دربارهء سکولاريسم  |  دربارهء ما |   تماس   |   جستجو    فيلترشکن  |   کوتاه و گويا  |     عکس و مکث   |  کورش از تهران   | English Section

آرشيو صفحه اول  |   فهرست کليهء مقالات  |  اين  نشريه دوشنبه ها، چهارشنبه ها و جمعه ها به روز می شود   |  کتابخانه  |   عکس ها و کاريکاتورهای انتخابی

چهارشنبه 24 شهريور 1389

آرشيو

ترکيه، پس از رفراندوم اصلاح قانون اساسی اش

خداحافظ، ترکيه؟!

مهدی فلاحتی و قصهء برائت اش

   شکوه ميرزادگی

بنظر من، و همانگونه که سه سال پیش نيز، پس از اولین اقدامات حزب عدالت برای آزاد ساختن استفاده از حجاب اسلامی در دانشگاه ها، نوشتم ترکیه دارد به همان جایی می رود که اکنون سرزمین ما در آن قراردارد، و همان مسیری را تجربه می کند که از سی سال پیش در سرزمین ما شروع شد. در ایران آن روز با انقلاب، و در ترکیه ی امروز با استفاده از انتخابات و رفراندوم. و به این ترتیب مردمان ترکیه، و به خصوص زن های آن نیز عاقبتی بهتر از اکنون ما نخواهند داشت...>>>

نوادگان آتاتورك و فرزندان كورش!

ايراندخت دل آگاه

سرانجام «ببر آناتولي»، نه، بهتر است بگويم «قاطر آناتولي»، بر خرگوش به خواب رفتهء استانبول پيروز شد و حزب حاكم اسلامگرا توانست رفراندوم مورد نظر خود را، كه در آن دست اندازي به قوهء قضاييه ممكن شد، به راي «آري» مردم «مسلمان» تركيه برساند. اين رفراندوم دست حزب حاكم اسلامگرا را باز مي گذارد تا با جا به جايي قضات و بركناري و حتا بازداشت حقوقدانان آزاديخواه، هر آنچه مي خواهد بر سر مردم بياورد و كشور را با نام يك حكومت سکولار، به روش «سلطاني» اداره كند.>>>

اصلاحاتی در برابر نظامیان ترکيه؟
دویچه وله

سکولاريسم نو: اين مطلب صدای آلمان اندکی قبل از انجام رفراندومی که «بستهء اصلاحات ِ» آقای اردوغان در آن برنده شد منتشر سده بود و بصورت موجز مسائل مربوط به اين رفراندوم را گزارش کرده است. دو سه نکته در اين گزارش قابل تأمل اند. نخست اينکه به بهانهء اصلاحات قانون اساسی مدون شده از جانب حکومت نظاميان در اوائل دههء 1980، پيش از آنکه به دخالت نظاميان پرداخته شود به قوهء قضائيه و تغيير ساختار آن توجه شده. ديگر آنکه نحوهء فرموله کردن اصلاحات امکان اظهار نظر در مورد تک تک مواد آن را سلب کرده است و سوم هم اينکه می بينيم اروپا صرفهء خود را در اسلامی نگاه داشتن حکومت های مسلط بر جوامعی که دارای اکثريت مسلمان هستند می بيند و می کوشد تا از حرکت آنها بجانب سکولاريسم جلوگيری کند. ما ارسال منشور کورش بزرگ به ايران تحت سلطهء حکومت مذهبی را نيز در راستای کوشش بريتانيا، و اروپا، در اثبات مشروعيت اين حکومت نامشروع ارزيابی می کنيم.>>>

همه پرسی در ترکيه

برای انتخاب بدبختی

برگزاری همه پرسی در ترکیه توسط حزب عدالت و توسعه یک گام به عقب برای سکولاریسم ترکیه است. حزب عدالت وتوسعه قصد دارد که، موریانه وار و بتدريج، ارزش ها ومیراث مصطفی کمال آتاتورک در ترکیه را از بین ببرد. کمالیسم در ترکیه سه مولفهء اساسی دارد: اول ناسیونالیسم، دوم مدرنیسم، و سوم سکولاريسم. اسلامگرایان به رهبری رجب طیب اردوغان ابتدا با عناوین دهن پرکنی مانند دمکراسی و حقوق مردم وارد می شوند و پس از چندی چهرهء اجتماعی و سیاسی ترکیه را به تئوکراسی تغییر می دهند. به نظر می رسد ترکیه در آغاز راهی است که ایران در انتهای آن است. امروز در ایران خواست جدایی  امر مذهبی از امر حکومتی به عنوان یک گفتمان پر طرفدار مطرح است. به نظر من، هدف نهایی اردوغان کاهش قدرت ارتش نیست بلکه تبدیل کردن ارتش ترکیه به یک ارتش مذهب گراست. در همان حالی که در ایران مکتب اسلام وتئوری های اسلام سیاسی شکست کامل خورده، اين مکتب هنوز در ترکیه هوادارانی دارد. اسلامگرایان همیشه با صحبت از آزادی وارد عمل می شوند و سپس  با در دست گرفتن قدرت کلیهء احزاب و دگراندیشان را سرکوب می کنند. با تمام توان باید با افراط گرایی اسلامی جنگید و مانند بوکسورها لحظه ای به حریف مجال نداد؛ زیرا دنيا ديده است که مجال سی و یک سالهء اسلام خمینی در ایران تنها فاجعه آفریده است. امروز تلاش احمدی نژاد و مشایی در جهت گرفتن ژست ملی گرایی نشان دهندهء شکست کامل نظریهء اسلام حکومتی و جهان وطنی اسلامی است.

