دربارهء سکولاريسم  |  دربارهء ما |   تماس   |   جستجو    فيلترشکن  |   کوتاه و گويا  |     عکس و مکث   | English Information Section

آرشيو صفحه اول  |   فهرست کليهء مقالات  |  اين نشريه دوشنبه ها، چهارشنبه ها و جمعه ها به روز می شود   |  کتابخانه  |   عکس و کاريکاتورانتخابی

جمعه 12 شهريور 1389

آرشيو

سنگ بنای همهءمفاهيم

سياسی مدرن، «مليت» است

نسل کنونی ايران نه با مغالطه های هيتلری در مورد ناسيوناليسم سرو کار دارد و نه با سياست های عصر پهلوی برای تحميل يک فرهنگ شبه ناسيوناليستی از تصفيه گذشته. گوهر تجربهء نسل جوان ما را روياروئی با حکومتی بوجود آورده است که در گفتار و کردار و انديشهء خود «ضد ملی» است، و چون چنين است نه به منافع ملت اعتنا دارد و نه به جان و مال و آسايش آنها می انديشد و ـ در سودای ابلهانهء برقراری حکومتی بی مرز و جهانی برای امامی نشسته در اعماق يک چاه ـ هستی ايرانيان را به باد می دهد.>>>

نامه به به بانوی اول فرانسه

 منصور اسانلو، رسول بداقی،

مجيد توکلی، رضا رفيعی فروشان،

 حشمت اله طبرزدی

به گزارش کميته دانشجويی دفاع از زندانيان سياسی، جمعی از زندانيان سياسی زندان رجايی شهر کرج، در نامه ای به کارلا برونی، همسر نيکلا سارکوزی، رئيس جمهوری فرانسه، با ابراز انزجار از اقدام غيراخلاقی و اهانت آميز روزنامه حکومتی کيهان، و يادآوری سوابق ننگين اين روزنامه در اتهام پراکنی، از اين روزنامه به عنوان ابزاری در دست ولی فقيه جمهوری اسلامی برای اهانت، فحاشی و تهمت زنی بر عليه دگر انديشان، آزادی خواهان و طرفداران دموکراسی و حقوق بشر نام برد. متن نامه ۵ تن از زندانيان سياسی زندان رجايی شهر کرج به کارلا برونی را که روز گذشته در اختيار کميته قرار گرفته، در اينجا بخوانيد>>>

تا دیر نشده باید انتخاب کرد:

مردم یا حکومت؟

آزادی چه کسانی؟ عدالت برای کی؟ حقوق کدام ملت؟ پاسخ حکومت روشن است: آزادی یعنی آزادی مریدانش. عدالت نیز برای همان‌هاست. ملت‌‌اش نیز همان‌ها هستند. پاسخ مدافعان دمکراسی و حقوق بشر نیز روشن است: آزادی یعنی آزادی دیگران. عدالت برای هر آن کسی که حقی از او پایمال شده است و ملت یعنی همهء ایرانیان، حتی آنها که با دمکراسی و حقوق بشر مخالفند. ولی در لابلای انبوه سخنان آزادی ‌خواهانه و عدالت ‌جویانه «سران جنبش سبز» نمی‌توان فهمید آیا از آزادی و عدالت و حقوق برای خودی‌های خودشان حرف می‌زنند و یا برای خود و همه دیگران؟!>>>

فرشته اي با چشمان آبي!

ايراندخت دل آگاه

در زلزله رودبار در سال هزار و سيصد و شصت و نه يك روستا به طور كامل به خود رها گشت و تا صد ها نفر زير آوار مانده جان بسپارند و با حور و پري و غلمان – و در صورت سيد بودن، با جدشان – محشور شوند. آن زمان عمامه بر سرهاي حاكم بر ايران اجازه ندادند سگ هاي آلماني - كه دولت وقت آن كشور براي ياري فرستاده بود - جست و جو بياغازند و گرفتاران را بيابند. در آن زمان سگ «نجس» شمرده مي شد و پسنديده نبود پيكر مسلمان با پوزهء سگ رديابي شود. از سوي ديگر اعلام شده بود بيرون كشيدن پيكر زنان توسط مردان از زير خروارها خاك عملي غير شرعي است. از اين رو حمام هاي زنانه هم خاكبرداري نشدند. بماند كه سال ها پس از آن رويداد، به دليل ضرورت حفاظت از جان مقامات محترم اسلامي، از سگ رفع اتهام نجاست شد. كشيدن گيس زنان و فشردن بازو و دست دختران و لمس بدن شان در خيابان هم به جرم بد حجابي، فاقد اشكال شرعي اعلام گرديد.>>>

ناهمبستگی اسلامی!

