دربارۀ ما | تماس | آرشيو صفحه اول | جستجو | فيلترشکن | کوتاه و گويا | عکس و مکث عکس انتخابی ويدئوها  |  کتابخانه  |  زنان گروه ها | اسناد نامه ها

درباره سکولاريسم فهرست نام نويسندگان |   سال دوم ـ  شماره 718 ـ  چهار شنبه 4 آذر 1388 ـ 25 نوامبر 2009   | فهرست کليهء مقالات | English Section

نمایشگاه جنبش سبز ملت ایران

در دهکده جهانی اینترنت>>>

================

خیزش جامعه شهروندی ایران

گفتگو با داریوش همایون

گفتگوگر: ماندانا زندیان

هنوز زود است که این جنبش اصلاً به مراحلی برسد که خطر تکرار تجربهء انقلاب اسلامی پیش‌آید ــ اگر چنان تجربه‌ای دیگر در ایران امکان ‌پذیرد. پیکاری تلخ و فرساینده در برابر است که ده سال بعد آن را آسان‌تر می‌توان پیش‌بینی ‌کرد تا یک ماه بعدش را. ما با روندی سروکار داریم که پیشینه‌ای ندارد و هیچ‌کس به درستی نمی‌شناسد؛ ولی یک امر مسلم است. آنچه امروز در ایران می‌گذرد دنباله و سنتز همهء گذشته‌های صد سالهء اخیر جامعهء ایرانی است و، در نتیجه، تکرار هیچ ‌یک از آن گذشته‌ها نخواهد بود. ترکیب تازه‌ای از همهء عناصری پدید آمده ‌است که هیچ‌کدام دوام‌ نکردند و نمی‌توانستند ولی جامعهء ما را ساخته‌اند. این ترکیب تازه دارد به دست همهء ما شکل‌ می‌گیرد و می‌توانیم آن را بهتر و بدتر کنیم. از آن زمان ‌هاست که هشیاری استثنائی لازم داریم ولی از آن مهم‌تر سرزندگی ِ آفرینندگی را. چه شادی از این بیشتر که در این چرخشگاه تاریخی حضورداریم؟

================

«نوگرایی دینی» بدون پذیرش سکولاریسم، نوگرایی نیست

م. پوریا

اشتباه می‌کنید دوستان! مذهبی و مسلمان بودن مردم مترادف با پذیرش حکومت دینی و حکومت شرع از سوی آنان نبوده و نیست! شما رأی به «جمهوری اسلامی آری یا نه» را به معنای رأی به حکومت دینی و به‌ویژه مصادره‌ی آن از سوی روحانیت تعبیر کرده‌اید و هنوز هم بر همین نظر نادرست‌تان پافشاری می‌کنید و لجاجت می‌ورزید. شرکت مردم در آن‌چه که «جنبش سبز» نامیده می‌شود و اعتراضات میلیونی در سراسر ایران نیز حتماً به معنای تأیید و یا پذیرش حکومت دینی نیست. کافی است چند ماه شرایطی دموکراتیک و به‌دور از هرگونه شانتاژ و فریبکاری و دسیسه‌چینی در جامعه برقرار شود و به همه‌ی رسانه‌ها و نیروهای سکولار (مذهبی و غیرمذهبی) تضمین و اجازه‌ی فعالیت سیاسی - فرهنگی داده شود و سپس  یک رفرندام در شرایطی آزاد برگزار شود تا ببینید مردم حکومت دینی را می‌خواهند یا یک حکومت مدنی و عرفی (سکولار) را.

================

«آخوند یاری»

نشان آزادیخواهی نیست

مردو آناهید

روشنفکران ایران روند و برآِیند هر جنبشی را با معیار اسلامی بررسی می‌ کنند. آنها توفیق شریعت را به جای پیروزی مردم می‌ پذیرند. یعنی کشتار آهوان را از دیدگاه شکارچی بررسی می‌ کنند. آیا این همه پیکار، این همه دلاوری، این همه جانفشانی ارزش آن را ندارند که روشنفکران هسته های ناکامی و بازده ی این جنبش ها را بررسی کنند و از این همه شکست ها اندک آگاهی یا دستکم هشداری برگیرند؟ ...

