بازگشت به خانه  |   فهرست مقالات سايت   |    فهرست نام نويسندگان

جمعه 15 مرداد  1389 ـ  6 اگوست 2010

 

پيوند به افزودهء بی.بی.سی

پيوند به مقالهء مهدی جامی

بیانیهء اعلام موجودیت کانال ماهواره ای «ایران ندا»

هموطنان عزیز،

جنبش مردم ایران در طول یک ساله ی گذشته با تحولاتِ رسانه‌ای گسترده‌ای همراه بوده است. پیام اصلی این جنبش که نفی تک‌صدایی است، در عمل به ایجاد ده‌ها وبسایت و خبرگزاری و رسانه‌های مشارکتی و مردمی انجامیده است. ایده‌های کوچک تأثیرهای بزرگی به بار آورده‌اند. ویدئوهای روزانه و هفتگی نامداران، مصاحبه‌ها و پیام‌های ویدئویی رهبران و کلیپ‌های فراوان هنرمندان نام‌آور یا گمنام دست به دست چرخیده و پیام دموکراسی‌خواهی و نفی استبداد را به هر خانه رسانده است. جنبش مردمی ایران رسانه‌ای فراگیر نداشته، اما فراگیری رسانه‌های کوچک در انتقال پیام سبز و زندگی خواه آن شگفت‌انگیز بوده، چنان که هیچ رسانه ی بزرگی در خارج از ایران از این رسانه‌های کوچک بی نیاز نمانده است. با این همه ضرورتِ داشتنِ رسانه‌های تصویری‌ای که به همت ایرانیان شکل گرفته باشند، هر روز مطرح بوده است. ما در یک سال گذشته در مسیر عمل به این ضرورت حرکت کرده‌ایم، همفکری و رایزنی کرده‌ایم و مقدماتِ اولیه را برای تأسیس یک رسانه ی مردمی فراهم آورده‌ایم.

گروه‌های مختلفی جدا از هم برای تحقق ایده ی رسانه ی فراگیر تلاش کرده‌اند. ما به همه ی آنها احترام می گذاریم؛ با شماری از آنها در تماس بوده‌ایم و از طرح‌ها و برنامه‌هایشان باخبر هستیم. ما به سهم خود پروژه‌ای را برای رسانه‌ای ایرانی و مردم-نهاد دنبال می‌کنیم و به طرح و اندیشه و تلاش نمایندگانی از فعالان سیاسی و حقوق بشری، روزنامه نگاران شهروندی، چهره‌های شناخته‌شده پهنه همگانی جامعه ی ایرانی، هنرمندان و فیلم‌سازان و وبلاگ‌نویسان متکی هستیم.

امضاکنندگان این بیانیه ضمن حفظ تماس و هماهنگی با دیگر گروه های رسانه‌ای و استقبال از هرگونه تلاش مشترک، ایده ی اصلی خود را راه اندازی یک کانال ماهواره‌ای می‌دانند که مدل رسانه مشارکتی را تحقق بخشد و رسانه‌ای متفاوت برای گرد هم آمدنِ استعدادهای جنبش مردمی ایران باشد. تردید نداریم که دشواری‌های بسیاری بر سر راه یک کار رسانه‌ای تازه و با ایده توانمندسازی مردم وجود دارد. ما به این مشکلات اذعان داریم، ولی فکر می کنیم که فضای به وجود آمده از جنبش امیدبخش مردم ایران، دستیابی به چنین رسانه‌ای را بیشتر از هر زمان دیگری ممکن کرده است.

دنیای رسانه تغییر کرده است. این دنیا دیگر تک صد‌ایی نیست و در اختیار هیچ رسانه ی یکتایی هم نیست. همه رسانه‌های غول‌پیکر نیز اکنون در میدان رسانه‌ای با چالش رسانه‌های خُرد و مردمی روبرو هستند. رسانه‌ای که بر آنیم بنیاد نهیم، با آگاهی از این تحول و به عنوان صدایی از صداهای جنبش مردمی ایران، نه ادعای جامعیت دارد و نه ادعای نمایندگی از سوی تمامی ملت. ما به‌سادگی اعلام می‌کنیم که به عنوان جمعی از دلبستگان به جنبش آزادی‌خواهانه‌ و عدالت‌جویانه مردم ایران و برآمدِ آن در سال گذشته، که فرازی است در سلسله ای از حرکت‌های مردمی از مشروطه به این سو، می‌خواهیم رسانه‌ای پایه‌گذاری کنیم که نمونه ای از گشودگی به روی مردم ایران و تفاهم با جهان باشد و برای ایران آینده‌ای بکوشد که در آن اعلامیه ی جهانی حقوق بشر مادر قانون اساسی‌اش باشد. این رسانه، رسانه ی حزب و تشکیلات سیاسی معینی نخواهد بود و هدفی جز روشنگری و مبارزه با دروغ و باز کردن فضا برای مشارکت شهروندان و ارتقای رسانه‌ای فرهنگ ایران ندارد. رسانه ی مردم-نهاد ما رسانه‌ای تجددخواه، باز و ضد تبعیض است و می‌خواهد آمال و دیدگاه‌های کسانی را بازتاب دهد که در سه دهه اخیر سرکوب شده‌اند و در حقشان به صورتی پیگیر و نظام‌یافته تبعیض روا داشته شده است.

