بازگشت به خانه

 

مکتوبات فدوی

طنزنوشته های هفتگی حميد رضا رحيمی

16 فروردين 1389 ـ  4 آوريل 2010

 

فدوی با مدیریت جدید!

Fadavi under new management

   

فدوی، اگر نه تحقیقاً، دست کم تقریباً به این نتیجه رسیده است که اگر قرار بود از طریق هنر و ادبیات معنی دار و هدفمند به جائی برسد، تا کنـون رسیده بود و این همه خـُسران را ناشی از سرپیچی از اندرزهای جدّ اعلای خود عبید زاکانی، رضوان الله علیه می داند. با آن که بحران اقتصادی در زمان ِآن  بزرگوار بوجه فعلی نبوده است، لکن وضعیت مالی فدوی در همان حدودی است که آن جدّ اعلا در روزگار خویش، که گوئی به عنوان ما  َترَک به فدوی رسیده است، گزارش فرمود:

مردم به عیش خوشدل و من در بلای قرض

هر یک بکار و باری و من مبتلای قرض

فرض خدا و قرض خلایق به گردنم

آیا ادای فرض کنم یا ادای قرض؟

ونیز:

 

پیش از این از ملک هر سالی مرا

در وثاقم نان خشک و ترّه ای

در میان بودی چو یاری آمدی

گه گهی هم باده حاضر می شدی

گر ندیمی  یا  نگاری   آمدی

نیست در دستم کنون از خشک و تر

زآنچه وقتی در شماری آمدی

غیر من در خانه ام چیزی نماند

هم نماندی گر بکاری آمدی

چنین است که فدوی سرانجام بر این شد که اندرز جدّ اعلا را به کار بسته و برود "مسخرگی و مطربی"  آموزد و "سگ از چنبر برهاند"  بلکه اندکی جبران مافات کند. فدوی برای دست گرمی، عجالتاً از فال هفتگی آغاز می کند. افزون بر این، فال قهوه و ورق هـم می گیرد، جن گیری، کف بینی و رمّالی و سرکتاب نیز باز می کند؛ هم چنین انواع ادعیه به ویژه دعای جوشن کبیر را هم می خواند و گرمی بخش سفره های گوناگون شما، از جمله سفره ی ابـوالفضـل(ع) به ویژه در لس آنجلس نیز تواند بود.

برای کسب آگاهی بیشتر از سایر خدمات فدوی در این عرصه، لطفا ً با تلفن رایگان او

fadavi ـ ۹۱۱ـ۸۰۰

تماس بگیرید. التماس دعا.

و اما فال این هفته:

فروردین

آسمان شما همیشه آفتابی ست. آن کارها را دیگر نکنید، تغییر عقیده به سود شماست. تا می توانید نظرتان را عوض کنید. اصلاح طلب هم شدید، شدید. شهر شلوغ است و کسی ملتفت نمی شود. به زودی سفری به ایران خواهید داشت که در آن البتّه موفق به دیدار پدر و مادر و نیز سایر بستگان و دوستان خود نمی شوید امّا مذاکرات مهمّی را با عده ای به پیش می برید که سرنوشت مالی شما را در چند دهه ی آینده رقم خواهد زد. تکلیف مسائل عشقی و عاطفی شما، پس از این مرحله است که معلوم می شود. متولدین این ماه عمدتاً، علاقه ی عجیبی به گذاشتن پوست موز زیر پای متولدین خرداد دارند امّا این کار را با متولدین آبان اگر بکنند بهتر است و ثواب بیشتری دارد.

***

اردیبهشت

 کمتر به فکر دیگران باشید. این اخلاق ناپسند بالاخره کار دست شما می دهد. به دور و ورتان نگاه کنید تمام انسان های موفق، کسانی هستند که فقط به خود اندیشیده اند. تا یکی دو هفته ی دیگر خبرهائی دریافت می کنید که چندان خوش آیند نیست مگر در رفتار خود تجدید نظر کنید و یادتان باشد که هر چیزی زیادش مضر است حتّی مهر و دوستی. از فدوی می شنوید، این قبیل رفتارهای منسوخ را کنار بگذارید تا کامروا باشید. به همسایه دست راستی تان بیشتر نزدیک شوید. حساسیت ها و پرنسیب هایتان را بالاغیرتاً کنار بگذارید تا به موفقیت های قطعی دست پیدا کنید. ضمناًً، به عراق هم نروید که صرف نمی کند!

