بازگشت به خانه  |   فهرست مقالات سايت   |    فهرست نام نويسندگان

سه شنبه 12 آبان 1388 ـ  3 نوامبر 2009

 

چگونه با «فتنهء سبز» روبرو می شويم؟

خبرگزاری ايرنا

 

ایرنا: با توجه در پيش بودن روز 13 ابان و 16 اذر ديگر مناسبت هاي سياسي اجتماعي کشور و سرمايه گذاري فعالان جريان فتنه سبز براي بهره برداري از اين مناسبت ها ، يکي از سؤالات اساسي اين است که راهبرد نظام اسلامي در مواجهه با اين وقايع بايد چگونه باشد؟

 

مقدمه:

30 سال از اقدام انقلابي دانشجويان مسلمان پيرو امام (ره) در تسخير سفارتخانه آمريکا در تهران که به مرکز جاسوسي عليه نظام نوپاي جمهوري اسلامي تبديل شده بود، مي گذرد . اين اقدام هرچند بدون هماهنگي قبلي با حضرت امام (ره) در سالروز 13 آبان و کشتار دانش آموزان به دست رژيم منحوس پهلوي رخ داد، اما مورد استقبال ايشان قرار گرفت و عنوان «‌انقلاب دوم» را از رهبر عظيم الشان انقلاب اسلامي دريافت کرد. آثار و دستاوردهاو پيامدهاي مثبت اين اقدام در ظرف زماني و زمينه سياسي و شرايط بين المللي آن موقع قابل بررسي است. اما نکته بسيار مهم در آستانه برگزاري مراسم با شکوه «روز ملي مبارزه با استکبار» يعني 13 آبان امسال است که همانند بسياري ديگر از مناسبت هاي انقلاب اسلامي مطمح نظر جريان فتنه سبز براي اقدامات ايذايي و تنش زدايي قرار گرفته است. جريان شکست خورده در انتخابات دهم رياست جمهوري بعداز فروکش کردن آشوب ها که به شدت حاميان فتنه سبز را با کاهش مواجه کرد، براي اميد بخشي کاذب به اندک طرفداران خود جهت حفظ حضور آنها در صحنه مخالفت با نظام ، از هر بهانه اي استفاده مي کنند تا به نوعي با مصادره ارزشهاي انقلاب و بهره برداري از حضور مردم به نفع خودشان در مناسبت هاي ملي وانقلابي، جريان فتنه را زنده و داراي طرفدار نشان دهند.

برگزاري جشن تولد براي سران فتنه، استفاده سوء از حضور مردم را راهپيمايي روز قدس و طرح شعارهاي هنجارشکني غرب پسند در آن، تمهيدات خاص براي منحرف سازي مراسم بازگشايي دانشگاهها، تبليغ گسترده براي بهره برداري سياسي از مسابقه فوتبال دو تيم بزرگ پايتخت و اينک تبليغات پرحجم براي فتنه سازي در مراسم 13 آبان از اين نمونه هاست.

البته اينکه اين روزها فتنه گران وعده حضور در 13 آبان ، 16 آذر، ماه محرم و سالگرد پيروزي انقلاب را در وسايل ارتباطي خود سر مي دهند، به دليل تعلق نداشتن اين مناسبت ها به اين جريانات سياسي وفاصله عميق بين گفتار و عملکرد آنها بيشتر به ضرر جريان فتنه سبز تمام مي شود تا به نفع اين جريان و بيشتر نشان از ضعف و ناتواني اين جريان است تا نماد حيات و پايگاه اجتماعي آنان ، زيرا مردم به اين مناسبت ها و ارزشها به مثابه يک «سرمايه عظيم اجتماعي» که رشادت ها و شهامت ها برايش صورت گرفته است ، نگاه مي کنند. در حالي که رويکرد دو عملکرد يک جريان خاص بيشتر فرصت طلبانه بوده ودرست در جهت از بين بردن اين ارزشها و مناسبت هاي انقلابي و ملي تفسير و تحليل مي شود.

اما به هر حال ، شکل گيري بستر اجتماعي جريان فتنه بعد از انتخابات دهم رياست جمهوي وتلاش گردانندگان آن جهت بهره گيري مستمر از اين ظرفيت ، سبب شده است تامناسبت هاي مهم در تاريخ انقلاب اسلامي که همواره فرصتي براي تجلي انديشه هاي انقلابي و استکبار ستيزي مردم ايران است،‌به فرصتي براي به صحنه آوردن باقي مانده عوامل ميداني فتنه جهت ابراز وجود وطرح شعارهاي جناحي تبديل شود.