رسانه‌ای که ما برای پایه‌گذاری آن تلاش می کنیم از نظر مالی شفاف است و می‌خواهد به کمک مالی ایرانیان متکی باشد. موسسان این رسانه − که در بنیاد "ایران‌‌ندا" گرد هم آمده‌اند − و برنامه‌ریزان و گردانندگان و سیاست‌گذاران آن ایرانی‌اند. این جمع به هیچ کمک‌کننده ی مالی و به هیچ فرد یا نهادی وابستگی سیاسی ندارد و نخواهد داشت و همواره به اصول حرفه‌ای و پیشرو در کار رسانه پایبند می‌ماند. ما از کمک‌های کوچک و بزرگ شهروندان و نهادهای مدنی ایرانیان استقبال می کنیم. درباره ی این کمک‌ها در بیانیه ی جداگانه‌ای اطلاع رسانی خواهیم کرد.

 

امضا کنندگان، اعضای موسس گروه "ایران ندا":
داریوش آشوری، مهران براتی، شهرنوش پارسی پور، مهدی جامی، رامین جهانبگلو، رضا دقتی، آرش سبحانی، رضا علامه زاده، محبوبه عباسقلی زاده، کاظم علمداری، مسیح علی نژاد، مهرانگیز کار، نیک آهنگ کوثر، محسن نامجو، محمدرضا نیکفر

http://www.akhbar-rooz.com/news.jsp?essayId=31361

 

افزوده ای از بی.بی.سی به اين خبر>>>

بنیاد ایران ندا در کالیفرنیا به ثبت رسیده است...

...این جمع اعلام کرده است که با تاسیس بنیادی با نام "بنیاد ایران ندا"، پروژه ای را برای "رسانه ای ایرانی و مردم نهاد" دنبال می کند و به طرح و اندیشه و تلاش "نمایندگانی از فعالان سیاسی و حقوق بشری، روزنامه نگاران شهروندی، چهره‌های شناخته‌شده پهنه همگانی جامعه ایرانی، هنرمندان و فیلم‌سازان و وبلاگ‌نویسان" متکی است.

کاظم علمداری، از اعضای هئیت موسس این بنیاد و سخنگوی موقت این جمع، به بی بی سی فارسی گفت که با آنکه افراد و گروه های دیگری درصدد راه اندازی شبکه تلویزیونی هستند، اما رسانه تصویری بنیاد ایران ندا مغایرتی با آنها نخواهد داشت و مسئولان این شبکه تلویزیونی امیداورند که بتوانند با همه کسانی که در این راه قدم برمی دارند همکاری کنند. او گفت که زمان آغاز برنامه های این شبکه بستگی به این دارد که این بنیاد بتواند هرچه سریعتر توجه ایرانیان و علاقه مندان را جلب کند و بتواند نیازهای مالی مورد نظر خود را تامین کند.

هنوز مشخص نیست که راه اندازی این شبکه ماهواره ای در چه مرحله ای است.

آقای علمداری گفت که اعضای هئیت موسس بنیاد ایران ندا در روزهای 23 و 24 اوت (اول و دوم شهریور) در لندن نشستی خواهند داشت که در پی آن تاریخ تقریبی راه اندازی و جزئیات بیشتری مشخص و اعلام خواهد شد.

آقای علمداری در پاسخ به این سئوال که وجه اشتراک این جمع با توجه به زمینه های گوناگون فعالیت های شان چه بوده است گفت: "احساس نیاز به داشتن شبکه ای مستقل، غیردولتی و مردم نهاد."

تاریخ با هیجان ساخته می‌شود

مهدی جامی

چهار سال پیش درست در شب سالگرد مشروطه بود که رادیو زمانه را شروع کردیم. حالا در استانه یک سالگرد دیگر از این عزیزترین روز در تقویم سیاسی ایران یک کار رسانه‌ای دیگر را بنیان می‌گذاریم. بین آن زمان تا امروز چهارسال بیشتر فاصله نیست اما سرعت تحولات سرگیجه آور است. همگام با این تحولات یک چیز رشد کرده است و آن تمایل روزافزون مردم به حضور رسانه‌ای و تولید رسانه‌ای و به تصرف درآوردن رسانه است.