***

خرداد

متولدین ساکن ایران این ماه، که مدّت هاست، بیکارند، به زودی بخت شان باز شده و یک نفر که خودش متولد دوّم خرداد است آنان را بد جوری سرکار می گذارد. برخی متولدین این ماه، طبعی تند و تیز دارند و شاید به همین علـّت است که به غذاهای هندی بیشتر عشق می ورزند. از هر ده نفر متولدین ذکور این ماه در آمریکا، یکی تلویزیون 24 ساعته راه می اندازد و به جان مردم می افتاد {بقیه رادیو می زنند و روزنامه باز می کنند}. بینندگان محترم متولد این ماه، به صورت همکاران مستقل و بی جیره و مواجب، ازبرنامه های خوب این تلویزیون ها دائماً تشکـّر می کنند و به آنان التماس می کنند تا ایران را آزاد کنند. ایشان البته زیر بار نمی روند. در زمینه های عشقی، موفقیت های پی در پی نصیب متولدین این ماه می شود که به دلائلی ملتفت نمی شوند. متولدین این ماه که ساکن ایران هستند در یک زد و بند خودمانی و ساده، به چندین کیلو پول دسترسی پیدا می کنند.

***

تیر

متولدین این ماه مرتب پشت شان تیر می کشد. از هر بیست نفر متولدین ذکور این ماه، یک نفر را از کشور "خارج از کشور" دیپورت می کنند و از هر پنج نفر متولدین ساکن ایران، یک نفر را به تیر چراغ برق می بندند تا آقازاده ها با آنان تمرین تیراندازی کرده و نشانه گیری شان خوبتر شود. به متولدین روزنامه نگار یا نویسنده ی این ماه، چنانچه در ایران هستند، توصیه می شود دست کم 45 روز از خانه بیـرون نیایند و الا، " فدوی مسؤل آن نخواهد بود". امّا آن دسته از نویسندگان متولد این ماه که در کشور "خارج از کشور" هستند می توانند از صبح تا شب، آزادانه بیرون بیایند و در پمپ بنزین ها، آشپزخانه ی رستوران ها و سایر اماکن مشابه شادمانه کارکرده و آثارشان راخلق کنند. متولدین این ماه، چنانچه  در ایران هستند، در عرصه ساختمان و برج سازی، به ویژه در تهران، شانسی ندارند امّا شانس شان در باب "برج زهر مار سازی" چشمگیرا ست.

***

مرداد

نیش و نوش در همه ی ادوار تاریخ توأمان بوده اند و این قاعده نباید باعث ناامیدی متولید این ماه بشود. یعنی: "بر اثر صبر، نوبت ظفر آید". بلیط خریدن را ترک نکید حتّی اگر بلیط اتوبوس باشد. متولدین این ماه در خارج از کشور، همچنان سر به گریبانند و اغلب اوقات، مشغول کوبیدن آب در هاون هستند؛ ولی در اواخر اسفند گشایشی هر چند خفیف در امورشان ملاحظه می شود. گروه مجردهای ساکن ایران، به یک مهمانی جشن تولد، به صرف شام و شلاق دعوت می شوند. متولدین بازداشت شده بعدها مورد عنایت مسؤلین محترم زندان ها واقع شده و برای آسایش (و به قول عوام privacy) ی بیشتر به سلول های  انفـرادی منتقـل می شوند.

***

شهریور

متولدین این ماه که نه ساکن ایران اند و نه خارج، اندک اندک بخت شان باز می شود و در چند حراج یـا معامله ی بزرگ، کارمزدهـای کلان می گیرند. در مقابل، متولدین پناهنده ی ساکن اروپا و به ویژه کشورهای اسکاندیناوی، مقرری ماهانه شان اندکی کمتر می شود. بخشی از متولدین این ماه در ایران مورد تفقد مقام محترم رهبری واقع و با حفظ سمت، از زندان موقتاً مرخص می شوند. برخی متولدین مؤمن و معتقد این ماه، شانس ازدواج خود را با پاره ای از متولدین جان بر کف فروردین می آزمایند. انجام این ازدواج ها، که به اقرب احتمال به تولد بچه های ناقص الخلقه منجر می گردد، توصیه نمی شود. دسته ای از متولدین این ماه که حدود یک ربع قرن پیش با درجات گروهبانی و استواری از ایران گریخته اند، ترفیعات معوقه ی خود را در خارج وصول و به تفاوت، به درجات سرهنگی و سرلشگری مفتخر خواهند شد.