شهباز نخعی

از مجموع 236 میلیون دلاری که یک هفته پس از فراخوان دبیرکل سازمان ملل متحد برای سيلزدگان پاکستان جمع آوری شد، بیش از صد میلیون دلار آنرا کانادا و امریکا پرداخت کردند. اگر سهم پرداختی کشورهای عضو اتحادیه اروپا را هم به این رقم بیفزاییم، به این نتیجه ناامیدکننده می رسیم که 57 کشور اسلامی چقدر در کمک به برادران و خواهران مسلمان خود کوتاهی کرده و نقش بی تفاوت و منفعل داشته اند. بنا بر برآورد رییس جمهوری پاکستان، خسارات وارده ناشی از سیل 43 میلیارد دلار است. این رقم معادل چند هفته درآمد نفت کشورهای مسلمان عضو سازمان اوپک است...>>>

فاشیسم!

برتولت برشت

برگردان: منوچهر فکری‌ارشاد

فاشيسم نیز معتقد است که در تربیت افراد کوتاهی شده. فاشیسم نیز امید فراوانی به نفوذ در مغز انسان‌ها و تسخیر قلوب آنها بسته است. فاشیسم، تعلیم خشونت در مدارس، روزنامه‌ها و تآترها را به خشونت حاکم در شکنجه‌گاه‌های خویش می‌افزاید. آری، فاشیسم تمامی ملت را چنین تربیت می‌کند و در تمام طول روز، بیوقفه بدین امر مشغول است. فاشیسم نمی‌تواند چیز زیادی به توده ی مردم بدهد، چون سخت سرگرم «تربیت» انسان‌هاست. غذایی برای مردم ندارد، پس باید تقویت اراده و غلبه‌ بر نفس را تبلیغ کند. نمی‌تواند امر تولید را سر و سامان ببخشد و به جنگ نیاز دارد، پس باید به تقویت جرات و روحیه‌ رزمندگی بپردازد. به فداکاری نیازمند است، پس باید به تشویق حس فداکاری در افراد دست بزند. این ها هم برای خود آرمان‌هایی هستند، توانایی‌هایی که از انسان‌ها خواسته می‌شود و بعضی نیز حتا آرمان‌ها و خواست‌های متعالی به شمار می‌آیند. ولی ما می‌دانیم که این آرمان‌ها در خدمت کدامین هدف است، تربیت‌کننده کیست و چه کسانی از چنین تربیتی بهره می‌گیرند: بی‌شک بهره‌گیران، تربیت ‌شوندگان نیستند.>>>

جمهوري سکوت

ژان پل سارتر

در خون و تيرگي، قوي ‌ترين جمهوري ‌ها بنا شد. هر يك از شهروندان اين جمهوري مي‌دانست كه مديون همهء ديگران است و فقط مي‌تواند بر خودش تكيه كند؛ هر كدام از آن‌ها در تنهايي‌اش به نقش تاريخي خود واقف بود. هر يك از آن‌ها، در مقابله با جباران، پاي قراردادي آزادانه و غيرقابل فسخ با خود ايستاده بود‌ و با انتخاب آزادانهء خود، آزادي را براي همه انتخاب مي‌كرد. اين جمهوري بدون نهادها، بدون ارتش و بدون پليس چيزي بود كه هر فرانسوي مي‌بايست در هر لحظه به دست مي‌آورد و عليه نازيسم بر آن شهادت مي‌داد. كسي در وظيفه‌اش در نماند. ما امروز در آستانه جمهوري ديگري هستيم: باشد كه اين جمهوري كه در روشني روز برپا مي‌شود فضايل تلخ آن جمهوري شب و سكوت را حفظ كند.(1944)>>>

پيشنهادی برای انتخاب

نامزد رياست جمهوری 1392

سام قندچی

در خارج کشور اين امکان هست که يک انتخابات برای تعيين کانديدای رياست جمهوری منتخب، اقلاً برای ايرانيان خارج، برای سال 1392، زير نظر يک مؤسسه حرفه ایِ اخذ رأی بيطرف بين المللی، صورت گيرد. حتی می شود بخشی از مردم در داخل ايران را نيز که شناسنامه آنها قابل تأييد باشد و از نظر تکنيکی بتوانند در اين انتخابات شرکت کنند را نيز در اين انتخابات شرکت داد. به هر حال آنکس که انتخاب ميشود منتخب آنهايی است که در انتخابات شرکت کرده اند، چه در ايران زندگی کنند چه در هندوستان يا آمريکا. درست است که چنين انتخابی از سوی دولت ايران بعنوان نامزد رياست جمهوری به رسميت شناخته نخواهد شد اما اقلاً من ِ نوعی مي توانم بگويم که در انتخاباتی بدون تقلب نظرم منعکس شد و اين شخص انتخاب شد.>>>

روی آسايش با حکومت اسلامی؟

 هرگز!