از سوي ديگر شکاف هاي موجود در نحوه اداره اين حرکت و ضعف در مديريت صحنه باعث شده مديريت چنين حرکتي در اختيار رسانه ها و قدرت هاي غربي قرار گرفته و از آن اجتماعات در راستاي طرح شعارهاي مغاير با ارزش هاي انقلاب و نظام حتي مناسبت هاي مذکور استفاده شود.

حال با توجه در پيش بودن روز 13 ابان و 16 اذر ديگر مناسبت هاي سياسي اجتماعي کشور و سرمايه گذاراي فعالان جريان فتنه سبز براي بهره برداري از اين مناسبت ها ، يکي از سؤالات اساسي اين است که راهبرد نظام اسلامي در مواجهه با اين وقايع بايد چگونه باشد و چه راهکارهايي براي کنترل و مديريت آن متصور است.

 

ملاحظات اساسي در تشريح وضعيت

1- نامزهاي شکست خورده در انتخابات مناسبت 13 آبان را همچون روز قدس ، فرصتي براي قدرت نمايي خياباني مي دانند و سعي دارند از اين مناسبت براي فشار به حاکميت استفاده نمايند در اين زمينه مي توان به مذاکرات نشست مشترک کروبي و موسوي در تاريخ 24/7/88 اشاره کرد . طي روزهاي گذشته سايتهاي اينترنتي مرتبط با جريان فتنه با فراخوان تهيه پوستر ، طرح شعارهاي متفاوت با شاخصه هاي روز مبارزه با استکبار جهاني توزيع گسترده کارت و تراکت در دانشگاهها و ميادين تهران فراخوان گسترده اي را برنامه ريزي کرده اند.

2- موسوي در آخرين موضعگيري خود در 27/7/88 که از طريق نواري ويديويي در سايتها منتشر شده است تأکيد مي کند «‌اعتراضها تا تن دادن به خواسته مردم ادامه مي يابد.»

3- روز 13 آبان روز مبارزه با استکبار جهاني است و اين روز سمبل مبارزات ملت ايران با آمريکاي جهانخوار است از اين رو طرح شعارهاي مغاير با ارزش هاي بنيادين در اين روز مي تواند به مفهوم عدول مردم ايران از شعارهاي اساسي و انقلابي خود تبديل شود.

4- به رغم ادعاي افرادي نظير موسوي و خاتمي به عمل در چارچوب قانون اساسي (‌مباحث مطرح شده در نشست مشترک روز جمعه 24/7/88)، توجه اصلي آنها معطوف به حفظ ظرفيت هاي خود در تحريکات اجتماعي هواداران است.

5- طي روزهاي اخير نامزدهاي شکست خورده انتخابات دهم و شخصيت هاي حامي آنها کوشيدند تا با طرح سناريوهاي نظير «‌وحدت ملي» و « اتحاد ملي» نظام را در مواجهه با عاملان حوادث اخير و کودتا عليه انقلاب از جمله سران آن به سازش وا دارند که به رغم تلاش هاي صورت گرفته تاکنون در اين عرصه توقيفي نيافته اند.

6- ظرفيت حمايت هاي بيروني از عوامل آشوب هاي اخير به قوت خود باقي است، سخنان اوباما در جريان دريافت جايزه صلح نوبل و سخنان کلينتون و مليبند در نشست مشترک با رسانه ها و حمايت ديگر قدرت هايي غربي ازآشوب طلبان بيانگر اين است که از ديد آنهاآشوب ها بايد ادامه يافته تا زمينه تضعيف هر چه بيشتر نظام جمهوري اسلامي فراهم گردد تا غرب بتواند يا ابزار تحريم و ... جمهوري اسلامي را وادار به تسليم نمايد.

7- انتشار گزارش دبير کل سازمان ملل در مجمع عمومي آن سازمان که طي آن نظام جمهوري اسلامي به بدرفتاري با عوامل تحرکات خياباني بعداز انتخابات و عدم رعايت حقوق بشر متهم شده ، در تقويت ظرفيت بيروني اين جريان مؤثر است.

