بازگشت به خانه          آرشيو کارنامهء اتحاد

دوشنبه 17 آبان  1389 ـ  8 نوامبر 2010

 

هر ايرانی بايد رهبری تغيير را بعهده بگيرد

رضا پهلوی

هم میهنان عزیزم،

مایلم از شما سپاسگزاری کنم برای پرسش هایی که مطرح کرده اید و هم چنین به بهترین پرسش رای داده اید. من به ده پرسشی که بالاترین آرا را آورده است پاسخ داده ام و قابل ملاحظه در زیر است. من صمیمانه امیدوارم که در جریان این روند، هم میهنانم در داخل ایران – آنانی که دسترسی مستمر به من ندارند – با دیدگاه های من در مورد آیندۀ ایران آشنا شوند. من امیدوارم که شما به مشارکت خود در پرسش و پاسخ بعدی که روز اول نوامبر 2010 آمادۀ پذیرش پرسش ها خواهد شد ادامه دهید. لطفا نتیجه این پرسش و پاسخ را با دوستان و آشنایان خود در میان بگذارید و از آنها دعوت کنید که در جلسۀ بعدی شرکت کنند.

با سپاس

رضا پهلوی

7 آبان 1389 ـ 29 اکتبر 2010

 

پرسش 1)  نظر شما در مورد ایجاد یک مرکز اطلاعاتی 24 ساعتۀ پخش اخبار از تلویزیون و رادیوهای ماهواره ای به زبان فارسی در سراسر دنیا که مرکز فرماندهی برای همۀ مردم ایران و جهان باشد تا ارتباط خود را تا پیروزی حفظ کنند، چیست؟ ارتباطات کلید موفقیت در هر کاری است.

جورج ب، امریکا

رضا پهلوی: جورج عزیز، از پرسش شما متشکرم. من هم با نظرات شما موافق هستم. تلاش برای آزادی و دموکراسی به وسیلۀ ارتباطی داخلی و خارجی نیاز دارد و چنین ارتباطی باید توسط خود ایرانیان کنترل شود نه اینکه تحت تاثیر و نفوذ هیچ دولت خارجی و سیاست های آنان باشد. این نیاز تعریف شده و بسیار ضروری است؛ اما همانند همۀ موارد دیگر در این تلاش گروهی به بودجه نیاز دارد، و به همین دلیل باید دست در دست هم تا تحقق زیرساخت ارتباطی مستقل برای حرکت مقاومت ایران کار کنیم.

 

پرسش 2) با درود! مردم ایران بارها تلاش کرده اند از این رژیم خلاصی یابند. همواره مسئلۀ اصلی عدم وجود "رهبری" بوده است. استراتژی شما برای ایجاد رهبری لازم و دستیابی به اعتماد مردم چیست؟ پاینده ایران! زنده باد شاه! مهرایران، استرالیا