به نظر من، برگزاری راهپیمایی دولتی و نمایشی روز قدس نشاندهندهء اوج خباثت سران رژیم و دخالت آشکار آنان در امور داخلی ملت فلسطین است و نه تنها کمکی به آسایش مردم فلسطین نمی کند بلکه، با حمایت از«تندروترین» عناصر در لبنان و فلسطین، صلح و آشتی و تشکیل دو دولت اسراییل و فلسطین را به عقب می اندازد و عملاً یاری گر تندورهای اسراییلی است. جمهوری اسلامی هرگز مایل نیست در منطقه خاورمیانه «میانه روی»، «صلح پایدار» و«دمکراسی» پا بگیرد. بطور کلی، به نظر من، یکی از مهمترین ضرباتی که منافع ملی ایران طی سی و یک سال گذشته خورده از ناحيهء «ایدئولوژی گرایی» جمهوری اسلامی در عرصهء سیاست خارجی بوده است. نمونهء آشکار و عملی این سیاست ادامهء جنگ پس از فتح خرمشهر با شعار «راه قدس از کربلا می گذرد» بود. گروگان گیری دیپلمات های آمریکایی ضربهء دیگر جمهوری اسلامی بر پیکرهء منافع ملی ایران بود. به گمان من کشورهایی که در گسترهء گیتی از«تروریست» بودن رژیم جمهوری اسلامی سخن می گویند سخنی به گزاف نمی گویند. سیاست خارجی غلط جمهوری اسلامی، متاسفانه، نام ایران را با مفاهیمی مانند حامی تروریسم، افراط گرایی، اختلال روند صلح، غرب ستیزی و بی اعتمادی جهانی گره زده است. ادامه و بقای حاکمیت جمهوری اسلامی بر ایران نه تنها باعث آزار و فقر و ناامنی و بی عدالتی برای مردم داخل ایران است بلکه بسیاری از مردم و حکومت های میانه روی منطقهء خاورمیانه را نیز مورد آزار قرار می دهد. جمهوری اسلامی هرگز رژیمی نیست که بتوان با آن از راه «مذاکره و گفتگو» به نتیجه رسید. اندیشهء افرادی مانند خامنه ای و احمدی نژاد و لاریجانی «حذف مخالف و رقیب سیاسی» است و نه حتی تضعیف مخالف. جمهوری اسلامی زمانی آرام می گیرد که تمام کشورهای منطقه را به ویروس اسلام سیاسی و مقابله جویی با غرب مبتلا کرده باشد.

بقيه در ستون مقابل

سال سوم ـ شمارهء 899 ـ  دوشنبه 15 شهريور 1389 ـ 6 سپتامبر 2010

آرشيو

جمهوری دموکراتیک، آری یا نه؟

اميد سهرابی

سران جنبش سبز مدعی اند که ما «انتخابات آزاد» می خوایم ولی بدون انحلال شورای نگهبان آنچه بدست می آید چیزی جز«انتخاباط آزاد»نیست. نفس وجود شورای نگهبان،«نظارت استصوابی»ست. رد قانون مصوب پارلمان به نمایندگی از شرع اگر نظارت استصوابی نیست پس چیست؟ سران جنبش سبز اگر راست می گویند به جای شعار «انتخابات آزاد» که احمدی نژاد و سپاه پاسداران هم با آن موافقند چون یک شعار انتزاعی و توخالی ست باید «انحلال شورای نگهبان»را درخواست می کردند ولی انحلال شورای نگهبان عملا معادل انحلال کل نظام و تغییر ماهیت اسلامی آن است. روده درازی درباره«مجلس در راس نظام است»در حالی که هنوز باور داریم«شورای نگهبان در راس نظام است» و نخواهیم این باور را به چالش بکشیم فقط فریب و سرگرم کردن مردم است.>>>

کنکاشی در باب مفهوم  «حکومت سکولاریسم»

کورش اعتمادی

گُمان نبرید در فراسوی همهء ادعاهای آزادیخواهی مان، کمتر از آقای خمینی در سی و یکسال پیش از خطا بدور خواهیم ماند. آقای خمینی هم در آغاز راه وعده های آزادیخواهی و عدالت پیشگی بسیاری را به مردم ایران نوید داد، امّا بعدها بخاطر حفظ  قدرت و دفاع از منافع  فرقه ای خود فتوای جنایاتی را در داخل و خارج از کشور صادر کرد که بشریت تا به امروز در این ابعاد دهشتناک آنها را تجربه نکرده است. به گمانِ من تجربه سه دهه سُلطه گری اسلام سیاسی بر همهء روابط سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشورمان، آینه تمام نمایی است پیش روی هر یک از ما که هرگز برای ساختن ایرانی دمکراتیک و مُدرن نمی بایست به تنوعات سیاسی و فرهنگی کشورمان بی اعتناء باشیم و صرفاً در اندیشه برپایی  «آلترناتیو سیاسی» باشیم که تصور کنیم این «بدیل سیاسی» منعکس کننده و پاسخگوی علایق سیاسی و اجتماعی همه آحاد جامعه شهروندی و سیاسی ایران است.>>>