آرشيو

درگذشت يک دوست فراموش نشدنی

با کمال تأسف و اندوه با خبر شديم که صبح ديروز دوست قديمی و گرامی ما، نويسندهء صاحب نام ايران، ستار لقائی، در لندن ديدهء نجيب خود را از جهان برگرفته و به خاموشی جاودانه پيوسته است. او نويسنده ای خوش قلم، انسانی صميمی و مهربان، و دوستی ثابت قدم بود که در ايام طولانی غربت هميشه و با روی باز به چاپخش آثار نويسندگان خارج کشور کمک کرده و انتشار و ماندگاری شماری از بهترين آثار اين نويسندگان تنها با همت بی دريغ او ممکن بوده است. او کارگزار علاقمند فرهنگ ايران و شمع جمع دوستان آفرينشگر خويش بود. ياد او همواره با ما خواهد بود و خانم عفت لقایی و پکاوش لقایی، همسر و فززند عزيزش، به يقين می دانند که ما نيز عميقاً در اندوه جبران ناپذير فقدان عزیز از دست رفته شان با آن ها همدل و  همدرديم.

شکوه ميرزادگی

اسماعيل نوری علا

در اندوه درگذشت ستار لقائی

(١٣٨٩-1325)

اطلاعیه کانون نویسندگان ایران

(در تبعید)

و انجمن قلم ایران (در تبعید)

روز گذشته با اندوه بسیار با خبر شدیم که ستار لقائی نویسنده مبارز و توانا و یکی از اعضای هیئت دبیران کانون نویسندگان ایرن (در تبعید) درگذشت. ستار لقائی، چندین سال پایانی زندگی اش را به شدت درگیر بیماری سرطان بود و با روحیه­ ای قوی با آن پیکار می کرد. اما دیروز سرانجام تسلیم شد و ما را ترک گفت. ستار لقائی، در زمان عضویتش در کانون نویسندگان ایران در تبعید، همواره بر دفاع از اساسی ترین آرمان و منشور کانون، یعنی آزادی اندیشه و بیان پا می فشرد و در این راه قاطع ایستاده بود و با هرگونه سانسور و آزادی ستیزی، به ویژه از سوی جمهور اسلامی در مبارزه یود و هیچ گونه مماشاتی را در این راستا نمی پذیرفت. از او آثار بسیاری در زمینه داستان و نمایشنامه باقی مانده است که همگی شاهدی بر مبارزه پیگیر او است. هیئت دبیران کانون نویسندگان ایران در تبعید و هیئت دبیران انجمن قلم ایران در تبعید، درگذشت ستار لقائی را به خانواده او تسلیت می گوید و خود را در اندوه از دست دادن این یار و انسان مبارز با آنان شریک می داند. یادش گرامی باد!

هیئت دبیران کانون نویسندگان ایران در تبعید: بهرام رحمانی، عباس سماکار

هیئت دبیران انجمن قلم ایران در تبعید: نعمت آذرم، فریدون گیلانی، چواد اسدیان، سیاوش میرزاده، علی کامرانی

14 سپتامبر 2010

کشتار 67 و جدال روایت ها

امین حصوری

در طی سال گذشته روایت کردن از  67 عرصه ی تقابل دو نوع متفاوت از ژورنالیسم در فضای رسانه ای بوده است. تقابل دیدگاه هایی که از جایگاه های فرودستان و فرادستان به قرائت و روایت رویدادهای خونین 67 پرداخته اند. این مصاف ژورنالیستی البته در ادامه ی آن جدالِ گفتمانی ِ گسترده ای است که با آغاز جنبش اعتراضی مردم (جنبش سبز) در فضای رسانه ها بازتاب یافته است. محور اصلی این جدال رسانه ای چگونگی گفتمان سازی درباره ی جنبش حاضر و محتوای این گفتمان هاست.  در یک سوی این جدال، یا رقابت گفتمانی، روزنامه نگارانی ایستاده اند که با پایگاه های مشخص در نهادهای سیاسی یا بازوهای رسانه ایِ برون مرزیِ اصلاح طلبان (سابقاً) حکومتی، برای تحکیم گفتمان متعلق به این طیف در جنبش تلاش می ورزند؛ و در سوی دیگر، کسانی که در حد توان خود (به دلیل توازن قوای نابرابر) ولی با روش ها و اهداف متفاوت، با این تصویر سازی انحصارگرایانه از جنبش می ستیزند.>>>

«ایرانیت و اسلامیت»

دیگر شعار ملیون نمی تواند باشد!