================

این سه نهاد دوش به دوش

تقی رحمانی

می گویند مهندس موسوی در کوران فعالیت های انتخاباتی خود بر دو تجربه تاکید کرده: بالارفتن نگاه ملی و ایران خواهی، خواسته ها و مطالبات اجتماعی. این دو ویژگی را باید بیشتر مرهون فعالان ملی ـ مذهبی و ملی و فعالیت های اقوام و اصناف و زنان ایرانی دانست؛ آنها ایران را فقط زبان فارسی و تهران و مردان قلمداد نمی کنند؛ «ایران انتزاعی» ـ که ریشه در تاریخ کهن دارد و منافع کلی را دارا ست ـ در نهایت در خدمت حاکمان قرار می گیرد و عاقبت نیز همین حامیان خود را که برای ایران جان و مال می دهند سر کوب می کند. اما نگاه جدید به ایران، به عبارتی نگاه مدنی یا اجتماعی، از ایران مجموعه ای جان دار می سازد که قدرتی فراگیری همهء اقوام ایرانی  را  دارد.

================

اين ويدئو قسمت 26 مجموعهء گفتارهای راديو ـ تلويزيونی اسماعيل نوری علا، با عنوان «جستاری در فرهنگ شناسی»، است. در اين برنامه نوری علا به سومين قسمت از بحث «نوآوری و نوانديشی» می پردازد .

برای ديدن قسمت های قبلی اين گفتارها به اين پيوند مراجعه کنيد>>>

(آرشيو)

معجزه در راه مشهد

راديو زمانه

چندی پيش, پرواز تهران ـ مشهد هواپیمای بوئینگ شرکت هواپیمایی آسمان دچار نقص فنی، تکان‌های شدید هواپیما و کاهش شدید ارتفاع شد و به تهران بازگشت. به گزارش خبرگزاری ایسنا، خلبان هواپیما در دقیقه چهل و پنج پرواز به مسافران اعلام کرد که هواپیما دچار نقص فنی شده و دعا کنید. خدمه هواپیما نیز از سالم رسیدن پرواز تعجب کردند یکی از مسافران این پرواز با اشاره به تکان‌های شدید هواپیما و کاهش شدید ارتفاع آن اظهار کرد: «در این حین مسافران دچار شوک واقعی شده بودند و بالاخره پس از اضطراب، حالت تهوع و گریه مسافران که با دعا و صلوات همراه بود این پرواز به فرودگاه مهرآباد رسید.»

 

جادو کردن حريف ناجوانمردانه است

رئیس کمیتهء انضباطی فدراسیون فوتبال

دکتر مجتبی شریفی،  رئیس کمیتهء انضباطی فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی، در برنامهء "ورزش ازنگاه دو" از شبکه دوم سیما، گفت: "مشاهده شده است که بعضی ازبازیکنان وحتی بعضی ازباشگاهای فوتبال ما بقصد غلبه برحریفان به سحر و جادو متوسل می شوند. مثلاً، مایعات یا چیزهای دیگرجلودروازه می ریزند. براساس تحقیقات گسترده ما آنها که برای غلبه برحریف به سحرو جادو متوسل شده اند بعضا به اهداف خود رسیده اند. اما چون این روش روشی ناپسند و ناجوانمردانه (!) تلقی می شود، کمیتهء انضباطی برای متخلفین جرائم سنگینی از جمله محرومیت در نظرگرفته است."