8- تحولات بعد از انتخابات باعث بروز و آشکار شدن آسيب هاي اجتماعي و تعميق برخي شکاف ها و گسل هاي اجتماعي و فرهنگي شده است . در اين زمينه آسيب شناسي اجتماعي به شناخت دقيق تر فرصت هاي مخالفان نظام در بهره گيري از آسيب ها کمک خواهد کرد.

9- رقابت هاي درون طيفي جريان اصولگرا به فرصتي براي چالش و اثرگذاري جريان هاي رقيب تبديل شده است . اين امر با توجه به برخي تحولات اخير تشديد شده است . تداوم اين وضعيت ظرفيت هاي ملي براي مقابله با آشوبها و تحرکات افراطيون را کاهش مي دهد.

10- پيشرفت هاي رسانه اي و ظهور شبکه هاي جديد ماهواره اي و مجازي سبب تغيير ذائقه هاو مطالبات و توقعات اجتماعي گرديده است بنابراين کم توجهي به تغيير ذائقه ها و عدم حرکت مناسب در مواجهه با آن به عميق تر شدن شکاف ها کمک مي کند.

11- ضعف مديريت و سازماندهي صحنه به رغم وجود ظرفيت بالايي که در مردم و بدنه اجرايي وجود دارد، باعث مي شود تا عناصر آشوبگر به رغم کاهش عده وعده در اجتماعات مربوط حضوريابند.

12- عدم هم افزايي ظرفيت ها و توانمندي نهادهاي نظام در مواجهه با اين قبيل پديده ها از آسيب هاي جدي است. عملکرد ضعيف انفعالي رسانه ملي، جدي نگرفتن عرصه جديد جنگ نرم و اقدامات واکنشي در بعد امنيتي از مهمترين آنهاست.

 

اقداماتي براي برون رفت از فتنه

به تعبير مقام معظم رهبري،‌ در شرايط کنوني جمهوري اسلامي ايران به فتنه اي عميق که دست بيگانگان در طراحي آن به وضوح ديده مي شود مبتلا شده است. حال با توجه به حساسيت شرايط کنوني تصميم فتنه براي تداوم بخشي به اقدامات غير قانوني و هنجارشکني و ضرورت برون رفت از اين فتنه لازم است ضمن تبيين زوايا و ابعاد مختلف حوادث اخير، اقداماتي در راستاي نيل به اهداف راهبردي چون، جلوگيري از بهره برداري سوء از ارزش ها و مناسبت هاي ملي و انقلابي، کاهش ظرفيت اجتماعي و عوامل ميداني خط نفاق و فتنه، مهندسي معکوس شعارها و راهبردهاي اصلاح طلبان و تبديل آن به چالش درون طيفي و مأيوس سازي بيگانگان از کارآمدي چنين حوادث و فتنه هايي، ‌صورت گيرد. برخي از اين اقدامات عبارتند از:

1- ضرورت تغيير اساسي در نگاه مسئوولين سياست گذاران و برنامه ريزان مناسبت ها مجريان حاميان نظام نسبت به مناسبت هاي مختلف و خاص و توليد ادبيات جديد

2- طراحي نقشه راه مناسب با شرايط کنوني و پيش بيني اقدامات آفندي و پدافندي مناسب با توجه به تحرکات مشترک جريان بيروني و سرپل هاي داخلي آنها

3- سازماندهي نيروهاي خودي متناسب با جنگ نرم و برنامه ريزي ميداني متناسب با هر مناسب با توجه به برآوردهاي اطلاعاتي و فرهنگي

4- برنامه ريزي براي بهره گيري از ظرفيت هاي نهادهاي مردم نهاد، شبکه هاي اجتماعي و .... براي مديريت صحنه

5- برنامه ريزي براي ايجاد موازي نظير« جنبش ايران سربلند»‌و براي تحت الشعاع قراردادن جنبش به اصطلاح سبز

راهکارهاي محتوايي

1- تبيين فرمايشات حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبري به مناسبت 13 آبان ( روز مبارزه با استکبار) جهاني

2- مروري بر سوابق دشمني ها و خيانت هاي آمريکا عليه ايران و نقش سفارتخانه هاي آمريکا و ديگر کشورهاي غربي در براندازي حکومت هاي انقلابي ، حمله به هواپيماي مسافربري و يا حمله به سکوها و نفتکشهاي ايران.