حسن بهگر

با کسب این [همه] تجارب است که  امروز فضای سیاسی را باید  شفاف کرد. این کار نه دشمنی با اسلام است و نه دشمنی با ملی - اسلامی ها؛  بلکه باید گفت خواست آنها با  معیارهای آزادیخواهی و دموکراسی در تضاد است چون قوانین الهی ثابت است و  با خواست مردم و تحولات جامعه که هر روز در حال تغییر است ناسازگار است. اگر پیوند سکولاريسم را با دموکراسی نپذیریم و دموکراسی را از آن جدا سازیم، قلچماقی دیگر با نمایش ضد آخوندی، خود را قهرمان سکولاریسم به مردم معرفی خواهد کرد.>>>

نان متبرک و دست نوازش؛

مهندسی امر قدسی

در حکومت اسلامگرا

مجید محمدی

ارتقای ولی فقیه به مقام قدسی در رسانه‌های دولتی در سی سال گذشته امری خود به خودی و اتفاقی نبوده است بلکه گروهی در بیت آیت‌الله خمینی و آیت‌الله خامنه‌ای و نهادهایی در دل دستگاه‌های دولتی (مثل شورای نگهبان، هسته‌های گزینش، نمایندگی‌های رهبری در دانشگاه‌ها و سازمان های نظامی و برخی دستگاه‌های دولتی) این امر را القا، تبلیغ، اعمال و مدیریت کرده‌اند. احساس حقارت در برابر قدرت و مقدس دانستن روحانیون در میان برخی از اقشار جامعه‌ی ایران به چشم می خورد اما این باورها برای نشاندن ولی فقیه در کرسی قداست کفایت نمی کنند: روال‌ها و نهادهایی برای این هدف ایجاد شده‌اند. این روال ها و نهادها چگونه در دستگاه ولایت ایجاد شده و چگونه عمل می کنند؟>>>

فوائد تداوم بيماری ايمان کور

آريوبرزن داريوش

اقدام «سياسی ِ» کشيش امريکائی مي توانست به سهولت تشنجات فراوانی را در جوامع عقب افتادهء اسلامی، از قبيل تظاهراتی وسيع و خونين در پاکستان، افغانستان و سپس در چندين  کشور مسلمان عربی، و سپس در قم و مشهد و تهران، همراه با چندين انفجار در عراق و افغانستان، عليه نيروهای ائتلاف، بانضمام  تهديدهای ولی امر مسلمین (خامنه ای!) بر ضد اروپا و آمريکا بدنبال داشته و مآلاً تبديل به يک جنجال فراگيربين المللی شود. در صورتی ديگر اگر اينگونه نگاه دگماتيستی مخرب وجود نمي داشت، رهبران اسلامی مي توانستند بسادگی رسماً به کشيش تری جونز پيام داده و از او بخواهند که اگر تعدادکافی کتاب قرآن برای سوزاندن در اختيار ندارد اطلاع دهد تا فوراً چندين جلد برايش ارسال شود و، بدين ترتيب، عملاً او را از انجام اين عمل بيهوده منصرف نمايند.>>>

بقيه در ستون مقابل

سال سوم ـ شمارهء 904  ـ جمعه 26 شهريور 1389 ـ 17 سپتامبر 2010

منشور در تهران ـ از نگاه نيک آهنگ کوثر

ناسيوناليسم واقعی فقط سکولار است

برای تجسم صحنه های محتمل آينده به تخيل خيلی قوی نيازی نيست. اين که در راه است نيز يکی از انواع حکومت های نظامی ـ فاشيستی است که ايدئولوژی التقاطی خويش را با به نمايش گذاشتن مجسمه های کورش بزرگی که لنگ پيچازی فلسطينی به گردن دارند و در نمازهای جمعه به دور مجلسيان نمازگزار گردانده می شوند تجسم می بخشد و آمده است تا اين بار، به نام «ناسيوناليسم مذهبی ِ» سپاه پاسداران، بساط جوخه های اعدامش را برپا کند.>>>

اعتراف می‌کنم از ترکيب «کورش ِ بسيجی» خشنود شدم

مهدی جلالی

من ملول می‌شوم از اين که عده‌ای از سکولاريزم کيش و آيينی جديد ساخته‌اند و بسياری دوستانم و جوانان تحصيل کرده را - البته مطمئن هستم برای مدتی - دنبال خود کشيده‌اند و نيروی ذهنی اين افراد که جزو سرمايه‌های ملی ماست به اين مصرف می‌شود که بيرق سکولاريزم فراز کنند و دعوا راه بيندازند که آيا موسوی و کروبی رهبر جنبش سبز هستند يا نيستند. من ملول می‌شوم از اين که می‌بينم بعضی متفکرين ما تمام وقت و انديشه خود را گذاشته‌اند تا ثابت کنند اسلام به خاطر عنصر تعبد با حقوق بشر سازگاری ندارد و عده ديگری نيز در مقام دفاع از اسلام وقت‌شان مصروف به پاسخگويی آنان است.>>>