به سوی همگرایی بیشتر در جنبش سبز

سرمقالهء اخبار روز

صرف نظر از آن که این محافل تا چه اندازه به محتوای سخنان میرحسین موسوی وفادار بمانند و حتی صرف نظر از ان که میرحسین موسوی خود تا چه اندازه به این معیارهای سه گانه متعهد بماند و در نوبت بعدی، معیارها و اصولی را که بر سر ان ها توافقی وجود ندارد، مجددا به میان نکشد، این اظهارات در هر حال می تواند از سوی بخش های دموکرات جنبش مورد پشتیبانی قرار گیرد. به نظر ما به جاست گروه ها و احزاب سیاسی دموکرات و وفادار به مردم از این فرصت استفاده کنند و هماهنگی بر سر خواسته های اساسی جنبش یعنی آزادی و عدالت و حقوق ملت را در مناسبات خود جاری سازند و اختلافات را به داوری و قضاوت در شرایطی بسپارند که امکان برگزاری یک انتخابات ازاد در ایران به وجود آید.>>>

سبز رویا بافتن را تجربه کنید!

اکبر کرمی

به جای چانه زدن در مورد تاریخ، برای همکاری و هم نظری باید از رویاهای خود کمک بطلبیم. به جای در افتادن در ورطه ی گفت و گوهای بی پایان، باید به ختم دمکراتیک گفت و گو عادت کنیم. به جای جستجوی حقیقت، باید به حقیقت دمکراسی و ضرورت تضمین حداقل آزادی و برابری (اعلامیه ی جهانی حقوق بشر) ایمان بیاوریم. در این جا و برای روشن شدن بیشتر ادعای خود به دو نمونه از این دست گفت و گوهای بی پایان و البته بی حاصل که به جان جنبش سبز افتاده است اشاره می کنم و برونشد از آن ها را به مدد رویا بافی برای جنبش سبز آرزو می کنم.

سکولاريسم نو: امروز با کمال خوشحالی اين مقاله همراه با يادداشت کوتاه مهرآميزی از جانب دکتر کرمی به دست ما رسيد که خبر از آزادی ايشان از زندان و خروج شان از کشور می داد. ما، ضمن خوش آمدگوئی به ايشان، اميدواريم که حاصل تجربهء مرارت های زندان و انديشيدن های طولانی ايشان در سلول های بيداد حکومت اسلامی به تفصيل با خوانندگان خود در ميانگذاشته شود و ايشان در خارج از کشور به صفوف رزمندگانی بپيوندند که چارهء کار را در ايجاد يک آلترناتيو سکولار و مبتنی بر حقوق بشر در برابر حکومت خودکامهء مذهبی يافته اند.>>>

تقدس، تعصب و خشونت

حمید حمیدی

"تقدس چیست"؟ محصول تفکر عده ای که دوست دارند در یک دوره مشخص تاریخی بمانند، عده ای که پیشرفت را دوست ندارند و چون در گذشته مانده اند، دیگران را با ایستائی خود اندازه می گیرند و چنانچه با ایشان همراهی نگردد، به خشونت روی می آورند. و "تعصب از کجا ناشی می شود"؟ برای تبین مفهوم تعصب، به دو مولفهء  اساسی اشاره می شود: مجهول بودن، از يکسو و راز آلودگی و عدم شفافیت، از سوی ديگر...>>>

«چیستی» و «کیستی» در قدرت سیاسی

آیا عجله می کنیم یا فرصت ها را از دست می دهیم؟

دنیز ایشچی

تنها راه برون رفت از این بحران، شکل دهی  به ساختاری جبهه ای، فراگیر، سکولار و دموکراتیک از همهء نیروهای اپوزیسیون سکولار دموکراتیک است که به موازات جمهوری اسلامی ایران  شکل گرفته و به رقابت سیاسی با آن بپردازد. چنین ساختاری با مضمون  و منشور سکولاریسم، دموکراسی و مدرنیته در راستای رفع هر گونه تبعیض جنسی، ملّی و غیره و استقرار عدالت اجتماعی باید برنامهء مستّقل خود را داشته باشد که بعداً می تواند به قانون اساسی آلترناتیو تبدیل گردد. این حرکت باید رهبران پیشاهنگ شایستهء مستقّل خود را، که سمبل آرمان های دموکراتیک و علمی فرهنگی مدرن و تحوّلگرایانه می باشد، در سطح جنبش ارائه و برجسته نماید.>>>

روز قدس امسال،  پایان حکومت اسلامی

شکوه میرزادگی

امسال با وجود اختصاص دادن میلیاردها دلار برای تبلیغات و هزینه های مختلف برای برگزاری «روز قدس» از سوی حکومت اسلامی، که تصادفاً با برگزاری مذاکرات صلح بین فلسطین و اسراییل همزمان شده بود، این برنامه عملاً با شکست روبرو شد. بر اساس تصویر هایی که در خود سایت های حکومتی منتشر شده، در این مراسم جز طرفداران اندک حکومت و یا کسانی که  به شکل های مختلفی، با زور یا زر،  به مراسم کشانده شده بودند، و متاسفانه در میانشان کودکان دبستانی و دبیرستانی با لباس های مخصوص «انتحاری ها» و به عنوان طرفداران ولایت فقیه وجود داشتند، از جمعيت هر ساله خبری نبود. >>>

مذاکره در بند بیماران روانی خطرناک!

