بازگشت به خانه

چهارشنبه 7 مهر  1389 ـ  29 سپتامبر 2010

 

چه ‌کسي کدهاي غلط عليه احمدي ‌نژاد به خارجي‌ها مي‌دهد؟

گزارش / تفسير رجانيوز از مصاحبهء جيم والش

جيم والش، کارشناس امور امنيتي در ام اي تي، موسسهء فناوري ماساچوست، که معمولاً فاکس‌نيوز از او به‌ عنوان تحليلگر استفاده مي‌کند، در گفت‌وگو با اين شبکهء وابسته به جنگ ‌طلبان امريکا، اظهاراتي عليه رئيس‌جمهور کشورمان و فضاي داخلي مطرح کرد که عملاً ترجمهء انگليسي کدهاي غلط جريان برانداز داخلي است.

به گزارش رجانيوز، وي که به ‌عنوان کارشناس مسائل ايران در موسسه فناوري ماساچوست سخن مي‌گفت، ادعا کرد در ميان همه کساني که در تهران هستند، احمدي نژاد بيش از همه مشتاق مذاکره با امريکا است. محمود احمدي نژاد مدعي است برنامه هسته اي کشورش براي مقاصد صلح آميزاست.

جيم والش، که چهارشنبه شب به وقت نيويورک در ضيافت شام رئيس جمهور ايران با برخي اعضاي تينک ‌تنک‌هاي امريکا شرکت کرده بود، در پاسخ به اين پرسش مجري که شام چطور بود، گفت غذا خوب بود و شام هم طول کشيد. من براي ششمين بار در ضيافت شام رئيس جمهور ايران شرکت کردم. سئوالاتي که در جلسه مطرح شد، خيلي سخت بود.

وي ادامه داد يک سوم سؤالات دربارهء موضوع هسته اي بود. ما دربارهء محو شدن اسرائيل از روي نقشه سئوال کرديم. افراد حاضر دربارهء افغانستان سئوال کردند. در مورد روابط با امريکا و حقوق بشر و بازداشت روزنامه نگاران سئوال کردند. سئوالات سختي مطرح شد.

مجري گفت آيا وي به سئوالات مطرح شده پاسخ داد؟

جيم والش گفت بعضي وقت ها بله، بعضي وقت ها پاسخ ها غير مستقيم بود. من وي را با دفعات قبل مقايسه کردم. من در طي اين سال‌ها چهره هاي مختلفي از رئيس جمهور ايران ديدم. من يک رئيس جمهور آتشين ديدم. وي را يک استاد دانشگاه ديدم، اما اين بار وي متفاوت از گذشته بود. من اين بار وي را احمدي نژادي آرام‌تر ديدم. به نظر من اين رفتار وي علت دارد که من از قبل آن را پيش بيني کرده بودم. بيشتر مقامات، از جمله نخست وزيران و روساي جمهوري که در جلسات سازمان ملل متحد شرکت مي کنند، با افراد صحبت نمي کنند بلکه مخاطب آنها در داخل کشورشان است. اين مسئله حتي براي رئيس جمهور اوباما صدق مي کند.

والش که در جلسه با دکتر احمدي‌نژاد حاضر بوده، ادعا کرد براي رئيس جمهور احمدي نژاد يک اختلاف سياسي عميق در داخل ايران وجود دارد. اين اختلاف با سبزها، نيست اختلاف با کساني نيست که بعد از انتخابات دوازدهم ژوئن به خيابان‌ها ريختند، بلکه اين اختلاف بين تندروهاي طرفدار احمدي نژاد و تندروهاي مخالف احمدي نژاد است. اين اختلاف بين روحانيون و احمدي نژاد است. در ايران آشوب واقعي وجود دارد، از اين رو احمدي نژاد تلاش مي کند موضع خود را در داخل کشور ايران بهبود بخشد و باعث مشکل نشود.

القاي اختلاف دولت با روحانيت در شرايطي است که بيشترين توجه به حوزه‌ها و روحانيت در دولت‌هاي احمدي ‌نژاد شده است و رهبر انقلاب نيز چندي قبل تأکيد کردند که در اثر اين فعاليت‌ها فضاي کار براي روحانيون در دانشگاه‌ها بسيار فراهم است. در عين حال، متهم کردن دولتت به روحانيت‌ستيزي يکي از پروژه‌هاي جريان فتنه است که کدهاي غلط آن را به خارجي‌ها نيز داده است.

در ادامهء اين گفت‌وگو، مجري برنامه در ادعاي عجيبي اظهار داشت کرد باراک اوباما از طرف چپ ها و راست ها در امريکا تحت فشار قرار گرفته است اما احمدي نژاد با روحانيوني روبرو است که مي گويند زنان به مدرسه و دانشگاه مي روند و بايد اين مسئله متوقف شود! شما خيلي مدرن هستيد!