تیم محمود احمدی نژاد - اسفندیار رحیم مشایی

بهرام رحمانی

تمام مشغلهء امروزی تیم احمدی نژاد کنار آمدن با غرب در سطح بین المللی و برپایی دولت آهنین در داخل کشور است. الگوی آن ها، حکومتی مشابه دولت سوریه است که رییس جمهوری مادام العمر است و از بازی های انتخاباتی نیز خیال شان راحت است. اما در نخستین اقدام باید از دست رقیب های بین المللی خود راحت باشند و کلید اين امر نیز در دست دولت آمریکاست تا «تيم» بتواند با «رفع مانع» سرکوب های شدیدتری را در داخل کشور راه بیاندازند. شاید مردم چنین فرصتی را برای کلیت حکومت اسلامی ندهند، اما در هر صورت ارتقاء پست و مقام اسفندیار رحیم مشایی در دولت از سوی محمود احمدی نژاد، آن هم در شرایطی که کاسه صبر متحدین اصول گرای شان از تکرار جنجال های مشایی لبریز شده است، نشان دهنده مشت آهین رییس دولت است.>>>

افول روحانیت و صعود مشائیت؟!

از وبلاگ «نگاه»

بسیار محتمل به نظر می رسد که در شرایطی که جنبش آزادیخواهانه ی ایران نتوانسته است در سطح مدیریت صاحب انسجام و رهبری شود و سانسور حاکم بر کشور و شیطنت های برخی از رسانه های صاحب نفوذ خارجی به بی خبری و گمراهی توده ی مردم ادامه می دهند، گروه حاکم و صحنه گردانان پیدا و ناپیدا ی آنان در صدد هستند با یک استحاله ی چند جانبه پایه های فکری لازم برای ادامه ی حکومت خود را  دست و پا کنند و با کنار زدن تدریجی روحانیت، ایدئولوژی جدیدی همانند مشائیت را پایه ای برای حکومت خود قرار دهند.>>>

اعدام‌های همه ماه‌ها، همه سال‌ها...

در تمام این سال ها، جمهوری اسلامی هم مرز کشید، هم مرزها را زیر پا نهاد. پهناورترین مرز را بین خود و مردم کشید، به ویژه در آنجا که نتوانست سنت و مذهب را بر مدرنیته و عرف غالب گرداند. و طولانی‌ترین مرز را زمانی زیر پا نهاد که خود علیه خویش وارد عمل شد: بنیانگذاران و بزرگان خویش را مورد حمله قرار داد. تازیانه سرکوب را بر گُرده وابستگان و دلبستگان خود فرود آورد و با این کار سبب چنان جابجایی در صف شهروندان شد که همه به یک تغییر بنیادین امیدوار شدند. این بزرگترین خدمت ناخواسته جمهوری اسلامی به مردم بود: امیدوار باشید!>>>

فرصت و فراست!

شهباز نخعی

اگر از زیان های مالی دیگر – از جمله خسارت ِ، به قول هاشمی رفسنجانی، هزار میلیارد دلاری جنگ هشت ساله – چشم پوشی کنیم و تنها همین بیست میلیارد دلار بر بادرفته را مبنای محاسبه قراردهیم، با یک محاسبه ساده به این نتیجه می رسیم که مردم ایران برای نگهداری هر شب هر یک از 54 گروگان امریکایی رقمی نزدیک به یک میلیون دلار پرداخت کرده اند! البته درآن زمان کسی جرئت و جسارت اعتراض به آن اقدام خسارت بار را نداشت و زمانی هم که در جریان امضاء قرارداد الجزایر کسانی نسبت به شرایط  خفّت بار آن لب به اعتراض گشودند، بهزاد نبوی مسئول سرهم بندی و رفع و رجوع مسئله گفت که در مسائل اینچنینی نباید چرتکه انداخت!>>>

تبعیض و تبعیض!

محمد صابر

این نخستین باری نیست که شهروندان سایر کشورها به هر اتهامی – چه درست چه نادرست – گرفتار زندان و حبس در ایران می شوند اما تقریباً همیشه مورد بخشودگی و عفو قرار می گیرند و نهایتاً به کشور خود مسترد می شوند. گویی "رأفت اسلامی" که حکومت ایران از آن سخن می گوید، همواره شامل غیر ایرانیان است و شهروندان همین سرزمین، و بر خلاف قوانین همین حکومت، براحتی اعدام شده و یا سال ها باید در زندان بمانند. چه دلیلی برای این دوگانگی حکومت ایران می توان یافت؟>>>

آرشيو

استفادهء ابزاری از قرآن و از آتش زدن قرآن!