سخنان تند و غیر مسئولانه محمود احمدی نژاد نشان دهنده یک واقعیت مسلم است، جمهوری اسلامی امروز بزرگترین مانع صلح و آرامش در خاورمیانه است و «علنا و عملا» از ادامه منازعه اسراییل و فلسطین دفاع می کند،احمدی نژاد که خود سابقه عملیات تروریستی در اتریش را دارد امروز در قامت یک تروریست بالفطره ظاهر شد،به نظر من دست کم گرفتن فاشیسم اسلامی همانند نازیسم خطرناک و مخرب است آدولف هیتلر هم در ابتدا دست کم گرفته می شد و مماشات با او سبب ساز جنگ جهانی گشت جماعت جمکرانی حاکم بر کشور ما «واقعا» اعتقاد دارند جهان باید کنف یکون شود تا «آقا» ظهور نماید، متاسفانه کشورها و تحلیلگران غربی تنها به مسائل سیاسی و هسته ای توجه دارند و از خطر بسیار شدید موعود گرایی و مهدویت هزاره در جمهوری اسلامی غافلند سعی احمدی نژاد در تریبون های جهانی این است که ادای پیامبران و امامان را در آورد و مواضع ضد بشری خود را یکتا پرستی و عدالت خواهی! معرفی کند. یکتا پرستی در منطق جمهوری اسلامی یعنی پرستیدن شخص خامنه ای و عدالت خواهی آن به معنای کشتن دو سوم مردم دنیاست احمدی نژاد که دولتش به «دولت کودتا» معروف است و کثیری از مردم ایران وی را رئیس جمهور غیر قانونی کشور ایران می دانند امروز رسما برای ملتهای عرب و به خصوص ملت فلسطین تعیین تکلیف می کرد که در نوع خود هم خنده دار است هم گریه دار و هم از توهم ذهن بیمار احمدی نژاد حکایت می کند، جمعیتی هم به خیابان آورده شده بود بیش از آن که شامل«مردم ایران» افراد وابسته به حکومت بودند که توسط «بسیج محلات» و با اتوبوسهای دولتی به خیابان گسیل می شوند تاریخ همواره شاهد جنگها و مصیبت هایی بوده که بیماران روانی مانند هیتلر راه انداخته اند اگر مملکت ما دارای یک حکومت عادی بود امروز خامنه ای و احمدی نژاد و احمد خاتمی در «بند بیماران روانی خطرناک» بستری می شدند و ملتی از دست تنش آفرینی آنها راحت بود. بر ایرانیان مقیم اروپا و آمریکاست که خطر فاشیسم امام زمانی جمهوری اسلامی را برای مسئولان غربی توضیح دهند، امید بستن به مذاکره و کنار آمدن با چنین رژیمی تنها ناامنی بیشتر برای دنیاست.

از دار تا بهار

شعری از پرتو نوری علا

تابستان گذشت،

لباس هایت لاجوَرد خورده بر طناب ِ رخت

خبر از نم نم باران می دهند؛

بارش ِ پاییز ِ امسال اما شور است

مثل اشک های من در غیبت ِ طولانی ی تو.>>>

اینجا برلین است، صدای لیبرال دموکراسی ایران

بهمن زاهدی

برلین، شهر دیوارهای شکسته، سمبُل مرزهای ناگُشودنی گُشوده شده، یادگاری از نظام‌های ورشکسته ایدولوژیکی، شهر امیدها و یاس‌های فراوان، شهر مردمانی به اسارت در آمده و دوباره آزاد شده، شهر جدایی‌ها و همبستگی‌ها، شهر ویران شده در جنگ و ساخته شده با پُل هوایی، شهری تشنه جهان بینی مُدرن، شهری که سرنوشتش همانند کشور ما به سیاست جهانی پیوند خورده است، میهمان‌دار اولین حزب لیبرال دموکرات ایران یعنی حزب مشروطه ایران بود.>>>

****************************

قطعنامهء کنگرهء هشتم، کنگرهء سبز

حزب مشروطه ایران (لیبرال دمکرات)

