی شيرين عبادی در دنور

گزارش سايت اگزامينر ـ  ترجمه برای سکولاريسم نو

در همان روزی که پرزيدنت باراک اوباما جايزهء صلح نوبل را برد، دکتر شيرين عبادی، نخستين زن ايرانی که همين جايزه را دريافت کرده، در دانشگاه «ناروپا» (در کلرادو) برای جمعيتی 500 نفری سخنرانی می کرد. او در اين سخنرانی سه پرسش را مطرح ساخت:

 يک: آيا اسلام با حقوق بشر سازگاری دارد؟

 دو: اگر دارد، چرا در کشورهای اسلامی خاورميانه تبعيض، به خصوص عليه زنان، وجود دارد؟

سه: آيا مسلمانان بايد از طريق يک دولت سکولار به دموکراسی و حقوق بشر برسند يا از طريق يک تفسير صييح تر از اسلام؟

پاسخ های او به اين ترتيب بود:

 يک ـ اسلام با حقوق بشر همخوانی و سازگاری دارد. او برای اثبات نظر خود به کشورهای اسلامی نظير اندونزي، پاکستان و بنگلادش اشاره کرد که زن ها در آن ها رهبرانی مقتدر بوده اند. و همچنين گفت که مالزی و مراکش شکنجه و تنبه بدنی را ممنوع ساخته اند و و ايران و بنگلادش هم سرگرم تصويب لوايجی در اين مورد هستند. اين گونه موارد موجب شده که دکتر عبادی نتيجه بگيرد که اسلام، همچون مسيحيت و يهوديت، نسبت به تفسير گشوده است و، در نتيجه، می تواند با دموکراسی و حقوق بشر همخوانی داشته باشد.

دو: دکتر عبادی اعتقاد دارد که ريشه ی تبعيض در اسلام نيست بلکه بايد آن را در نحوه ی سوء استفادهء رهبران مذکر جوامع اسلامی برای باقی ماندن در قدرت جستجو کرد. مثلاً، پس از انقلاب ايران در سال 1979، رهبران حکومت برای ايجاد قوانينی که زندگی زنان و شهادت آن ها در دادگاه ها را نصف مرد کند دست به تحريف قرآن زدند. بر هميم پايه يک مرد می تواند چهار زن داشته باشد و بدون هيچ پيش شرطی همسر خود را طلاق بگويد؛ در حالی که زنان در خواستاری طلاق با مشکلات عمده ای روبرو هستند. خود دکتر عبادی نيز سمت خود به عنوان يک قاضی را بر اين اساس از دست داده و به سمت يک منشی تنزل پيدا کرد. از نظر او مبارزه با اين تبعيض آسان نيست. چرا که اعتراض کنندگان عليه سياست های دولت دشمن اسلام شناخته می شوند، به زندان می افتد، و شکنجه می شود. همه اين موضوع را در اعتراضات تابستان امسال در مورد تقلبات مربوط به انتخابات رياست جمهوری ديديم. البته برخی از سياست های آمريکا هم به ايجاد اين مسايل کمک کرده است. مثلاً، آمريکا در دوران جنگ سرد برای جلوگيری از توسعهء کمونيسم در مناطقی چون افغانستان از بنيادگرايان اسلامی حمايت کرده است اما وقتی که اتحاد شوروی فرو پاشيد همين بنياد گرايان را به دشمنان خود تبديل کرده است.

سه: دکتر عبادی معتقد است که قطبی شدن روابط بين خاورميانه و غرب موجب شده است که مسلمانان به سوی هويت اسلامی خود برگردند. در نتيجه، مطرح کردن بحث مربوط به يک دولت سکولار در حال حاضر در ميان مردم ايران خريداری ندارد و به جای آن لازم است که پيشرفت را از طريق تفسير درست قرآن به دست آوريم. دکتر عبادی می گويد که خود در همين راستا و به کمک تفسيرهای کم تبعيض آميزتر از قرآن از موکلين اش دفاع می کند.

دکتر عبادی می گويد که، علاوه بر اين ها، او و ساير زنان مسلمان مشغول ايجاد نهادهايي هستند که به تفسير قرآن به شکلی می پردازند که احترام به حقوق انسان و، بخصوص زنان از آنها مستفاد شود و نيز تاريخ کثرت گرايي از امپراتوری سابق عثمانی به دست آيد. برخی از اين سازمان ها عبارتند از «انجمن آمريکايي پيشرفت مسلمانان»، و «اقدام اسلامی زنان برای زمينه معنويت و عدالت» که هر دوی آن ها به رياست خانم «دي زی خان» اداره می شوند که يک زن مسلمان کشميری است و در آمريکا زندگی می کند. صدای پيشروی ديگر از آن لاله بختيار است که اولين مترجم زن امريکايي قران محسوب می شود. پدر لاله بختيار ايرانی است و او خود نيز به مدت بيست سال در ايران زندگی کرده و به مطالعات اسلامی و زبان عربی قرآنی مشغول بوده است.

خانم عبادی و اين زنان ديگر اکنون از پرزيدنت اوباما و همه ی آمريکاييان می خواهند که به سخنان آن ها توجه کنند؛ سخنانی که منعکس کننده صدای ميليون ها ايرانی است که در خيابان ها به تظاهرات صلح آميز پرداخته اند؛ و به آن ها در زمينهء برقراری دموکراسی و حقوق بشر کمک نمايند. لازمهء اقدام برای انجام چنين کمکی آن است که ما ترس های خود را کنار گذاشته و درک کنيم که طالبان و القاعده سخنگوي اکثريت مسلمانان نيستند. اين کمک در عين حال به مسلمانان فرصتی می دهد تا راه حل های خودشان را بيابند

در پايان سخنرانی دکتر عبادی، دختر جوانی از او مشورت خواست که چگونه می تواند در زمينهء وکالت برای حقوق بشری اقدام کند. پاسخ دکتر عبادی آن بود که «در اين کار پولی نيست (خنده حضار)؛ اما آن چه به دست می آيد يک رضايت درونی است که من خود شب که به رختخواب می روم آن را حس می کنم؛ و شما نيز هنگامی که مسلمانان متعهد به برقراری دموکراسی و حقوق بشر در خاورميانه را بفهميد و حمايت کنيد همين رضايت را حس خواهيد کرد».

http://www.examiner.com/x-26140-Denver-Interfaith-Examiner~y2009m10d13-Nobel-Peace-Laureate-Shirin-Ebadi-says-human-rights-compatible-with-Islam

https://newsecul.ipower.com/

بازگشت به خانه

 

محل اظهار نظر شما:

شما با اين آدرس ها می توانيد با ما تماس گرفته

و اظهار نظرها و مطالب خود را ارسال داريد:

admin@newsecularism.com

newsecularism@gmail.com

 

 

New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630