پیام رهبر جمهوری اسلامی دربارهء مساله آتش زدن قرآن در آمریکا بار دیگر دروغ گویی و تهمت زنی و بی اخلاقی خامنه ای را به تصویر کشید. اصولاً نوع پاسخ مسلمانان به حوادثی مانند این، نشان از ضعف مفرط جوامع اسلامی در جواب دادن دارد. متأسفانه، پاسخ مناسب و مستدلی هیچگاه از افراطی ها دیده نمی شود. آتش زدن پرچم کشورهای غربی و اسرائیل، هیاهو و تهدید به کشتن، همه از ابزارهای عمدهء مسلمانان به شمار می آید. رهبر جمهوری اسلامی به دروغ مدعی می شود که یهودیت و دولت ایالات متحده پشت قضیه آتش زدن هستند و به کلی یادش می رود که جامعهء آمریکا جامعه ای بزرگ و متکثر و آزاد است و مانند ایران نیست که همهء کارها از جانب دولت هدایت شود. من شخصاً معتقدم قرآن یا متون مذهبی اسلامی و هر دين ديگری را نباید آتش زد بلکه باید اجازه داد تا همگان با نقد همه جانبه و تمام عیار با آنها رو به رو شد. پیام خامنه ای پیامی حاوی "ایدئولوژی نفرت"، "پر از تهمت" و "فارغ از دغدغه های دینی" بود. اساساً اگر حکومتی ادعای قداست قرآن را دارد نباید مساله آتش زدن قرآن را بارها و بارها از تلویزیون و رادیو پخش کند. زیرا حتی به لحاظ فقهی نیز گسترش منکر جایز نیست. در واقع، جمهوری اسلامی بیش از آنکه دغدغهء قرآن را داشته باشد سعی می کند با تبلیغات وسیع به جنگ های مذهبی و اختلافات با غرب دامن زند، و افکار عمومی ملت ایران را راجع به جوامع غربی دچار سوء تفاهم و کج فهمی کند. به همين دليل هم هست که آقای خامنه ای در پیامش هرگز به مخالفت پرزیدنت اوباما و خانم کلینتون با این مساله اشاره ای نمی کند. برای رژیم جمهوری اسلامی تنها امر مهم این است که به صورت "ابزاری" از مقدسات مذهبی استفاده کرده و احساسات افراطی های دنیای اسلام را تحریک کند.

آرشيو

ايران 25 ميليون دلار به حزب حاکم ترکيه کمک می کند

نوشتهء «دان کافلين» در نشريهء «تلگراف» چاپ لندن>>>

چهاردهم سپتامبر 2010 ـ ايران موافقت کرده است که 25 ميليون دلار (معادل 16 ميليون پاوند) به حزب حاکم عدالت و توسعهء ترکيه (AKP) کمک کند. اين تصميم نگرانی های مربوط به اينکه طيب اروغان مشغول آماده سازی زمينه برای کنار نهادن قانون اساسی سکولار ترکيه است را تشديد می کند. ديپلمات های غربی با نگرانی گزارش هائی را دريافت کرده اند که از معامله ای با محمود احمدی نژاد، رئيس جمهور ايران، خبر می دهند که بر اساس آن حکومت تهران مبالغ قابل توجهی را به صندوق مبارزات حزب اصلی اسلامی ترکيه واريز می کند. بر اساس اين معامله، رژيم تهران موافقت کرده است که مبلغ 12 ميليون دلار را به صندوق حزب عدالت و توسعه واريز کرده و سپس در طول سال اين مبلغ را به 25 ميليون دلار برساند. گفته می شود که اين پول صرف حمايت از مبارزات انتخاباتی برای انتخاب مجدد (سومين دوره) آقای اردوغان در انتخابات عمومی سال آيندهء ترکيه خواهد شد. البته دولت ترکيه موضوع دريافت پول از حکومت ايران را منکر شده است. نخست وزير ترکيه پس از پيروزی در رفراندوم هفتهء پيش اين کشور اعلام داشت که خود را برای يک پيروزی تاريخی در انتخابات سال آينده آماده می کند. در اين رفراندوم منطق دولت آن بود که انجام اصلاحاتی در قانون اساسی اين کشور برای بالا بردن شانس عضويت آن در اتحاديهء اروپا ضروری است. اما منتقدان سکولار معتدند که هدف اين اصلاحات افزايش قدرت دولت برای غلبه بر قوهء قضائيهء کشور است و راه را برای آن صاف می کند که يک مؤتلف کليدی غرب دولتی اسلامی باشد. عموماً قوهء قضائيهء ترکيه را پاسدار قانون اساسی سکولار اين کشور می دانند. همين قوهء قضائيه بود که در سال 2008 نزديک بود فعاليت های حزب آقای اردوغان را متوقف و ممنوع کند چرا که برخلاف قانون سکولار آن کشور، دولت اردوغان تصميم داشت ممنوعيت استفاده از حجاب در کلاس های دانشگاهی را ملغی سازد. ديپلمات های غربی اکنون نگران آنند که معاملهء حزب عدالت و توسعه با مقامات حکومت ايران بر اين ترس سکولارهای ترکيه بيافزايد که دولت آقای اردوغان، با استفاده از نيروی جديدی که به دست آورده برنامه های اسلام بنيادگرايانه را در ترکيه به پيش برد. يکی از ديپلمات های ارشد غربی گفته است: «موافقتی که بين حزب عدالت و توسعه و ايران صورت گرفته بسيار نگران کننده است و بر سوء ظن بسياری از ترک ها در مورد اينکه دولت ترکيه در پی تقويت روابط خود با دولت های اسلامی است می افزايد». در همين سال جاری، ترکيه با پشتيبانی خود از برنامهء جنجالی اتمی ايران موجب نارحتی واشنگتن شد. روابط ترکيه و ايران، بخصوص پس از کوشش ترکيه برای کمک به کشتی فلوتيلا که قصد شکستن محاصرهء غزه را داشت عميق تر شده است. ديپلمات ها معتقدند که، علاوه بر انتقال پول به حساب حزب حاکم ترکيه، ايران موافقت کرده است که از سازمان IHH   نيز حمايت مالی کند. اين سازمان، که يک نهاد اسلامی خيريه بشمار می رود، در ماه می گذشته حامی جريان مربوط به کشتی فلوتيلا بود که به فاجعه انجاميد.