(آرشيو کوتاه و گويا)

================

انتخاب اين روز، در آغاز، توسط "اولين گردهمائی زنان آمريکای لاتين و کارابين" (از 18 تا 21 جولای 1981) در "بوگوتا" ی کلمبيا مطرح شد. شرکت کنندگان در آن گردهمائی، خشونت نسبت به زنان، از ضرب و جرح های خانگی تا تجاوز و آزار جنسی و خشونت های دولتی ـ همچون شکنجه و بدرفتاری با زنان زندانی سياسی ـ را محکوم کرده و روز 25 نوامبر را به عنوان گراميداشت خاطره ی خواهران "ميرابال" تعيين نمودند و در همان سال از سازمان ملل خواستند که اين روز را به عنوان روزی جهانی به رسميت بپذيرند و سازمان ملل هم بالاخره در سال 1999 پذيرفت که روز 25 نوامبر، سالگرد مرگ اين سه خواهر، به عنوان «روز جهانی حذف خشونت عليه زنان» اعلام شود. خواهران ميرابال، که سال ها با ديکتاتور کشور خود، تروهيلو، جنگيده بودند، عاقبت به دست عوامل او، و وقتی که با اجازه  ی  خود حکومت به ديدن همسران زندانی خود می رفتند، کشته شدند.

مقالهء شکوه ميرزادگی به مسئلهء خشونت بطور اعم و خشونت نسبت به زنان بطور اخص اختصاص دارد.

سيمای حکومتی و تخطئهء جنبش برابري خواه زنان

محبوبه عباسقلی زاده

دفتر امور زنان و خانواده معاونت سياسي سيما سلسله برنامه اي تحت عنوان" فمینیسيم و جنگ عليه خانواده" توليد كرده است كه از ۲۷  آبان هر شب بعد از خبر هشت و سي  ازشبكه دو پخش مي شود. در مورد اين برنامه كه  ترکیبی از تحليل هاي غير كارشناسانه در مورد اقدامات جامعه مدني و فعالان جنبش زنان است، سايت روز آنلاين با محبوبه عباسقلی زاده از فعالان اجتماعی حوزه زنان و نیز مدیر مرکز کاورزی ایران مصاحبه کرده است. خانم عباسقلی که مرکز تحت مدیریت او هم که  سال گذشته توسط ماموران امنیتی تعطیل شد، در این فیلم مورد اشاره قرار گرفته دراین مصاحبه به تشریح زوایای مختلف این برنامه پرداخته است.

جغرافیای فمینیستی خاورمیانه

مینا سعدادی

گزارش جلسهء «زنان و سیاست تغییر در خاورمیانه»

مبحث مربوط به ایران تنها به کمپین یک میلیون امضا و کتاب جدید نوشین احمدی خراسانی که به همت «سازمان آموزش و همکاری زنان» ترجمه و منتشر شده، خلاصه شده بود و جای ده ها ابتکار کوچک و بزرگ گروه ها و سازمان های مختلف زنان در ایران خالی بود. در حالی که سایر سخنرانان به چالش های فعالین زن در کشورهای مختلف اشارات ولو مختصری نیز داشتند، بحث مربوط به ایران، صرفاً به تشویق و ترغیب فعالیت زنان در کمپین اختصاص داشت و از ذکر چالش های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی که فعالین زن در ایران به طور روزمره با آنها مواجه اند، صرفنظر شده بود. بحثی که می توانست سنگ بنای تحقیقات و بررسی های آکادمیک در مورد جنبش زنان ایران را بگذارد، عملاً به خاطر یکجانبه نگری و تاکید بر بعد تبلیغی آن، به حماسه سازی از کمپین یک میلیون امضا تقلیل یافت.

جداسازی جنسيتی باعث پيشرفت تحصيلی می‌شود

حبيب محمد نژاد، معاون پژوهشی نهاد رهبری

ما، در سيستم دانشگاهی، زمانی که تحريک ‌کننده ‌های جنسی بسيار زيادی برای يک جوان وجود دارد، دختران و پسران را با هم مختلط می‌ کنيم و در يک فضای آموزشی قرار می ‌دهيم. بنابراين، به طور طبيعی شاهد افت تحصيلی دانشجويان مجرد هستيم... تحقيقات نشان داده است که دانشجويان متاهل در طول تحصيل خود از يک نوع يک ‌نواختی برخوردار اند و از ابتدای ورود به دانشگاه تا زمان فارغ ‌التحصيلی افت تحصيلی خاصی ندارند اما دانشجويان مجرد بعد از قبولی در کنکور و ورود به دانشگاه، نوسانات تحصيلی فراوانی را تجربه می‌کنند که روانشناسان معتقدند اين نوسانات به دليل وجود روابط غيرعلمی در بين دانشجويان است.