محلل

مهدی خزعلی

می ‌گویند یکی از بزرگان نجف عیال را سه طلاقه کرده بود، دیگر امکان رجوع نداشت، باید محلّلی پیدا می ‌کرد تا خاتون را به عقد خویش درآورد و پس از همبستری، او را طلاق دهد، کاری بس دشوارو پر مخاطره بود، باید کسی می‌یافت که نه خاتون  هاو دل بندد و نه او به خاتون! شیخ سردرگریبان به دنبال چاره بود، خاتون جوان و زیبا و گل اندام بود، نکند محلّل جا خوش کند و خاتون را رها نسازد، یا خاتون محلّل را بر شیخ ترجیح دهد!  دراین اندیشه بود که صدای انکر الاصوات آب‌حوضی در کوچه پیچید، صدا را به سرش انداخته بود که : ” آب حوض می کشیم “  خودش از صدایش نتراشیده ترو نخراشیده تر بود، کچل و لوچ و پیس، با قدی کوتاه و چشمانی تنگ ودهانی دریده، دون مایه و بی‌فرهنگ، با پایی لنگ، ازمال دنیا سطلی داشت و یک لولهنگ، آب حوض می کشید،  نگاه به اوکفاره داشت و دیدنش درخواب صدقه، شیخ چون ارشمیدس فریاد کرد که یافتم، یافتم و سربرهنه به کوچه پرید، دیگر آب‌حوضی نمی‌دید، او واسطه وصال بود، دراوجمال یارمی‌دید، او را به اندرون دعوت کرد و راز خویش با او در میان گذاشت، گفت :” همیشه تو آب ما می کشی و اینک ما، همیشه یک درهم می ستاندی و اینک صد دینار، اما حواست باشد که زود کارت را بکنی و بروی!” آب‌حوضی انگار در عرش پرواز می کرد، خانه شیخ را یکی‌ازقصرهای بهشت می‌دید که درغرفه های آن حوریان منتظرند، او که عمری‌عزب بود و معذب و دست درآغوش خویش‌داشت، با خود گفت :” صد دینار هم ندهی در خدمتم! “  اما به شیخ گفت:” شما بر من ولایت دارید، امرامر شماست”. القصه، برای اولین بار بود که دلی از عزا در‌آورد و کامروا با صد سکه دینار طلا از خانه شیخ بیرون آمد،  سبکبال شده بود، انگار بر بال ملائک قدم می گذاشت، برعمررفته افسوس می خورد و می گفت: ” عجب کسب پر منفعتی!” فردا صبح شیخ  با صدای آب‌حوضی بیدار شد، از همیشه سحرخیزترشده بود و صدایش رساتر، اما چیز دیگری می گفت، او داد می زد: ” من یطلب محلّل؟ ” (چه کسی محلّل می خواهد؟)  شیخ بیرون آمد و گفت: ” این چه بی‌آبرویی است که راه انداخته‌ای؟”  آب‌حوضی – ببخشید محلّل – پاسخ داد:” راستش دیدم کارش راحتتر و درآمدش بیشتراست، شغلم را عوض کردم! “ این حکایت روزگار ماست، علماء همه جورش را با این ملت تجربه کرده بودند، 24 سال کابینه در اختیار روحانیت بود، جابجایی سید و شیخ و سید هم جواب نمی داد، سه روحانی این عروس را در کابین خویش داشتند و اینک محلّلی لازم بود با شرایط کذا و کذا! باید آنقدر زشت باشد و زشتی کند که ملت نه تنها دل بر او نبندد که از ترس او به دامان داماد قبل پناه برد، قدرش را بداند و اورا بر روی سر بنشاند، و از سویی کسی باشد که اگر خواست جا خوش کند، زورمان به او برسد و دمش را بگیریم و بیرون بیاندازیمش! اما امروز محلّل جا خوش کرده است و با بزک و دوزک، با دروغ و فریب و با خرج کردن از کیسه شیخ می خواهد دردل خاتون جا بازکند، تازه همکاران سابق را هم دعوت کرده است که بیایید، این شغل راحتتر‌وپرمنفعت تراست وبرای دور بعدهم محلّل‌ها صف کشیده اند. بیچاره خاتون!

آرشيو

ماجراهای ماه مبارک رمضان!

حميد رضا رحيمی

از آنجا که حضرات آیات عظام و حجج اسلام اعلی الله مقامهم اجمعین،فراموش کرده و یا اساساً در باب حرمت موش و گربه هنوز فتوائی صادر نفرموده اند، فلذا فدوی بنا داشت که این هفته  اندکی از  ماجراهای "تام" و "جری" بنویسد،  لکن بدلیل این ایام عزیز و طاقت فرسا، ترجیح داد که  ذکر خیری از ماه مبارک رمضان که ملت با آن مشغول دست و پنجه نرم کردن است بکند، بلکه حقوق معوّقهء خود را تا پایان ماه مبارک، از قاصم الجبارین دریافت دارد. >>>

آرشيو

 شماره 897 ـ  چهارشنبه 10 شهريور 1389 ـ  1 سپتامبر 2010 

 

صفحهء اول

 

کمپین، فراتر از تبعیض حقوقی علیه زنان، خلق راه و روشی فرا روی بشر است

نرگس محمدی

 

از نگاه يک زن

 خانم عبادی،  ما نه شیوا را فراموش می کنیم و نه سکینه را!