نامه سرگشاده به نمايندگان ملل متحد

دربارهء  حضور احمدی نژاد در جلسهء مجمع عمومی سازمان ملل

حقوقدانان جنبش سبز مردم ايران

حضور محترم هيئت های نمايندگی کشورها در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، 2010

خانم ها و آقايان!

شما پيش از آن که سياستمدار باشيد، انسان هستيد. احمدی نژاد قصد دارد در جلسه مجمع عمومی سازمان ملل در سپتامبر امسال شرکت نمايد. هنگامی که اين شخص تلاش می کند تا طرح های بيمار خود را نشر و اشاعه دهد، در سالن مجمع عمومی باقی نمانيد تا ناخواسته حامی اين به اصطلاح رئيس جمهور که منصوب حکومتی غدار و جنايتکار است نشويد!

احمدی نژاد نمايندهء واقعی ملت ايران نيست. اين شخص آدمک دست نشاندهء محفلی شيطانی است که مسئوليت چندين بار کشتار دستجمعی و بی رحمانه، شکنجه، تجاوز، پيگرد غيرقانونی و ساير جنايات هولناک عليه مردم ايران را ـ که هم بر اساس قوانين داخلی و هم بر اساس حقوق بين الملل جرم محسوب می شوند ـ بر عهده دارند.

در صورتی که وی و همدستان شرورش به هر وسيله ممکن و ضروری متوقف نشوند، در آينده ای بسيار نزديک طرح های تروريستی و شيطانی شان به شيوه ای دهشتناک در برابر چشم جهانيان آشکار خواهد شد.

ما حقوقدانان جنبش سبز مردم ايران، همگام با اکثريت قاطع مردم ايران، در کمال احترام از شما تقاضا می کنيم به محض شروع سخنرانی اين شخص، جلسه مجمع عمومی را ترک فرمائيد. اجازه ندهيد هيتلری ديگر از ميکروفون ها سوء استفاده کند!

با نهايت احترام

http://greenlawyers.com

پيوند برای متن انگليسی جهت ارسال به نمايندگان

برنامهء تلويزيونی ـ دورهء جديد ـ برنامهء شمارهء هفت

24 شهريور 1389

بخش اول ـ  منشور کورش در تهران

شکوه ميرزادگی>>>

بخش دوم ـ روند پيدايش نهادهای دينی

اسماعيل نوری علا>>>

همراه با فايل کوچک صدا برای دانلود

نگاهی بر فراز دره های عميق اجتماعی

آرشيو

 شماره 902 ـ  دوشنبه 22 شهريور 1389 ـ  13 سپتامبر 2010 

 

صفحهء اول

 

طلوع خورشید منشور کورش در ایران

شکوه ميرزادگی

 

در سالگرد 11 سپتامبر، اسلام خمینی از اسلام طالبان خطرناک تر است

کورش از تهران

 

این دادگاه صلاحیت قانونی ندارد

متن دفاعیات طبرزدی در دادگاه

 

همبستگی ملی برای دموکراسی و حقوق انسان ها

مفهوم اجتماعی همبستگی ملی در فرآیند تاریخ

عباس خرسندی

 

جوهرهء جنبش سبز سکولار است

گفت‏گو با رضا علیجانی

گفتگوگر: مریم محمدی

 

جدایی دین از سیاست، یا استقلال نهاد دین از نهاد سیاست؟

گروه سیاسی سايت «کلمه»

 

مُغول ها، مافیای حکومتی در ایران، همانندی ها و ناهمانندی ها

سعید سلامی (فرید)

 

تبادل نظرهائی اينترنتی دربارهء طرح

«کميتهء غيرسياسی تدارکاتی» برای تشکيل «کنگرهء ملی ايرانيان»

 

پرسش نامعقول! ـ دستگرمی ـ سئوالات کنکور ـ محصولات زنده!