***

مهر

شمار قابل ملاحظه ای از متولدین این ماه در اقصی نقاط خارج، با تحمل صدمات فراوان پاسپورت های پناهندگی شان را پس می دهند و به مقامات اداره ی مهاجرت کشورهای گوناگون به هر قیمتی که شده ثابت می کنند که خرشان از کره گی دُم نداشته است و بدین وسیله آنچه را که پیش از این با هزاران خون  دل در پیشگاه  قضات کشورهای مختـلف رشته انـد، بی محابا پنبه می کنند. سپس فیلشان یاد هندوسـتان فرموده عازم ایـران می شوند و به اتفاق متولدین همین ماه در داخل، که قصد گریز از ایران را دارند، ابتدا دستگیر و بعد تعزیر و سپس اعدام می شوند. هم زمان، حکومت اسلامی به دلیل رعایت بیش از پیش حقوق بشر، از سوی اتحادیه ی محترم اروپا، بدریافت جوایز ارزنده ای نائل می گردد.

***

آبان

برخی از متولدین این ماه نیز که از بخت بد نویسنده یا خبرنگار هستند به دفعات مهمان گرامی قوه ی محترم قضائیه خواهند بود و در جریان این مهمانی، به عنوان دست گرمی، به انبوهی از جرائم ریز و درشت از جمله: توطئه و اهانت به مسؤلین نظام، مشوب کردن افکار عمومی، شرب مسکرات، حمل و استعمال مواد مخدر و البته لواط به چندین زبان زنده و مرده ی دنیا اعتراف می کنند. متولدین نویسنده ی مقیم خارج شاغل در رسانه ها امّا، عطای این رسانه ها را به لقایشان بخشیده و صُم و بُکم به کـُنجی می گریزند و مردم همیشه در صحنه ی داخل و خارج، که قاصم الجبارین زیادشان کند، البته ملتفت غیبت آنان نمی شوند. در ارتباط با متولدین دربند این ماه که هم چنان در زندان هستند امّا، سازمان خبرنگاران بدون مرز جشن تولد گرفته و شمع می افروزند و از مقام معظم رهبری، مدّه الذله، و اگر نبود، از رئیس محترم قوه ی باء ( قضائیه ـ م) و اگر نبود از مهندس الاسلام والمسلمین احمدی نژاد، دامت تحریکاته، استدعا می کنند تا محبوسین متولد این ماه را برای فوت کردن شمع ها هم که شده موقتاً آزاد و پس از فوت کردن شمع ها، مجدداً حبس فرمایند. این درخواست، در مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح و پس از غور و تعمق فراوان، یک باب پنکه ی متعهد به اتفاق آراء به طریقه ی کرایه در مقصد، به آدرس سازمان خبرنگاران بدون مرز، فرستاده می شود.

***

آذر

برخی متولدین این ماه، به ویژه راقم این سطور، دست کم روزی صدبار از تولد خود پشیمان می شوند و نمی دانند یقه ی چه کسی را باید بچسبند؟ بخشی از متولدین این ماه، به قول عوام   including فدوی، شدیداً روی دست خودشان مانده اند و چوب حرّاج های متعدد نیز گره ای از کارشان نگشوده و نخواهد گشود. متولدین مقیم خارج این ماه، از جمله فدوی، وطن را منهای بارهای عاطفی، فرهنگی و تاریخی آن، مشتی خاک و سنگ و درخت و آب می دانند که همه جا، حتـّی در کـُرات دیگر نیز یافت می شوند و هم از اینروست که هم چنان ذلت آوارگی را در این غربت گزنده و پهناور، به لذّت همنشینی با برادران طناب بر کف و متعهد در وطنی که توصیف شد، ترجیح می دهند. برای متولدین این ماه چه در داخل و چه در خارج، آینده ی چندان رضایت بخشی پیش بینی نمی شود. حالا دیگر خود دانند.