رضا پهلوی: مهرایران عزیز، با تشکر از نظرات صمیمانۀ شما. کاملا حق با شماست. رهبری یکی از موارد و عوامل کلیدی موفقیت در تلاش برای آزادی و دموکراسی است. جوهرۀ رهبری در گام نخست درک این نکته است که هر ایرانی از روستاهای کردستان گرفته تا خیابان های تهران، از آذربایجان تا بلوچستان، می تواند و باید رهبری تغییر را بعهده بگیرد. وظایف رهبری باید میان ما تقسیم شود. من به سهم خود، در سی سال گذشته تلاش خود را وقف آگاه سازی جهان کرده ام تا ماهیت و پی آمدهای این رژیم را درک کنند. من اهمیت این موضوع را برای دولت های خارجی بیان کرده ام که باید دست مردم ایران را بگیرند نه مشت خصمانۀ این رژیم را. امروز، با در نظر گرفتن رویدادهای اخیر و آنچه در کشور عزیزمان می گذرد، گام های زیر را نیز برداشته ام: دو سازمان غیرانتفاعی "اتحادیۀ دموکراتیک ایران" (IDU) در امریکا و "انجمن اتحاد و دموکراسی ایران" (ARDI) در اروپا تاسیس کرده ام. تلاش کرده ام از زمان ظهور جنبش سبز در سطوح گوناگون، با جوانان ایرانی داخل ایران (رهبران امروز و فردای ایران) و کسانی که مجبور به پناهندگی در کشورهای خارجی شده اند، در تماس مداوم باشم. همچنین، اطمینان یافته ام که مسائل ما در همۀ سطوح در برابر دیدگان جهانیان قرار گرفته باشد. از همه مهم تر، مکررا تاکید کرده ام که مداخلۀ نظامی خارجی چه اندازه مخرب بوده و نتیجۀ معکوس دارد و باید از آن پرهیز کرد. درعوض، از دولت های خارجی و شهروندان آنان خواسته ام از مردم ایران در تلاش برای آزادی حمایت کنند. علاوه براین اقدامات، از شما می خواهم مسئولیت شخصی خود را بعهده گرفته و سهم خود را در حوزۀ تخصص و نفوذ خود انجام دهید. چه در داخل یا خارج ایران باشید، از همۀ هم میهنان خود درخواست می کنم با هم و با روحیۀ همکاری و موافقت گروهی کار کنیم. من نیز دست در دست شما تلاش می کنم تا دولتی دموکراتیک و سکولار بسازیم، حقوق برابر برای بانوان را احیا نموده و به نقض فاحش حقوق بشر توسط رژیم ددمنش در ایران پایان دهیم.  

 

پرسش 3) همۀ ما می خواهیم به خانه برگردیم، حدود پنج میلیون ایرانی با تحصیلات عالی اینجا زندگی می کنند؛ مضافا اینکه 95 درصد مردم ایران نیز می خواهند از این ملاها خلاص شوند. شما ظرفیت و توانایی آن را دارید که این منابع را گردهم جمع کنید. آیا پنلی برای اجرای یک طرح عملی تشکیل داده اید؟ صمدآقا، واشنگتن دی سی

رضا پهلوی: صمد عزیز، استراتژی من در سی سال گذشته یکسان بوده است: سرنگون کردن رژیم از طریق مقاومت بدور از خشونت، و اجرای استراتژی ها و تاکتیک های نافرمانی مدنی.  امروز بیش از هرزمانی، اتحاد همۀ منابع و خِردها در حمایت از آرمان های مردم ایران ضروری است. من به سهم خود، هیئت های گوناگونی از مشاوران، کارشناسان و میهن پرستان دانش آموخته ای تشکیل داده ام که آماده و مشتاق و قادر به انجام بخشیدن ارادۀ مردم هستند. به موازات هر ساختار سیاسی، دو سازمان غیرانتفاعی در حمایت از اقدامات گوناگون طرفدار دموکراسی و حقوق بشر تاسیس کرده ام. نام سازمانی که در اروپا تاسیس کرده ام، "انجمن اتحاد و دموکراسی ایران" (ARDI) و در امریکا "اتحادیۀ دموکراتیک ایران" (IDU) است (آدرس وب سایت این سازمان www.irandemocraticunion.org است که فعلا در دست ساخت است). از شما درخواست می کنم به این دو سازمان پیوسته یا از آنها حمایت نموده و راه هایی برای صرف وقت، انرژی یا کمک مالی خود برای کمک به پیشبرد اهداف ما پیدا کنید.

