بازگشت به خانه

چهارشنبه 12 آبان  1389 ـ  3 نوامبر 2010

 

مخالفت جهانی با عضويت ايران در نهاد «زنان سازمان ملل»

گزارشگر: شاهرخ بهزادی از راديو فرانسه

نامزدی جمهوری اسلامی ايران از آسيا برای عضويت درهيات اجرائی نهاد "زنان سازمان ملل" که وظيفه دفاع و پيشبرد حقوق زنان را در جهان بعهده خواهد داشت، با اعتراضات شديدی روبرو شده است.

فيليپ بولوپوئن سخنگوی سخنگوی سازمان عفو بين المللی گفته است که عضويت جمهوری اسلامی ايران در هيات اجرائی اين نهاد بين المللی "توهين به زنان سراسر جهان است که به نهاد زنان سازمان ملل متحد اميد بسته اند".

سخنگوی هيات نمايندگی آمريکا در سازمان ملل متحد گفته است که اين نهاد، يکی از تشکيلات حياتی سازمان ملل متحد در جهت پيشبرد حقوق زنان در سرتاسر جهان است و با توجه به سوابق نامناسب جمهوری اسلامی ايران در زمينه رعايت حقوق بشر و رفتار با زنان، نگران تبعات منفی عضويت ايران در هيات اجرائی اين نهاد بين المللی می باشد.

کورا ويس رئيس سازمان "تلاش برای صلح در لاهه" گفته است که اگر جمهوری اسلامی ايران با عضويت در هيات اجرائی اين نهاد قادر به تغييرو تحول اساسی در روش های خود نسبت به رعايت حقوق زنان باشد، امر مثبتی است، اما اگر در صدد جلوگيری از تحقق تلاش های جهانی در امر تساوی حقوق زنان باشد، عضويت اين کشور در هيات اجرائی اين نهاد بين المللی فاجعه انگيز خواهد بود.

رأی گيری برای انتخاب اعضای هيات اجرائی نهاد زنان سازمان ملل در 10 نوامبر آينده بوسيله شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد انجام خواهد پذيرفت.

منطقه آسيا، جمهوری اسلامی را به عنوان يکی از نامزد های برگزيده در آسيا و عربستان سعودی را بعنوان حامی مالی اين نهاد جديد بين المللی برای عضويت در هيات اجرائی اين نهاد معرفی کرده اند.

تشکيل اين نهاد بر اساس قطعنامه مصوب شصت و چهارمين مجمع عمومی سازمان ملل متحد در ماه ژوئيه گذشته می باشد. بر اساس اين مصوبه 41 کشور عضو هيات اجرائی نهاد زنان سازمان ملل خواهند بود که از اين ميان، 35 کشور نمايندگی مناطق مختلف جهان و ۶ کشور بعنوان حمايت کنندگان مالی در هيات اجرائی عضويت خواهند داشت.

مهرداد درويش پور مهرداد، استاد جامعه شناسی و پژوهشگر حقوق زنان در کشور سوئد، اظهار مي دارد طنز تاريخ در آنجاست که کسانی که نقش کليدی در سرکوب حقوق گروههای ديگر دارند، برای سرپوش گذاشتن به جنايات و تبهکاريهايشان چهره ای کاملآً مخالف با آنچه هستند نشان داده و خود را به عنوان کانديدای اين گروههای سرکوب شده جا ميزنند.

مهرداد درويش پور اعتقاد دارد که کانديداتوری جمهوری اسلامی برای عضويت در هيات اجرائی اين نهاد بين المللی معنايش اين است که ميخواهد بر ايدئولوژی زن ستيزانه اين نظام و سرکوب سی ساله زنان در طی سی سال اخير سرپوش بگذارد. بايد گفت که جمهوری اسلامی يکی از معدود کشورها ی جهان هست که زن ستيزی ايد ئولوژی رسمی حکومتش محسوب ميشود. از اين لحاظ، اين موضوع بزرگترين توهين به زنان سراسر جهان است که جمهوری اسلامی ايران خود را در چارچوب اين نهاد بين المللی، مدافع حقوق زنان معرفی کند.

http://news.gooya.com/politics/archives/2010/10/112772.php

 

بازگشت به خانه

 

محل اظهار نظر شما:

شما با اين آدرس ها می توانيد با ما تماس گرفته

و اظهار نظرها و مطالب خود را ارسال داريد:

admin@newsecularism.com

newsecularism@gmail.com