***

دی

متولدین این ماه موجوداتی عجول به نظر می رسند، چرا که فکر می کنند بیش از سه ماه دیگر به پایان سال نمانده است و باید "دست به کاری زنند که غصّه سرآید ". آنچه که اینان نمی دانند امّا این است که "غصّه" در مملکت ما موهبتی است الهی که بیش از هزار و چهار صد سال است که از نسلی به نسل دیگر منتقل شده و می شود و اینان ظرف سه ماه، حتـّی اگر خدای نخواسته خودشان را هم خفه کنند، کاری از پیش نخواهند برد. اکثریت قابل توجهی از متولدین این ماه از اهمیت "گریه" غافل اند و نمی دانند که "گریه" در تاریخ نخ نمای ما چه شأنی دارد. این دسته از متولدین این ماه در هر جا که هستند می توانند برای رفع شبهه به نوارهای سخنرانی حضرت امام(ل) مراجعه فرمایند تا به عرض فدوی برسند.

***

بهمن

متولدین این ماه به تفاوت از اول تا 22 بهمن و حتی پس از آن، یک باب کاسه ی حجیم به گردنشان آویخته، از محتویات آن قاشق به قاشق میل فرموده و هیچ به روی مبارکشان نمی آورند. از رنگ رخسار این دسته از متولدین امّا چنین مستفاد می شود که محتویات کاسه ی کذائی، نباید چندان لذّتبخش بوده باشد! لکن از قدیم هم گفته اند "خود کرده را تدبیر نیست". متولدین این ماه چه در داخل چه در خارج باید محتویات کاسه ی کذائی را تا ته نوش جان فرمایند و بعد، از هر غلط روزی هزار بار بنویسند تا افزون بر املاء، خط شان نیز خوب شده و دیگر هوس خط امام(ل) را نکنند. با آرزوی توفیق الهی برای متولدین این ماه بی هیچ حصر و استثناء.

***

اسفند

متولدین این ماه قدری از خودراضی به نظر می رسند. چرا که اگر مجرداند، خودشان یا مادرشان، و اگر متأهل اند عیالشان، دم به ساعت برایشان اسفند دود می کنند. در ارتباط با این حرکت، برای متولدین داخل مشکل چندانی پیش بینی نمی شود جز این که گاه شامه ی تیز برادران چاقو برکف را به سمت خود معطوف کرده ممکن است به اتهام "ایز گم کردن" بازداشت!... و تفهیم اتهام شده و "اقاریر لازم" را نیز بنمایند. متولدین ساکن خارج از کشور این ماه نیز وضع چندان بهتری ندارند و بوی ناشناخته ی اسفند دود کرده ممکن است از سوی مقامات کشورهای میزبان، کوششی برای تولید گازهای شیمیائی و میکربی و غیره تلقی و به عنوان تروریست راهی زندان شوند. لذا به این دسته از متولدین اسفند توصیه می شود که هر طور شده دندان روی جگر گذاشته و تا انقلاب بعدی، از دود کردن اسفند برای خود، جداً خودداری نمایند. و سرانجام آخرین دسته از متولدین این ماه، به ویژه در داخل، با آن که تاکنون چندین بار مراجع تقلید خود، کثرالله امثالهم، که همانا مسؤلین محترم نظام هستند را تعویض کرده اند، امّا باز خشنود نبوده و برای انتخاب اصلح، بین بیوت حضرات، اعلی الله مقامهم اجمعین، هم چنان در رفت و آمدند. این دسته از متولدین ، مع الاسف کم کم دارند به این نتیجه می رسند که:

فقه و حکمت خواند و جهلش کم نشد

عــالـــم و دانــا شـــد و آدم نـــشــد!

علی الله التکلان و هو المستعان فی جمع امور

کتبة الفقیر کمتر از قطمیر- فدوی

 

www.hazl.com

https://newsecul.ipower.com/

بازگشت به خانه

 

محل اظهار نظر شما:

شما با اين آدرس ها می توانيد با ما تماس گرفته

و اظهار نظرها و مطالب خود را ارسال داريد:

admin@newsecularism.com

newsecularism@gmail.com

 

 

New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fxa: 509-352-9630