3- تبيين دستاوردهاي تسخير لانه جاسوسي

4- تبيين دلايل قطع رابطه ايران و آمريکا

5- تبيين جنگ نرم دشمنان عليه نظام جمهوري اسلامي ايران و نقش آمريکا درهدايت اين جنگ

6- تبيين نقش آحاد مردم در مبارزه با استکبار با رويکرد قدرت نرم

7- تبيين نقش رسانه هاي غربي و رژيم صهيونيستي در فضاي مجازي و... در براندازي نرم

8- استخراج شبهات و ابهامات در ذهن جوانان ، دانش آموزان دانشجويان و پاسخگويي به آنها

9- برگزاري نشست هاي تحليلي و تبييني با حضور سياستمداران و اساتيد در موضوع استکبار ستيزي

10- پرهيز از بزرگنمايي تحرک جريان فتنه قبل حين و بعد از مراسم

11- با توجه به مناسبتهاي مختلف اين روز، ضمن تمرکز روي دانشجويان و دانش آموزان از ساير اقشار نظير کارمندان، اصناف، معلمين و کارگران، بانوان و .... جهت حضوردر مراسم دعوت شود.

12- از امنيتي کردن فضاي راهپيمايي پرهيز شود هر چند نيروهاي انتظامي براي مقابله با تحرکات احتمالي آشوبگران بايد آماده باشند.

13- سازماندهي هسته هاي نيروهاي مردمي براي تحت تأثير قراردادن جريان فتنه با طرح شعارهاي مناسب

14- زمينه سازي براي حضور گسترده تر مردم در مرسام از طريق ترغيب و تشويق در رسانه ملي ، مطبوعات و....

 

اقدامات تبليغي، رسانه اي و عمليات رواني

1- زمينه سازي براي مشارکت جدي و گسترده دانشجويان و دانش آموزان در مراسم 13 آبان و تبديل آن از يک مراسم دولتي به يک مراسم مردمي و دانشجويي – دانش آموزي

2- توليد شعارهاي متناسب با مناسبت اين روز و تکيه بر شاخصه هاي تحکيم وحدت ملي استکبار ستيزي

3- توليدنمايشگاه هاي استکبار ستيزي وبهره گيري ازآن درسطح دانشگاه ها – مدارس مساجد و..

4- انتشار و پخش مستندات و کليپ هاي تبليغي در موضوع استکبار ستيزي

5- تحول در اجراي برنامه هاي اين مناسبت استفاده از نمادهاي جذاب و برنامه هاي نو براي جلب جوانان

6- نمايش برنامه هاي هنبر( انيميشن ، کليپ ها و فيلمها ي مناسب ) توسط صدا و سيما

7- تشکيل ميزگردها و گفتگوهاي خبري وتحليلي در برنامه هاي مختلف صداو سيما

8- پوشش فضاي سايبري با فراخوان و سازماندهي توانمند ( اين فراخوان و سازماندي توسط مجموعه هايي همچون بسيج دانشجويي مي تواند صورت پذيرد)

9- فراخوان وبلاگ نويسي و طراحي کاريکانور شعر و داستان با موضوع 13 ابان ( توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با همکاري سازمان تبليغات اسلامي و سازمان بسيج)

10- فعال سازي مراکز پيام کوتاه و تهيه وارسال پيامک هاي مناسب ( سازمان تبليغات اسلامي و سازمان بسيج)

11- تشکيل فرهنگ سراي مجازي استکبار ستيزي (سازمان تبليغات اسلامي با همکاري سازمان هايي همچون بسيج)

12- مديريت شبکه ها و رسانه هاي خارجي در نحوه تصويربرداري و گزارشات (‌وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي)

13- ايجاد تالارهاي گفت وگو با موضوع مناسبتهاي روز 13 آبان و .... در فضاي مجازي ( محيط هاي علمي و دانشگاهي توسط مؤسسات پژوهشي و بسيج دانشجويي و جهاد دانشگاهي در دانشگاهها)

https://newsecul.ipower.com/

بازگشت به خانه

 

محل اظهار نظر شما:

شما با اين آدرس ها می توانيد با ما تماس گرفته

و اظهار نظرها و مطالب خود را ارسال داريد:

admin@newsecularism.com

newsecularism@gmail.com

 

 

New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630