 

 پرسش 4) چگونه می توانیم از نیروی فکری جمعی خود، اینترنت، و رهبری برای متحد کردن 4 میلیون ایرانی در خارج از کشور در شکل یک سازمان غیرانتفاعی و فراکسیون های مختلف استفاده کنیم تا در کنار یکدیگر بایستند؟ "نهاد مردمی" کار خود را آغاز کرده است. نظرات و حمایت شما چگونه است؟ فرهمند، پنسیلوانیا

رضا پهلوی: فرهمند عزیز، اصولا من از هر حرکت، ابزار یا مکانیسمی که در جهت اهداف مشترک ما کارساز باشد حمایت می کنم. خیلی خوشحالم که می بینم هم میهنان من از اینترنت و دیگر تکنولوژی ها برای یافتن راه های تازۀ همکاری برای مبارزه با این رژیم استفاده می کنند. جنبش سبز نخستین جنبش سیاسی در جهان است که از اینترنت برای سازماندهی مبارزات و ارتباط با جهان خارج و یکدیگر استفاده می کند. ما باید به توسعه و استفاده از تکنولوژی هایی که حرکت های ما را متحد و سازماندهی می کند ادامه دهیم.

 

 پرسش 5) حضرت والا، برای ایجاد تغییر در ایران و یافتن راهی برای پرهیز از حمام خون، ما نیز به ارتشی جهت حمایت و محافظت از مردم و تمامیت ارضی ایران نیاز داریم. چگونه می توانیم ارتش خود و نیز مردم ایران را گردهم جمع کنیم؟ فرهاد، بلژیک

رضا پهلوی: فرهاد عزیز، خوشوقتم که این پرسش را کرده اید زیرا عامل مهم و حیاتی برای موفقیت جنبش را مطرح می کند. کمپین مقاومت بدور از خشونت شانس موفقیت بیشتری خواهد داشت که همدستی و همکاری نیروهای مسلح کشور: در درجۀ نخست نیروهای مسلح، سپاه پاسداران و حتی بسیج را داشته باشد. با بیان اینکه با تغییر رژیم برادران و خواهران مان در نیروهای مسلح نیز نجات خواهند یافت، می توانیم بر آنان پیروز شویم. این رژیم، ما طرفداران دموکراسی سکولار را (که از نظر آنان ضدانقلاب هستیم) به صورت افرادی بی بخشش و انتقام جو جلوه می دهد. بنابراین لازم است با برادران مان در نیروهای مسلح ارتباط برقرار کنیم و به آنان بگوییم که اگر با مردم باشند، جامعه با آغوش باز از آنان استقبال خواهد کرد و درنتیجه جای خود را در ایران آزاد و دموکراتیک خواهند داشت. همۀ ما باید به خاطر داشته باشیم که این رژیم اسلامی است که نیروهای مسلح و مردم ما را به گروگان گرفته است.  همچنین باید بدانیم که باید به بخشش و عفو باورمند باشیم. اما برای من کافی نیست که در مقام رهبر فقط از بخشش حرف بزنم. هر نوع آزادی وصلح جویی باید بخشی از روند آشتی باشد. بعلاوه، نباید به خشونت توسل کنیم. هر خشونتی از طرف ما سبب می شود هم میهنان ما در پیوستن به ما تردید کنند که نتیجۀ آن چرخۀ بی پایان خشونت و مجازات خواهد بود. به باور من، این رژیم در نتیجۀ سیاست های ماجراجویانۀ خود با بی مسئولیتی تمامیت ارضی و استقلال ایران را که نیروهای مسلح کشور سال ها از آن محافظت نموده اند، به خطر انداخته است. بنابراین من همۀ اعضاء و افراد نیروهای مسلح را فرامی خوانم تا وظیفۀ تاریخی و اخلاقی خود را در محافظت از ملت و مردم و نه رژیم حاکم به انجام رسانند.

