بازگشت به خانه  |   فهرست مقالات سايت   |    فهرست نام نويسندگان

جمعه 24 ارديبهشت  1389 ـ  14 مه 2010

 

توضيح سکولاريسم نو: همانطور که در شمارهء قبل، طی گفتگوئی که راديو زمانه با آقای رامين جهانبيگلو داشت، به اطلاع شما رسيد، امروز و فردا در دانشگاه تورنتوی کانادا سميناری با عنوان «دموکراسی و جامعهء مدنی» برگزار می شود که در آن چهره های سرشناسی از اصلاح طلبان مذهبی نيز حضور دارند. يکی از ميزگردهای اين کنفرانس به بحث درباره سکولاريسم در ايران اختصاص دارد که در آن سخنرانان عبارتند از آقای اکبر گنجی، آقای یوسف اشکوری، خانم فاطمهء حقيقت جو و آقای مهرزاد بروجردی. در اين زمينه، آقای دکتر فرخ زندی، رئيس انجمن سکولارهای سبز تورنتو نامه ای به گردانندگان سمينار نوشته اند که متن آن و پاسخ دريافتی به آن را در اينجا می خوانيد:

 

 پيوند به فهرست سخنرانی ها و نام شرکت کنندگان در اين سمينار >>>

 

مکاتبه ای با گردانندگان سمينار «دموکراسی و جامعهء مدنی در ايران»

 

1. نامهء دکتر فرخ زندی، رئيس انجمن سکولارهای سبز تورنتو، به گردانندگان کنفرانس

 

پروفسور مليسا ويليامز، مدير بخش اخلاقيات دانشگاه تورنتو

پروفسور رامين جهانبگلو، کمک استاد بخش اخلاقيات دانشگاه تورنتو

 

موضوع: سمينار بخش اخلاقيات دانشگاه تورنتو در مورد دموکراسی و جامعهء مدنی در ايران

          روزهای چهاردهم و پانزدهم ماه می 2010

 

پروفسورهای گرامی،

بدينوسيله کوشش های شما را در راستای برگزاری چنين کنفرانس معتبری دربارهء «دموکراسی و جامعهء مدنی در ايران» که با حضور بسياری از دانشگاهيان و محققان سرشناس انجام می شود پاس می دارم ـ اين موضوعی بهنگام و حساس هم برای ايرانيان و هم برای مردمان خاورميانه بشمار می رود و تجربه مکرراً نشان داده است که برگزاری اينگونه کنفرانس های دانشگاهی عينی ترين و بی طرفانه ترين وسيله برای ارائهء نظرات متخالف به شيوه ای سالم و کامل است. اما، با توجه به اينکه در برنامهء اعلام شده برای کنفرانس فوق که به مديريت شما برگزار خواهد شد، مشاهده می شود که يک جلسه سخنرانی و گفتگو نيز به موضوع «اسلام، سکولاريسم و جامعهء مدنی در ايران» اختصاص يافته است، و نيز با توجه به ترکيب سخنرانان اين جلسه، لازم می دانم که، بعنوان مدير انجمن سکولارهای سبز ايران در تورنتو، مراتب زير را به اطلاع شما برسانم:

1. اين انجمن، که نخستين انجمن عضو  شبکهء جهانی سکولارهای سبز ايران محسوب می شود، بر اين باور آغاز بکار کرده است که، منطقاً، پس از سی و يک سال تجربهء حکومت اسلامی بر ايران، همهء شرکت کنندگان در جنبش سياسی موسوم به سبز، که پس از اعلام نتايج انتخابات رياست جمهوری در ايران شکل گرفته، نمی توانند افرادی علاقمند به حفظ حکومت مذهبی، به شکل کنونی يا شکل اصلاح شدهء آن باشند و بسياری شان به اين نتيجه رسيده اند که ايران نيز، مثل هر کشور صاحب تمدن و سابقهء زندگی در عوالم مدرن، می تواند و بايد دارای حکومتی غير مذهبی و سکولار باشد. صدای اين افراد در داخل کشور بشدت خفه می شود و هرگونه اظهار تمايلی به سکولاريسم مستوجب سرکوب شديد است و اين وظيفهء ايرانيان سکولار خارج از آن کشور است که صدای اين گروه وسيع را به گوش جهانيان برسانند. انجمن و شبکهء ما وظيفهء اينگونه خبر رسانی را بر عهده گرفته است.

2. يکی از راه های انجام اين خبررسانی و آگاه سازی مدد گرفتن از سياستمداران، روشنفکران و استادان دانشگاه های سراسر دنيا است. متأسفانه، اين مهم تاکنون انجام نشده است و ترکيب شرکت کنندگان مجلس بحث شما نيز نشان می دهد که تأکيد قرار است بر اسلاميت حکومت باشد تا سکولاريسم و، در نتيجه، با توجه به محتوای آثار اين شرکت کنندگان و عقايد ابراز شده شان در مورد سکولاريسم، احتمال می رود که بحث ها بصورت يک طرفه ای بر حول اين خواهد گذشت که سکولاريسم برای ايران امری نابهنگام و غيربومی است. در جوار اين موضوع، تبليغ عليه سکولاريسم شامل بيان اين نکته نيز می شود که سکولارها قصد براندازی اسلام در ايران را دارند. نيازی نمی بينم که به شما توضيح دهم که چنين نيست و سکولاريسم در جهان معاصر ما عطف به اعلاميهء حقوق بشر و بر بنياد فراهم آزادی برای مذاهب عمل می کند.