فتنهء  آقازادگی

فاطمه رجبي

فاطمه رجبي، در جديدترين موضع گيري اش، دکتر علي مطهري را «آقازادهء مرفه بي درد»، مامور هاشمي و عاشق خاتمي و موسوي و کروبي خوانده است. اين در حالي است که مطهري از منتقدان جدي هاشمي و خاتمي است و اخيرا خواستار محاکمه موسوي شده بود. حمله به مطهري تصادفاَ پس از انتقاد او از نصب وزيري با ثروت هنگفت براي وزارت رفاه صورت مي گيرد. بهر حال، در هر دعوائی ميان سردمداران حکومت اسلامی بخشی از واقعيت ها رو می شود. بخش هايي از يادداشت وي که باعنوان «فتنه آقازادگي» در منتشر شده، درپي مي آيد:

"علي مطهري کيست؟ مهدي، ياسر و محسن هاشمي، کيستند؟ فائزه و فاطمه هاشمي چه؟ و نيز برخي نواده هايي که با شهرت پدربزرگ خود، زندگي مي کنند، «کار» که نمي کنند، اما داراي ثروت و مکنت اند، و از هر پرسش و پاسخي به دور! دفتر و دستک دارند، و شده اند «شخصيت سياسي.» علي مطهري تا پيش از بسته شدن ليست انتخابات مجلس هشتم، که بود؟ و کجا بود؟ اي کاش اشتباه احمدي نژاد يا نمايندگانش باعث نمي شد که اين آقازاده مرفه بي درد که وجه اشتراکش با «موسوي» بيست سال يا بيشتر سکوت است و عافيت طلبي، مطرح شود و با نام پدر، آري فقط با نام پدر، به مجلس راه يابد. از آن پس به عنوان مامور هاشمي رفسنجاني، هم با آبروي پدر بازي کند، و هم «هر روز به رنگي درآمدن» را شايد به لحاظ «فلسفي» تفسير و تبيين نمايد.زهي تاسف که نظام اسلامي، تا پيش از روي کار آمدن احمدي نژاد، تقريبا قبيله اي مديريت شد و جرم بزرگ احمدي نژاد، شکستن همين بنياد بود و هست. علي مطهري خيلي خوشحال است که با سخنان، اتهامات و افتراهايش عليه يک ملت، با اسلام و نظام اسلامي، بازي مي کند يا مبارزه!او عشق به موسوي دارد و خاتمي و کروبي. حتما مي گويد من زمان خاتمي، يکي دو مقاله در کيهان راجع به مسايل فرهنگي نوشتم! مي گويم، ممنون! اما شيفتگي امروزت که بالاخره «سرت را بر دامان هاشمي به نمايش درآورد»، داراي يک علت است: آقازادگي! علاوه بر همهء نمايش هاي ضد دولت و ضد ملت «علي مطهري»، که از سينه چاکي او در دفاع از کودتاگران جنايتکار نشات گرفته، و عکس هاي وي را در روزنامه هاي کودتا منتشر مي کند، آخرين افاضه تمسخر آميز او قابل تامل است، افاضه اي که نه بويي از اسلاميت دارد، نه ولايت مداري. از آن سو با «عقل متوسط» متضاد است، چه رسد به عقل کامل يا عقل فلسفي اگر واقعيتي داشته باشد! علي مطهري در مصاحبه با روزنامه خبر، «احمدي نژاد را زمينه ساز فتنه، خوانده است.» بعيد است اين فرد از تاريخ اسلام اطلاع داشته باشد، تا وي را به «فتنه هاي ولايت ستيز» ارجاع دهم، همچنين بعيد است که او، در سي سال پس از انقلاب از فتنه هاي ضدانقلاب هم با خبر باشد، تا فتنه را بشناسد، و بعيد است او، نکته اي در اين زمينه بداند، زيرا بزرگ ترين فتنه، «فتنه آقازادگي» است، که يکي از موارد آن، همين علي مطهري است.از اين روي او، «اشاره احمدي نژاد به گوشه اي از مفاسد مالي فرزندان هاشمي» را يک «داغ بر دل» مي داند، که براي مرهم نهادن بر آن، به هر دري مي زند.به او مي گويم، آن سبو بشکست و آن پيمانه ريخت. هر چند که فتنه هاشمي با اجراي مثلث موسوي-کروبي-خاتمي، با يک کودتاي جنايتکارانه، در صدد احياي آقازدگي بر آمد."