جنایت آموزی به کودکان، برنامه ی تازه حکومت اسلامی

شکوه ميرزادگی

 

کمپین یک میلیون امضا؛ چهار سال بعد

گزارشی از میترا شجاعی

 

جنبش رهایی زنان گرايش های ليبرالی را تضعيف کرده است

روناک آشناگر، عضو کمیتهء مرکزی حزب کمونیست ایران

و مدیرمسئول مجلهء تریبون زن

 

اینجا ایران است، جایی که «مردان دو زنه» بی آبرویند

شهلا لاهیجی

 

روشی درست برای جا انداختن احکام مذهبی

علي شريعتي

 

پشت هر مرد خیلی موفق؛ بیش از یک زن ايستاده است!

منتقد روشن قلب

 

دانشگاه مخالف فرهنگ بسیجی با خاک یکسان می‌شود

کامران دانشجو، وزیر علوم

 

پيش‌تر هم دانشگاه را با خاک يکسان کره بوديد!

انديشه

 

رابطهء روشنفکران ایرانی با روحانیت از چه سنخی بوده؟

ماشاالله آجودانی و حسن یوسفی اشکوری  در برنامهء پرگار بی.بی.سی

 

قیام و جنبش راه خود را در دل توده ها پیدا کرده است

گفتگو با امیر معماران، فعال جنبش دانشجویی

گفتگوگر: مریم افشاری

 

یک سئوال اساسی در باره شطرنج

م. سحر

 

تعطیل گفتگو در عرصهء عمومی

کورش از تهران

 

صفحه فیلترینگ هجدهمین سایت پربازدید ایرانی شد

سرویس اجتماعی سايت «فردا»

 

 شماره 896 ـ  دوشنبه 8 شهريور 1389 ـ  30 اگوست 2010 

 

صفحهء اول

 

سیاست «جذب حداکثری» و تلاش برای بازتعریف جنبش سبز

مهرداد مشایخی

 

هنوز اندکی وقت برای نجات از وحش باقی ست

شکوه میرزادگی

 

سيلي به گوش سيل!

ايراندخت دل آگاه

 

ماجرای تشرف آيت الله خامنه اي به محضر مبارك حضرت مهدي

به نقل از آيت الله احدی>>>

 

روحانیت در ایران باعث تجزیه بوده است

رضا حسین بر

 

گزارش کمیسیون رفع تبعیض نژادی

و سکوت رسانه های ایرانی

عبدالستار دوشوکی

 

حزب‌الله، القاعده، جبل عامل، امپراتوری عثمانی

امید سهرابی

 

آنچه اینها می‌كنند...

خاطره‌ای از دكتر غلامحسین صدیقی

میرزاسن

 

بخشی از سخنان عبدالله نوری پیرامون اصل 107

در اختيارت ولايت مطلقهء فقيه

در شورای بازنگری قانون اساسی

 

درس هائی از پابرجائی تسلیم ناپذیر

اعلامیه حزب مشروطه ایران>>>

 

سپر بلا، پيش بينی، حزب الاغ ها!،

نقد هذيانات رئيس جمهوری، مشکل ويراستاری

حميد رضا رحيمی

 

گفتگو با ساکرامنتو!

توضيحی از اسماعيل نوری علا

 

پایان نشست دو روزهء هيئت مؤسس تلويزيون ایران ندا در لندن

 

دو کتاب جديد از

اسماعيل نوری علا

مبانی سکولاريسم نو

سکولاريسم نو برای ايران

نحوهء سفارش و خريد >>>

گفتگوهای اختصاصی ما

پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی>>>>

کتاب «ترک های امروز»

کتاب «درد اهل ذمه»

جزوه ای در مورد «حقوق متهم»

نوشتهء عبدالفتاح سلطانی

و مهناز پراکند

(فايل پی.دی.اف)

حقوق خود را بيشتر بدانيد

مجموعه ای از مقالات دربارهء

قتل علم زندانيان سياسی

اعلاميه حقوق بشر

اعلاميه ها

و ميثاق های بين المللی

پويشگران

===========

بنياد ميراث پاسارگاد

=============

کميته بين المللی  نجات پاسارگاد

===========

سکولاريسم برای ايران

===========

رنگين کمان

برای آزادی، دموکراسی، جمهوری و لائيسيته

===========

نژادپرستی و تبعيض

(حاوی پيوندها)

===========

مجموعهء فعالان حقوق بشر

در ايران

===========

ريشه کنی تبعيض

=============

خبرنامهء گويا

==========

دانشجو نيوز

==========

ايرانيان دات کام

===========

آژانس خبری کورش

===========

نيلگون

===========

آسمان ديلی نيوز

===========

رضا پهلوی

===========

فراتايمز

===========

مقالات سياسی

===========

ايرانسکوپ

===========

پارس ديلی نيوز

===========

مردانی نيوز

===========

خواندنیها

===========

پشتيبانان

===========

بلاگ نيوز

===========

اصغر آقا

===========

الفبا

=============

اخبار روز

===========

ايران امروز

=============

خبرنگاران ايران

=============

انقلاب مشروطيت ايران

=============

اتحاد جمهوریخواهان ايران

============

تارنمای جمهوريخواهان

دموکراتيک و لائيک

===========

حزب مشروطهء ايران

===========

جبههء ملی ـ شاخه آمريکا

==========

جنبش آذربايجان

برای يکپارچگی ايران

=============

روزنه دات کام

=============

لج ور

===========

 سامان نو

===========

آينده نگری

===========

گفتگو

============

هزل (وبلاگ حميدرضا رحيمی)