چهارسال پیش کمتر کسی باور می‌کرد بشود رادیویی دوسویه و مشارکتی ساخت. امروز احتمالا افراد بیشتری باور می‌کنند که بتوان تلویزیون دوسویه و مشارکتی بنا کرد. اما این راهی است که ایران ندا می‌رود. باز کردن فضا برای مشارکت مردم در تلویزیون.

من همیشه هویت ایرانی را در نوروز و عاشورا خلاصه می‌کردم. اما حالا فکر می‌کنم مشروطه را هم باید با آن افزود. مشروطه نقطه آغاز مهمی برای همه حرکت‌های بعد از آن بوده است و هنوز هم هست. ما هنوز در کار بسط دادن تاریخ مشروطه هستیم و زوایای انچه را که اتفاق افتاده باز می‌کاویم و می‌شناسیم و بجا می‌اوریم. امیدوارم تلویزیون تازه‌ای که امروز سنگ بنای آن نهاده شد به مردمی‌تر کردن فرهنگ رسانه کمک کند. به همه معانی آن و از جمله به معنای رشد سواد عمومی در شناخت ضدرسانه‌ها. ما مردمی هستیم که چون رشد می‌کنیم مرتب باید خود را نقد کنیم. به میزان قدرت این نقد است که رشد ما و سلامت اش تضمین می‌شود. رسانه می‌تواند واقع شناسی و واقع‌گرایی و شایعه‌گریزی ما را تقویت کند و خیال باوری ما را براند و کوچکتر و کم آسیب‌تر کند. هر مردمی را می‌شود از رسانه‌هاشان شناخت. هر رسانه تازه گشودن باب معرفت تازه‌ای است. اگر نباشد تازه نیست یا خود، رسانه نیست.

تاریخ با هیجان ساخته می‌شود. هیچ حرکت خوب و فراگیر و موثری بی نیاز شوق و شور و آرمان و هیجان نیست. آن چیزی می‌ماند که با شوق و هیجان بنیان شده است. با پول رسانه نمی‌شود ساخت. پول هم لازم است اما بینش و شوق‌مندی برای یک کار تازه است که رسانه می‌سازد. و هر چیز خوب دیگر را. تاریخ را.

«ایران‌ندا» پیش از اینکه تلویزیون باشد یا بشود و با آن میزان سنجیده شود هم امروز پیروز است. زیرا افسانه جمع‌گریزی ایرانیان را بار دیگر باطل کرده است. کاری که زمانه هم به نوعی دیگر کرد و طیف‌های گوناگون را گرد هم آورد. کسانی که در «ایران‌ندا» گرد هم آمده‌اند عزم کرده‌اند که کار جمعی کنند. که اعتبارهای بلند اجتماعی خود را کنار هم بگذارند و از این سرمایه اجتماعی بزرگ به نفع مردم استفاده کنند. این اصلا کار کوچکی نیست. امیدوارم استقبال مردم آنها را دلگرم‌تر کند و کار را بر سنگ اندازان دشوارتر کند. کسانی که در کمین نشسته‌اند تا هر کس به کاری برخاست او را به هزار بهانه و یاوه فروکوبند و ناامید کنند و برانند. تا صحنه بماند برای خناسان.

نوشته‌اند و نوشته‌ایم که می‌دانیم کار در این مسیر دشوار است و به آن اذعان داریم. اما سربلندی ایرانی که برای آن به قول نادر ابراهیمی و محمد نوری خون دل‌ها خورده‌ایم تا خانه خوبان باشد ما را گرم‌رو و گرم‌دل می‌سازد. «ایران‌ندا» ایده‌های بلند دارد. به همت‌های والای ایرانیان و ایران‌دوستان هم پشت‌گرم است. من افتخار می‌کنم که راه پدران و مادران و بزرگان‌مان در مشروطه را دنبال می‌کنم و از اینکه گروهی نیک‌خواه و ایران‌دوست پا به عرصه رسانه گذاشته سربلندم. در پرتو این نیک‌خواهی و بینش‌وری و مدیریت آتی امیدوارم ایرانیان به رسانه‌ای برسند که از خودشان باشد و دیدن‌اش هیجان و شوق ایجاد کند و پل‌های شکسته میان ما را تعمیر کند و به تعبیر خوب آرش سبحانی «دوباره از ما یک ملت بسازد».

 

https://newsecul.ipower.com/

بازگشت به خانه

 

محل اظهار نظر شما:

شما با اين آدرس ها می توانيد با ما تماس گرفته

و اظهار نظرها و مطالب خود را ارسال داريد:

admin@newsecularism.com

newsecularism@gmail.com