(آرشيو کوتاه و گويا)

(آرشيو)

آرشيو روزانهء مقالات يک هفتهء گذشته:

 

شماره 716  ـ  دو شنبه 2 آذر 1388 ـ  23 نوامبر 2009 

 

حكومت توطئه جو

رامین كامران

 

نمي شود گفت بسيج درانتخابات دخالت نکند

سردار نقدي

 

سلطه افراطی ‌ترين راست‌گرايی بر اقتصاد ايران؟

گزارشی از خبرگزاری ايلنا  

 

سپرده گذاری از شما، مصادره از ما!

سهرابستان

 

دوشنبه ها: مکتوبات فدوی:

اين هفته: سر در گم، جهل مرکب فدوی، و عنوان

حميد رضا رحيمی

 

 برخی به سيم آخر زدند

عسگراولادی

 

شماره 715  ـ  يک شنبه 1 آذر 1388 ـ  22 نوامبر 2009 

 

انتشار مجدد يک پيام، بمناسبت اول آذر، سالگرد فدا شدن فروهرها:

آن «مرز پر گهر» بدون سکولاريسم هيچگاه آباد نخواهد شد

اسماعيل نوری علا

 

وقتی واژه‌ها و نشانه‌ها سخن می‌گویند

الاهه بقراط

 

اگر ریگی به کفش ندارند...

گفتگو با حسن داعی

گفتگوگر: کيوان کابلی

 

ضرورت خانه تکانی امنیتی در اپوزیسیون!

یادداشت روز بهرام رحمانی

 

اعاده حیثیت ازانقلاب و اجتناب ازتکرارتراژدی انقلاب بهمن

تقی روزبه

 

شماره 714  ـ  شنبه 30 آبان 1388 ـ  21 نوامبر 2009 

 

سياست‌های دينی جمهوری اسلامی ايران

مجيد محمدی

 

سکولاريسم، والاترين «ارزش» انسانی ـ وجدانی برای ايرانی است

امير سپهر

 

مصوبه اسلامی کردن علوم انسانی در ایران ابلاغ شد

فرج بال افکن

 

اینجا تجارت خانهء علم است!

خبرگزاری مهر

 

ین ماییم که باید خود را با جنبش سبز تطبیق دهیم نه بر عکس

دکتر محمد صابر

دربارهء انتقاد نوری علا از دکتر کديور

 

به دنبال راهكاري براي نظارت بيشتر بر سايت‌هاي اينترنتي هستيم

وزیر ارشاد

 

شماره 713  ـ  جمعه 29 آبان 1388 ـ  20 نوامبر 2009 

 

چرا جامعهء ما «مدنی» نشده؟

جمعه گردی های اسماعيل نوری علا

 

مبارزه در پهنهء امکان و امید

تزهایی دربارهء جنبش اعتراضی مردم ایران (بخش اول)

امین حصوری

 

تاكتيك مهار دو گانه

محمد مسعود سلامتی

 

هدف تحمیل خواست به ‏حاکمیت است، نه بزیر کشیدن حاکمان

بیژن حکمت

 

از ترس آینده کلاردشت را می بخشند!

نامهء وارده

 

شماره 712  ـ  پنج شنبه 28 آبان 1388 ـ  19 نوامبر 2009 

 

فاسد تا مغزاستخوان! 

