بازگشت به خانه  |   فهرست مقالات سايت   |    فهرست نام نويسندگان

چهار شنبه 20 آبان 1388 ـ  11 نوامبر 2009

 

کمپینی برای 5 میلیون زن افغان

گفتگو با شیلا صمیمی، فعال حقوق زنان در افغانستان

گفتگوگران: رها عسگری زاده - زینب محقق

توضيح سايت تغییر برای برابری: دومین دوره انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در حالی برگزار شد که دو تن از کاندیداهای این انتخابات زن بودند و، علاوه بر آن، فعالان حقوق زنان در افغانستان برای تشویق زنان به مشارکت بیشتر در انتخابات، اقدام به تشکیل دو کمپین 50% و 5 میلیون رای دهنده کرده بودند. کمپین 5 میلیون که باتوجه به 5 میلیون زن واجد شرایط برای رای دادن در کشور افغانستان راه اندازی شده، سمیناری با همکاری نهادهای بین المللی در خیمهء «لویه جرگه» برگزار کرد که در آن افراد مختلف از جمله حسن بانو غضنفر، وزیر امور زنان افغانستان، و شاهده حسین، یکی از فعالان حقوق زنان در ولایت قندهار، با ارائهء سخنرانی هایی از زنان افغان درخواست کردند تا با مشارکت در انتخابات و اثبات حضور خود در صحنه های اجتماعی و سیاسی در تعیین سرنوشت خود نقش داشته باشند. در همین مورد با خانم شیلا صمیمی، یکی از اعضای کمپین 5 میلیون، گفتگویی انجام دادیم که در ادامه می خوانید:

 

خانم صمیمی این کمپین توسط چه کسانی و در چه تاریخی آغاز به کار کرد؟

این کمپین از سوی شبکه ی زنان افغان (AWN) راه اندازی شده است. این شبکه یک سازمان غیردولتی است که هفتاد "NGO" در آن عضویت دارند و علاوه بر آن بیش از 5هزار عضو فرعی دارد. این شبکه یک ماه قبل از برگزاری کمپین 5میلیون ، آغاز به فعالیت کرده است و اولین برنامه آن در روز چهارم اگوست در کابل و برنامه های مشابهی در 16 ولایت دیگر افغانستان در تاریخ 17 اگوست برگزار شد.

 

بسته هایی در طول سمینار بین زنان توزیع شد. در مورد محتوای این بسته ها توضیح می دهید؟

این بسته ها به عنوان هدیه و شامل کیف، کلاه، شال و اوراق تبلیغاتی در مورد اشتراک زنان در انتخابات است تا از این طریق زنان را تشویق کنیم تا در انتخابات شرکت کنند. روی همه این هدیه ها این پیام نوشته شده بود که رای ما، سرنوشت ماست.

 

در این سمینار، تعداد زیادی از زنان با شال های سبز شرکت کرده بودند. دلیل انتخاب رنگ سبز برای شالها چه بود؟

در این شال ها از سه رنگ پرچم افغانستان استفاده شده و غالب بودن رنگ سبز در شالها به این دلیل است که این رنگ، سمبل صلح، امنیت و رفاه است.

 

هزینه های این کمپین چطور تامین شد؟

هزینه این برنامه از سوی دفتر IFES یا بنیاد بین المللی نظام های انتخاباتی تامین شده است.

 

آیا این کمپین پس از پایان دومین دوره انتخابات ریاست جمهوری به فعالیتش خاتمه می دهد؟

خیر، انتخابات پارلمان افغانستان در راه است و ما به برنامه هایمان و ارتباط گیری با زنان افغان ادامه می دهیم.

 

کمپین پنج میلیون، موضع گیری خاصی نسبت به نتیجه انتخابات داشت؟

پس از اعلام نتیجه ی انتخابات این کمپین هم موضع خود را اعلام کرده است نه اینکه از فردی مشخصی دفاع کند بلکه از حضور زنان در انتخابات تشکر کرده و به آنها تبریک گفته است که توانسته اند در انتخابات و تعیین سرنوشت خود سهم داشته باشند. اما، در اصل، هدف اعلامیه ای که از سوی این کمپین منتشر شد، بیان این سه موضوع بوده است: نبود کارمندان زن در مراکز رأی دهی که باعث شد تا بسیاری از زنان از رفتن به مراکز رآی دهی خودداری کنند؛ رأی دادن مردان به جای همسر و دیگر زنان خانواده و در حقیقت محروم کردن زنان از حق رای. و مساله امنیت که این موضوع هم بر مشارکت زنان در انتخابات تاثیر داشته است.

 

مشارکت زنان افغان در این انتخابات رضایت آمیز بود؟

بله. به نظر ما واقعا رضایت آمیز بود. ما می خواهیم نقش زنان در انتخابات مثل کشورهای دیگر و یا حداقل مثل کشورهای همسایه همچون ایران و پاکستان پررنگ باشد.

http://www.we-change.org/spip.php?article4907

https://newsecul.ipower.com/

بازگشت به خانه

 

محل اظهار نظر شما:

شما با اين آدرس ها می توانيد با ما تماس گرفته

و اظهار نظرها و مطالب خود را ارسال داريد:

admin@newsecularism.com

newsecularism@gmail.com

 

 

New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630