===========

پيام دانشجو

وبلاگ مهندس طبرزدی

===========

وبلاگ کورش زعيم

===========

تغيير برای برابری

===========

شبکه سراسری

همکاری زنان ايرانی

===========

شبکه همبستگی

 با مبارزات زنان ايران

===========

تريبون ايران

===========

گزيده هائی از

سخنان خمينی

 

 

جمعه 12 شهريور 1389

بقيه از ستون مقابل

سؤال بلی، معارضه نه!

خامنه ای در دیدار با

دانشجویان دانشگاه ها

فیروز نجومی

جادوی آقای خامنه ای در آنست که ترک گناه از راه نماز و عبادات را حل تمام مشکلات اجتماعی جلوه میدهد. یعنی که صحت و سلامت جامعه را در اطاعت و عبودیت می بیند، در سوال کردن نه در اعتراض و معارضه. حال آنکه اعتراض و معارضه است که جامعه را با زمان همراه میکند. اما کلمات سحر انگیز شارع دین، این حقیقت را انکار میکند و سرباز های خود را سازمان دهی میکند که به سرکوب اعتراض و معارضه بپردازند...>>>

 زير حکم خليفه

شعری از الف. ماهان

دستور جوهر شعر رهبر چنين بود:

شاعر، مترجم، نویسنده ـ چند عدد

نیروی امنیتی ـ به اندازۀ كافی

كابل، باتوم، سُرنگ، قمه، قرص‌

ـ در حدِ كفایت

نمایندۀ رهبری ـ یك عدد>>>

رادیو

شعری از مهرداد عارفانی

از یاد نمی بری  از رو نمی روی

بدون برق    باطری

روی تاقچه

کسانی که دروغ های تو را تاب آوردند

یا از سرطان مردند   یا در جنگ>>>

من ديگر در هيچ حرکت اعتراضي

 «الله ‌اکبر» نمي‌گويم

وبلاگ انديشه>>>

قبل از هرچيز؛ الان دقيقاً وقت اين حرف‌ها است!: در اعتراضات خياباني سال 88 من در خيابان بودم. به همراه بسياري از همفکران خودم که هيچ اعتقادي به الله نداشتيم، شعار الله اکبر سر داديم تا از نمادي اعتراضي براي ايجاد اتحاد استفاده کنيم. اما همين شعار بعدها چماقي بر سر ما شد که جنبش سبز اسلامي بوده است و هرکس به اسلامي بودنش معتقد نيست، سبز نيست! حتي همين دستمايه‌اي براي جانب‌داري از حکومت اسلامي شد. بنابر اين من هرگز از اين پس چنين نمي‌کنم و چيزي را که به آن اعتقاد ندارم (از سر مصلحت و براي اتحاد) بر زبان نمي‌آورم. به نظر من بايد شعار همه‌گير تري براي سرداده شدن در حرکت‌هاي اعتراضي  انتخاب شود.

آرشيو

تاريخ ايران به روايت

برادران لاريجانی

فرستنده: دانای راز

تا قبل از ظهور اسلام، ایرانیان مردمانی بدوی، بت پرست و با تمدن کاملا بیگانه بودند. در این دوره برخی از قبایل ایرانی، دختران خود را زنده به گور می کردند. با ظهور دین اسلام، آوازهء این دین پر از مهر و محبت خیلی زود به ایران رسید. مردم ایران شخصی به نام سلمان فارسی را به نیابت از خود به نزد پیامبر فرستادند. سلمان فارسی به نزد حضرت محمد رفت و از او خواهش کرد تا ایرانیان را به عنوان مسلمان بپذیرد. اکثر اعراب با این درخواست سلمان فارسی مخالفت کردند اما حضرت محمد که دارای قلبی رئوف و مهربان بودند با رویی گشاده از سلمان پذیرایی نمود و درخواست وی را پذیرفت. این خبر مسرت بخش چنان سلمان را خوشحال نمود که فاصله ی چهل روزه ی بین مکه تا مدائن را بیست روزه طی نمود. مردم ایران به مناسبت این خبر خوش یک هفته ی تمام را به جشن و پایکوبی پرداختند. >>>

از مجموعهء «در پيشگاه فرهنگ»

برنامهء تلويزيونی

 دورهء جديد ـ برنامهء شمارهء هفت

بخش اول ـ  راهی برای جلوگيری از جنگ

شکوه ميرزادگی>>>

بخش دوم ـ  تنها بديل حکومت مذهبی

 حکومتی سکولار است

اسماعيل نوری علا>>>

همراه با فايل کوچک صدا برای دانلود

راه های ايجاد ارتباط عاشقانه

با امام زمان

آرشيو

© 2010 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630

صصص