حميد رضا رحيمی

 

 شماره 901 ـ  جمعه 19 شهريور 1389 ـ  10 سپتامبر 2010 

 

صفحهء اول

 

دربارهء کميتهء تدارکاتی کنگرهء ملی ايرانيان

جمعه گردی های اسماعيل نوری علا

 

چک اصلاح طلبان از حساب ملت بی محل است

رامین كامران

 

دنيايی بزرگ در چمدانی کوچک

نگاهی به مبانی تصمیم گیری در جمهوری اسلامی

مجيد محمدی

 

انتخابات آزاد، تضمین پیش شرط ها، یا نا فرمانی مدنی؟

گفتگو با فرهنگ قاسمی

گفتگوگر: سايت انتخابات آزاد

 

ایدئولوژیزه کردن جامعه؛ خودكشي سياسي است

گفتگو با  ناصر فکوهی

گفتگو گر: هادی حسین نژاد

 

گره کورتر!

شهباز نخعی

 

سانسور و سكولاريسم!

عبدالعلي بازرگان

 

در حاشیهء مقالهء جناب بازرگان در خصوص سانسور و سکولاریسم

شهرام فريدونی

 

تحریم ها، حذف یارانه ها و نگرانی رهبر از رویارویی ملت و دولت

ناصر اعتمادی

 

آزادیخواهان و مردم ایران نیاز به حمایت جهانی دارند

حسن لباسچی

در نامهء سرگشاده به دبيرکل سازمان ملل

از طرف جبههء ملی ایران ـ اروپا و امریکا>>>

 

بحثی در «خودسرشناسی»

ف. م. سخن

 

آزادی عقيده يعنی ويران شدن بنياد ولايت فقيه

کورش از تهران

 

از مجموعهء تلويزيونی «در پيشگاه فرهنگ»

دورهء جديد ـ برنامهء شمارهء هشت

بخش اول ـ روز قدس از کجا امده است؟

شکوه ميرزادگی>>>

بخش دوم ـ رابطه بين غلو وشيوع خرافات

اسماعيل نوری علا>>>

همراه با فايل کوچک صدا برای دانلود

 

انجمن سکولارهای سبز برلين>>>

با همکاری کلوپ فيلمسازان ايرانی و اروپائی

نمايش می دهد:

 بمناسبت سالگرد فاجعهء رستوران ميکونوس برلين

نمايش فيلم «ترور در برلين»، اثر آرمان نجم

برای اطلاع بيشتر به سايت رسمی شبکهء جهانی سکولارهای سبز مراجعه کنيد>>>

 

پيوند به پوستر گردهمائی تورنتو

گروه ندای صلح و آزادی

دو کتاب جديد از

اسماعيل نوری علا

مبانی سکولاريسم نو

سکولاريسم نو برای ايران

نحوهء سفارش و خريد >>>

گفتگوهای اختصاصی ما

پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی>>>>

کتاب «ترک های امروز»

کتاب «درد اهل ذمه»

جزوه ای در مورد «حقوق متهم»

نوشتهء عبدالفتاح سلطانی

و مهناز پراکند

(فايل پی.دی.اف)

حقوق خود را بيشتر بدانيد

مجموعه ای از مقالات دربارهء

قتل علم زندانيان سياسی

اعلاميه حقوق بشر

اعلاميه ها

و ميثاق های بين المللی

پويشگران

===========

بنياد ميراث پاسارگاد

=============

کميته بين المللی  نجات پاسارگاد

===========

سکولاريسم برای ايران

===========

رنگين کمان

برای آزادی، دموکراسی، جمهوری و لائيسيته

===========

نژادپرستی و تبعيض

(حاوی پيوندها)

===========

مجموعهء فعالان حقوق بشر

در ايران

===========

ريشه کنی تبعيض

=============

خبرنامهء گويا

==========

دانشجو نيوز

==========

ايرانيان دات کام

===========

آژانس خبری کورش

===========

نيلگون

===========

آسمان ديلی نيوز

===========

رضا پهلوی

===========

فراتايمز

===========

مقالات سياسی

===========

ايرانسکوپ

===========

پارس ديلی نيوز

===========

مردانی نيوز

===========

خواندنیها

===========

پشتيبانان

===========

بلاگ نيوز

===========

اصغر آقا

===========

الفبا

=============

اخبار روز

===========

ايران امروز

=============

خبرنگاران ايران

=============

انقلاب مشروطيت ايران

=============

اتحاد جمهوریخواهان ايران

============

تارنمای جمهوريخواهان

دموکراتيک و لائيک

===========

حزب مشروطهء ايران

===========

جبههء ملی ـ شاخه آمريکا

==========

جنبش آذربايجان

برای يکپارچگی ايران

=============

روزنه دات کام

=============

لج ور

===========

 سامان نو

===========

آينده نگری

===========

گفتگو

============

هزل (وبلاگ حميدرضا رحيمی)

===========

پيام دانشجو

وبلاگ مهندس طبرزدی

===========

وبلاگ کورش زعيم

===========

تغيير برای برابری

===========

شبکه سراسری

همکاری زنان ايرانی

===========

شبکه همبستگی

 با مبارزات زنان ايران

===========

تريبون ايران

===========

گزيده هائی از

سخنان خمينی

 