 

پرسش 6) حضرت والا، ما به رسانه و صدا در ایران نیاز داریم و نیز یک حزب رسمی که فعالانه مفاهیم و ایده های شما را ترویج دهد. غرب اجازه نمی دهد این رژیم سقوط کند مگراینکه دولت دیگری برای جانشینی شکل گرفته باشد. برای این منظور چه اقداماتی صورت گرفته است؟ ایران هرگز نمیمیرد. آذر، انگلیس

رضا پهلوی: آذر عزیز، کاملا موافق هستم که ما به منابع گوناگون و هدفمند خبری در اینترنت، رادیو و تلویزیون برای ایرانیان داخل کشور نیاز داریم. همان گونه که در پاسخ به پرسش شمارۀ یک نیز اشاره کردم، در این برهه از زمان مانع اصلی، فقدان منابع کافی است. تنها با حمایت شما است که می توانیم بر موانع غلبه کنیم؛ و این حمایت می تواند به ما کمک کند به هدف خود دستیابیم. در مورد بخش دوم پرسش شما، من باور ندارم که تنها یک گروه یا حزب بتواند گزینه ای برای جانشینی رژیم کنونی باشد زیرا خانوادۀ سیاسی ما بیش از آن گوناگون و متنوع است که یک ایدئولوژی یا حزب خاص بتواند نمایندۀ همۀ آنها باشد. درعوض، همۀ ما باید زیر یک سقف جمع شویم، ولو با ایدئولوژی های گوناگون، و تلاش های خود را در راستای هدف ملت که دستیابی به رژیمی دموکراتیک و سکولار است هماهنگ کنیم.

 

پرسش 7) چه وقت به ما علامت خواهید داد؟ ما سال هاست که منتظر آن لحظه هستیم و آمادۀ پیروی از شماییم تا به ایرانی آزاد و تازه برسیم. در تمام طول راه با شما همراه خواهیم بود. فیتفول، انگلیس

رضا پهلوی: وفادار عزیز، میلیون ها نفر که در خیابان های شهرهای ایران گردهم جمع شدند تا به نتیجۀ انتخابات سال گذشته اعتراض کنند، نشانه ای بود که جهان باید می دید: ایرانیان آمادۀ تغییر بنیادی هستند. من به سهم خود: * در تماس منظم با رهبران جوان جنبش سبز هستم و تلاش می کنم فعالیت های طرفدار دموکراسی و تغییر بدور از خشونت را هماهنگ نمایم؛ * با تصمیم گیرندگان، قانونگذاران و سیاستگذاران دیدارهای منظمی دارم تا برای فقدان اسفناک حقوق بشر در ایران اقدام کنند و به آنان توصیه می کنم که بهترین کمک برای ایرانیان چیست و چگونه است؛ * یک سازمان غیرانتفاعی اروپایی و یک سازمان غیرانتفاعی امریکایی (که در پرسش شماره 3 ذکر شد) تاسیس کرده ام تا شرایط حقوق بشر ایرانیان و پناهندگان ایرانی را به آگاهی عموم برسانند و از اقدامات دموکراسی خواهانه حمایت کنند. راه های زیادی برای کمک کردن وجود دارد: * کمک کردن به IDU و یا ARDI (در پرسش شماره 3 به آنها اشاره شد)؛ * مهم نیست در کدام کشور زندگی می کنید، نامه ای به قانونگذاران بنویسید و از آنها بخواهید از حرکت های دموکراسی خواهانه در ایران حمایت کنند و به شرایط حقوق بشر در ایران اعتراض نمایند؛ * غذا، لباس، و پول برای حمایت از پناهندگان ایرانی که اکنون در ترکیه، عراق، یونان، فرانسه و دیگر کشورها زندگی می کنند جمع آوری کنید؛ * نامه ای به کمیسیون عالی پناهندگان ملل متحد بنویسید و از آنان درخواست کنید در جهت کمک به پناهندگان ایرانی اقدام کنند؛ * از "مرکز اسناد حقوق بشر ایران" (www.iranhrdc.org) که سازمانی معتبر است و در زمینۀ مستندسازی نقض حقوق بشر این رژیم کار می کند، پشتیبانی کنید؛ * به سازماندهی تظاهرات و اعتراضات برای نشان دادن حمایت خود از هدف ما ادامه دهید و بگذارید صدای مردم ایران به گوش جهانیان برسد. هزار ایرانی باید برای هر ندا و سهراب به پاخیزد: دیروز، امروز و فردا.