3. انجمن ما و، شبکهء جهانی مادر آن، بسيار خشنود است که دانشگاه شما، به هنگام بررسی مسائل مربوط به ايران، موضوع سکولاريسم را نيز مطمح نظر قرار داده است. اما دادن اين هشدار نيز از نظر ما ضروری است که جنبش سبز جنبشی يکسره متشکل از اصلاح طلبان مذهبی نيست. ندا آقا سلطان، سرشناس ترين نماد اين جنبش نه در انتخابات شرکت کرده بود و نه برای اعتراض به نتايج انتخابات به خيابان آمده بود. او، نه به حکومت مذهبی اعتقاد داشت و نه می خواست تا، با انجام اصلاحاتی چند در آن، بر عمر حکومت مذهبی در ايران بيافزايد. او آمده بود تا اعتراض خود را نسبت به همهء تبعيض های جنسيتی، مذهبی و فرهنگی که حکومت اسلامی بر مردم ايران روا می دارد اعلام کند و گلولهء مأموران همين حکومت بود که در برابر دوربين های فيلمبرداری سينهء سکولار او را شکافت. انجمن ما اميدوار است که در جلسات شما به اين بخش از نيروهای مبارز ايرانی که، به دليل سکولار بودن پيوندی عميق با مردم دموکراسی های غربی دارند، توجه لازم مبذول شود، چرا که بدون در نظر گرفتن وزن بزرگ اين نيرو در صحنهء سياسی ايران، هر گونه برداشتی دربارهء اين کشور نادرست و معوج خواهد بود.

4. براساس آنچه گفته شد و بخصوص در غياب نمايندگانی از جبههء سکولارها در اين جلسه، ما از شما انتظار داريم که کنفرانس، بخاطر احترام به ميليون ها ايرانی که سکولاريسم و استقرار نظامی دموکراتيک را تنها راه رهائی خود می دانند، و نيز برای نشان دادن بی طرفی آکادميک خود در اين ماجرا، نظرات و نگرانی های ما را نيز در کنفرانس خود بشکل عمومی منعکس نمائيد.

ارادتمند،

دکتر فرخ زندی

استاد و معاون برنامه های دورهء ليسانس

در مدرسه بازرگانی شوليج

دانشگاه يورک

********

2. متن پاسخ خانم ويليامز:

پروفسور زندی گرامی،

با تشکر فراوان از نامهء انديشمندانه و نظر علاقمندانهء شما نسبت به کنفرانس ما.

اجازه دهيد به شما اطمينان دهم که نظرات موافق سکولاريسم نيز بخوبی در ميان شرکت کنندگان در کنفرانس وجود دارد و اين کنفرانس را در جمع نمی توان نوعی طرفداری از دين سالاری دانست. هدف ما ايجاد گفتگوئی عقلائی در مورد جايگاه دين در سپهر سياسی دموکراتيک است؛ مضمونی که نه تنها با ايران بلکه با جوامع دموکراتيک سراسر جهان ارتباط دارد. اين مضمونی است که در سال های اخير تفکرات نظری وسيعی را در حوزه های دانشگاهی موجب شده و، در پاسخ به اينگونه پرسش ها، بيش از يک نظر بخوبی مورد بحث قرار گرفته، موافق دموکراسی و عاری از ايدئولوژی وجود دارد. ما، با روحيه ای مبتنی بر آزادی های دانشگاهی و تبادل آزادنهء افکار، چنين انتخاب کرده ايم که در اين کنفرانس فضائی برای تبادل نظرات خوب انديشيده شده دربارهء اين موضوع را فراهم آوريم. اعتقاد دارم که شما نيز نبايد نگران باشيد که مواضع موافق با سکولاريسم از طريق کوشش ما برای ايجاد اين گشايش های روشنفکرانه خاموش شوند.

بار ديگر از توجه شما و اينکه وقت گذاشته و اين نامه را نوشته ايد تشکر می کنم.

با ارادت

مليسا ميليامز

مدير بخش مطالعات اخلاقی و پروفسور علم سياست

در مرکز مطالعات اخلاقی دانشگاه تورنتو

 

 https://newsecul.ipower.com/

بازگشت به خانه

 

محل اظهار نظر شما:

شما با اين آدرس ها می توانيد با ما تماس گرفته

و اظهار نظرها و مطالب خود را ارسال داريد:

admin@newsecularism.com

newsecularism@gmail.com