والش در واکنش به گفته هاي مجري گفت که وي در اين مورد يک ليبرال محسوب مي شود و يک اصلاح طلب اجتماعي است! البته اين که گفتم يک شوخي بود اما واقعيت اين است که وي کسي است که گفت زنان مي توانند به ورزشگاه بروند و بازي فوتبال را تماشا کنند. وي گفت که پليس نبايد روي مسئله روسري ها، حجاب زنان را سرکوب کند.

وي در ادامه پروژهء کليد زدن زود هنگام رقابت‌هاي انتخاباتي که در داخل کشور نيز از سوي برخي جريان‌ها به‌منظور تحت‌الشعاع قرار گرفتن فضاي کار و فعاليت دنبال مي‌شود، ادعا کرد: فردي که رقيب اصلي احمدي نژاد محسوب مي شود، رئيس مجلس ايران است.

والش همچنين مدعي شد در ميان همهء کساني که در تهران هستند، احمدي نژاد بيش از همه مشتاق مذاکره با امريکا است. وي از مذاکره با امريکا چيزهاي زيادي به ‌دست خواهد آورد. به همين علت مخالفان وي با تضعيف تلاش هاي احمدي نژاد بيشترين دستاورد را خواهند داشت.

اين ادعا در حالي مطرح شده است که حضور نمايندگان ايران در مذاکرات بين‌المللي از موضع عزت، موجب شده طرف امريکايي با سردي برخورد کند و ادعا کند که به‌دليل سرسختي اين نمايندگان، نتيجه‌اي از مذاکرات به‌دست نمي‌آيد.

در بخش ديگري از اين گفت‌وگو نيز همان کدهاي جريان فتنه در مورد مؤثر بودن تحريم‌ها و بحران‌ نمايي اقتصادي تکرار شد. مجري گفت مشکلات زيادي در ايران وجود دارد. آنها مشکلات مالي جدي دارند. آنها به علت تحريم ها کمبودهاي جدي دارند که احمدي نژاد نمي خواهد درباره آن صحبت کند.

جيم والش، بدون اشاره به مشکلات اقتصادي عديده و ادامهء بحران مالي در امريکا که اوباما در مهار آن ناتوان بوده و همين مسئله موقعيت او را در انتخابات پارلماني پيش ‌رو به‌شدت تضعيف کرده است، گفت به نظر من تحريم ها براين مشکلات خواهند افزود اما آنها مديريت اقتصادي خود را هم دارند. همچنين قيمت نفت هم وجود دارد. مسائل زيادي وجود دارد. اگر ايران با ديگر کشورهاي خليج فارس مقايسه شود، شاهد رشد اقتصادي نبوده است و موضوع بيکاري هم در ايران وجود دارد که خيلي زياد است.

مجري گفت احمدي نژاد قبل از اينکه به امريکا بيايد با ان بي سي مصاحبه کرد. وقتي که وي به فاکس نيوز مي آيد نمي دانم چه در فکرش مي گذرد اما حدس  مي زنم وي تلاش مي کند براي مردم خود پيام بفرستد که ببينيد من با امريکايي ها صحبت مي کنم و تلاش مي کنم مسئله را حل کنم.

جيم والش پاسخ داد رئيس جمهور تاجيکستان يا رئيس جمهور اروگوئه چنين مصاحبه هايي نمي کنند در حالي که مي توانند، اين نشان مي دهد که چنين مصاحبه هايي به احمدي نژاد در داخل کمک مي کند.

مجري گفت موضوع نااميد کننده اي که وجود دارد و مطمئنم که شما آن را درک کرده ايد، اين است که هميشه از مصاحبه ها نمي توان چيز زيادي ياد گرفت و به‌دست آورد مگر اينکه در آغاز مصاحبه مطرح شود چگونه وي به سئوالات پاسخ نمي دهد.

جيم والش در پاسخ گفت در مصاحبه ها از مترجم استفاده مي شود. وي به انگليسي مصاحبه نمي کند. براي مثال وقتي که مترجم در ترجمهء پنجمين سئوال که در مورد موضوع هسته اي بود، مي گويد "ما حق داريم قدرت هسته اي باشيم"، مي توان به طور عام اين جمله را داشتن تسليحات هسته اي هم تفسير کرد اما وقتي مترجم ترجمه مي کند، احمدي ‌نژاد ترجمه مترجم را تصحيح مي کند و مي گويد ما حق داريم برنامه هسته اي غير نظامي داشته باشيم.

در بخش پاياني اين گفتگو مجري ادعا کرد که روز جمعه با آقاي احمدي نژاد مصاحبه دارد، اين در حالي است که اساساً مصاحبه با فاکس‌نيوز به‌عنوان يک شبکه ضد ايراني در برنامه رئيس‌جمهور کشورمان وجود نداشت و چنين مصاحبه‌اي هم در طول سفر انجام نشد.

http://www.kajnews.com/?code=5225

 

 

بازگشت به خانه

 

محل اظهار نظر شما:

شما با اين آدرس ها می توانيد با ما تماس گرفته

و اظهار نظرها و مطالب خود را ارسال داريد:

admin@newsecularism.com

newsecularism@gmail.com