 

 

 

 

چهارشنبه 24 شهريور 1389

بقيه از ستون مقابل

حضور احمدی نژاد را

در سازمان ملل محکوم کنیم

جهانشاه رشيديان

مردم و برخی احزاب مترقی، و سازمان های حقوق بشر متعلق به دول ذی نفع نمی تواند آنچه در داخل ايران مي گذرد را نادیده گرفته و بازتاب آنرا کتمان کنند. این دول باید یاد آوری شوند که اعتراضات مردم در چارچوب اعتراضات مدنی و يا محدود به انتخابات اخير گذشته نيست و وارد مرحله ای انقلابی شده است. با هر فرصت و بهانه ای که پيش آيد، مردم راديکال تر مصمم تر و متحد تر به خيابان ها ميريزند و مبارزه خود را ادامه خواهند داد. شيوه های ديگر مبارزه در راهند و «جنبش» آرام ولی پيوسته رو به اعتلاست. اين مبازات نه تنها مشروعيت دولت احمدی نژاد بلکه کل رژيم جمهوری اسلامی و اسلام سياسی را به چالش می کشند.>>>

جنبش دموکراسی خواهی ايرانيان

معطوف به نظامی دموکراتيک،

کثرت گرا، سکولار

و ملتزم به حقوق بشر است

سخنان اکبر گنجی در مراسم

دريافت جايزه قهرمان آزادی مطبوعات

دوشنبه شب 13 سپتامبر 2010 مراسم اهدای جايزه ی قهرمان آزادی مطبوعات در سالن شهرداری شهر وين برگزار شد. در اين مراسم تعدادی از قهرمانان 60 سال گذشته حضور داشتند. چهار تن از قهرمانان دههء جاری ـ چييدياک از لبنان،نديم سنر از ترکيه،پاپ سين از گامبيا و اکبر گنجی از ايران- در اين مراسم حاضر بودند. پس از معرفی تک تک برندگان، از آنها دعوت به عمل آمد تا ضمن حضور در جايگاه و دريافت جايزه، سخنان کوتاهی خطاب به حاضران ايراد نمايند. متن سخنان اکبر گنجی در اين مراسم به شرح زير است: «ضمن تشکر از IPI به دليل انتخاب من به عنوان يکی از برندگان جايزه ی قهرمان آزادی مطبوعات جهانی اعلام می کنم که اين جايزه حق تمامی کسانی است که اينک در زندانهای ايران در شرايطی بسيار غير انسانی به سر می برند و تنها جرم آنها عقايد و فعاليت های سياسی مسالمت آميزشان است.ما با رژيمی سر و کار داريم که آزادی عقيده ، آزادی بيان و آزادی اجتماعات را به رسميت نمی شناسد و مردم را از حقوق اساسی شان محروم کرده است. روزنامه نگارانی که حقايق را منتشر می سازند، روزنامه هايشان تعطيل می شود، شغل خود را از دست می دهند و به زندان های بلند مدت محکوم می گردند. در حال حاضر 26 روزنامه نگار (از جمله احمدی زيدآبادی، عيسی سحرخيز، مسعود باستانی، هنگامه شهيدی، بهمن احمدی امويی، کيوان صميمی، عدنان حسن پور، هدی صابر، عبدالرضا تاجيک، سعيد متين پور و...) و هشت وبلاک نويس (مجتبی لطفی،علی بهزاديان نژاد و...) در ايران زندانی هستند.اين جايزه نوعی حمايت معنوی / اخلاقی از مبارزات همه ی روزنامه نگاران زندانی به شمار می رود و از اين جهت برای من در خور اهميت است. رژيم نامشروع حاکم بر ايران هيچ يک از اقشار اجتماعی و هيچ حوزه ای از ساحات جامعه را از سرکوب سيستماتيک خود محروم نکرده و نمی کند.سلطان جبار خودکامه ی ايران، در همه ی قلمروها دخالت کرده و مستقيماً حکم سرکوب مردم را صادر می کند. زمامداران اين رژيم را بايد در ديوان بين المللی کيفری به جرم جنايت عليه بشريت محاکمه و محکوم کرد. جنبش دموکراسی خواهی ايرانيان معطوف به نظامی دموکراتيک،کثرت گرا، سکولار و ملتزم به حقوق بشر است که به هيچ بهانه ای اقليت های قومی، مذهبی و جنسی را به سياه چاله ی تبعيض / نابرابری نراند.آزادی زنان،يکی از ارکان ازادی ايران است. زنان اينک در قلب جنبش مدنی ايران جای دارند.

سکولاريسم نو: با تبريک صميمانه به آقای اکبر گنجی، بد نمی دانيم به ياد ايشان بياوريم که آقای حشمت الله طبرزدی نيز از جمله زندانيان سياسی و روزنامه نگارانی هستند که اغلب «خودی» محسوب نمی شوند.

آرشيو

© 2010 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630

صصص