شهباز نخعی

 

تسامح و تساهل اصلاح طلبانه و «جوان کُشی» های آيت الله خمينی

مسعود نقره کار

 

پیشگامی یا پیروی؟

رامین کامران

 

جمهوری اسلامی؛ آزمون تاریخی روحانیت شیعه

هومان دوراندیش

 

يک دقيقه سکوت برای بنيانگزار اولين دولت سکولار در عالم اسلام

 

آرشيو کلی مقالات گذشته>>>

================

================

================

مجموعه آثار

 اسماعيل نوری علا

================

از نگاه يک زن

يادداشت های هفتگی از

شکوه ميرزادگی

================

گفتگوهای اختصاصی ما

================

پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی>>>>

================

پيوند به کتاب «ترک های امروز»

================

کتاب «درد اهل ذمه»

================

================

حقوق خود را بيشتر بدانيد

================

مجموعه ای از مقالات دربارهء

قتل علم زندانيان سياسی

================

اعلاميه حقوق بشر

===========

اعلاميه ها و ميثاق های

بين المللی

===========

پويشگران

===========

بنياد ميراث پاسارگاد

=============

کميته بين المللی  نجات پاسارگاد

===========

سکولاريسم برای ايران

===========

نژادپرستی و تبعيض

(حاوی پيوندها)

===========

مجموعهء فعالان حقوق بشر

در ايران

===========

ريشه کنی تبعيض

=============

خبرنامهء گويا

==========

ايرانيان دات کام

===========

آژانس خبری کورش

===========

نيلگون

===========

مقالات سياسی

===========

ايرانسکوپ

===========

ايران ب.ب.ب.

===========

مردانی نيوز

===========

خواندنیها

===========

پشتيبانان

===========

بلاگ نيوز

===========

اصغر آقا

===========

الفبا

=============

اخبار روز

===========

ايران امروز

=============

انقلاب مشروطيت ايران

=============

اتحاد جمهوریخواهان ايران

============

تارنمای جمهوريخواهان

دموکراتيک و لائيک

===========

حزب مشروطهء ايران

===========

جبههء ملی ـ شاخه آمريکا

==========

جنبش آذربايجان

برای يکپارچگی ايران

=============

لج ور

===========

 سامان نو

===========

آينده نگری

===========

گفتگو

============

تغيير برای برابری

===========

شبکه سراسری

همکاری زنان ايرانی

===========

شبکه همبستگی

 با مبارزات زنان ايران

===========

تريبون ايران

===========

هزل (وبلاگ حميدرضا رحيمی)

===========

پيام دانشجو

وبلاگ مهندس طبرزدی

===========

وبلاگ کورش زعيم

 

مخالفان خود را بشناسيم

آيت الله خامنه ای

دولت نهم روند بسيار خطرناک غربزدگی و گرايش های سکولاريستی را که متأسفانه در حال نفوذ در بدنه مديريتی کشور بود، سد کرده است.

======

آيت‌الله علم‌الهدي

سکولارها در ایران جایگاهی ندارند! حضور پر شور ملت ایران در بيست و دوم بهمن عامل شکست کامل سکولارها در کشور است.

======

آيت الله صافى گلپايگانى

اسلام با فرهنگ لائيك و بى دينى مخالف است. دشمنان با استفاده از ترويج فرهنگ لائيك درصدند تا زنان را از خط عفاف و حجاب و كرامت منحرف كرده و سنت هاى اصيل اسلامى را از بين ببرند.

======

آيت‌الله مکارم شيرازی

نقش تلويزيون در ايجاد تحولات سياسي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي بسيار مهم است. هر چند که در ساليان اخير برنامه‌هاي ديني و مذهبي در تلويزيون گسترش يافته ولي کساني در آنجا لانه کرده‌اند تلويزيون را به سوي سکولاريسم سوق مي دهند».

======

سيد محمد خاتمی:

راندن همهء منتقدان با

 چوب سکولاريسم، خود

 مروج اين انديشه است!

  ======

محمود احمدی نژاد:

  نظام آموزشی ايران

150 سال تحت نفوذ سکولاريسم

 بوده است!

======

© 2009 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630