 

پرسش 8) آقای رضا پهلوی، سلام. من از ایران با شما تماس می گیرم. پرسش من دربارۀ سطح فعالیت شما در داخل ایران است. لطفا مرا ببخشید که این پرسش را مطرح می کنم چراکه شما و ایده های زیبای شما را دوست دارم. امیدوارم فعالیت های خود را در دانشگاه ها بیشتر گسترش دهید. پیام، تهران

رضا پهلوی: پیام عزیز، با سپاس. تا جایی که بتوانم به گسترش و توسعۀ ارتباط خود با موسسات آموزشی ادامه می دهم. همان گونه که می دانید، محدودیت هایی وجود دارد اما باید بر این موانع غلبه کنیم، بنابراین من منتظر نظر شما و مشارکت شما در کمک به دستیابی به ابزاری بهتر برای برقراری ارتباط هستم.

 

پرسش 9) ارتش و سپاه پاسداران می توانند نقش مهمی در رهایی از این رژیم ایفا کنند. آیا طرحی برای به حرکت درآوردن آنان و جلب اعتماد آنان دارید؟ پاینده ایران! زنده باد شاه! مهرایران، استرالیا

رضا پهلوی: مهرایران عزیز، همان طور که در پرسش شمارۀ 5 توضیح داده شد، ارتش و سپاه پاسداران باید بدانند که اگر می خواهند به مردم وفادار باشند، اگر از دست درازی به  برادران و خواهران خود سرپیچی کنند، جایی درایران  آینده خواهند داشت. مردم ایران نشان داده اند که با آغوش باز از برادران خود استقبال می کنند... ما از ارتش و سپاه پاسداران می خواهیم در این مبارزه به ما بپیوندند: همین امروز، نه فردا. هر روز که ما از هم جدا بمانیم، رژیم آخوندی بیشتر قدرت را حفظ می کند.

 

پرسش 10) آیا نیازی به تشکیل یک حزب ملی متشکل از همۀ ایرانیان، صرف نظر از ایدئولوژی سیاسی، باورهای مذهبی و طبقۀ اجتماعی، برای مقاومت و بیرون راندن این مرتجع ها از ایران وجود دارد؟ دراین صورت، چرا اقدام عملی برای انجام این کار نمی کنید؟ با احترام. شهریار، واشنگتن

رضا پهلوی: شهریار عزیز، سیستم دموکراتیک ذاتا کثرت گرا است. بنابراین یک حزب به تنهایی نمی تواند نمایندۀ آرمان های همۀ مردم باشد. ما می توانیم به هدف برسیم اما نه زیر چتر تک-حزبی. درعوض، باید در یک هدف به توافق برسیم که همانا آزاد ساختن ایران از دین-سالاری  امروز است. تاریخ به ما یاد داده است که پیروی از ایدئولوژی به نتایج زیانباری منجر می شود، چه این پیروی به نام یک مذهب صورت گیرد چه یک ایدئولوژی سیاسی. من شخصا نمی خواهم که  اشتباهات تاریخ تکرار شود. جامعۀ ما از نظر فرهنگی، نژادی، مذهبی و سیاسی پیچیده و گوناگون است. به عقیدۀ من، ایران فردا حزب های گوناگونی خواهد داشت که نمایندگی گوناگونی غنی ما را خواهند کرد برای برقراری یک نظام سکولار.

http://www.rezapahlavi.org/details_article.php?persian&article=468

 

بازگشت به خانه

 

محل اظهار نظر شما:

شما با اين آدرس ها می توانيد با ما تماس گرفته

و اظهار نظرها و مطالب خود را ارسال داريد:

admin@newsecularism.com

newsecularism@gmail.com